محبوبترینها
معرفی چت روم مرام چت؛ بهترین چت روم فارسی برای حل همه مشکلات
از کجا بفهمیم قاشق چنگال اصل است | قاشق چنگال تقلبی نخرید!
با چاپ روی وسایل یک کسب و کار پرسود بسازید
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1799792621
نظر فقها درباره فوت همسر و ازدواج موقت
واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: نظر فقها درباره فوت همسر و ازدواج موقت
مسئله عده زنان، فلسفههای متعددى دارد و منحصر به مسئله انعقاد فرزند نیست؛ لذا در تمام مواردى که شرع گفته است، زن باید عده نگهدارد؛ هرچند عقیم و نازا باشد، یا رحم خود را برداشته باشد.
آفتاب : به گزارش مهر، بیوهشدن زن و چگونگی سپریکردن این ایام، خود تابع احکامی است که لازم است زنان، نسبت به آن آگاهی داشته باشند. از دست دادن همسر یا طلاق، به معنای پایان یافتن رابطه زوجیت، اثرات وضعی و فقهی را برای زن به همراه دارد و زن موظف است به علل گوناگون، مدت زمانی را بدون رابطه زوجیت بهسر برد تا بتواند ازدواج مجددی داشته باشد؛ این ایام را عده مینامند.
چه کسانی عده ندارد؟
به فتوای همه مراجع (حضرات آیات خمینی، مکارمشیرازی، زنجانی، سبحانی، مظاهری، بهجت، فاضللنکرانی و...) زنی که از همسرش جدا شده است، اگر 9 سالش تمام نشده باشد؛ و همچنین زن یائسه، عده ندارد.
بنابر قول حضرات آیات امام خمینی، مکارمشیرازی، سبحانی و مظاهری، عده نداشتن زن به این معناست که اگر چه شوهرش با او نزدیکی کرده باشد، بعد از طلاق میتواند فوراً شوهر کند.
از این بیان میتوان دریافت زنی که شوهرش با او نزدیکی نکرده است نیز عده ندارد؛ چنانچه آیتالله زنجانی فرمودهاند: اگر شوهر زنش را پیش از نزدیکی با او طلاق دهد، عده ندارد و زن میتواند بعد از طلاق فوراً شوهر کند.
آیتالله مکارمشیرازی، فلسفه عده را چنین بیان میکنند: «مسئله عده زنان، فلسفههای متعددى دارد و منحصر به مسئله انعقاد فرزند نیست؛ لذا در تمام مواردى که شرع گفته است، زن باید عده نگهدارد، هرچند عقیم و نازا باشد، یا رحم خود را برداشته باشد یا فرضاً چند سال است از شوهر خود جدا زندگى مىکند؛ در تمام این صورتها باید عده نگهدارد.»
عده طلاق
امام خمینی (ره) میفرمایند: زني كه 9 سالش تمام شده و يائسه نيست، اگر شوهرش با او نزديكي كند و طلاقش دهد، بعد از طلاق بايد عده نگه دارد؛ يعني بعد از آنكه در پاكي طلاقش داد، به قدري صبر كند كه دوباره حيض ببيند و پاك شود و همينكه حيض سوم را ديد، عده او تمام ميشود و ميتواند شوهر كند.
در حقیقت بنابر نظر حضرات آیات مکارمشیرازی، مظاهری، وحیدخراسانی، تبریزی، ملاک عده در طلاق، دو بار پاکشدن از حیض است و بار سوم که حیض دیده شد، عده به اتمام رسیده است.
اما ممکن است زن جزو کسانی باشد که حیض نمیبینند؛ در این شرایط حضرات آیات امام خمینی، سیستانی، زنجانی، اراکی، صافی، وحیدخراسانی میفرمایند: زنی که حیض نمیبیند اگر در سن زنهایی باشد که حیض میبینند، چنانچه شوهرش بعد از نزدیکیکردن او را طلاق دهد، باید بعد از طلاق تا سه ماه عده نگه دارد.
و آیتالله مکارمشیرازی توضیح میدهند: منظور از سه ماه آن است كه اگر اول ماه است، سه ماه تمام هلالي و اگر روز ديگري از ماه است مانند پنجم يا دهم، هنگاميكه پنجم يا دهم ماه چهارم شود، عده او تمام است؛ مثلاً اگر پنجم ماه رجب او را طلاق گفته، پنجم ماه شوال عده او تمام است.
آنچه گذشت در مورد زن غیرباردار بود، اما اگر زنی باردار طلاق داده شود، آیتالله وحیدخراسانی میفرمایند: عده او تا زمانیکه وضع حمل نماید، ادامه دارد؛ و این قول تمام مراجع است.
زن، در پایان زمان عقد موقت نیز، ملزم به نگهداشتن عده است. امام خمینی، حضرات آیات مکارمشیرازی، صافیگلپایگانی، تبریزی، سیستانی، فاضللنکرانی، وحیدخراسانی میفرمایند: عده عقد موقت برای زنی که عادت ماهانه میبیند، به مقدار دو حیض کامل است و اگر عادت نمیبیند، چهل و پنج روز تمام است.
عده وفات
وفات نیز عاملی است که باعث انقطاع زوجیت میشود. لذا زن با فوت همسر نیز باید عده نگاه دارد، اما مدت عدهای که لازم است زن برای فوت همسر نگاه دارد، با عده طلاق متفاوت است.
آنچه فقها میگویند آنست که زني كه شوهرش مرده است بايد تا چهار ماه و ده روز عده نگه دارد؛ اگرچه يائسه يا صيغه باشد، يا شوهرش با او نزديكي نكرده باشد. این قول همه مراجع اعم از امام خمینی (ره) و حضرات آیات وحیدخراسانی، تبریزی، سیستانی، بهجت، مکارمشیرازی و فاضللنکرانی و... است.
هم ایشان معتقدند در صورتیکه زن باردار باشد، مدت عده تا زمان وضع حمل او خواهد بود؛ ولي اگر پيش از گذشتن چهار ماه و ده روز، بچهاش به دنيا آيد، بايد تا چهار ماه و ده روز از مرگ شوهرش صبر كند.
همچنین بنابر نظر همین مراجع، اگر شوهر زن غایب یا در حکم غایب باشد، ابتدای عده وفات برای زن، از موقعی است که زن از مرگ شوهر مطلع شود؛ و آیتالله سیستانی تصریح میکنند: نه از زمان مرگ شوهر.
در عده وفات نکتهای که وجود دارد آنست که عده نگاهداشتن، تنها به معنای ازدواجنکردن نیست؛ بلکه مسائل دیگری نیز باید رعایت شود.
طبق نظر امام خمینی (ره) و حضرات آیات فاضللنکرانی، سیستانی، سبحانی و مظاهری: زنی که در عده وفات است، حرام است که لباس الوان بپوشد و منظور از الوان در لسان فقها، لباسهای زینتی و هر لباسی است که در عرف زینت محسوب میشود.
امام خمینی (ره) در ادامه بیان حرمت پوشیدن لباس الوان، سرمهکشیدن و کارهای دیگری را که زینت حساب میشود را نیز حرام دانستهاند.
اما حضرات آیات مکارمشیرازی و زنجانی تنها بر خودداری از انجام چنین اعمالی تأکید داشتهاند و ذکری از حرمت به میان نیاوردهاند.
نکات
در مورد اینکه زن زناکار نیز عده دارد یا خیر، فقها قایل به عدم لزوم نگاهداشتن عدهاند؛ آیتالله مکارمشیرازی میفرمایند: هر نوع جدایی زن از مرد بعد از انجام عقد و دخول، عده دارد و در مورد زنا نیز احتیاط آن است که به اندازه یکبار عادت و پاکشدن، از نکاح خودداری کنند.
و در مورد عده زنی که داروی ضدحاملگی مصرف میکند یا رحم او برداشته شده است نیز فقها به اتفاق قائل به لزوم رعایت مدت زمان عدهاند. آیتالله مکارمشیرازی در این زمینه میفرماید: «از مجموع ادله شرعیه استفاده میشود که نگهداشتن عده تنها به خاطر احتمال باردارى نیست، و این در واقع یکى از علل آن است؛ نه تنها علت و یکى از علل آن، حفظ حریم زوجیت است؛ به همین دلیل اگر شوهر یک سال در مسافرت باشد و زنش را طلاق دهد، همه مىگویند باید عده نگه دارد؛ درحالىکه بعد از غیبت یکساله، احتمال انعقاد ولد وجود ندارد. همچنین اگر شوهر در زندان باشد، یا بر اثر بیمارى گرفتار عنن گردد، و یقین پیدا کنیم که شوهر براى همیشه عقیم شده، در تمام این فروض، عده بر زن لازم است؛ درحالىکه احتمال انعقاد نطفه وجود ندارد.»
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۲
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]
صفحات پیشنهادی
نظر فقها درباره عده طلاق، فوت همسر و ازدواج موقت
نظر فقها درباره عده طلاق فوت همسر و ازدواج موقت شناسهٔ خبر 2534829 چهارشنبه ۲۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۵ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی مسئله عده زنان فلسفههای متعددى دارد و منحصر به مسئله انعقاد فرزند نیست لذا در تمام مواردى که شرع گفته است زن باید عده نگهدارد هرچنظر جالب سرمربی موفق استقلالی درباره مسی: او یک بیمار است
اگر بازیكنم بود نمی گذاشتم از خانه بیرون برود نظر جالب سرمربی موفق استقلالی درباره مسی او یک بیمار است سرمربی نفت تهران نظر جالبی درباره فوق ستاره آرژانتینی باشگاه بارسلونای اسپانیا دارد به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز علیرضا منصوریان سرمربی تیم فوتبال نفت تهران یکی از علاقمندنظر شما درباره توافق لوزان چیست؟
نظر شما درباره توافق لوزان چیست بخش داخلی الف 15 فروردین 94تاریخ انتشار شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳ ۱۰ ۹ روز مذاکرات فشرده در لوزان سوئیس سرانجام روز ۱۳ فروردین به پایان رسید و پایانی بر ماهها مذاکرات سخت و پیچیده شد ایرانیهایی که پنجشنبه شب از گردش روز طبیعت بهاظهارنظر ابراهیموویچ درباره رویارویی با ایران
اظهارنظر ابراهیموویچ درباره رویارویی با ایران ستاره تیم ملی سوئد تقابل این تیم با تیم ملی ایران را دیدار خانگی خوبی تلقی کرد خبرگزاری تسنیم ستاره تیم ملی سوئد تقابل این تیم با تیم ملی ایران را دیدار خانگی خوبی تلقی کرد تیم ملی فوتبال سوئد امشب سهشنبه در دیداری دوستانه در ورز-نظر «لاریجانی» درباره بیانیه لوزان در مجموع مثبت بود
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان نظر لاریجانی درباره بیانیه لوزان در مجموع مثبت بود عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت با اشاره به حضور رئیس مجلس در جلسه این فراکسیون گفت نظر آقای لاریجانی درباره مذاکرات هستهای و بیانیه لوزان در مجموع مثبت بود بهروز نعمتی نماینده مرنظر اشتاینمایر درباره حصول توافق هستهای
نظر اشتاینمایر درباره حصول توافق هستهای وزیر خارجه آلمان با اشاره به گره خوردن مذاکرات شب گذشته در لوزان بر سر برخی پرسشهای مهم اعلام کرد که اراده خوبی بین تمامی طرفهای وجود دارد و حصول یک توافق ممکن است تسنیم فرانک والتر اشتاینمایر وزیر خارجه آلمان با انتشار بیانیهای داظهارنظرجنجاليماگاتدربارهمربيجديد هامبورگ
اظهارنظرجنجالیماگاتدربارهمربیجدید هامبورگ فليکس ماگات در حال حاضر عضو هيچ باشگاهي نيست اما دست از ايجاد تنش از طريق رسانهها برنميدارد مربی سابق بایرن مونیخ که چند ماه پیش از فولام انگلیس اخراج شد روز گذشته در افتتاحیه یک تورنمنت شطرنج در شهر هامبورگ شرکت کرد و انظر جوانان ایرانی درباره توافق هستهای
نظر جوانان ایرانی درباره توافق هستهای به نظر میرسد توافق هستهای تنها راه ممکن برای بهبود وضعیت اقتصادی در ایران باشد یک شهروند تهرانی گفت که این موضوع سبب میشود تا قیمت کالاهای اساسی در آن کشور کاهش یابد و نرخ بیکاری نیز کم شود آفتاب زاهیدا ممبرادو خبرنگار روزنامه المونظر وزیر بهداشت درباره سریال «درحاشیه»
نظر وزیر بهداشت درباره سریال درحاشیه وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت طرحی با عنوان آمایش سرزمین در رشته های پزشکی وجود دارد که به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال کردیم و تصورم این است که تقریبا همه اعضای شورا موافق آن هستند آفتاب حسن قاضی زاده هاشمی امروز در حاشیه مراسمامام جمعه موقت گرگان: نگاه تحقیرآمیز جاهلیت درباره زن هنوز وجود دارد
امام جمعه موقت گرگان نگاه تحقیرآمیز جاهلیت درباره زن هنوز وجود داردامام جمعه موقت گرگان با گرامیداشت ولادت باسعادت حضرت فاطمه س و بنیانگذار کبیر جمهوری اسلامی ایران گفت متاسفانه همان نگاه تحقیرآمیز جاهلیت هنوز در جامعه ما وجود دارد به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان حجتالانظر وزیر درباره اختلاف آمار اقتصادی
نظر وزیر درباره اختلاف آمار اقتصادیتاریخ انتشار سه شنبه ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰ ۰۲ وزیر اقتصاد با تاکید بر اینکه من اختلاف معناداری بین نرخ تورم اعلامی بانک مرکزی و مرکز آمار نمی بینم گفت این دو نرخ کاملا همسو و هم جهت هستند و همدیگر را تایید می کنند به گزارش مهر علی طیب نیانظر کوثری درباره تفاهم سیاسی لوزان
نظر کوثری درباره تفاهم سیاسی لوزانتاریخ انتشار جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹ ۰۳ اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با فارس با اشاره به بیانیه منتشر شده در خصوص مذاکرات هستهای ایران و ۱ ۵ گفت تفاوت میان بیانیه منتشر شده میان ایران با ۱ ۵نظر نماینده مراجع درباره توافق هستهای
نظر نماینده مراجع درباره توافق هستهای آیت الله المهری دستیابی به این توافق را پیروزی اراده ملت ایران در سایه صبر و استقامت و پافشاری بر حق مسلم خود بر انرژی صلح آمیز هسته ای عنوان کرد به گزارش سرویس دینی جام نیوز دفتر آیت الله سید محمد باقر المهری نماینده مراجع اسلامینظر استاد پناهیان درباره تحریم حج عمره/پناهیان :به یاد روضۀ یوم الترویه میافتادم
دعوت به بازخوانی روضۀ ترویه نظر استاد پناهیان درباره تحریم حج عمره پناهیان به یاد روضۀ یوم الترویه میافتادم آیا اگر با عمره که یک عمل مستحب است کمک به نظام ظالم سعودی در این شرایط بشود اشکال شرعی ندارد به گزارش فرهنگ نیوز حجت الاسلام پناهیان پس از جنایات اخیر سعودیهامام جمعه موقت فیروزکوه: مذاکرهکنندگان نظرات منتقدان را نیز جویا شوند
امام جمعه موقت فیروزکوه مذاکرهکنندگان نظرات منتقدان را نیز جویا شوندامام جمعه موقت فیروزکوه مذاکرهکنندگان هستهای کشورمان باید نظرات منتقدان را نیز جویا شوند به گزارش خبرگزاری فارس از شرق استان تهران حجتالاسلام اسماعیل شجاع ظهر امروز در خطبههای نماز جمعه این هفتهنظر شما درباره توقف سفر حج عمره چیست؟
بررسی نظرات مردمی نظر شما درباره توقف سفر حج عمره چیست با توجه به خدشه دار شدن عزت مسلمانان ایرانی در سفرهای حج عمره به سبب کارشکنی عربستان سعودی نظر شما درباره ادامه یا توقف برگزاری سفر حج معر چیست گروه سیاسی فرهنگ نیوز در هفته آخر اسفند سال 1393 اخباری مبتنی بر ممانعت عربسنظر شما درباره تعلیق حج عمره چیست؟
تریبون نظر شما درباره تعلیق حج عمره چیست به گزارش جام نیوز درپی واقعه اسفناک فرودگاه جده که با واکنش های زیادی از سوی مردم در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی همراه شد و حتی صدها نفر را به منظور اعتراض به مقابل سفارت آل سعود کشاند سفر حج عمره رسما تعلیق شد قبل و ب-
گوناگون
پربازدیدترینها