تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):از كسانى مباش كه بى‏عمل، به آخرت اميد دارند... از گناه باز مى‏دارند، اما خود باز ن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819660564




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

وزیر انرژی آمریکا: روابط دوستانه خوبی با صالحی دارم، بیش از 20 مساله را در مذاکرات حل کردیم / خیلی دلگرم شده ام / از حمایت جوانان ایرانی از توافق هسته ای خوشحالم


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: وزیر انرژی آمریکا: روابط دوستانه خوبی با صالحی دارم، بیش از 20 مساله را در مذاکرات حل کردیم / خیلی دلگرم شده ام / از حمایت جوانان ایرانی از توافق هسته ای خوشحالم
ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در گفتگوی اختصاصی با کریستین امان پور گفت واکنش هایی در قبال توافق اخیر وجود داشت، برای حصول نتیجه در سه ماه آینده دلگرم کننده است.
به گزارش نامه نیوز ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا در گفتگوی اختصاصی با کریستین امان پور گفت واکنش هایی در قبال توافق اخیر وجود داشت، برای حصول نتیجه در سه ماه آینده دلگرم کننده است.


 مونیز درباره اینکه چه چیزی باعث شده است که با اطمینان بگوید همه راه های رسیدن ایران به بمب اتمی را مسدود کرده است گفت ترکیبی از چند چیز است؛ قطعا ما محدودیت های بسیار سفت و سختی را درباره آنچه که می توانند انجام دهند، بخصوص برای ده سال اول، اعمال کرده ایم. همچنین محدودیت هایی هستند که برای پانزده، بیست، بیست و پنج سال و برخی نیز طولانی ترند. این اقدامات باعث بسته شدن راه اورانیوم و پلوتونیوم می شود.


وی ادامه داد احتمالا مهم تر از اینها، ما ملزومات دسترسی و شفافیت بسیار خوبی نیز داریم که نه فقط می توانیم جلوی فرار پلوتونیومی یا اورانیومی احتمالی را بگیریم بلکه می توانیم بر هر فعالیت احتمالی پوشیده نیز نظارت داشته باشیم.


مونیز درباره اینکه آیا شفافیت می تواند بازدارندگی نیز باشد گفت قطعا ما این باور را داریم؛ پرتکل الحاقی را نیز باید در نظر گرفت. البته منظور از دسترسی، دسترسی بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تمام زنجیره تامین از تولید اورانیوم تا مراکز تولید سانتریفوژ و تاسیسات فعال است. برخی از این اقدامات در حوزه قسمت های اولیه زنجیره تامین است که تا بیست و پنج سال اعمال خواهد شد. از این رو، اینها اقدامات فوق العاده ای هستند ولی باید گفت بدون تحریم های بین المللی و غیره که به خاطر سوء ظن های اولیه به برنامه اتمی ایران بود، اکنون در چنین موضعی قرار نمی گرفتیم.


وزیر انرژی آمریکا گفت به زبان ساده، این بدان معناست که بازرسان همچنان به عملیات نظارت خود به همه تاسیسات اعلام شده ادامه می دهند. همچنین محدوده زمانی تعریف شده ای در خصوص دسترسی به تاسیسات اعلام نشده وجود دارد که ممکن است فعالیت هایی که بر اساس توافق مجاز نیستند، در آنها جریان داشته باشد. افزون بر این، این توافق نیز وجود دارد که آژانس می تواند از همه فناوری های پیشرفته خود که البته شامل دوربین ها، انواع حسگرها و تجهیزات ارتباطی که به مهر و موم ها نصب می شود، استفاده کند. از این رو، با هر تغییری، سیگال هایی در همان زمان ارسال می شود. از این رو اقداماتی گسترده صورت می گیرد.


وزیر انرژی آمریکا درباره زمان برچیده شدن تحریم ها گفت باید این را بگویم که جان کری، مذاکره کننده ارشد به شمار می آید و او به صورت خاص در این مساله درگیر بود. اصولا، به صورت عمومی باید بگویم که بندهای اساسی هسته ای می بایست تامین شوند. بندهایی پیش از یک سال از برچیده شدن تدریجی تحریم ها، به ما اطمینان می دهد هرگونه فرار احتمالی هسته ای، یک سال زمان می برد. البته هنوز کارهای زیادی هستند که باید درباره زمان بندی و شروع کاهش تحریم ها کار شود.


وی درباره مدت زمانی که باید برای این کار زمان ببرد گفت البته این مساله تا حدود زیادی در دست ایرانیان است. گام هایی هستند که بایست برداشته شوند، یکی از آنها کاهش ذخایر هسته ای، کاهش شمار سانتریفوژهایی که فعالیت می کنند که حدود پنج هزار خواهد بود، احتمالا می توان مدت زمان شش ماه را تعیین کرد که می تواند کمی طولانی تر یا کوتاه تر باشد. بار دیگر می گویم که این مساله به توان آنان برای این حرکتهاست.


وی درباره اینکه آیا برداشته شدن فوری تحریم ها قابل قبول است یا روی شش ماه توافق شده است گفت بار دیگر می گویم که شش ماه، زمان ثابتی نیست و بسته به سرعت کار دارد. این زمانی است که من می توانم حدس بزنم.


وی ادامه داد البته کارهای زیادی هستند که مانده اند. ده تن از مواد هسته ای و میزان زیادی سانتریفوژ وجود دارد. این سانتریفوژها باید باز و در انبارهای تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی منتقل شوند. همچنین می بایست تاسیسات را جمع آوری (تخلیه) و این سانتریفوژها را خارج کنند. اینها باید این کار را در نطنز و فردو انجام بدهند، آنها کارهای زیادی هست که باید انجام بدهند و برای همین است که فکر می کنم شش ماه، دوره ای تخمینی واقع بینانه ای برای زمان مورد نیاز باشد.


وی درباره اینکه آیا ایرانیان نیز این مساله را می دانند گفت بله، قطعا همینطور است


وزیر انرژی آمریکا ادامه داد من دیدارهای زیادی با جان کری و جواد ظریف انجام دادم که سران دو هیئت بودند؛ در کنار ما، همواره نماینده اتحادیه اروپا نیز بود. دیدارها و مذاکرات مستقیم من با دکتر صالحی نیز بسیار حرفه ای بودند و باور دارم که روابط دوستانه بسیار خوبی نیز به وجود آمد که در نهایت، به جای موضع گرفتن در برابر هم، به جوی مفید برای حل مشکلات انجامید. این امر به ما امکان داد بیش از بیست مساله را حل کنیم و با این کار که با دقت خاصی نیز انجام شد، من به رسیدن به توافق در نود روز خیلی دلگرم شده ام، بخصوص در مسائلی که جنبه فنی نیز دارند.


مونیز درباره مسائل سیاسی در این توافق با توجه به حمایت گسترده مقامات ایرانی از آن گفت شکی نیست که این مسائل بسیار دلگرم کننده هستند. چیزی که بیش از همه برای من دلگرم کننده است، حمایت عمومی جوانان در ایران است که امید می رود بعد از دوره ای که همراه با اعتماد و اطمینان باشد، روابطی بهتر با جامعه جهانی و انگیزه های صلح جویانه در ایران داشته باشند.


وزیر انرژی آمریکا درباره اختلاف های داخلی در آمریکا بر سر این مساله و اینکه آیا رئیس جمهور این کشور موفق می شود چنین کاری را به انجام برساند گفت من قطعا خوش بین هستم زیرا پرونده بسیار خوبی است. در واقع، رئیس جمهور کاملا درباره این توافق اطلاع دارد و در طول مذاکرات نیز به خوبی در جریان کار بود. به باور من وی کار بسیار خوب را برای به انجام رساندن در دست دارد. از این رو، من بسیار امید دارم که بتوانیم در این مسیر پیشرفت کنیم و بعد از ده یا بیست سال، این فرصت برای ایران فراهم آید که بتواند اطمینان جامعه جهانی را در خواست های اتمی خود به دست آورد.






منبع: تیک


۲۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن