تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 15 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):در انسان پاره گوشتى است كه اگر آن سالم و درست باشد، ديگر اعضاى بدنش هم با آن سا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799457206




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تحلیلگر روس در گفت‌وگو با فارس: عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، پاسخ مسکو را در پی خواهد داشت


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: تحلیلگر روس در گفت‌وگو با فارس:
عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، پاسخ مسکو را در پی خواهد داشت
لئونید ساوین با بیان اینکه کشورهای غربی در مذاکرات هسته‌ای دنباله‌رو آمریکا هستند، می‌گوید روسیه در این گفت‌وگوها خط مستقلی دارد و در صورت عدم پایبندی واشنگتن به توافق جامع، مسکو از راه‌های دیپلماتیک به آن واکنش نشان می‌دهد.

خبرگزاری فارس: عدم پایبندی آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران، پاسخ مسکو را در پی خواهد داشت



گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس - صادق قربانی: این هفته 47 سناتور آمریکایی با انتشار «نامه‌ای سرگشاده» خطاب به ایران، هشدار دادند که هر توافقی با آمریکا تنها تا پایان دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما دوام دارد و رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند «با یک حرکت قلم» آن را لغو کند. نامه‌ای که واکنش‌های متعددی را برانگیخت و بسیاری آن را از لحاظ حقوق بین‌الملل بی پایه و اساس خواندند و برخی دیگر نیز اصل انتشار چنین نامه‌ای را مورد انتقاد قرار دادند. حتی این نامه موجب شد تا برخی کشورهای عضو گروه 1+5 که همراه با آمریکا در حال مذاکره با ایران هستند، موضع‌گیری کرده و این اقدام را نادرست بخوانند. «لئونید ساوین» تحلیلگر سیاسی برجسته روس و عضو مرکز تحقیقات محافظه‌کاری دانشگاه مسکو در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس می‌گوید سه کشور اروپایی حاضر در مذاکرات هسته‌ای، مستقل عمل نکرده و تابع آمریکا هستند، اما در صورت عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش در توافق هسته‌ای، روسیه و چین می‌توانند خطی سازنده در پیش بگیرند. وی تحویل سامانه‌های اس-300 و اس-400 به ایران و یا پذیرش تهران در سازمان همکاری‌های شانگهای را از جمله اقداماتی می‌داند که روسیه می‌تواند در پاسخ به شکست مذاکرات هسته‌ای در دستور کار قرار دهد. متن این مصاحبه در ادامه آمده است: فارس: به طور کلی نظر شما در مورد «نامه سرگشاده‌ای» که سناتورهای جمهوری‌خواه به رهبران ایران نوشته و در آن نسبت به احتمال لغو توافق هسته‌ای با ایران توسط دولت آینده آمریکا هشدار دادند، چیست؟ ساوین: گروه‌هایی در میان دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان وجود دارند که با لابی جهانی صهیونیسم در ارتباط هستند. عامل دیگر این است که اوباما دیگر در داخل آمریکا آزادی عمل ندارد، به همین خاطر تلاش می‌کند تا در سیاست خارجی به نتیجه‌ای برسد. این تنها یکی از نمونه‌هایی است که هم دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان با آن به اوباما فشار می‌آورند. با این حال، به هیچ‌وجه نمی‌توان گفت دولت بعدی آن کاری را می‌کند که در این نامه پیش‌بینی شده است.   فارس: آیا اینکه ایالات متحده به عنوان یک عضو 1+5، رأسا اقدام به لغو توافقی کند که همراه با 6 کشور دیگر از جمله روسیه به دست آمده، ممکن و منطقی است؟
ساوین: واقعا فکر می‌کنم که ممکن است ایالات متحده این کار را انجام دهد و کشورهای اتحادیه اروپا هم از این کشور تبعیت خواهند کرد. مسئله اینجاست که فرانسه، انگلستان و آلمان کشورهای مستقل نیستند. تنها روسیه و چین هستند که می‌توانند جریانی سازنده در این مذاکرات ایجاد کنند. واشنگتن حتی برای جریان حامی اروپا و اعضای ناتو نیز نقشی مخرب دارد.   فارس: اگر دولت آینده ایالات متحده واقعا برای لغو توافق وارد عمل شود، واکنش دیگر کشورها، به خصوص روسیه چه خواهد بود؟
ساوین: به واسطه رویکردی که ایالات متحده در قبال ایران دارد، مسکو هم به نحوی مناسب پاسخ خواهد داد. منظورم این است که از طریق راه‌های دیپلماتیک پاسخ می‌هد. از نظر من بهترین گزینه این است که سامانه‌های دفاعی نظیر اس-300 یا اس-400 به ایران تحویل داده شود. البته دیپلماسی روسیه هم احتمالا از لابی اسرائیل رنج می‌برد و همین امر هم تا الان موجب شده تا توافق (تحویل این سامانه‌ها) اجرایی نشود. روسیه همچنین وعده داده است که سازمان همکاری‌های شانگهای را گسترش دهد که این یک پیغام بسیار مثبت است. سازمان همکاری‌های شانگهای می‌تواند پاسخی به تهدید غرب (ناتو متحدانش و متحدانش در شرق) باشد و خواهد توانست سیاست اوراسیا را تثبیت کند.   فارس: چشم‌انداز مذاکرات را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا با وجود تلاش‌ها برای تضعیف مذاکرات، هنوز هم توافق را ممکن می‌دانید؟
ساوین: این سوال پیچیده‌ای است و بستگی به شرایط دارد. از آنجا که ایالات متحده و متحدانش درگیر نبرد با داعش هستند، نمی‌توانند توجه زیادی به برنامه هسته‌ای ایران اختصاص دهند. اما احتمال تغییر اوضاع وجود دارد. اگر بحث دیپلماسی و روابط خارجی باشد، توافق باید به دست بیاید. چراکه بدون رسیدن به نتایج نهایی، تمام کارهایی که تا الان صورت گرفته، بحث‌هایی توخالی و بی‌نتیجه خواهد بود.   فارس: دلیل اقدامات نتانیاهو علیه مذاکرات هسته‌ای چیست؟
ساوین: ابتدا ما باید طرز فکر شخصی نتانیاهو را درک کنیم، ثانیا برنامه حزبش را و ثالثا طرز فکر ساختار تصمیم‌گیری در اسرائیل را بشناسیم. این مثلثی که مرکزیت سیاست‌های ضدایرانی را که از سوی رسانه‌ها و گروه‌های لابی‌گر نیز تبلیغ می‌شود، شکل داده است. علاوه بر این، باید عوامل ژئوپلیتیکی را نیز در نظر داشته باشیم. اسرائیل برای آنکه امنیت خود را به خصوص از طریق حمایت‌های ایالات متحده تأمین کند، به وجود یک تهدید خارجی نیازمند است. برای تل‌آویو، جهان عرب خطر چندانی به شمار نمی‌آید به همین جهت آن‌ها بر ایران به عنوان یک قدرت در منطقه، متمرکز شده‌اند. از همین دید، اهداف اسرائیل و عربستان سعودی یکسان است و آن‌ها به همین خاطر دارند به صورت محرمانه علیه تهران همکاری می‌کنند.   فارس: جدا از بحث نامه، توافق هسته‌ای احتمالی چه تأثیری بر روابط تهران و مسکو خواهد داشت؟
ساوین: بله، روسیه خواستار توسعه روابط دوجانبه با ایران است. ما پیش از این هم توافقات مهمی را در موضوعات امنیتی، تجاری و اقتصادی با یکدیگر امضا کرده‌ایم. امیدوارم که اوضاع به همین منوال پیش رود و توافقات بیشتری در زمینه‌های دیگر شکل بگیرد. به خصوص در بخش انرژی و تجارت نفت و گاز، برای دو کشور از اهمیت بالایی برخوردا است، همین‌طور همکاری در زمینه فناری‌های پیشرفته. البته در داخل روسیه، هنوز تصویر مهمی از ایران شکل نگرفته و چین قدرتمندتر به نظر آمده و نیاز به همکاری با آن لازم به نظر می‌رسد. بنابراین هنوز کارهای زیادی است که باید در هر دو کشور در حوزه دیپلماسی عمومی و رسانه‌‌ای صورت گیرد. انتهای پیام/ق

93/12/24 - 00:51





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن