تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز زمين باقى نمى‏ماند مگر آن كه در آن دانشمندى وجود دارد كه حق را از باطل مى‏ش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819654843




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تأسيس بانک توسعه آسيايي آزموني براي مقبوليت چين و آمريکا


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۷ فروردين ۱۳۹۴ (۱۱:۳۱ق.ظ)
تأسيس بانک توسعه آسيايي آزموني براي مقبوليت چين و آمريکا موج - شواهد اقتصادي نشان مي دهد که چين به دنبال به اجرا گذاشتن سياست هاي اقتصادي ويژه در منطقه آسيا است که اين کشور را در عرصه اقتصادي جهاني بيش از پيش مطرح مي کند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، بررسي‌هايي که نتايج آن اواسط سال 2014 منتشر شد، نشان مي‌داد که اقتصاد چين تا سال 2024 از اقتصاد آمريکا سبقت مي گيرد و به بزرگ‌ترين اقتصاد جهان تبديل مي شود.
اين آمار نشان داد که ايالات متحده ظرف 10 سال آينده به دليل سه برابر شدن هزينه مصرف‌کنندگان چيني و رسيدن آن از رقم فعلي 5/3 تريليون دلار به 5/10 تريليون دلار، در رده‌بندي‌هاي جهاني از چين عقب مي ماند و پس از چين به دومين اقتصاد بزرگ جهان تبديل مي شود.
بنابر گزارش بانک جهاني، پيش بيني شد که افزايش هزينه مصرف‌کنندگان چيني کمک خواهد کرد تا اقتصاد اين کشور با سبقت از اقتصاد آمريکا تا سال 2024 به بزرگترين اقتصاد جهان تبديل شود.
به اين ترتيب، انتظار مي‌رود ايالات متحده که بيش از يک دهه است، تاج بزرگترين اقتصاد جهان را بر سر دارد، ظرف 10 سال آينده به‌ خاطر سه برابر شدن هزينه مصرف‌کنندگان چيني و رسيدن آن از رقم فعلي 5/3 تريليون دلار به 5/10 تريليون دلار، در رده‌بندي‌هاي جهاني از چين عقب بيفتد.
به گزارش سايت تلگراف، بر اساس پيش‌بيني مرکز آي اچ اس که يک مرکز پردازش داده‌هاي اقتصادي است، يک گذار موفقيت‌آميز از رشد متکي بر سرمايه‌گذاري به سمت رشد متکي بر هزينه داخلي موجب خواهد شد که توليد ناخالص داخلي چين بر اساس قيمت‌هاي فعلي، از حدود 10 تريليون دلار در سال 2014 به 3/28 تريليون دلار تا سال 2024 برسد.
به نظر کارشناسان صندوق بين المللي پول، بزرگ ترين خبر اقتصادي سال 2014، تقريبا ناديده گرفته شده، اين سازمان اعلام کرده است که چين بر آمريکا به عنوان بزرگ ترين اقتصاد دنيا غلبه يافته است.
به گزارش صندوق بين المللي پول، در حالي که وضعيت ژئوپولتيک چين نيز در کنار اقتصاد آن رو به پيشرفت است، از ميزان رهبري جهاني آمريکا کاسته مي شود.
با افزايش قدرت اقتصادي چين، رهبران آن در دنيا محترم شمرده مي شوند و بسياري از کشورهاي اروپايي به چين به عنوان کليدي براي رشد دخلي قوي نگاه مي کنند. رهبران آفريقايي چين را شريک جديد و ضروري براي پيشرفت خود به ويژه در زمينه ساخت و ساز و توسعه کسب و کار مي دانند.
استراتژيست هاي اقتصادي و رهبران کسب و کار در آمريکاي لاتين نيز دست کم همان اندازه اي که به آمريکا توجه دارند، به چين نيز نگاه مي کنند. در اين شرايط، چين و ژاپن پس از دوره هايي از تنش، گام هايي را براي روابط بهتر برداشته اند. حتي روسيه نيز اخيرا به چين روي آورده و روابط محکمي در زمينه هاي مختلف به ويژه در زمينه هاي انرژي و حمل و نقل با يکديگر داشته اند.
همانند آمريکا در دوران پس از جنگ جهاني دوم، چين نيز براي ساخت اقتصاد قوي و زيرساخت ها با ساير کشورها ارتباط برقرار کرده است، اين مساله هم موجب افزيش رشد ساير کشورها و هم رهبري اقتصادي و ژئوپولتيک چين مي شود.
با وجود آمار اميدبخش در مورد آينده اقتصاد چين، برخي کارشناسان هشدار داده‌اند در صورتي که چين نتواند اصلاحات ساختاري مورد نياز براي رشد باثبات و متوازن‌تر در درازمدت را اعمال کند، با «فرودي دشوار» مواجه خواهد شد.
در اين راستا صندوق بين‌المللي پول توصيه کرده است که چين هدف رشد اقتصادي 7 درصد را براي سال 2015 تعيين کند تا به هدف خود يعني "رسيدن به يک مسير رشد باثبات‌تر و امن‌تر"، دست يابد.
صندوق بين‌المللي پول هشدار داده است که بدون اين اصلاحات ممکن است رشد اقتصادي چين تا سال 2030 به 4 درصد کاهش يابد و خطر قابل توجه رکودي شديدتر نيز براي اين اقتصاد وجود خواهد داشت، تا جايي که حتي رشد اقتصادي آن به 5/2 درصد تنزل يابد.
به هر حال، چين با وجود بيم و اميدها در مورد اقتصاد داخلي اش، اقدامات متنوعي را در عرصه اقتصاد بين الملل به اجرا گذاشته است، مثلاً؛ چين به روسيه، برزيل، هند و آفريقاي جنوبي پيوسته تا بانک توسعه جديد را در شانگهاي راه اندازي نمايد. بانک جديد آسيايي توسعه زيرساخت که در پکن مستقر است نيز به سرمايه گذاري در پروژه هاي زيرساختي (جاده، انرژي، راه آهن) در منطقه کمک مي کند.
اين پروژه ها، اقداماتي هستند که صدها ميليارد دلار سرمايه گذاري را در دهه هاي آينده به دنبال خواهند داشت و رشد را در کشورهاي همتا توسعه داده و در عين حال بر توليد، تجارت و ارتباط خود با چين نيز وابسته هستند.
طرح تأسيس بانک سرمايه گذاري طرح هاي زير ساختي آسيا (AIIB) که توسط چين مطرح شده است، رقابت آشکار چين و آمريکا را ايجاد کرده است.
به اين ترتيب برخي کشورها درباره پيوستن به اين بانک اعلام آمادگي کرده اند، مثلاً؛ دولت ژاپن ضمن مخالفت با اين طرح اعلام کرد، تا زمانيکه معلوم نشود طرح هاي اين بانک به نفع توکيو است، در اين طرح شرکت نمي کند.
تارو آسو، وزير دارايي ژاپن اعلام کرد به دليل نداشتن روابط مطلوب ميان توکيو و پکن از طرح چين مبني بر ايجاد بانک سرمايه گذاري طرح هاي زير ساختي آسيا (AIIB) حمايت نمي کند.
از سويي ديگر؛ شواهد نشان مي دهد که دولت استراليا طرح پيوستن به اين بانک را در دست بررسي دارد.
همچنين؛ مقامات انگليس نيز درخواست لندن را براي پيوستن به اين بانک اعلام کرده اند که با عصبانيت و مخالفات کاخ سفيد روبرو شد.
جرج آزبورن، وزير دارايي انگليس، پنجشنبه (21 اسفند ماه/ 11 مارس)، درخواست کشورش را مبني بر عضويت در بانک آسيايي سرمايه گذاري در زير ساخت ها، که رياست آن را چين برعهده دارد، مطرح کرد.
شايان ذکر است؛ ايالات متحده از اين درخواست انگليس عصباني شد و با آن مخالفت کرد، اما؛ سخنگوي نخست وزير انگليس از درخواست لندن دفاع و اعلام کرد، پيوستن انگليس به اين بانک به روابط لندن-واشنگتن لطمه اي وارد نمي کند.
به گفته مقامات کره جنوبي، اين کشور به زودي موافقتش را براي پيوستن به بانک AIIB اعلام مي کند.
گفتني است؛ ميزان دقيق سرمايه گذاري کره جنوبي در بانک زيرساخت هاي آسيايي مشخص نشده است، اما؛ اين کشور به زودي رايزني هاي خود را با مقامات چين آغاز مي کند.
گفتني است؛ نخستين يادداشت تفاهم ايجاد بانک سرمايه گذاري طرحهاي زيرساختي آسيا در اکتبر سال 2014 در پکن به امضا رسيد تا با مشارکت 27 کشور و 100 ميليارد دلار سرمايه در پکن تاسيس شود.
مهم اينکه؛ بنگلادش، برونئي، کامبوج، چين، هند، قزاقستان، کويت، لائوس، مالزي، مغولستان، ميانمار، نپال، عمان، پاکستان، فيليپين، قطر، سنگاپور، سريلانکا، تايلند، ازبکستان و ويتنام، 21 کشور اوليه منعقد کننده توافقنامه تأسيس اين بانک هستند.
گفتني است؛ پيش بيني مي شود، اين بانک که به ابتکار چين تاسيس شده است، با بانک جهاني و بانک توسعه آسيا که مورد حمايت واشنگتن است، رقابت کند.
مهم اينکه؛ ناظران غربي به ويژه آمريکايي نگرانند که بانک سرمايه گذاري طرح هاي زيرساختي آسيا رقيبي جدي براي بانک جهاني و بانک توسعه اقتصادي در آسيا باشد که از حمايت واشنگتن و توکيو برخوردار است.
در اقدامي ديگر؛ چين اجراي طرح 79 ميليارد و 800 ميليون دلاري را براي توسعه زير ساخت هاي احداث جاده جديد ابريشم آغاز کرده است.
توسعه زيرساخت هاي جاده ابريشم، از استان گانسو در شمال غربي چين آغاز شده است. مهم اينکه؛ اين استان، مرز مشترک با کشورهاي آسياي ميانه ندارد، اما بخش مهمي از جاده ابريشم از همين منطقه گذر خواهد کرد. طرح شش ساله گسترش زيرساخت هاي اين جاده، شامل احداث 60 هزار کيلومتر جاده، 4 هزار کيلومتر آزاد راه و افزايش بازده جاده هاي موجود است.
مهم اينکه؛ چين قصد دارد، جاده باستاني ابريشم که مسير اصلي بازرگاني ميان چين، آسياي ميانه، اروپا و آفريقا بود را احيا کند. چين پيشتر اعلام کرده بود به دليل اهميتي که جاده ابريشم آبي و زميني دارد، 40 ميليارد دلار براي احياي مجدد آن هزينه مي کند.
شايان ذکر است؛ شي جين پينگ، رييس جمهوري چين، از همه کشورهاي آسيايي خواسته است با توجه به تغييرات قابل توجه در اين قاره، در طرح احياي جاده ابريشم مشارکت داشته باشند.
مهم اينکه؛ هند نيز اعلام کرده است که در بخش هايي از اين طرح به صورت گزينشي مشارکت خواهد کرد.
شايان ذکر است؛ به موازاتي که چين از نظر اقتصادي و ژئوپولتيک پيشرفت مي کند، آمريکا هر کار ممکن را براي هدر دادن منافع اقتصادي، فن آوري و ژئوپولتيک خود انجام مي دهد.
نظام سياسي آمريکا به دست نخبگان ثروتمندي است که هدف آن ها کاهش نرخ ماليات شرکت ها و اشخاص، افزايش ثروت هاي گسترده شخصي و در نتيجه کاهش رهبري سازنده آمريکا در توسعه جهاني اقتصاد است.
آمريکا منابع و انرژي خود را در خاورميانه، سوريه و عراق به همان روشي که در ويتنام انجام داد، استفاده مي کند. چين اما از اينکه وارد منازعات نظامي خارجي شود، خودداري کرده و به جاي آن بر اقدامات اقتصادي برد- برد تاکيد مي کند.















این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن