تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820140428




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جولان متکديان در خرم آباد/ متکديان سمج با راهکارهاي پيشرفته گدايي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۳ اسفند ۱۳۹۳ (۱۷:۱۳ب.ظ)
موج گزارش مي دهد؛ جولان متکديان در خرم آباد/ متکديان سمج با راهکارهاي پيشرفته گدايي موج - تکدي گري از معضلات بيشتر شهرهاي استان لرستان؛ به ويژه خرم آباد است. برخورد با پديده تکدي گري در چهارچوب قوانين و مقررات فعلي يکي از نيازهاي لازم و ضروري در اين استان به شمار مي رود.اين وضعيت به هيچ عنوان براي استان مناسب نيست و بايد براي مقابله با آن برنامه ريزي شود.
به گزارش خبرگزاري موج از خرم آباد، يکي از صحنه هايي که بدون شک هر روز شاهد آن هستيم، حضور متکديان در معابر عمومي و خيابان است. برخي به عنوان گدايان ثابت و بعضي هم چرخشي در سطح شهر حضور گسترده دارند. و با شيوه هاي بسيار احساس بر انگيز به تکديگري مي پردازند و از عواطف مردم بهترين استفاده را مي برند و بيشتر آنها سعي مي کنند از انواع کودکان نوزاد و خردسال درکارشان استفاده کنند که حضور اين افراد با ظاهري نابهنجاردر ملاء عام و در معابر، موجب تاثير سوء بر افکار عمومي و بدبيني و بي اعتمادي مردم نسبت به ادارات و مسولين زيربط در سازماندهي به اوضاع اجتماعي شده است؛ چرا که در پي سوالاتي که براي مردم و خود هم مطرح است، چرا با گدايي و تکديگري برخورد نمي شود؟ برخي از متکديان با حيله هاي مختلف مي کوشند نظر ديگران را به خود جلب کنند و با سماجت بسيار سعي ميکنند از مردم پول بگيرند. معمولا در روزهاي پاياني سال و اسفند ماه با توجه به شلوغي خيابان ها و مراکز خريد هجوم اين متکديان بيشتر مي شود و معضلات فراواني را در شهر ايجاد مي نمايند. متاسفانه در ميان اين متکديان تعداد کودکان زير 18 سال نيز کم نيست که بهترين روزهاي خردسالي خود را به جاي تفريح و تحصيل صرف گدايي و فروش کالاهاي بي ارزش مي‌کنند. در اين روزها در خيابانهاي شهرخرم آباد متکديان متعدد با شکل ها و شمايل مختلف وجوددارد. اين پديده که از علل و عوامل اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و... موجود در جامعه ناشي مي شود، مي تواند بستري خطرناک براي بسياري از مسائل و مشکلات اجتماعي ديگر باشد. فاطمه بهادري يکي از شهروندان خرم آبادي مي گويد: درآمد بالاي ناشي از تکدي گري باعث شده است که هر روز بر تعداد متکديان افزوده شود و چون مردم ما، نوع دوست هستند به هر شکلي که باشد به متکديان کمک مي کنند. کريمي يکي ديگر از شهروندان هم از پديده تکدي گري در شهرستان ابراز ناراحتي مي کند و مي گويد: حضور متکديان در کنار جايگاه هاي عرضه سوخت، بانک ها و خيابان ها محدود نمي شود و آن ها همه جا هستند و مزاحم خانواده ها مي شوند که بايد اين مشکل با همکاري مردم و مسوولان برطرف شود. وي مي افزايد: تکدي گري چهره شهر را زشت مي کند که بايد مسوولان براي جمع آوري و ساماندهي آن ها چاره انديشي اساسي کنند. رشيدي يکي ديگر از شهروندان حضور متکديان در شهر را بازي با عواطف و احساسات مردم مي داند و اضافه مي کند: انواع مختلفي از تکدي گري را در شهر مشاهده مي کنيم؛ از مادراني که نوزادانشان در آغوششان به خواب رفته اند تا افرادي که عضوي از بدن شان دچار معلوليت است و از شهروندان تقاضاي کمک مي کنند.



جمع آوري متکديان بطور جد در دستورکار قراردارد
رئيس سازمان بهزيستي لرستان گفت: با توجه به اين که در آستانه سال نو قرار داريم، طي روزهاي آينده جمع آوري متکديان از سطح شهر آغاز خواهد شد. عموزاده افزود: متکديان پس از جمع آوري مورد پايش قرار مي گيرند و افرادي که داراي معلوليت هاي جسمي باشند، زير نظربهزيستي و افرادي که مربوط به کميته امداد باشند، تحت پوش کميته امداد قرار مي گيرند.



حل مشکل تکدي‌گري نيازمند همکاري دستگاه‌هاي مختلف است
شهردار خرم آباد هم در اين زمينه گفت: شهرداري براي جمع آوري اين افراد اقدام مي کند، اما؛ چند روز بعد دوباره آن ها در شهر مشاهده مي شوند که در حال تکدي گري هستند. وي خاطر نشان مي کند: اگر متکدياني که چند بار جمع آوري شوند و دوباره به کار تکدي گري بپردازند، مجبوريم با افراد حرفه اي در اين زمينه، برخورد قضائي و قهريه داشته باشيم. وي تصريح کرد: طي چند سال اخير شهرداري با همکاري دستگاه‌هاي مرتبط از جمله فرمانداري، ادارات بهزيستي و کميته امداد و همچنين نيروي انتظامي تلاش‌هاي بسيار زيادي براي جمع‌آوري متکديان از سطح شهر و ساماندهي آنها انجام داده است. وي ادامه داد: حل مشکل و معضل رواج تکدي‌گري نيازمند همکاري و تعامل دستگاه‌هاي مختلف اجرايي است.


لرستان بدون متکدي هدف اصلي ماست
قرباني با بيان اينکه، لرستان بدون تکدي گر از مهمترين برنامه هايي است که در پي تحقق آن هستيم، بيان کرد: بايد به سمتي حرکت کنيم تا پديد تکدي گري از چهره زيباي استان حذف شود. وي با اشاره به اينکه افراد متکدي بايد به دامن جامعه بازگردانده شوند، عنوان کرد: فني و حرفه اي بايد آموزش هاي مهارتي ارائه دهد، بهزيستي نسبت به ساماندهي اقدام کند. وي با اشاره به اينکه فرمانداران مسوول ستاد ساماندهي متکديان به شمار مي روند گفت: دستگاه هاي ديگر از جمله بهزيستي، دستگاه قضائي، شهرداري، نيروي انتظامي و... همکاري داشته باشند. مدير کل امور اجتماعي استانداري لرستان اظهار داشت: با توجه به گردشگر پذير بودن استان، تلاش بر استفاده از ظرفيت‌ها و تبديل لرستان به استان بدون متکدي است. وي با اشاره به اينکه نيازمند افزايش هماهنگي ميان دستگاه‌ها هستيم،گفت: در استان لرستان به دليل موقعيت ها و جاذبه هايي که وجود دارد، نبايد متکدي داشته باشيم و اين کار بر چهره استان خدشه وارد مي کند. مردم نبايد به متکديان ناشناس کمک کنند مدير کل امور اجتماعي استانداري لرستان بخش ديگري از سخنان خود حل ريشه‌اي مشکل و معضل رواج تکدي‌گري را نيازمند فرهنگ‌سازي دانست و گفت: مردم لرستان داراي روحيه همکاري و کمک به نيازمندان هستند که اين روحيه ارزشمند و قابل تقدير است. وي افزود: البته بايد توجه داشت که کمک‌هاي مردمي بايد در مسير درستي هدايت شود و کمک به متکديان سر چهارها و در حالي که مردم ما شناختي از آنها ندارند، کمکي به رفع مشکلات محرومان نمي‌کند. قرباني گفت: بنابراين نبايد مردم به متکديان ناشناس کمک کنند و تحقق اين مهم نيازمند فرهنگ‌سازي و افزايش آگاهي مردم است.
بياييد دست به دست هم چهره ي شهرمان را از سود جويان و متکديان پاک کنيم. براي رسيدن به اين هدف بايد مسئولين و مردم دست به دست يکديگر فعاليت کنند لازم به ذکر است که نيل به اين هدف فقط با فعاليت مردم ويا فقط مسئولين امکان پذير نمي باشد و مانند دوبال يک پرنده براي پرواز نياز به هماهنگي و همدلي دارد مسوولين چه از نظر کمک هاي مادي و غير مادي نيازمند همکاري بيش از پيش مردم مي باشد.
گزارش: فاطمه کردعليوند













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن