تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 17 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):همّت مؤمن در نماز و روزه و عبادت است و همّت منافق در خوردن و نوشيدن؛ مانند حيوانات. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1827048574




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نمایش«سالگشتگی»در شیراز به روی صحنه رفت


واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
نمایش«سالگشتگی»در شیراز به روی صحنه رفت

نمایش سالگشتگی


شناسهٔ خبر: 2532897 دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶
استانها > فارس

شیراز- نمایش«سالگشتگی» از امیر رضا کوهستانی در شیراز اجرا شد تا خاطرات نمایش «رقص روی لیوانها» او و روزهای تئاتری باشگاه دانشگاه شیراز پس از بالغ بر یک دهه برای اهالی تئاتر شیراز زنده شود. به گزارش خبرنگار مهر، سال ۱۳۸۰ بود که امیررضا کوهستانی با نمایش «قصه های درگوشی» پا به عرصه پر فراز و نشیب هنرهای نمایشی شهری گذاشت که هنوز پس از گذشت ده ها سال خاستگاه تئاترش برای فعالان و آنها که خاک صحنه خورده اند تالار ابوریحان و نوستالژی بوی ماهی و تره باری است که در نزدیکی این تالار به یادمانده است. همانجا که کوهستانی نیز پس از «رقص روی لیوانها» از دل آن تئاتر گرم و صمیمی و محقر به صحنه معتبرترین تئاترهای دنیا مانند رویال کورت لندن، مرکز فرهنگی لیسبون، تئاتر باستیل پاریس و ۱۰ها تئاتر بین المللی رسید تا از او چهره ای معتبر در تئاتر متکی بر جوانی و تجربه گرایی بسازد.کوهستانی که در کارنامه تئاتری خود همواره تجربه های رنگارنگی به جای گذاشته پس از اینکه سال ۱۳۹۱ با نمایش ایوانف در شیراز دوباره به صحنه تئاتر شیراز آمد، اکنون پس از ۱۴ سال سراغ درخشان ترین یادگاری دوران تئاتری خود رفته و با دستمایه قرار دادن رقص روی لیوانها مروری بر آنچه که طی این سال ها کسب کرده است، می کند.گرچه سالگشتگی را نمی شود ادای دینی به آنچه رهاورد رقص روی لیوانها برای کوهستانی است، برشمرد، اما بازی نوستالژیکی است که باردیگر مخاطب آثارش را به فضایی راهنمایی می کند که از آن برخاسته است.سالگشتگی را نمی شود وابسته تام و تمام به رقص روی لیوانها برشمردبا اینکه سالگشتگی را نمی شود وابسته تام و تمام به رقص روی لیوانها برشمرد، اما بُن مایه این نمایشنامه بر اساس شالوده های تئاتری بنا شده که از او سراغ می رود، چراکه برای آنها که ته رنگی از آن نمایش را به خاطر سپرده اند هنوز نمادی از تجربه گرایی است که کوهستانی حفظ کرده و با پشتوانه آن به روایتی نو، اما پخته تر از پسِ پُشت رقص روی لیوانها به روی صحنه باز می آفریند.سالگشتگی نمایشی است که می شود آن را چکیده ای از بیش از یک دهه کارگردانی کوهستانی دانست که با الهام از قصه های درگوشی، تجربه های اخیر، در میان ابرها، اتاق یکنفره، خون خشک، سبزی تازه، کوارتت، سفری به شمال، اتوپیاها، دیوار چهارم و یا شاید ایوانف که برگردانی و روایتی ایرانی از نوشته آنتون چخوف روایتی شخصی را به تماشاگر ارایه می دارد.مهمترین ویژگی تئاتر امیر کوهستانی که در این نمایش هم بار دیگر رعایت شده تجربه های او در استفاده از عنصر صدا و دیالوگ است که با زبانی ساده و معاصر برای این نمایشنامه نیز برگزیده و اعتقادی به زبان پر استعاره و نمادین که در نمایش های کلاسیک انتظار می رود، ندارد. انتقال روایت های متقاطع و تبدیل آن به روایت های تک نفره موزاییکی از دیگر ویژگی های آثار اوست که در سالگشتگی با عنصر سکوت، گاه طولانی و گاه غیرمنتظره تفسیری تازه را از چهارچوب نمایش به همراه دارد.
تئاتر سالگشتگی
سالگشتگی بیش از آنکه حاوی چالش های گفتمانی شیوا و فرودِ رقص روی لیوانها باشد با سکوت هایی سراسر دلهره آور همراست که هرگاه این سکوت به سوی مخاطب اشاره می کند با فاصله ای که میان فرود و شیوا در صحنه به اندازه یک دنیا طراحی شده به همین اندازه نیز برای تماشاگر چیده شده است تا شنونده، گپ و گفت های این دو را مونولوگی به سمت خود فرض کند که می خواهد او را هم درون فضای رقص روی لیوانها جای دهد و هم او را به سال هایی که بر نمایشنامه و شخصیت ها رفته سرازیر نماید.«تئاتر در تئاتری» در پی «بازی در بازی»سکون سالگشتگی در میان گفت و شنودهای فرود و شیوا «تئاتر در تئاتری» است که با کُنش متقابل دو طرف و یادآوری خاطرات سالهای رفته در پی این است که تماشاگر را به جدالی درونی وادارد تا «بازی در بازی» بازگشت به گذشته مفهومی فراتر از نوستالژی را بازسازی کند. چراکه سالگشتگی قرار نیست صرفا بازسازی و اقتباسی امروزی تر از رقص روی لیوانها باشد، زیرا جابه جایی شخصیت فرود و شیوا میان بازیگر مرد و زن و رفت و برگشتی که در این میان شکل می گیرد در پی ساخت و پرداخت زاویه های فرمی و محتوایی بین شیوا و فرود کنونی و ۱۴ سال پیش است.امیر کوهستانی: احساسم به رقص روی لیوانها درحال تغییر استکوهستانی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به این موضوع که سالگشتگی تکرار و یادگشتی به رقص روی لیوانهاست، می گوید: برای من هیچ یک از این دو در نظر نبود و قضیه نمایش رقص روی لیوانها برعکس است، بدین خاطرکه احساسم به این نمایش درحال تغییر است.وی اشاره می کند: پس از رقص روی لیوانها چون داشتم گونه های دیگری را در تئاتر تجربه می کردم در پی این بودم که در کارهایم خیلی به تکرار آثار پیشینم نروم و چالش های جدیدی را تجربه کنم.کوهستانی که سال ۱۳۹۱ با تجربه "دیوار چهارم" بر اساس نمایشنامه ای نوشته تیم کروچ، نمایشنامه انگلیسی فضایی نو در تئاتر به شیوه اجرا در گالری را ارایه کرد، معتقد است: اتفاقا موضوع نمایش سالگشتگی چالش من با نمایش رقص روی لیوانهاست و اصولا قصه حول این داستان قرار می گیرد.وی با اشاره به اینکه زنده کردن احساسات یک دهه پیش چالش این نمایش است، می گوید: سالگشتگی درباره میزان تغییراتی است که آدمها در گذر سالها و گذشت زمان در آنها ایجاد می شود. همان موضوعی که در تجربه های اخیر هم تجربه شده است.کوهستانی ادامه می دهد: سالگشتگی درباره تاثیر شرایط محیطی در طول سالیانی است که هریک از آنها که رقص روی لیوانها را دیدند و پس از به صحنه رفتن آن من تجربه کردم، است.او بیان می کند: در این نمایش هر آنچه خروجی آثارم بوده قرار دارد و احساسی که در رقص روی لیوانها داشتم در سالگشتگی تکرار شده است.سالگشتگی پس از شیراز در ادامه تورهای بین المللی راهی سوییس و ایتالیا می شوددر نمایش  «سالگشتگی»  که داستان آن در پیوند با رقص روی لیوان های  کوهستانی است که پیش از این و ۱۴ سال پیش اجرا شده، حسن معجونی و مهین صدری به ایفای نقش می پردازند و محمدرضا حسین زاده به عنوان مدیر تولید، دستیار کارگردان و برنامه ریز – داوود صدری: مدیر تکنیک و ویدیو -  پویا پورامین: موسیقی – نگار نعمتی: طراح لباس و منشی صحنه – محمد خاکساری: دستیار کارگردان  از دیگر عوامل نمایش هستند.نمایش "سالگشتگی" به نویسندگی و کارگردانی امیررضا کوهستانی تا ۲۶ فروردین ماه جاری در تالار شهید دستغیب باشگاه فرهنگی دانشگاه شیراز واقع در خیابان ساحلی غربی روی صحنه قرار دارد. گزارش: محمدحسین نیکوپور









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن