تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 15 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1838081644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نقدی بر ازدواج در وقت اضافه


واضح آرشیو وب فارسی:سیمرغ: اگر عنصر نماز در «چارچنگولی» به واسطه شخصیت برادر مومن دوقلوها و ظاهرالصلاح بودن احمد، کارکرد داشت، اینجا صحنه تعلیم نماز به کیوان و فری و جعفر، جز اینکه...   قصه فیلم "ازدواج...، داستانی دارد که بارها دستمایه فیلمسازی دیگرکارگردانان ایرانی و حتی خارجی بوده; مادر بزرگی پولدار که بیش از حد مجازش عمر کرده، ولی هنوز سر حال و پابرجاست و از ثروتش نیز سهمی ‌به کسی نمی‌رسد، مگر آنکه به شروط او عمل کنند. نوه تنبل مادربزرگ که تنها وارث اوست برای دستیابی به این ثروت خفته، به ساده ترین راه ممکن می‌اندیشد کشتن مادربزرگ. ولی سر به نیست کردن زنی که تاکنون در اغلب رشته‌های ورزشی مدال آورده و حتی مرگ موش به او کارساز نیست، کار دشواریست که از عهده هر کسی برنمی‌آید، مگر یک خلافکار حرفه ای و کارکشته مانند جعفر ملقب به جفری جیمزباند! این خط ساده قصه می‌توانست به کمدی ایرانی مفرح و شادی بدل شود که تماشاگر ایرانی را ساعت‌ها بخنداند و حتی به او پندهای اخلاقی بدهد. (نمونه خوب چنین سوژهای، مجموعه به یادماندنی "دزدان مادربزرگ"). تماشاگران ما سالهاست عادت کرده اند و حالا دیگر دوست دارند که به آنها پند بدهند، حتی خنثی‌ترین فیلم‌ها که فقط محض سرگرمی ‌و تفنن ساخته می‌شوند. ولی افتادن در دام لذت‌های بصری و تخیلی و تجربی، کارگردان را به ورطه فانتزی بی‌خاصیتی کشانده که فقط فیلم را لوس و کشدار و خسته کننده کرده است. واقعا خواب‌های پی‌درپی کیوان(مجید صالحی) مبنی بر موفقیت در کشتن مادربزرگ و ناگهان تبدیل شدن این خواب به کابوس، چه جایگاه و کارکردی در این قصه دارد؟ یا نمونه بسیار بی‌نمک و بی‌فایده دیگر، شوخی با خط  قرمزهایی مثل نمازخواندن آدم‌هاست. اگر عنصر نماز در "چارچنگولی" به واسطه شخصیت برادر مومن دوقلوها و ظاهرالصلاح بودن احمد، کارکرد داشت، اینجا صحنه تعلیم نماز به کیوان و فری و جعفر، جز اینکه جسارت و خطرکردن سهیلی را در عبور از خط قرمزها به رخ بکشد، آیا ضرورت دیگری دارد؟ آیا در چنین خانه و خانواده ای و اصولا با وجود چنین مادربزرگی که ما او را هرگز در حالات روحانی و با شکل و شمایل مذهبی هم نمی‌بینیم، فرایض دینی جایگاهی دارد؟ متاسفانه دست اندازهای فیلمنامه و حاشیه‌های آن، به حدیست که تماشاگر گاهی در میان این همه اطلاعات گوناگون و نامتناسب با یکدیگر در فیلم، گیج می‌شود و تکلیف خود را با اثر نمی‌داند که آیا این فیلمی ‌کمدی است با معیارهای از پیش تعیین شده  که در این صورت باید پرسید پس چرا تماشاگر به موقعیت‌های خلق شده نمی‌خندد؟  یا اینکه فیلمی ‌فانتزی تخیلی با رگه‌های از انتقادهای اجتماعی  اعتقادی و قرار است ضمن ایجاد سرگرمی، تماشاگر را غیرمستقیم از برخی مسائل آگاه کند و به فکر وادارد؟ با وجود این، فیلمنامه خلاقیت‌های بکر و خوشمزه ای هم دارد که موجب می‌شود نگاه یکسره منفی را از اثر بگیریم. مانند سکانس یوگای مادربزرگ و پروازش که دزدان کوتوله،  هرچه می‌جویند او را  روی زمین نمی‌یابند، یا بردن عروس با کالسکه ای که چهار الاغ (به جای اسب) آن را می‌کشند و کتک کاری عروس با اراذل و اوباش در خیابان و گوشمالی آنها با حرکات رزمی ‌و در لباس عروس!   سوم. واقعا در مورد بازی بازیگران چنین فیلمی ‌چه می‌توان گفت، وقتی همه، همان کارهایی را انجام می‌دهند که پیشتر در فیلم‌های دیگر و در جای مناسب خود انجام داده بودند؟ این تکرار خود، بی هیچ نوآوری در کیفیت بازی،  قطعا فیلم را به لحاظ بازی سازی و توقع تماشاگران از ستارگان محبوبش،  دچار ضعف می‌کند. نمونه بارزش در این فیلم، "ماهایا پطروسیان" که طی یک دهه اخیر ناخواسته بازیگر ثابت فیلم‌های کمدی  فانتزی شده و حالا دیگر به لطف تجارب بسیارش، در این ژانر ید طولایی پیدا کرده، گرچه اینجا اندک ملاحتی هم به مدد گریم و طراحی لباس فوق العاده اش به بازی خود افزوده،  ولی به شدت یادآور همان نقش‌هایی است که پیش از این در فیلم‌هایی نظیر "تاکسی نارنجی"، "عروس خوش‌قدم"، "زن بدلی"، "انتخاب" و "کمکم کن" ایفا کرده بود. درباره علی صادقی هم که دیگر بهتر است سخنی به میان نیاوریم، چراکه او نیز با تکرار یک سبک بازی، که از همان مجموعه‌های تلویزیونی‌اش می‌آید،  دیگر چنته اش خالی از هر برگ برنده ای برای خنداندن و به وجد  آوردن تماشاگر است.  بازی باقی بازیگران نیز دست کمی ‌از روز و حال نمونه‌های نامبرده ندارد.  با منظور کردن تمام این تفاسیر، "ازدواج در وقت اضافه"، فیلمی ‌است ناشی از عدم شناخت صحیح در سلیقه مخاطب و نیازهای بصری،  فرهنگی و فراغتی او. شاید اگر پیش از تولید هر فیلمی، بخصوص فیلم‌های مفرح و کمدی، فضای موجود در جامعه را مورد مطالعه قرار دهیم و سلیقه روز مردم را،  اعم از عامی ‌و سینماروهای حرفه ای، بشناسیم و در روایت فیلم‌ها و ساختارشان لحاظ کنیم، دیگر با سالن‌های خالی از تماشاگر در برابر فیلم‌هایی که با هزینه  و زحمت بسیار تولید می‌شوند مواجه نخواهیم بود.  




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سیمرغ]
[مشاهده در: www.seemorgh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن