تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819859105




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آذربایجان شرقی در سالی که گذشت، امید به شکوفایی افزونتر شده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آذربایجان بسیار امیدوار به آینده، آذربایجان شرقی در سالی که گذشت، امید به شکوفایی افزونتر شده است تبریز - ایرنا - آذربایجان شرقی با بیش از سه میلیون و 700 هزار نفر جمعیت، بزرگترین استان شمال غرب کشور است و در این گزارش تلاش شده تحولات بیشمار این استان درعرصه های مختلف در سالی گذشت گرد آوری و ارایه شود.


اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی در پیام نوروزی خود به مردم این استان با بیان این که سال 93 را در حالی آغاز می کنیم که رهبر معظم انقلاب، اقتصاد مقاومتی را راه نجات از بحران ها اعلام کرده اند، تاکید کرد: ما نیز به عنوان نماینده دولت تدبیر و امید، تمام ساز و کارهای لازم برای این حرکت بزرگ را فراهم کرده ایم.
با آغاز تعطیلات نوروزی هرچند آذربایجان شرقی به دلیل شرایط آب و هوایی و کوهستانی بودن منطقه کمتر از فصل تابستان شاهد حضور گردشگران است، اما به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، 224 هزار نفر در ایام نوروز سال 93 از موزه ها و اماکن تاریخی استان بازدید کردند.
فرزین حق پرست با اشاره به استقبال کم نظیر گردشگران از آثار و جاذبه های دیدنی آذربایجان شرقی، گفت: کلیسای سنت استپانوس، رصد خانه مراغه و روستای تاریخی کندوان پر بازدیدترین های این استان در نوروز امسال بودند.
وی با اشاره به میزان اقامت گردشگران استان در نوروز 93 اظهار کرد: 214 هزار و 457 نفر در مراکز اقامتی آذربایجان شرقی شامل هتل ها، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها، کمپ های موقت، کلاس های مدارس، منازل استیجاری، مهمانسراها و چادرهای مسافرتی اقامت کردند.
بهرام سرمست دبیر ستاد هماهنگی خدمات منطقه آزاد ارس نیز گفت: در ایام نوروز امسال سه میلیون و 507 هزار نفر از این منطقه دیدن کردند که این میزان گردشگر در قالب 876 هزار و 948 دستگاه خودرو وارد منطقه آزاد ارس شدند.
علی رستمی مدیرکل فرودگاه های آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: تعطیلات نوروزی امسال 84 هزار و 844 مسافر توسط 683 پرواز ورودی و خروجی، در فرودگاه شهید مدنی تبریز جابجا شدند که از نظر تعداد مسافر و پرواز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 30.7 و 15.5 درصد افزایش داشته است.
سفرهای نوروزی امسال نیز همچون سال های گذشته تلفات جاده ای به همراه داشت که در این زمینه مسوول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی گفت: در ایام نوروز سال جاری 19 نفر جان خود را در حوادث درون و برون شهری استان از دست دادند که این آمار نسبت به سال گذشته 40 درصد کاهش نشان می دهد.
در این ایام هرچند انتظار می رفت هوای استان رو به گرم شدن برود، اما یازدهم فروردین ماه بود که امیر شاهرخ حسنعلیزاده مدیر کل هواشناسی آذربایجان شرقی تفاوت دمای گرمترین و سردترین نقطه در استان را 30 درجه سانتیگراد اعلام کرد و گفت: در 24 ساعت گذشته به علت بارش برف دمای هوای بیشتر نقاط استان کاهش یافته و گرمترین نقطه استان با 16 درجه بالای صفر مربوط به شهرستان میانه و سردترین آن با منهای 13 درجه سانتیگراد مربوط به شهرستان ورزقان بوده است.
فردای این روز بود که محمدرضا شیخی رییس اداره هواشناسی ورزقان با اشاره به بارش های برف و کولاک و افت شدید دما در این شهرستان گفت: مردم این شهرستان دوشنبه شب سرمای 21 درجه سانتی گراد زیر صفر را تجربه کردند.
هرچند سرمای این روزهای استان در گرماگرم مجالس عزاداری حضرت زهرا (س) رنگ می باخت و به گفته حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی ویژه برنامه های سوگواره یاس نبوی به مناسبت سالروز شهادت آن حضرت در 48 امام زاده استان از دوازدهم فروردین آغاز شد و تا بیستم همان ماه ادامه یافت.
مردم ولایتمدار مراغه نیز به مناسبت ایام عزاداری حضرت زهرا (س) آش نذری 14 هزار نفری پخته و در بین عزاداران این شهر توزیع کردند.
این ایام همچنین همزمان با رقابت های پایانی سیزدهمین دوره فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور جام خلیج فارس بود و مردم تبریز روز 22 فروردین شاهد پیروزی تیم فوتبال فولاد خوزستان در مقابل گسترش فولاد این شهر و کسب عنوان قهرمانی این دوره از رقابت ها توسط تیم میهمان بودند.
در این روز کریم انصاری فرد مهاجم تیم تراکتورسازی تبریز نیز با گلزنی در مقابل استقلال تهران با 14 گل زده برای دومین بار عنوان آقای گل فوتبال لیگ برتر باشگاه های کشور را از آن خود کرد و کمی از ناراحتی هواداران خون گرم تراکتورسازی به دلیل دست نیافتن به عنوان قهرمانی کاست.
در واپسین روزهای فروردین 93 نیز اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی پس از سپری کردن یک دوره کسالت و عمل جراحی دیسک گردن در محل کار خود حاضر شد.
چند روزی از بهبودی استاندار آذربایجان شرقی نگذشته بود که آیت الله مسلم ملکوتی نماینده سابق ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز به علت عارضه ریوی در بیمارستان مسیح دانشوری تهران در سن 91 سالگی جان به جان آفرین تسلیم کرد.
به همیین مناسبت نماینده ولی فقیه در استان و استاندار آذربایجان شرقی در پیام مشترکی به مناسبت ارتحال آیت الله مسلم ملکوتی دهم اردیبهشت را در استان عزای عمومی اعلام کردند.
آیت الله ملکوتی به ترتیب پس از آیت الله سیدمحمدعلی قاضی طباطبایی و آیت الله اسد الله مدنی سومین امام جمعه تبریز بود که از سوی بنیانگذار جمهوری اسلامی به سمت نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه این شهر منصوب شده بود.
مردم آذربایجان شرقی اردیبهشت امسال علاوه بر آیت الله ملکوتی داغدار از دست دادن سایه مقدسی دانش آموز نخبه مراغه ای بودند که به دستور رییس جمهوری و با حمایت وزیر آموزش و پرورش برای معالجه به آلمان اعزام شد.
این دانش آموز 14 ساله که با انتشار دو دفتر شعر، جوانترین شاعر مراغه شناخته می شد، پس از یک و نیم سال تحمل رنج بیماری نادر آی.ال.ال، اواخر بهمن ماه سال گذشته برای مداوا راهی آلمان شد که به علت برخی ناهماهنگی ها و شروع نشدن معالجات پزشکی فوت کرد.
در این ماه کشاورزان و باغداران آذربایجان شرقی نیز ایام خوشی را سپری نکردند و سیل و تگرگ هفته های اول اردیبهشت همچون سال های گذشته خسارات بسیاری به محصولات این قشر وارد کرد.
در همین چارچوب بود که22 اردیبهشت ماه رییس سازمان جهاد کشاورزی استان اعلام کرد که بارش تگرگ و جاری شدن سیل در 40 روز گذشته به 523 هزار و 886 تن از محصولات کشاورزی استان صدمه زده است.
کریم مهری خسارت ناشی از روزهای برفی دهم و یازهم فروردین و همچنین بارش تگرگ و جاری شدن سیل در هفته نخست اردیبهشت ماه را هشت هزار و 639 میلیارد و 397 میلیون ریال اعلام کرد.
البته اردیبهشت امسال خبرهای خوشی نیز به همراه داشت و دوازدهم این ماه خبر صعود عظیم قیچی ساز کوهنورد تبریزی به قله شیشاپانگما که بیش از هشت هزار متر ارتفاع دارد در رسانه های داخلی و خارجی منتشر شد.
این قله، سیزدهمین قله بالای هشت هزار متری جهان است که قیچی ساز تاکنون موفق به فتح آن شده است و وی پیش از این در سال 1384 در سن 24 سالگی توانست بام جهان اورست را بدون اکسیژن فتح کند.
اردیبهشت امسال خبر ناگوار دیگری رسانه های استان را تحت تاثیر قرار داد و آن مسمومیت غذایی حدود یکهزار و 500 نفر از اهالی روستای گله بان از توابع بخش یامچی شهرستان مرند بود که در نهایت تلفات جانی به همراه نداشت اما موجب شد مردم توجه بیشتری به بهداشت غذایی خود داشته باشند.
رییس شبکه بهداشت شهرستان مرند در آن تاریخ عامل مسمومیت این افراد را نوعی باکتری با نام استافیلوکک اعلام کرد که در برنج و گوشت نذری توزیع شده بین مردم این منطقه منتقل وجود داشته است.
هجدهم همین ماه وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وارد تبریز شد و در مدت دو روز اقامت خود دستاورهای ارزشمندی نصیب ملت ایران شد.
در این دو روز با افتتاح سایت تولید داروهای بیوتکنولوژی شرکت زهراوی به دست وزیر، ایران به عنوان دومین تولید کننده داروی کوپامر در جهان معرفی شد و انحصار این داروی بیماران ام. اس که در اختیار یک شرکت صهیونیستی بود، شکسته شد.
به گفته فردوس نصیری زاده مدیرعامل شرکت داروسازی زهراوی تبریز برای راه اندازی این سایت 200 میلیارد ریال سرمایه گذاری شده است و با بهره برداری از آن علاوه بر اشتغالزایی مستقیم برای 27 نفر، از خروج سالانه 10 میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری و سه قلم داروی استراتژیک به نام های بتاپوئتین، فیلگراستیم و پگ فیلگراستیم در این شرکت تولید می شود.
این شرکت همچنین در سیزدهم شهریور 93 برای نخستین بار در کشور کپسول شارک کارتیلاژ را برای درمان مشکلات استخوانی و مفاصل تولید کرد و در ادامه آمپول لوکوفولین را برای درمان بیماری های سرطانی به عنوان محصول جدید شرکت زهراوی رونمایی کرد.
آخرین روز اردیبهشت ماه نیز مردم آذربایجان شرقی شاهد یک رویداد فرهنگی بودند که در آن چهارمین جشنواره کتاب سال تبریز با معرفی برترین های جشنواره به کار خود پایان داد.
در همین روزها بود که دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه نیز وعده آغاز فاز اجرایی احیاء این دریاچه در آینده نزدیک را داد و با انتقاد از امنیتی شدن این کار در دولت قبلی، نجات دریاچه ارومیه بدون همراهی و کمک مردم را غیر ممکن دانست.
عیسی کلانتری نزدیک به دو ماه بعد در جلسه هم اندیشی دریاچه ارومیه که به میزبانی آذربایجان شرقی برگزار شد اعلام کرد که این دریاچه تا سال 1402 به وضعیت سال 1381 برمی گردد و مشکلی در بودجه احیا این دریاچه وجود ندارد.
خرداد ماه 93 همچنین یادآور برگزاری هجدهمین جشنواره تولیدات رادیویی و تلویزیونی مراکز استان ها و میزبانی سه روزه مردم تبریز از این جشنواره بود.
مراسم پایانی این جشنواره نهم همان ماه در پارک ائل گلی شهر با حضور رییس سابق سازمان صدا و سیما برگزار شد و در آن 700 هنرمند از 32 استان در پنج بخش تلویزیون، رادیو، خبر، تحقیق و پژوهش و موسیقی حضور داشتند.
این ماه همچنین نقطه آغاز هدایت تیم فوتبال تراکتورسازی تبریز توسط رسول خطیبی بود؛ دوره ای که به اعتقاد کارشناسان حضور خطیبی در این تیم در کسوت سرمربی و اخراج وی در اواخر همین سال، هواداران تراکتورسازی را شوکه کرد.
در این زمینه جمشید نظمی مدیرعامل باشگاه تراکتورسازی تبریز اعلام کرد بود که هیات مدیره باشگاه تراکتورسازی تبریز گزینه مربی خارجی را از دستور کار بررسی باشگاه حذف کرده و با مد نظر قرار دادن اهداف سه ساله باشگاه مبنی بر جوان گرایی و بومی سازی، خطیبی را به عنوان سرمربی جوان و آینده دار این تیم برای فصل 94 – 93 انتخاب کرده است.
دوازدهم این ماه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سفری به تبریز داشت و در این روز عملیات احداث پژوهشگاه ربع رشیدی دانشگاه علوم پزشکی تبریز به عنوان پژوهشکده بزرگ پزشکی کشور با زیربنای 30 هزار مترمربع و عرصه 10 هکتار شامل سه پژوهشکده علوم پزشکی و بالینی، علوم دارویی و فناوری های پیشرفته پزشکی آغاز شد.
اسکلت فاز نخست این بنا با زیربنای 16 هزار متر مربع با قرارداد اولیه 90 میلیارد ریال به مدت 18 ماه اجرا می شود.
در همین روزها بود که برای نخستین بار هوای تبریز به دلیل افزایش آلاینده ها در وضعیت هشدار و ناسالم قرار گرفت و به گفته حمید قاسمی مدیرکل محیط زیست آذربایجان شرقی شاخص آلودگی هوای این کلانشهر 114 پی. اس. آی اعلام شد.
دهه دوم خرداد 93 یکی از تغییرات مهم مدیریت دولتی استان که از ماه ها پیش زمزمه های آن به گوش می رسید به حقیقت پیوست و حسین نجاتی که پیش از آن مدیرعامل مس آذرباجان بود و مدیرکلی صنایع آذربایجان شرقی در دولت خاتمی را نیز در کارنامه خود داشت به جای محمدجعفر عظمایی بر کرسی ریاست سازمان صنعت، معدن و تجارت تکیه زد.
آیین معارفه رییس جدید این سازمان در شرایطی در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد که فقط شش ساعت از زمان اطلاع رسانی آن گذشته بود و عده ای حضور پر رنگ صنعتگران و تجار استان در این مراسم را ناشی از محبوبیت رییس سابق، برخی ها نشانه اهمیت صنعت و تجارت در آذربایجان شرقی و گروهی نشات گرفته از ارادت پیشکسوتان عرصه صنعت و تجارت استان به نجاتی و دوره مدیریت وی ارزیابی می کردند.
اواخر خرداد امسال بود که بیست و نهمین دوره تور دوچرخه سواری بین المللی ایران (آذربایجان) با حضور 13 تیم خارجی و پنج تیم داخلی در مجموع با شرکت 100 رکابزن آغاز شد.
این رقابت ها در شش مرحله و به مسافت 990.4 کیلومتر در مسیر سه استان آذربایجان شرقی، غربی و اردبیل برگزار شد و دوچرخه سواران در نخستین مرحله در مسیر 144.4 کیلومتری تبریز - ارومیه رکاب زدند.
مرحله ششم و پایانی بیست و نهمین دوره تور دوچرخه سواری ایران(آذربایجان) نیز با حضور 76 رکابزن در نخستین روز از تیر ماه سال جاری آغاز شد و در نهایت با قهرمانی قادر میزبانی از پتروشیمی تبریز و تیم پیشگامان کویر یزد به پایان رسید.
در این روز همچنین گام مهمی در جهت کاهش آلایندگی هوای تبریز برداشته شد و به گفته محمدباقر دخیلی مدیر عامل شرکت پالایش نفت تبریز توزیع بنزین با استاندارد یورو چهار در جایگاه های عرضه سوخت کلانشهر تبریز آغاز شد.
این ایام همچنین مصادف بود با تقدیر نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز از عملکرد دولت یازدهم در حوزه بهداشت و درمان و آیت الله محسن مجتهد شبستری این سیاست دولت تدبیر و امید که نیمی از اعتبارات یارانه های انصرافی مردم در بخش صنعت و نیمی در حوزه بهداشت هزینه می شود را مثبت ارزیابی کرد.
بیست و سوم تیرماه در حالی که هنوز یک ماه از انتصاب حسین نجاتی به عنوان رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی گذشته بود، وی در اقدامی بزرگ، طرح پایش واحدهای صنعتی و تولیدی استان را با هدف تدوین دقیق تر برنامه های راهبردی در زمینه رونق تولید و توسعه صنعتی استان و دقیق بودن فرآیندهای تصمیم سازی به منظور ارایه خدمات موثرتر آغاز کرد.
طرحی که در نهایت پرده از وضعیت واقعی صنعت آذربایجان شرقی برداشت و مشخص شد که حدود نیمی از صنعت این استان در طول سالیان گذشته به دلایل مختلف تعطیل و واحدهای باقی مانده نیز با ظرفیت خالی فعالیت می کنند.
نجاتی در نخستین روزهای اجرای طرح پایش واحدهای صنعتی اظهار کرد که فقط با دست داشتن آمار واقعی می توان جایگاه حقیقی صنعت آذربایجان شرقی را شناخت و برای بهبود شرایط موجود برنامه ریزی کرد.
نجاتی پایش تعداد واحدهای صنعتی دارای پروانه بهره برداری، میزان اشتغال واحدهای صنعتی و میزان پیشرفت فیزیکی طرح های صنعتی در درست احداث را از جمله شاخص های مورد نظر کارشناسان سازمان صنعت استان در اجرای این طرح برشمرد.
بعدها استاندار آذربایجان شرقی در یکی از نشست های شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولت، با تقدیر از رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان برای اجرای این طرح، گفت: طرح پایش واحدهای صنعتی مشخص کرد که میزان صادرات و تولید واحدهای صنعتی آذربایجان شرقی حاصل فعالیت تعداد محدودی از واحدهای صنعتی است و این موضوع موجب افزایش ضریب بازدهی صنعتی استان در مقایسه با دیگر استان ها می شود.
در این ایام کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی نیز به دلیل شروع فصل تابستان روزهای پرمشغله ای را سپری می کرد و اوایل تیرماه سه عضو مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تبریز دیپلم افتخار نهمین مسابقه بین المللی نقاشی بلاروس را از آن خود کردند.
علی بینش مدیرعامل وقت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان آذربایجان شرقی در این خصوص اظهار کرد که این مسابقه با عنوان سرزمین مادری با موضوع قصه های عامیانه، کشاورزی، مناظر طبیعی، نمایی از یک خانه قدیمی و باغ جادویی برگزار شد و در آن فرشته رشیدی 13 ساله، سینا مشهدی پنج ساله و حنانه صبور هفت ساله هر سه از تبریز موفق به اخذ دیپلم افتخار این مسابقه شدند.
این مسابقه بین 13 هزار و 176 اثر از 31 کشور جهان برگزار شد که 682 اثر آن متعلق به اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران بود.
هفتم مرداد نیز نخستین فرش ابریشمی دو رویه برجسته با طرح های متفاوت با کاربرد تزییناتی در مراغه شهر فرش های ابریشمی آذربایجان شرقی بافته شد.
این فرش ابریشمی نفیس در مدت سه سال و با سه میلیون 750 هزار گره در ابعاد 1.6 متر در 2.5 متر بافته و در آن از 70 رنگ استفاده شده است.
طرح این فرش از آثار برجسته استاد مراغه ای مرحوم حسینی بوده و در دو طرف فرش طرح و نقشه متفاوت وجود دارد که تعداد گره های به کار رفته در دو طرف آن یکسان است.
از شانزدهم مرداد ماه نیز مردم تبریز سلسله تجمعات اعتراض آمیز علیه جنایات رژیم غاصب اسرائیل را آغاز کردند و در این بین دانشجویان دانشگاه های تبریز پیشگام این آیین ها بودند و در روزهای بعد نمازگزاران و دیگر اقشار جامعه نیز به این حرکت ها پیوستند.
هجدهم این ماه نیز فوریت های هوایی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی همزمان با 14 استان دیگر افتتاح شد که در طول سال 93 چندین مورد از خدمات امدادرسانی آنها در رسانه های ملی و استانی انعکاس یافت.
اجرای طرح هم کدسازی پیش شماره های تلفن ثابت استان از 0411 به 041 از طرح های مهم استان در مرداد ماه سال 93 به شمار می رود که از ساعت 22 بیست و دوم این ماه با پیام استاندار آذربایجان شرقی به پدر شهید خلیل شادی آغاز شد.
این روزها مصادف شد با وفات پرفسور دکتر جواد هیات از شخصیت های برجسته علمی، فرهنگی، ادبی و دانشگاهی آذربایجان شرقی و تبریز و نخستین جراح قلب باز ایران که در سن 89 سالگی در شهر باکو دار فانی را وداع گفت.
دکتر هیات از پزشکان و جراحان مجرب قلب کشورمان بود که در سال 1304 در تبریز به دنیا آمد و در سال 1341 برای نخستین بار توانست در ایران عمل جراحی قلب باز را انجام دهد و سپس در سال 1347 اولین عمل پیوند قلب را در تهران و اولین پیوند قلب سگ ها را در ایران با موفقیت انجام داد.
این دانشمند و ادیب برجسته در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی مدتی مدیر مسوول نشریه وارلیق به دو زبان ترکی و فارسی را بر عهده داشت و در فاصله سال های 1343 تا 1355 مجله دانش پزشکی را منتشر می کرد و همچنین در فعالیت های فرهنگی و ادبی نیز مشهور بود و مطالعات گسترده ای در ترک شناسی و فلسفه و اسلام شناسی داشت.
برگزاری چهاردهمین دوره رقابت های هندبال جوانان آسیا در تبریز از رویدادهای ورزشی مرداد 93 به شمار می رود که در نهایت با قهرمانی دوباره تیم ملی هندبال جوانان قطر به پایان رسید.
اعضای تیم ملی هندبال جوانان قطر در دیدار پایانی این دوره از رقابت های قهرمانی آسیا با غلبه بر کره جنوبی برای دومین بار متوالی بر سکوی قهرمانی آسیا ایستادند و ایران با قبول شکست از ژاپن رده چهارم این مسابقات را از آن خود کرد.
در روزهای پایانی مرداد نیز دروازه بین المللی اینترنت شمال غرب کشور برای تامین پهنای باند استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و گیلان با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در تبریز راه اندازی شد.
توسعه تکمیلی کانال های بین المللی به میزان 460 کانال، اجرای فیبرنوری به میزان 409 کیلومتر و سامانه پایش ترافیک استان از دیگر طرح های اجرا شده توسط شرکت ارتباطات زیرساخت بود که با 501 میلیارد ریال اعتبار در سی ام مرداد 93 با حضور محمود واعظی افتتاح و همزمان 270 طرح با 166 میلیارد و 336 میلیون ریال اعتبار توسط شرکت مخابرات آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید.
در این روز همچنین وعده مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان شرقی مبنی بر واگذاری نخستین قطعه از زمین شهرک صنعتی بعثت با حضور معاون وزیر و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران و رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی محقق شد.
مراحل اجرایی شهرک صنعتی بعثت با 10 هزار و 800 هکتار وسعت به عنوان بزرگترین شهرک صنعتی کشور همزمان با روی کار آمدن دولت یازدهم آغاز و در طول هشت ماه کاری به مرحله واگذاری رسید.
این شهرک صنعتی به خاطر قرار گرفتن در منطقه ای استراتژیک جذابیت های خاصی برای بخش خصوصی دارد که واقع شدن در مسیر بزرگراه تبریز- بازرگان، تبریز - منطقه آزاد ارس، همجواری با خطوط آهن و فرودگاه، گمرک و منطقه ویژه اقتصادی سهلان، عبور خطوط برق و گاز از محوطه این شهرک صنعتی، دسترسی آسان به مرکز استان و بازارهای فروش داخلی و خارجی از جمله مزیت های اختصاصی این شهرک صنعتی است.
هشتم شهریور 93 در مراسمی که با حضور جمعی از پزشکان ایرانی و آلمانی، چند تن از اعضای شورای اسلامی شهر و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی تبریز برگزار شد، شهردار تبریز یازدهمین نشان این شهر را به پروفسور سمیعی چهره سرشناس پزشکی ایران و جهان اعطا کرد.
پرفسور سمیعی متولد 1316 شهر رشت است و عموی وی حسین سمیعی در سال 1306 استاندار آذربایجان بود.
سمیعی، ایجاد کننده زیرشاخه ای از جراحی مغز به نام جراحی قاعده مغز است و مدت ها رییس مجمع جهانی جراحان مغز و اعصاب جهان بود.
وی در سال1367 کرسی جراحی مغز و اعصاب هانوفر آلمان را پذیرفت و در همین سال صدراعظم آلمان به پاس خدمات وی در جراحی مغز واعصاب، نشان درجه یک دولت آلمان را به وی اعطا کرد.
فردای این آیین شهرام دبیری در انتخابات شورای اسلامی شهر تبریز با کسب 13 رای از 21 رای ماخوذه برای یک سال دیگر به عنوان رییس این شورا در سمت قبلی خود ابقاء و محمود چمنی به عنوان نایب رییس، سعید حاجی زاده به عنوان سخنگو، رسول درسخوان به عنوان دبیر و سعید محدث به عنوان خزانه دار شورا انتخاب شدند.
این روزها که مصادف با هفته دولت بود مدیر عامل شرکت گاز آذربایجان شرقی از اتصال 75 روستای استان به مدار گاز طبیعی خبر داد.
نیمه شهریور ماه نیز مردم ولایتمدار تبریز شاهد برگزاری جشن های باشکوه زیر سایه خورشید بود که با حضور بیش از 10 هزار نفر در امامزاده سید حمزه تبریز برگزار و بیش از 10 هزار غذای نذری آستان قدس رضوی بین مردم این کلانشهر توزیع شد.
این روزها که مصادف با پیک سفرهای تابستانی بود نخستین موزه خصوصی خودروهای کلاسیک تبریز نیز با حضور شهردار این کلانشهر افتتاح شد و در آن تلاش های 40 ساله خلیل غفاری صاحب موزه در قالب 78 سال تاریخ خودرو جهان به نمایش در آمد که قدیمی ترین خودرو آن یک دستگاه فورد با شماره پلاک سه رقمی 607 مربوط به سال 1936 میلادی است.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز با اشاره به اینکه 233 هزار نفر گردشگر در دور دوم سفرهای تابستانی در این استان اسکان و اقامت کردند، گفت: به طور متوسط 96 درصد ظرفیت هتل ها، مهمانپذیرها و هتل آپارتمان های آذربایجان شرقی در این مدت اشغال شد.
فرزین حق پرست ادامه داد: در این ایام هتل ها برای 76 هزارو 750 نفر، مهمان پذیرها برای 66 هزار و 120 نفر، هتل آپارتمان ها برای 10هزار و 290 نفر و واحدهای آموزش و پرورش برای بیش از 80 هزار نفر اسکان دادند.
در این ماه همچنین نخستین گروه از 19 کاروان سفر حج، راهی سرزمین های وحی شدند و به گفته امیر روحی ملکی مدیر حج و زیارت آذربایجان شرقی امسال دو هزار و 500 نفر از این استان به حج تمتع مشرف شدند.
به گفته مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) آذربایجان شرقی، نیمه نخست سال 93 در شرایطی سپری شد که رکورد کمک های اهدایی مردم به این نهاد شکسته شد.
حسین دشتی اعلام کرد که در طول سال گذشته مجموع کمک های مردمی به این نهاد به 680 میلیارد ریال رسید و این در حالی است که این رقم در نیمه نخست امسال افزون بر 620 میلیارد ریال بوده است.
با شروع ماه مهر 659 هزار و 446 دانش آموز آذربایجان شرقی در هشت هزار و 704 مدرسه و در قالب 32 هزار و 150 کلاس درس در 39 منطقه و ناحیه تحصیل خود را آغاز کردند.
ششم این ماه علی کرمی رییس منطقه پنج بازرسی کشور و مدیرکل بازرسی آذربایجان شرقی در مراسمی با حضور معاون رییس قوه قضاییه و رییس کل بازرسی کشور در تبریز معرفی و از خدمات 51 ماهه اکبر غفاری در این سمت قدردانی شد.
کرمی متولد 1350 در شهرستان اهر است که پیشتر به عنوان مدیرکل بازرسی استان های اردبیل و آذربایجان غربی و همچنین دادستان شهرستان مشکین شهر انجام وظیفه می کرد.
وی در آیین معارفه خود، سیاست کاریش را تعامل با مدیران و دستگاه های اجرایی برای توسعه استان و کمک به رشد و رونق اقتصادی منطقه عنوان کرد و گفت: در این مسیر آماده همه گونه همکاری با دولت تدبیر و امید برای جلب و جذب سرمایه گذاری های مختلف در آذربایجان شرقی هستیم.
دهم مهر امسال نیز نورالدین عافی جانباز دوران هشت سال دفاع مقدس که به پسر ایران شهرت یافته است، همیار افتخاری طبیعت در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی شد.
هفدهم همین ماه نخستین سند تدبیر و توسعه شهرستان های آذربایجان شرقی در مراغه و با حضور استاندار و مدیران کل این استان به تصویب رسید.
جلیل صریحی مدیرکل برنامه و بودجه معاونت برنامه ریزی استانداری آذربایجان شرقی در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و توسعه استان در فرمانداری ویژه مراغه گفت که این سند دارای هفت هسته کلیدی شامل منطقه ویژه اقتصادی، توسعه صادرات، اصلاح الگوی کشت و آبیاری کشاورزی و باغداری، استخراج و فرآوری مواد معدنی، ایجاد قطب سلامت، پیشگیری از آسیب های اجتماعی و تقویت زیرساخت های گردشگری است.
وی با اشاره به اینکه عمده برنامه های تدبیری این سند با اعتبار پیش بینی شده 12 هزار و 200 میلیارد ریال در سال 94 آغاز و در سال 97 به پایان می رسد، افزود: دراین سند تمام نقاط قوت و ضعف سرمایه گذاری و توسعه این شهرستان توسط مدیران کل، مدیران شهرستانی و مشاوران استاندار آذربایجان شرقی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.
در این ماه همچنین کنگره بین المللی جراحان مغز و اعصاب ایران در تبریز آغاز به کار کرد که در آن 60 عنوان مقاله در قالب سخنرانی و بیش از 100 عنوان مقاله در قالب پوستر ارایه شد.
در این کنگره بین المللی و میان دوره ای که از 18 تا 20 مهر ماه در تبریز برگزار شد محورهای تازه های جراحی مغز و اعصاب، نورو تروما، جراحی اعصاب سالمندان و نورو واسکولار مطرح و جراحان مغز و اعصاب کشورمان به تبادل اطلاعات با جراحان مغز و اعصاب کشورهایی همچون آمریکا، فرانسه، ایتالیا، ترکیه، آلمان، افغانستان، هندوستان، پاکستان و جمهوری آذربایجان پرداختند.
شاید یکی از جالب ترین اتفاقات این ماه همزمان با هفته کودک و در شهرستان هشترود رخ داد که در آن مهدیه محمدی دختر پنج ساله، بیستم مهر ماه به مدت یک روز به عنوان فرماندار افتخاری، سکان هدایت این شهرستان را در دست گرفت.
در تاریخ بیست و دوم همین ماه نیز خبری روی خروجی ایرنای آذربایجان شرقی با تیتر "روستای راستان/ کلید یک مغازه در دستان 90 خانوار" قرار گرفت که مورد توجه دیگر رسانه های نوشتاری و تصویری قرار گرفت.
این خبر انعکاس دهنده جو اعتماد و صداقت در روستای قوزلو از توابع شهرستان ملکان بود که باعث شده صاحب تنها مغازه روستا کلید مغازه را در اختیار تمام 90 خانوار ساکن آن قرار دهد.
حسین لطفی صاحب تنها مغازه این روستا به دلیل اعتماد و صداقتی که بین مردم روستا حاکم است، با هزینه شخصی کلیدی از مغازه خود تهیه و در اختیار تمام ساکنان روستا قرار داده و مردم روستا هر زمان چیزی نیاز داشته باشند، بدون حضور وی موارد مورد نیاز خود را از مغازه برداشته و هزینه آن را در صندوق می گذارند.
نکته جالب این خبر مربوط به زمانی می شود که خریداران پولی به همراه نداشته باشند که در آن زمان لیست کالاهای خریداری شده را نوشته و پس از چند روز هزینه آن را می پردازند جالب تر اینکه افرادی که به پول نیاز داشته باشند از صندوق مغازه وجه مورد نیاز خود را برداشته و پس از برطرف کردن نیاز خود، آن پول را بار دیگر در صندوق مغازه قرار می دهند.
بیست و دوم این ماه خبرهای حوزه صنعت خودرو رسانه های استانی و ملی را به سمت خود جلب کرد و گروه صنعتی ایران خودرو با همکاری خودروسازان جهان، پنج محصول جدید رنو کلیو، رنو کپچر، خودرو H30 و S30 شرکت دانگ فنگ که هر دو از موتور پژو بهره مند هستند و بنز E250 را به عنوان محصولات جدید این گروه خودروسازی در نمایشگاه بین المللی تبریز رونمایی کرد.
سوم آبان 93 نیز نخستین خانه آزادگان کشور که توسط شهرداری تبریز در زمینی به مساحت یک هزار و 500 متر مربع در تبریز احداث شده بود، به بهره برداری رسید.
دو روز بعد نیز نخستین پایگاه امداد و نجات کوهستان شمال غرب کشور با حضور دبیرکل جمعیت هلال احمر در ارتفاعات عون بن علی (ع) تبریز با دو میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبار در زمینی به مساحت یک هزار متر مربع در دو طبقه با زیربنای 180متر مربع به بهره برداری رسید.
در این روز احتشام حاجی پور رییس شورای اسلامی آذربایجان شرقی نیز از آغاز به کار بنیاد مفاخر آذربایجان خبر داد و گفت: این بنیاد به عنوان یک پایلوت متمرکز و ثابت جهت پیگیری مستمر امور مرتبط با مفاخر و نخبگان فرهنگی، علمی، دینی، اجتماعی و ورزشی آذربایجان به صورت جامع و کامل دایر شده است.
موضوع احیاء دریاچه ارومیه که از ابتدای سال جاری به یکی از بحث های داغ و اصلی مطبوعات منطقه تبدیل شده بود، با انتشار خبر اختصاص 900 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های بیابان زدایی در قالب تثبیت خاک و جلوگیری از طوفان های نمکی در اطراف این دریاچه وارد فاز جدیدی شد.
عباس کارگر مدیرکل دفتر امور بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور که در سفر خود به آذربایجان شرقی حامل این خبر بود، با تاکید بر اینکه اولویت مهم این دفتر اجرای طرح های مربوط به جلوگیری از بروز گرد و خاک در اطراف دریاچه ارومیه است، افزود: این اعتبارات در قالب اعتبارات احیای دریاچه ارومیه به تصویب هیات دولت رسیده و در گام نخست 300 میلیارد ریال آن تا پایان سال 93 جذب و بقیه نیز تا پایان سال آینده تخصیص، جذب و هزینه می شود.
وی همچنین از همکاری این مجموعه با دفتر عمران سازمان ملل و فائو در راستای بیان زدایی در کشور خبر داد.
با بدرقه کارگر، مردم تبریز این بار در بیست و دوم آبان میزبان وزیران کشور و اطلاعات بودند که در یک سفر یک روزه برای شرکت در همایش دادستان های کل کشور وارد این شهر شدند.
در همین روز مردم سردرود نیز شاهد آغاز عملیات اجرایی احداث مرکز تجارت تابلو فرش ایران در زمینی به مساحت بیش از 11 هزار و 141 متر مربع بودند.
به گفته علی سلیمانی رییس اداره فرش سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی مرکز یاد شده با 373 میلیارد ریال اعتبار توسط شهرداری سردرود احداث می شود و مساحت هر طبقه آن بیش از یک هزار و 856 متر مربع و مدت اجرای این طرح 30 ماه کاری است.
تابلو فرش سردرود به دلیل اهمیت آن در ایجاد اشتغال و اقتصاد آذربایجان شرقی یکی از محورهای توسعه این استان به شمار می رود و توانسته ریشه بیکاری را در شهر 35 هزار نفری سردرود بخشکاند.
در حال حاضر سردرود مشهور به پایتخت تابلو فرش جهان یکی از شهرهای مهم بخش مرکزی شهرستان تبریز با سابقه طولانی در تولید فرش های دستبافت است و در سال های اخیر بافت تابلو فرش در آذربایجان شرقی به ویژه شهر سردرود افزایش چشمگیری یافته و 500 کارگاه تابلو فرش در این شهر فعالیت می کند و بر اساس آمار اتحادیه تابلو فرش سردرود نزدیک به 80 درصد مردم این شهر به طور مستقیم یا غیرمستقیم از این هنر کسب درآمد می کنند و 80 درصد تابلو فرش کشور در این شهر تولید شده و نقش موثری نیز در تولید 20 درصد دیگر تابلو فرش های تولید شده در کشور دارد.
تابلو فرش سردرود در فهرست آثار میراث فرهنگی و معنوی ثبت ملی شده و نخستین و تنها اتحادیه صنف تولیدکنندگان تابلو فرش ایران در سال 90 در این شهر ایجاد شده است.
آبان ماه 93 مردم آذربایجان شرقی هدیه ای ارزشمند نیز برای مردم جمهوری تاجیکستان داشتند و استاندار سغد و معاون اول رییس مجلس عالی جمهوری تاجیکستان که بیست و هفتم این ماه به تبریز سفر کرده بود همراه با تربتی از خاک مقبره کمال الدین مسعود خجندی راهی دیار خود شد تا با این هدیه مقبره ای نمادین از این شاعر و عارف بزرگ در کشور احداث کنند.
عبدالرحمان قادری طرح انتقال خاک مقبره کمال الدین مسعود خجندی و تجلیل از این شاعر بزرگ را از ابتکارات رییس جمهوری تاجیکستان اعلام کرد و افزود: به همین منظور باغی به وسعت هفت هکتار احداث و مقبره ای نمادین برای خجندی بنا می شود.
وی یادآوری کرد که که در مرکز شهر خجند نیز موزه ای برای این شاعر احداث می شود و برای این منظور با بزرگان ادبیات فارسی ایران همچون حداد عادل دیدار داشتیم.
با شروع آذر 93 زمزمه های تعیین تکلیف طرح نفلین سینیت سراب افزایش یافت و در دومین روز از این ماه قرارداد طراحی و انتقال دانش فنی این طرح پس از 12 سال از کلنگ زنی، در نشستی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و استاندار آذربایجان شرقی با یک شرکت آلمانی امضاء شد.
بر اساس این قرارداد که ارزش آن 9 میلیون یورو اعلام شده است، شرکت آلمانی متعهد شده ظرف مدت هشت ماه انتقال دانش فنی این طرح را انجام دهد تا طرح وارد فاز اجرایی شود و شرکت ایمیدرو نیز با سرمایه گذاری افزون بر 650 میلیارد ریال زیرساخت های لازم آن را فراهم کند.
با اجرای طرح نفلین سینت سراب که قرار است تامین کننده 200 هزار تن پودر آلومینیا و 150 هزارتن نمک صنعتی برای واحدهای صنایع آلومینیوم کشور باشد، برای دو هزار نفر به طور مستقیم و 10 هزار نفر به طور غیرمستقیم شغل ایجاد می شود.
در این ماه علی اکبر صفی پور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی نیز خبرهای خوشی برای نویسندگان و اهالی قلم استان داشت و اعلام کرد که امسال بودجه حمایت از نویسندگان برای چاپ کتاب با حدود هفت برابر افزایش از 200 میلیون ریال به یک میلیارد و 300 میلیون ریال رسید.
در این ماه طرح استاندارد سازی آسانسورهای اماکن دولتی و عمومی تبریز نیز به دستور دادستان این کلان شهر آغاز شد.
دلیل اجرای این طرح که به گفته ساسان فرشی حق رو مدیرکل استاندارد آذربایجان شرقی تا پایان سال 93 ادامه می یافت، قدمت زیاد و استاندارد نبودن برخی از آسانسورهای اماکن عمومی و دولتی تبریز و بروز حوادث ناگوار در این حوزه اعلام شد.
هرچند این طرح به خوبی توسط اداره کل استاندارد استان پیش می رفت و اقدامات خوبی در این زمینه صوت گرفته بود، اما جدی نگرفتن توصیه های این نهاد موجب شد که تا پایان سال مردم تبریز چندین بار شاهد حوادث تلخ سقوط آسانسور در این شهر باشند.
چهارم دی ماه سال 93 نیز خبر افتتاح موزه فوتبال آذربایجان به عنوان نخستین موزه فوتبال ایران موجب شادی اهالی ورزش استان شد.
فرهاد روشنی شهردار منطقه شش تبریز در آیین افتتاح این موزه اعلام کرد که این موزه در نوع خود منحصر به فرد است و در آن توپ، اسناد ورزشی، عکس، قدیمی ترین بلیت فوتبال در ایران، پیراهن و لباس ورزشی فوتبالیست های نامی آذربایجان همچون لوازم ورزشی مرحوم حسین صدقیانی که از بنیان گذاران فوتبال در ایران و از اهالی تبریز بود در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.
دهم این ماه اهالی فرهنگ استان شاهد خبرهای خوشی در این حوزه بودند و اثر پویانمایی "دخترک آت آشغالی" ساخته مشترک محمد زارع و شلاله خیری به عنوان بهترین فیلم جشنواره بورگو اسپرینگز آمریکا شناخته شد.
همچنین فیلم داستانی "مردی، مزرعه ای" به کارگردانی امیررضا وهابی از اهالی شهرستان اهر در جشنواره بین المللی فیلم کوتاه "سی یه نا" ایتالیا درخشید.
پنجم دی ماه 93 نیز قطار تغییرات مدیریتی استان بر دروازه های سه شهرستان خداآفرین، سراب و اهر توقف کرد و فرمانداران جدید این شهرستان ها با حکم استاندار آذربایجان شرقی معرفی شدند.
اسماعیل جبارزاده در این روز ضمن قدردانی از خدمات داود گرشاسبی فرماندار پیشین خداآفرین، امین امینیان را به عنوان فرماندار جدید این شهرستان معرفی کرد.
وی در حکمی جدید گرشاسبی را به عنوان جایگزین سید محمد عابدی فرماندار پیشین سراب معرفی کرد.
همچنین سید محمد عابدی از سوی استاندار به عنوان فرماندار جدید شهرستان اهر معرفی و از خدمات رضا صدیقی در مدت 58 ماه تصدی مسوولیت فرمانداری اهر قدردانی شد.
سیزدهم این ماه نماینده انجمن غارنوردان ایران در بناب از شناسایی و کشف 18 غار جدید در روستای تاریخی و صخره ای صور از توابع این شهرستان خبر داد.
به گفته فریدون وحدانی این غارها در سمت راست و چپ رودخانه ای که از وسط این روستا می گذرد در مسیر جنوب به شمال امتداد یافته اند و یکی از این غارها در بالادست روستا قرار دارد که به عنوان آب انبار از آن استفاده می شود.
به اعتقاد وی در گذشته این غارها باعث تشکیل یک روستا در زیر زمین شده بود که امروزه اهالی در روی این غارها سکنی دارند و پیچیدگی های ساختار معماری این غارها از ویژگی های حایز اهمیت آن است و در مجموع این ساختار بسیار پیشرفته تر از ساختار صخره ای خانه های روستای کندوان است.
هجدهم دی 93 نیز نخستین بیمارستان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی (ناجا) در منطقه شمال غرب کشور با حضور سردار احمدی مقدم فرمانده سابق این نیرو در تبریز به بهره برداری رسید.
بیمارستان الغدیر تبریز با زیر بنای 18 هزار و 200 متر مربع در شش طبقه با 400 میلیارد ریال اعتبار احداث شده است و به گفته سردار سید محمدرضا سید احمدیان معاون بهداشت، امداد و درمان ناجا در ساخت این بیمارستان تمام استانداردهای وزارت بهداشت رعایت شده و از نظر زیست محیطی نیز سیستم فاضلاب و امحای زباله طبق استانداردها ایجاد شده است.
بیست و سوم این ماه نیز همزمان با تصویب طرح جامع گردشگری روستای تاریخی کندوان در نشست کار گروه میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی، 6 هزار سند مالکیت به مردم شهرستان میانه به صورت هبه از طرف رهبر معظم انقلاب هدیه شد.
اسماعیل حیدری آزاد فرماندار میانه در آیین اهدای سندهای مالکیت اهدایی به مردم میانه، با اشاره به اینکه اکثر زمین های شهر میانه مشاع بین ستاد اجرایی امام (ره) و بنیاد مستضعفان است، گفت: با هبه سه دانگ این زمین ها از سوی معظم له به صورت رایگان، مشکل دیرینه مردم این شهر رفع شد.
د ر خطبه های نماز جمعه بیست و ششم دی 93 و همزمان با انتشار کاریکاتور توهین آمیز به وجود مقدس پیامبر اکرم (ص)، آیت الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، این اقدام نشریه فرانسوی را کاری زشت، غیرعاقلانه و اهانت به یک میلیارد و 700 میلیون مسلمان دانست.
در پایان نماز جمعه آن روز تبریز، نمازگزاران در اعتراض به انتشار کاریکاتور پیامبر اسلام در نشریه شارلی ابدو در خیابان های حاشیه مصلی امام خمینی(ره) تجمع کرده و با شعارهای مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل اعتراض خود را به این اقدام جاهلانه اعلام کردند.
در ادامه این حرکت ها، روزهای سوم و چهارم بهمن ماه 93 نیز به ترتیب خانه مطبوعات آذربایجان شرقی و سپس دانشگاهیان تبریز با صدور بیانیه ای اقدام موهن نشریه فرانسوی در توهین به ساحت مقدس پیامبر رحمت و مهربانی حضرت محمد (ص) را محکوم کردند.
در واپسین روزهای دی ماه 93 آذربایجان شرقی شاهد تحولی بزرگ در عرصه مناطق آزاد و ویژه بود و در بیست و هشتم این ماه استاندار آذربایجان شرقی از تصویب ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری تبریز در شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری "عتف" خبر داد.
اسماعیل جبارزاده در این خصوص اظهار کرد که در جلسه این شورا به ریاست معاون اول رییس جمهوری پس از بحث و بررسی در خصوص امکانات و زیرساخت های علم و فناوری و تولیدات دانش محور آذربایجان شرقی، تبریز به عنوان یکی از مناطق ویژه علم و فناوری کشور انتخاب شد.
وی این مصوبه رااقدامی درجهت تحقق اقتصاد مقاومتی و قدم موثری برای توسعه مراکز تحقیقاتی وصنعتی استان دانست و گفت: این موفقیت حاصل زحمات یک ساله مجموعه استانداری و مراکز تحقیقاتی و پژوهشی استان است و امیدواریم با استفاده از ظرفیت ایجاد شده شاهد شکوفایی استان در زمینه صنعت و تولیدات دانش بنیان باشیم.
جبارزاده ابراز امیدواری کرد تمام بخش های مرتبط استان بتوانند به نحو احسن از مزایای منطقه ویژه علم و فناوری تبریز در جهت کمک به رشد و توسعه استان استفاده کنند.در همین روز مشاور رییس جمهوری و دبیرشورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران نیز که به آذربایجان شرقی سفر کرده بود از تصویب طرح افزایش فضای سایت صنعتی ارس در محدوده نوردوز خبر داد.
اکبر ترکان در این سفر گفت: در نوردوز که یکی از محدوده های منفصل منطقه آزاد ارس است، یک سایت صنعتی به وسعت 200 هکتار درنظر گرفته شده بود که مقرر شد این سایت به 500 هکتار افزایش یابد.
وی اظهار کرد: منطقه آزاد ارس ظرفیت های بالقوه ای برای ایجاد تحول در تولید و صنعت دارد و رونق بیش از پیش صنایع در محدوده مرز ایران و ارمنستان پیشرفت های صنعتی این منطقه را افزایش خواهد داد.
مشاور رییس جمهوری در پاسخ به سووالی مبنی بر برنامه های تدبیر شده برای بهره مندی از ظرفیت های مناطق شمالی استان اردبیل گفت: چهار منطقه از مناطق شمالی استان اردبیل به شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد شده که بنا به دستور رییس جمهوری قرار است یکی از این مناطق در راستای افزایش روابط با جمهوری آذربایجان انتخاب و تصویب شود.
وی با بیان اینکه در دنیا کمتر کشوری است که 15 همسایه داشته باشد، کشورهای همسایه را ظرفیت خوبی برای افزایش روابط اقتصادی و تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: مناطق آزاد سرپل همکاری با همسایگان هستند و امیدوارم ظرفیت های لازم توسط مدیران عامل مناطق آزاد ایجاد شود.
با آغاز بهمن 93 تبریز بار دیگر شاهد یک رویداد فرهنگی بود و روز هشتم این ماه خودرو سواری استاد شهریار به عنوان میراث معنوی و فرهنگی توسط خیر تبریزی خریداری و به شهرداری تبریز اهدا شد.
این خودرو سواری رنو مدل 66 به شماره شهربانی 59865 تبریز - 11 توسط جواد علیزاده هوشیار به مبلغ 120 میلیون ریال خریداری و در اختیار مسوولان فرهنگی استان قرار گرفت تا در موزه ادبی استاد شهریار (خانه شهریار) نگهداری شود.
همچنین در این آیین نقشه احیا و بازسازی خانه پدری استاد محمدحسین شهریار درروستای خشکناب رونمایی شد و مقرر شد که عملیات ساخت این مرکز فرهنگی در دو طبقه به زودی آغاز شود.
ساخت این ساختمان توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی و با مشارکت سرمایه گذار فرهنگی و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می شود.
دوازدهم بهمن ماه نیز که یادآور ورود بنیانگذار کبیر انقلاب به میهن اسلامی است، در عجب شیر با پخت کیک 36 کیلوگرمی به ابعاد 120 سانتی متر طول و 80 سانتی متر عرض گرامی داشته شد.
در این ماه مردم آذربایجان شرقی میزبان سفر یک روزه معاون اول رییس جمهوری و وزیر صنعت، معدن و تجارت بودند در تاریخ هجدهم بهمن بودند و در این روز سند تدبیر توسعه آذربایجان شرقی شامل 12 کارگروه تخصصی با حضور معاون اول رییس جمهوری در تبریز رونمایی شد.
اسماعیل جبارزاده استاندار آذربایجان شرقی هجدهم این ماه در آیین رونمایی از این سند در شورای اداری استان گفت: سند تدبیر توسعه استان علاوه بر آذربایجان شرقی برای تمام 21 شهرستان استان نیز تهیه و تدوین شده و در شورای برنامه ریزی به تصویب رسیده است.
بهره برداری از نخستین باند پروازی بتنی کشور، بهره برداری از خط تولید اتوبوس های دوکابین، اتتاح خط تولید فولاد آلیاژی مجتمع فولاد صنعت بناب، راه اندازی خط دوم تولید کنسانتره مس سونگون، افتتاح خط تولید موتورهای دیزلی و تعدادی از پروژه های شرکت تراکتورسازی تبریز و چند طرح عمرانی شهرداری از دیگر طرح های افتتاح شده در این روز بود.
نوزدهم همین ماه بود که رسول خطیبی از باشگاه فوتبال تراکتورسازی تبریز اخراج شد.
این اخراج در شرایطی صورت گرفت که تیم فوتبال تر�





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 122]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن