تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى از شما موهاى سبيل و موهاى زير بغل و موى زير شكم خود را بلند نكند؛ چرا كه شيطان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820908512




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا «هری‌ پاتر» مورد توجه قرار گرفت؟


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: چرا «هری‌ پاتر» مورد توجه قرار گرفت؟
یک فعال فرهنگی در حوزه کودکان گفت: برای موفقیت در عرصه ادبیات کودک و نوجوان باید فضای ذهنی و مسائل کودکان و نوجوانان را رمزگشایی کنیم.
به گزارش نامه نیوز، بهنوش بستاک‌کاظمی مربی‌مسئول مرکز شماره دو کانون پرورش فکری کودک و نوجوانان اراک ، اظهار کرد: توجه به ادبیات کودک و نوجوان در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار بیش‌تر شده است.


او با تأکید بر این‌که در این حوزه حرکت‌های رو به جلویی انجام گرفته است و این امر را می‌توان از آمار نشر کتاب و عنوان‌های آن‌ها در این حوزه متوجه شد، افزود: این اقدامات بسیار خوب است اما همچنان با شرایط ایده‌آل فاصله داریم.

بستاک‌کاظمی با اشاره به برگزاری همایش "کتاب، مطالعه، وضعیت حال و چشم‌انداز آینده" که در ایام دهه فجر در تهران برگزار شد یادآور شد: این همایش آماری از کتاب‌های ترجمه و کتاب‌های تالیفی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان ارائه کرد مبنی بر این‌که بیش از دوهزار عنوان کتاب ترجمه و بیش از چهارهزار کتاب تالیف شده است.

او اضافه کرد: همچنین آماری درخصوص کتاب‌خوانی و میزان علاقه‌مندی به کتاب‌های تالیفی و ترجمه در گروه‌های سنی مختلف ارائه شد و نکته جالب این‌جا بود که گروه سنی کودک و نوجوان عموما استقبال بیش‌تری از کتاب‌های ترجمه‌شده دارند.

این کارشناس ارشد مردم‌شناسی علت استقبال کودکان و به‌ویژه نوجوانان از کتاب‌های ترجمه‌شده را وقوف نویسندگان خارجی به دنیا و فضای کودکان و نوجوانان عنوان کرد و افزود: در کشور ما از نظر عددی با کاستی در تدوین کتاب کودک و نوجوانان مواجه نیستیم اما نکته قابل تأمل این است که کیفیت کتاب‌ها به قدری نیست که کودکان و نوجوانان را جلب کند.

او با بیان این‌که نویسندگان خارجی از طریق رمزگشایی دنیای نوجوانان در حوزه تالیف کتاب و ادبیات کودک و نوجوان موفق بوده‌اند، گفت: چرا کتاب‌های "هری‌ پاتر" و یا کتاب "کاش خانه‌های شکلاتی وجود داشتند" در بین نوجوانان مورد توجه قرار گرفته است؟ قطعا این امر به اتفاقاتی که در درون نویسنده افتاده است برمی‌گردد. نویسندگان خارجی دنیا و فضای ذهنی نوجوان را درک کرده‌اند و این درک دنیای نوجوان باعث پذیرفته شدن نوشته‌های آن‌ها در بین این گروه سنی شده است.

بستاک‌کاظمی بیان کرد: برای تالیف کتاب خوب در حوزه کودک و نوجوان خلأ نبود نیروی متخصص کاملا محسوس است. باید نیروهای متخصص تربیت شوند به طوری که این دوران را درک کنند و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. نویسنده کودک و نوجوان باید از نظر روان‌شناسی رشد کند و از موضوعاتی که در ارتباط با نوجوانان است اطلاعات مکفی داشته باشد.

او با اشاره به این‌که دنیای کودک و نوجوان کاملا با هم متفاوت است گفت: کودک در حال شناخت دنیای اطراف خود است اما نوجوان به دنبال کسب هویت و شناخت خودش است و انتزاعی فکر می‌کند و همه این امور در نوشتن یک کتاب در این گروه‌های سنی باید مورد توجه قرار گیرد.

این مربی کودک و نوجوان با تاکید بر این‌که زمان سفارشی نوشتن پایان یافته است، گفت: در برخی زمینه‌ها نویسندگان فضای ذهنی نوجوان را درک نکرده‌اند. برای مثال کتاب‌هایی در کتابخانه داریم که سال به سال دست نخورده باقی می‌مانند و تنها دلیل این نبود استقبال این است که با فضای ذهنی و دنیای کودک و نوجوان نگاشته نشده‌اند، اما در مقابل مثلا کتاب "دعاهای زمینی پدربزرگ" که ترجمه شده بسیار مورد استقبال قرار می‌گیرد چون متناسب با ذهنیات نوجوان و ادبیات او نوشته شده است.

او دلیل این امر را درک نوجوان و رمزگشایی رفتار او عنوان کرد و افزود: نویسندگان خارجی در این عرصه بسیار موفق عمل کرده‌اند و مربیان و معلمان نیز می‌توانند در معرفی کتاب‌های مفید به نوجوانان موثر عمل کنند.



منبع: ایسنا


۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 79]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن