تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804085546




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

هفت نتیجه محتمل از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: هفت نتیجه محتمل از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵
در آستانه فرا رسیدن زمان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به چارچوب توافق نهایی هسته ای، دیدارهای دیپلماتیک و گفت و گوهای مقامات ایرانی و غربی افزایش یافته است. در این میان، یک نشریه آمریکایی هفت سناریو را مطرح کرده که می تواند در نتیجه مذاکرات هسته ای جاری میان دو طرف حاصل شود.
کد خبر: ۴۸۴۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۹:۴۰ - 17 March 2015



هفت نتیجه محتمل از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵
در آستانه فرا رسیدن زمان ضرب الاجل تعیین شده برای دستیابی ایران و گروه 1+5 به چارچوب توافق نهایی هسته ای، دیدارهای دیپلماتیک و گفت و گوهای مقامات ایرانی و غربی افزایش یافته است. در این میان، یک نشریه آمریکایی هفت سناریو را مطرح کرده که می تواند در نتیجه مذاکرات هسته ای جاری میان دو طرف حاصل شود.


به گزارش «تابناک»، سایت نشریه «فارن پالیسی» در مطلبی به بررسی روند جاری مذاکرات هسته ای میان ایران و گروه 1+5 پرداخته و می نویسد با نزدیک تر شدن به تاریخ 31 مارس، وزیر خارجه آمریکا تلاش خود برای رسیدن به توافق با ایران را شدت بخشیده است. در همین زمینه، این نشریه هفت سناریوی محتمل را به عنوان نتیجه مذاکرات مطرح کرده، اما می نویسد فارغ از اینکه کدامیک از این سناریوها محقق شود، اصلی ترین نتیجه مذاکرات، تغییر ماهیت روابط آمریکا در خاورمیانه است.


این سناریوها عبارتند از:


1- توافقی هسته ای که وضع موجود را حفظ کند: ایران به توقف فعالیت های هسته ای خود ادامه می دهد و کشورهای 1+5 نیز با عدم وضع تحریم های جدید موافقت می کنند. در عین حال، مذاکرات نیز ادامه پیدا می کند. در این صورت، اروپایی ها بر آمریکا فشار خواهند آورد که مفاد توافق را بپذیرد و از وضع تحریم های جدید که می تواند سبب شکست اتحاد غرب در مقابل ایران شود، خودداری کند. با این حال، رژیم اسرائیل و کشورهای عرب منطقه حامی چنین سناریویی نیستند و کنگره نیز در راستای وضع تحریم های جدید اقدام خواهد کرد. در حال حاضر، این محتمل ترین سناریو است.


2- توافقی هسته ای مشتمل بر بازرسی های سرزده: کلید جلب حمایت برای توافق هسته ای (از سوی کشورهیا منطقه و کنگره)، ماهیت بازرسی های پیش بینی شده در آن است. بازرسی های سرزده این اطمینان را فراهم خواهد کرد که ایران به طور ناگهانی به سمت ساخت سلاح هسته ای حرکت نخواهد کرد. دستیابی به چنین توافقی یک پیروزی برای ایالات متحده خواهد بود، اما تحقق چنین سناریویی بسیار بعید است.


3- عدم دستیابی توافق و وضع تحریم های جدید از سوی 1+5: با توجه به وضعیت کنونی روابط آمریکا و روسیه، متقاعد کردن روسیه و چین به همراهی و وضع تحریم های جدید، کاری بسیار دشوار خواهد بود. از سوی دیگر، نامه اخیر سناتورهای جمهوری خواه سبب شد اعتبار آمریکا در زمینه دستیابی به توافقی پایدار لطمه بخورد. به هر حال، اگر آمریکا بتواند کشورهای عضو گروه 1+5 را قانع کند که توسل به گزینه نظامی تنها راه موجود است، آن ها وضع تحریم های جدید و جلوگیری از جنگ را ترجیح خواهند داد. این می تواند نتیجه ای خوب باشد، اما با توجه به بی اعتباری کنونی موضع آمریکا، دستیابی به آن دشوار است.


4- عدم دستیابی به توافق و تحلیل رفتن تدریجی تحریم ها: در این سناریو، کنگره آمریکا تحریم های جدیدی را تصویب خواهد کرد که اثر اندکی خواهند داشت (بخش عمده تجارتی که آمریکا می تواند با ایران داشته باشد، پیش از این مورد تحریم قرار گرفته است). اروپایی ها، روس ها و چینی ها همگی مخالف تحریم های بین المللی هستند که از سوی آمریکا وضع می شود. از سوی دیگر، با توجه کاهش قیمت های جهانی نفت، کشورهای منطقه خلیج فارس، ترکیه و چین، منفعت خود را در تجارت با ایران خواهند یافت. 


مسئله وقتی غامض تر می شود که اروپایی ها به این نتیجه برسند که گزینه نظامی آمریکا از روی میز کنار رفته است. این مشابه شرایط عراق در سال 2002 است که تحریم ها غیرمشروع جلوه کردند. این یک نتیجه بد برای آمریکا، اما سناریویی محتمل است. 


5- عدم دستیابی به توافق و اقدام یک جانبه رژیم اسرائیل: از نقطه نظر اسرائیلی ها، حماس از زمان آخرین جنگ غزه ضعیف تر شده؛ حزب الله در سوریه مشغول است و ایران توان خود را بر مبارزه با داعش در عراق معطوف کرده است. این می تواند زمانی مناسب برای حمله رژیم اسرائیل علیه ایران باشد. اگر اسرائیل تصمیم به اقدام یکجانبه علیه ایران بگیرد، احتمال دارد رقبای ایران در منطقه به طور پنهانی به یاری این رژیم بشتابند. این اقدام می تواند همراهی آمریکا را نیز را داشته باشد. با این حال، به عقیده کارشناسان نظامی، درباره اینکه رژیم اسرائیل بتواند به شکل موثری زیرساخت های هسته ای ایران را از میان ببرد، تردید وجود دارد. این یک نتیجه بد است، اما مدت هاست احتمال آن وجود دارد.


6- عدم دستیابی به توافق و تشدید صف بندی های منطقه ای: در حال حاضر، بی اعتمادی به سیاست آمریکا در قبال ایران، سبب نزدیک شدن شش کشور منطقه خلیج فارس به یکدیگر شده است. این امر سبب همسو شدن آن ها با اسرائیل شده و بر سیاست دیگر کشورهای منطقه نیز تأثیر گذاشته است. به این ترتیب، صف بندی کشورهای منطقه در مقابل ایران شدیدتر خواهد شد. این می تواند نتیجه ای خوب برای آمریکا باشد، اما به قیمت اعتبار خودش تمام خواهد شد.


7- عدم دستیابی به توافق و اقدام یکجانبه آمریکا: هرچند دولت آمریکا پیش از این از احتمال توسط به اقدام نظامی علیه ایران صحبت کرده، اما مواردی از جمله انتقاد اوباما به جنگ عراق، خودداری وی از حمله به سوریه و دیگر موارد، سبب شده کسی باور نکند که وی به اقدام یکجانبه نظامی علیه ایران دست بزند. تاکنون، کاخ سفید خود را میان دو بحث تحریم از یک سو و مخالفت با اقدام نظامی از سوی دیگر گرفتار کرده است. به این ترتیب، اگر توافق حاصل نشود، عملاً «هیچ» گزینه ای برای آمریکا وجود ندارد.  












این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن