تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804374090




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیشرویهای دیپلماسی در دولت تدبیر و امید


واضح آرشیو وب فارسی:خبر آنلاین:


پیشرویهای دیپلماسی در دولت تدبیر و امید وبلاگ > سلیمانی، افشار - درک فرصتها و تهدیدات در عرصه داخلی و خارجی در همه زمینه‌ها و اتخاذ رویکرد مناسب کماکان ضرورتی اجتناب پذیر است و در صورت استمرار این رویکرد تعداد دوستان ایران و سود ملی افزایش و تعداد مخالفان ایران و هزینه های ملی کاهش خواهد یافت.

حسن روحانی در رقابتهای انتخاباتی دوره یازدهم ریاست جمهوری با این باور حضور یافت که اساس سیاست خارجی کشور باید در راستای تأمین منافع ملی و امنیت ملی ایران باشد و اگر سیاست خارجی قادر بود تأمین منافع ملی را تضمین و کشور را در راه توسعه و گسترش قرار دهد و به سخن ساده‌تر هزینه‌ها را کاهش و سودها را افزایش دهد، این سیاست خارجی مطلوب خواهد بود. چنین رویکردی نه تازه بود ونه غیر اصولی، اهمیت سخن در این بود که پس از دوره ریاست جمهوری سید محمدخاتمی تا زمان حضور حسن روحانی در پاستور ، نه اظهارات مشابهی صورت گرفته بود و نه در راستای این اندیشه حرکتی ! و در واقع قطار سیاست خارجی کشور چونان سیاست داخلی از ریل اصلی رها شده و بیراهه می پیمود. روحانی در تبیین این رویکرد منطقی در عرصه سیاست خارجی گفته بود: سیاست قطع رابطه با کشورهای دیگر امکان‌پذیر نیست، قطع رابطه نه شدنی است نه امکان‌پذیراست که انزوا حاصل شود و نمی‌توان کشور را از جهان جدا کرد. کلید حل معضلات تدبیر است مگر ما درگذشته قادر نبودیم با جهان رابطه خوب داشته باشیم؟ در دولت اصلاحات رابطه‌ مناسبی با جهان داشتیم. ما برای اینکه به اهداف ملی دست پیدا کنیم و کشور را از تحریم ظالمانه نجات دهیم و روابطمان را با دنیا براساس تعامل سازنده بنیانگذاری کنیم در این عرصه ورود کرده‌ایم. روحانی در جامه ریاست جمهوری نیز به کرات خاطرنشان کردکه پیام انتخابات خرداد 1392سیاست خارجی پویا و فعال با جهان بود که البته همراه با احترام، منافع و حفظ حقوق متقابل است. وی در خصوص سیاست خارجی دولت احمدی نژادگفته بود که سیاست خارجی این دولت را نمی‌پسندد و شیوه‌های آن را قبول ندارد. روحانی با چنین رویکردی معتقدبود که افرادی که بار امانت سیاست خارجی را بر دوش می‌گیرند باید کارشناسی حرفه‌ای و گشاده رو باشند و درجهت تامین منافع ملی،عادلانه، دقیق و منطقی با شهامت سخن بگویند.
رییس جمهور باچنین اندیشه ای وزیر امورخارجه خودرا انتخاب و سکان سیاست خارجی کشوررا و در راس آن به سرانجام رساندن پرونده هسته ای را که پیشتر در شورای عالی امنیت ملی کشور متمرکز بود با انتقال به وزارت امورخارجه به وزیر خارجه کابینه خود سپرد. در طول یکسال و نیم ماضی که از عمر دولت تدبیر و امید سپری میشود گرچه هنوز در زمینه های داخلی و خارجی کاستیهای فراوان برجای مانده از دوره دولت مهرورز و عدالت طلب باقی مانده است اما با اقدامات، تحرکات، تدابیر و مذاکرات پسا نرمش قهرمانانه که فرصت مذاکرات رودرو و شفاف میان تهران -واشنگتن را پس از سه ده واندی فراهم نمود و در ابتدای راه در این مرحله که منجر به توافق برنامه اقدام مشترک ژنو درآذرماه 1392 گردید، هرچندکه موجبات دلواپسی برخی از گروههای فشار را فراهم نمود. اما به موزات اعمال سیاست خارجی مبتنی بر واقع بینی برگرفته از مولفه های واقعی اقتدار ملی و شناخت واقع بینانه از نظام بین الملل رهاشده درمیان تک قطبی و چند قطبی، بسیاری از تهدیدها را برطرف و جایگاه جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین‌الملل را به میزان قابل توجهی ارتقاء بخشید و موجب گردیدتا افکار عمومی جهانیان با دیدگاهی ایجابی و نه سلبی نسبت به ایران و نظام جمهوری اسلامی ایران بنگرند، بطوریکه حتی در حالیکه در دوره دولت دهم ایران، حدود 40 درصداز مردم ایالات متحده آمریکا ایران را دشمن خود میدانستند امروز این رقم به زیر 10 درصد سقوط کرده است و برهمین اساس اکثریت مردم امریکا با موضع نتانیاهو در قبال مذاکرات امریکا با ایران که در سخنرانی 12اسفند درکنگره امریکا که مطالبی تکراری بود مطرح کرد مخالفند. مردم آمریکا بر خلاف نتانیاهو خواهان حل و فصل قضیه هسته ای از طریق مذاکره هستند.
با امضای طرح مشترک اقدام در نوامبر 2013 ، بعنوان اولین گام ضروری وکاربردی در عرصه سیاست خارجی روند تغییر وضعیت به سود ایران آغاز و آمریکا و پنج بازیگردیگر درزمین مذاکرات هسته ای موافقت کردند ایران به موازات پذیرش برخی محدودیتها، ارحق غنی سازی 5 درصدی اورانیوم برخوردار باشد. مذاکرات طولانی از آن زمان تاکنون، صحنه تلاش ایران برای کاهش محدودیت های باقیمانده بوده در حالی که آمریکا تلاش کرده است خطوط قرمز خود را بازیابی کند.مهمترین امتیازی که مذاکره کنندگان ایران، درشرف اخذ آن هستند ایده "بند انقضاء"است که باحتمال زیاد بین 10الی 15سال خواهد بود،زیرا با منقضی شدن مدت زمان این بند، هیچ محدودیت قانونی بر برنامه هسته ای ایران وجود نخواهد داشت وایران با حفظ حق غنی سازی 5درصدی اورانیوم،تازمان استفاده ازسوخت داخلی درنیروگاه اتمی بوشهر و احداث نیروگاههای جدید اتمی وزن کمتری از آنرا تولید خواهد کرد.
هرچند که به دلیل شرایط بحرانی پدیدارشده از دوره دولت دهم، تهران لاجرم مجبور به تعطیل نمودن غنی سازی 20درصدی اورانیوم و تبدیل به میله سوخت نمودن موجودی اورانیوم بیست درصدی خود گردید و درراستای اعتمادسازی متقابل با طرفهای مذاکره اندوخته اوارنیوم 5درصدی خودرا باهدف افزایش آستانه تولید احتمالی بمب هسته ای تا سقف حداقل یکسال در محدوده 1500 کیلو گرمی نگه خواهدداشت، اما حفظ فرایندتحقیق وتوسعه هسته ای،علوم هسته ای و اصل غنی سازی اورانیوم تا سقف 5درصد درقبال لغو کامل تحریمهای چندگانه چندجانبه ویک جانبه (شورای امنیت سازمان ملل، کنگره امریکا، دولت امریکا و اتحادیه اروپا ) که دو نوع اول قدری زمانبر خواهدبود. به موازات آثار مثبت اقتصادی، سیاسی ، اجتماعی، ممنطقه ای وبین المللی توافق جامع هسته ای که باحتمال فراوان درآینده ای نزدیک وحداکثر تا تیرماه 1394 بامضاء خواهد رسید از دستاوردهای سیاست تعاملی دولت تدبیر وامید خواهد بود که موجب تحقق نظریه چرخش توامان چرخ سانتریفوژهای غنی سازی اورانیوم و چرخ زندگی ملت ایران خواهد شد.
ازدیگر دستاوردهای دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجی که برپایه رویکرد تنش زدایی واعتمادسازی متقابل تبلور یافت می توان به موارد ذیل نیز اشاره کرد: - تقویت ثبات و امنیت درعرصه اقتصادی ازطریق کاهش نرخ تورم از 4 درصد به 15درصد، افزایش نرخ رشد اقتصادی از منفی2/5 درصد به مثبت 2 درصد، تثبیت وکاهش نرخ نسبی دلار وتقویت پول ملی . (هرچندکه کماکان مشکلات برجای مانده از دولت قبلی در زمینه پروژه های نیمه تمام، سرمایه گذاری دربخشهای مختلف ، افزایش نرخ بیکاری ،راه اند ازی کارخانجات تعطیل ونیمه تعطیل، کنترل حجم نقدینگی و امثالهم برغم برخی اقدامات صورت گرفته، هنوز به قوت خود باقی است. - افزایش مقبولیت دولت درمیان افکارعمومی ایران از رهگذر برقراری ثبات اقتصادی نسبی و اجتماعی.
-کوتاه شدن دیوار "ایرانی هراسی " در افکار عمومی دنیا بویژه کشورهای منطقه
-عدم صدور قطعنامه ها و مصوبات جدید تحریم های بین المللی علیه ایران
- کاهش جسارت دشمنان ایران در تهدید نظامی ایران
- کاهش اختلاف های ایران و کشورهای غربی به رهبری آمریکا درمورد فعالیتهای هسته ای ایران
- افزایش ظرفیت های دیپلماسی کشوردرمسیر بازکردن گره های کور روابط خارجی و در هم شکستن تحریم ها و تهدیدها ازطریق دوری از چالش های مناسبات منطقه یی و بین المللی
-شروع سفرهای وزرای امورخارجه کشورهای اروپایی و آسیایی به ایران مارتین لیدگارد، وزیر امور خارجه دانمارک با سفرخوددر نیمه دوم شهریورماه به تهران نام خود را به عنوان یازدهمین وزیر خارجه یک کشور اروپایی که از آغاز به کار دولت حسن روحانی به تهران سفر کرده است ثبت کرد، البته او اولین وزیر خارجه یک کشور اروپایی است که با همتای ایرانی خود و حسن روحانی رئیس‌جمهوری در شهری به غیر از پایتخت ایران (مشهد) دیدار ومذاکره کند. همچنین دیدار وزرای خارجه ایتالیا،سوید ولهستان نیز از جمله همین دیدارهاست. پیشتر نیز سفر جک استراو به ایران در حالی که چراغ سفارتخانه‌های ایران و انگلیس به دلیل قطع روابط دوجانبه سه سالی بود که خاموش شده بود از مهم‌ترین این سفرها محسوب می‌شود. سفری که راه رابرای سفر سایمون گس،مدیر کل سیاسی وزارت خارجه انگلیس در آن زمان هموار کردو او نیز برای بهبود رابطه ایران و بریتانیا به تهران آمد و نتیجه این مساعی متقابل تعیین کارداران غیرمقیم دوکشور بود که درجهت فراهم نمودن زمینه های شروع مجددروابط تلاش میکنند. همچنین سفر فومیو کیشیدا وزیر خارجه ژاپن و نیز وزرای خارجه دیگر کشورهای اروپایی، آسیایی و آمریکای لاتین و نیوزیلند در یکسال ونیم اخیر و سفرهای متقابل وزیرامورخارجه ایران به کشورهای منطقه وفرامنطقه که عدد این آمدوشدهای متقابل به بیش از 30 میرسد جملگی حاکی از ایجادفضای مناسب در عرصه بین المللی و مفتوح شدن باب مذاکرات سودمند وموردعلاقه طرفها بوده که سبب ساز ترسیم افق های امیدوارکننده ومتضمن تامین منافع ملی حداکثری برای ملت ایران گردیده است.
قابل توجه تر اینکه بسیاری از سفرهای مقامات اروپایی برای نخستین بار بود که ظرف دهه گذشته صورت گرفت، از آن جمله سفر خوزه مانوئل گارسیا مارگالو وزیر امور خارجه اسپانیا اواسط اسفند1392 به ایران پس از 10 سال نمونه ای از این دیدارهاست. - آغاز دیدارهای مدیران عالی شرکتها وکمپانیهای بزرگ اروپایی من جمله فرانسه وآلمان وایتالیا ازایران
-تقویت روابط ایران با کشورهای همسایه و منطقه . (اعتراف بنیامین نتانیاهو درجریان سخنرانی 12 اسفند خوددر کنگره امریکا مبنی برتسلط ایران برع پایتخت بغداد، دمشق، بیروت وصنعا نشانگر همین امرست)
- کاهش تاثیرگذاری رژیم اسراییل ولابی صهیونیستها بر روند مذاکرات هسته ای
-پیشبرد مذاکرات هسته ای با بازیگران اصلی سیستم بین المللی همزمان با حمایت از مردم فلسطین
- نزدیک شدن دیدگاههای امریکا وایران درقبال تحولات داخلی عراق
- کاهش فشارهای آمریکا وغرب برایران در رابطه با سوریه
- تقویت واقع بینی تهران در روابط با روسیه ازطریق ایجاد فضای فراختر وافزایش گزینه ها در سیاست خارجی
- متزلزل شدن ساختار تحریم ها
- جلوه گر شدن چهره مثبت جمهوری اسلامی در جهان
- فراخ شدن عرصه ی کنشگری جهانی در اعمال سیاست خارجی ایران
- تبلور شاتل دیپلماسی ازمسیر افزایش سفرهای متقابل وزرای امورخارجه
ایران و چندین کشور همسایه ، منطقه و جهان بویژه کشورهای اروپایی، ژاپن و...
-تقویت موقعیت ایران درمجامع بین المللی و برگزاری موفقیت آمیز نشست بین المجالس اسلامی در تهران باحضور اکثر روسای پارلمانها و مقامات کشورهای عضو
-عدم ترک سالن اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل درجریان سخنرانی حسن روحانی در شهریور 1392
- افزایش تمایل مقامات کشورها برای دیدار ومذاکره با رییس جمهور ووزیرامورخارجه ایران در نشست های بین المللی ومنطقه ای ازقبیل مجمع عمومی سازمان ملل، مجمع اقتصادی داووس ، کنفرانس امنیتی مونیخ، سازمان همکاریهای شانگهای، اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر و...
- پیروزی حوثیها دریمن که بخشی ازپیروزیها به حساب منطقه ای ایران واریزشد.
-نقش برجسته ایران در موفقیتهای نیروهای عراقی برعلیه داعش که با استقبال و همکاری تلویحی آمریکا مواجه گردید.
- تقویت زمینه های مذاکرات غیر هسته ای ایران وامریکا
- افزایش رویکرد ایجابی غرب درقبال ایران درحوزه ایدیولوژیک از مسیر افشای هویت وماهیت سازمانها وگروههای تروریستی مدعی اسلام
کلام آخراینکه مسلم و مبرهن است که با ادامه راهبرد تعاملی جمهوری اسلامی در عرصه نظام بین الملل به منظور تامین حداکثری منافع ملی وکاهش هزینه های سیاست خارجی درک فرصتها و تهدیدات در عرصه داخلی و خارجی درهمه زمینه ها و اتخاذ رویکرد مناسب کماکان ضرورتی اجتناب پذیرخواهدبود و در صورت استمرار این رویکرد تعداد دوستان ملت ایران و سود ملی افزایش و تعداد مخالفان ایران و هزینه های ملی کاهش خواهد یافت وباین ترتیب دشمنان ایران کارتهای بازی خود را بیش ازپیش ازدست خواهند داد. منتشر شده در  مجله مهرنامه، شماره اسفند 93 

کلید واژه ها: سیاست خارجی -




چهارشنبه 5 فروردین 1394 - 09:37:13





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبر آنلاین]
[مشاهده در: www.khabaronline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 16]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن