محبوبترینها
آشنایی با سایت قو ایران بهترین سایت آگهی و تبلیغات در کشور
بهترین شرکتهای مهندسی در آلمان
صفر تا صد حق بیمه 1403! فرمول محاسبه حق بیمه
نقش هدایای سازمانی در افزایش انگیزه و تعهد کارکنان
کلینیک پروتز و ساخت اندام مصنوعی دکتر اجرائی
چگونه میتوانیم با ترانسفر وایز پول جابجا کنیم؟
بهترین مدلهای [صندلی گیمینگ] براساس نقد و بررسی کاربران
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1803028686
![نمایش مجدد: جام جم ایام - تاریخچه درختکاری در ایران باستان refresh](https://vazeh.com/images/refresh.gif)
جام جم ایام - تاریخچه درختکاری در ایران باستان
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
![](http://jamejamonline.ir/Media/Image/1393/12/21/635617640204374372_M.jpg)
در ایران از دیرباز کاشتن درخت و گیاه اهمیت خاص داشته و مورد توجه بوده ؛ چنانچه در نگاره ها و آثار باستانی مانند حجاری های دوره هخامنشی در تخت جمشید نماد درخت زندگی یا سرو دیده می شود.
سرو به دلیل اینکه درختی همیشه سبز است همواره در ایران از اهمیت خاصی برخوردار بوده است . سرو 4000 ساله در نزدیکی ابرقو (یزد) وجود دارد که آنرا سرو زرتشت هم می نامند. غیر از نگاره ها و حجاری ها در پارچه بافیها هم به گونه ای نماد گیاه یا درخت همان سرو خمیده که بعدها ( ترمه ) نامیده شد دیده میشود. در سایر هنرهای ایرانی مانند مینیاتور هم درخت جای ویژه ای دارد. در اوستا یکی از شش مرحله آفرینش را آفرینش گیاه می دانند.
![](http://www.yandory.ir/Upload/Image/139312/Orginal/865511d2_64d1_4baa_af1c_4221059db3a1.jpg)
کاشتن گیاه و درخت در فرهنگ ایران باستان :
کاشتن گیاه و درخت هم از قدیم در ایران رواج داشته است ؛چنانکه هر فرد زرتشتی به هنگام زایش و تولد فرزند خود موظف بود یک نهال ( غالبأ در خت سرو ) را بکارد و درخت را به نام فرزند خود بنامد. همراه با بزرگ شدن نهال و درخت ؛ فرزند هم بزرگ و برومند میشد. این اندیشه هنوز هم بین زرتشتیان رایج است.
![](http://www.yandory.ir/Upload/Image/139312/Orginal/1fbf480e_6396_4d4d_9334_27f0030f4ce6.gif)
در تاریخ آمده است که ایرانیان از آغاز به درختکاری علاقه مند بوده اند و در ایران بوستان ها وباغ های آبادان بسیاری بوده است. ریشه این کار را می بایست در فرهنگ وحیانی ایرانیان جست.
چنان که بسیاری از مفسران قرآن بر این عقیده اند کورش کبیر یا همان ذوالقرنین قرآن است که عالم از شرق و غرب تحت حکومت وی بوده است. او بود که مردمان یاجوج و ماجوج را در شمال دریای کاسپین سرکوب کرد و آنان را به تمدن و آدمیت بازگرداند و او بود که به دستور و فرمان الهی مردمان شرق و غرب را به آیین توحید و یکتاپرستی فراخواند و او بود که یهودیان را اسارت رهایی بخشید و به هر کشوری در آمد آنان را به هدایت دعوت کرد و با آن که می توانست و خداوند چنان که در آیات بسیاری آورده است او را مجاز شمرده بود تا هر گونه خواست عمل کند ولی وی با این حکم کلی خداوند مردمان را به خاطر دین نکشت و تنها به دین دعوت کرد. او کسی است که دین را به دعوت در جهان پراکنده کرد و مردمانی که تحت حکومت وی در آمدند مجاز بودند که بر آیین خویش باشند ولی به آیین توحیدی که وی آن را تبلیغ می کرد گوش دهند.
این چنین مردی بزرگ و از اولیای به نام خداوند که در قرآن در سوره کهف از وی سخن به میان آمده است هر جایی می رفت دستور می داد تا باغ و بوستان هایی بسازند که از آن به پردایس و یا پردیس تعبیر می کرد. پردیس باغ هایی بزرگ با درختان تنومند با گل و بوستان های زیبا و نهرهای روانی در آن بود که در پیرامونش دیواری کوتاهی می کشیدند و در آن پردیس هااز پرندگان و جانوران به آزادی در آن می زیستند . این گونه است که وی ماموریت خویش را به خوبی انجام داد و دستور داد تا فرزندان و مردمان این گونه عمل کنند. این گونه است که تاریخ نویسان یونانی و رومی همواره از پردیس های ایرانی سخن گفتند و از درخت دوستی ایرانیان و این که چنین جاهای زیبایی را می سازند و آباد می کنند.
همین پردیس های ایرانی که به زیبایی با درختکاری و نهر سازی ساخته می شد از راه یونانیان و یهودیان وارد فرهنگ دینی شد و مردمان از فردوس های ایرانی بهشت های آخروی را به یاد آوردند و نام های فردوس برای بهشت های اخروی ساخته و معنا و مفهوم یافت.
این فرهنگ درختکاری و درخت دوستی و ایجاد همین پارک های کنونی که ما یادمان رفته است و نام های غیر ایرانی برای آن انتخاب کرده ایم فرهنگ ایرانی و دارای ریشه وحیانی است که پیش از این ذوالقرنین عرب ها و کورش ایرانی ها آن را ساخته و به حکم خداوندی به مردمان آموزش داده است.
درختکاری در فرهنگ ایرانی :
پاسارگاد، پایتخت کوروش، پایتختی در میان باغ سلطنتی یا در پردیسهاست که کاوشهای باستانشناختی، سیستمی از آبیاری با استفاده از جویها و حوضچه را در آنجا نشان دادهاند. پاسارگاد کهنترین باغ ایرانیست. این باغ چهار کرت دارد که با فضای موجود ساختار یکپارچهیی ایجاد کرده است. آب گذرهای مستقیمی باغ را تقسیم کردهاند و در واقع یکی از بنیادیترین عوامل باغهای ایرانی یعنی «چهار باغ» در این باغ دیده میشود. الگوی چهار باغ از ماندگارترین اندیشههای هخامنشیست که هم چون چهار نهر بهشت در باغسازیها و اندیشههای پس از خود تأثیر نهاد.
فردوسی در شاهنامه از باغها و مرغزارهایی سخن میگوید که در پیرامون آتشکدهی فیروزآباد وجود داشته و وابسته به این معبد بودهاند. در قسمت شرقی این عمارت باشکوه حوضی بود که آبهایی که از کوه جاری میشد از راه نهری به طول هفت تا هشت کیلومتر در آن میریخت. کاخهایی که فردوسی به آنها اشاره میکند همان کاخهای «قصر شیرین» هستند که به فرمان خسرو پرویز در گذرگاه اصلییی که دشت بین النهرین را به فلات ایران میپیوست، ساخته بودند و به روایت یاقوت حموی، در آنها باغها و کوشکهای تفریحی، آبهای روان، باغ حیوانات و مرغزارهایی بوده که در آنها کمیابترین حیوانات آزادانه میزیستهاند و شکارگاهی برابر با یکصد و بیست هکتار در پیرامون آنها بوده است. کاخی که هنوز «عمارت خسرو» نامیده میشود، شامل عمارتهای دولتی و خصوصی شاه بود. کاخ در مرکز این «پردیس»، روی یک ایوان ساخته شده بود با دو راهپلهی قرینه مانند پلکان بزرگ تخت جمشید.
![](http://www.yandory.ir/Upload/Image/139312/Orginal/c8cddb6e_9816_4eca_8d7d_1706839d18d8.jpg)
پردیس های ایرانی:
به طوری که از نوشتههای مورخان یونانی به دست میآید، نزدیک به سه هزار سال پیش، پیرامون خانههای بیشتر ایرانیان را باغها احاطه کرده بودند و واژهی پردیس به همان باغهای پیرامون خانهها گفته میشده است. این شیوه برای سایر ملل نیز سرمشق شده و به دنبال آن این واژهی فارسی به دوردستها رفته است. به طوری که امروزه در زبانهای یونانی و فرانسوی و سامی و دیگر زبانها نیز با تغییرات و دگرگونیهایی به کار برده میشود.
امروزه این واژه در زبان یونانی به صورت Paradeisos به معنی باغ، و در زبان فرانسه به صورت Paradis و در زبان انگلیسی به صورت Paradise به معنی بهشت کاربرد دارد. نام دیگر این فضای سرسبز و دلانگیز باغ است.
ایرانیها از قدیم به ساختن باغها و باغچه در حیاطها و دور و بر بناها علاقهی خاصی داشتهاند. شاید خاطرهی میهن اصلی و خاستگاه قوم آریا منشاء این علاقه بوده است.
فرمانروایان شهرهای داخل ایران یا شهرهای قلمرو شاهنشاهی ایران در خارج، همه ملزم به ساختن چنین باغچههایی بودهاند. مثلا یکی از این پردیسها در تخت جمشید بود که خشایارشاه در هنگام بر شمردن نام بناهایی که ساخته، از آن یاد کرده است. واژهی پردیس به معنای بهشت در زبان عربی به فردوس و در زبانهای دیگر به پارادایز تبدیل شده است. منبع: وبلاگ شکوه پارسی 619
پنج شنبه 21 اسفند 1393 ساعت 15:27
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]
صفحات پیشنهادی
جام جم ایام - سدسازی در ایران باستان
سدسازی یا بندسازی از فعالیت های مهندسی به شمار می رود که شرایط تاریخی و جغرافیایی خاص مناطق در پیدایش شکل گیری و گسترش آن سهم به سزایی دارند در گذشته و در هر منطقه خاص جغرافیایی بنابر ضرورت یا نیاز ساکنین آن جا نسبت به ایجاد سد بند یا آبگیر اقدام می کرده اند تا نیازهای خود درجام باستانی مشگین شهر طلایی است | معرفی جاذبه های گردشگری ایران
تاریخ خبر 1393 12 11-به گزارش ایرنا کریم حاجی زاده روز یکشنبه در نشستی با خبرنگاران استان اردبیل افزود جام طلایی که به همراه تعداد زیادی از اشیای باستانی دیگر خرداد ماه سال جاری در شهرستان مشگین شهر از قاچاقچیان کشف شد 100 درصد اصالت دارد وی بیان کرد تمام مراحل ثبت و شناسایجام جم ایام - تعامل مذهبی ایران و عراق در دو قرن اخیر
دو کشور ایران و عراق هر دو با اکثریت شیعه در کنار یکدیگر واقع شده و طی قرنها صرف نظر از اقتصاد و نژاد و سیاست به لحاظ مذهبی با یکدیگر تعامل داشته اند تشیع در عراق برآمد و از آنجا به ایران منتقل شد کوفه مرکز تشیع در قرن اول و دوم هفتم و هشتم بود و از آنجا به دیگر مناطق ازجام جم ایام - انتشار کتاب «سکههای ایران دوره اسلامی»
کتاب سکههای ایران در دوره اسلامی از آغاز تا برآمدن سلجوقیان نوشته دکتر حسن رضائی باغبیدی از سوی انتشارات سمت منتشر شد این کتاب که به بررسی سکههای ایران در دوره اسلامی از آغاز تا برآمدن سلجوقیان میپردازد شامل یک مقدمه و هفده فصل است مقدمه کتاب به معرفی مختصر دجام جم ایام - عطرسازی در دوران باستان
تصور میشود قدیمیترین شیمیدان جهان ثبت شده در تاریخ زنی به نام تاپوتی باشد سازنده عطری که در لوحی به خط میخی در بین النهرین مربوط به هزاره دوم قبل از میلاد نامش آورده شده است او گلها و روغن را با گیاهان خوشبوی دیگر ترکیب کرده و عرق آنها را میگرفت سپس آنها را صاجام جم ایام - مناسبات ایرانیان با حجاز در دورههای مختلف منتشر شد
کتاب مناسبات ایرانیان با حجاز در دورههای مختلف تاریخ اسلامی تألیف سیدمحمود سامانی از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت منتشر شد مناسبات ایرانیان با حجاز در دورههای مختلف اسلامی یکی از موضوعهای قابل اعتنا برای بررسی و تحقیق است که هر دورهای از آن بجام جم ایام - تاریخچه تغییر خط فارسی ـ عربی قاب کتاب گرفت
کاظم استادی با نگارشی کتابی به بررسی تاریخچۀ تغییر خط در امپراطوری اسلام کشورهای اسلامی و ایران پرداخته است نویسنده موضوع تغییر خط را به سه بخش تقسیم نموده و با استفاده از آثار قبلی و دیگر منابع در ضمن سه عنوان ذیل به تاریخچۀ تغییر خط فارسی ـ عربی پرداخته است تاریخچۀ تغییر خطجام جم ایام - اولین نامی که در ایران شناسنامه گرفت
سوم دی ماه 1297 اولین شناسنامه ایرانی صادر شد شناسنامه ای که صاحب آن دختری به نام فاطمه بود و صاحب شماره شناسنامه یک شد تا این روز برای همیشه روز ثبت احوال در ایران نام بگیرد تا کمتر از 100 سال قبل نه خبری از سجل و شناسنامه بود نه سازمانی که تولد و مرگ و ازدواج و طلاق را ثبت کجام جم ایام - بزرگترین فاجعه تاریخ ایران در سال ۱۲۸۸ / عکس
طی سال های ۱۹۱۷ تا ۱۹۱۹ ایران با وجود اعلام بی طرفی در جنگ جهانی اول بیشترین آسیب را از این جنگ ویرانگر دید و در حدود نیمی از جمعیت کشور قربانی مطامع کشورهای بزرگ و استعمارگر آن دوران شدند اسناد این قتل عام قریب به ۱۰ میلیون نفری همچنان در ردیف اسناد طبقه بندی شده و سری انگلستاجام جم ایام - ایرانیان، مخترع کاغذ ابری
از اختراع فن ابری سازی تقریبا پانصد سال گذشته است اما در جهان هنر کمتر کسی می داند که این فن در ایران اختراع شده است دکتر رسول جعفریان در مقالهای به تشریح این موضوع پرداخته است در این مقاله آمده کاغذ ابری توسط جهانگردان اروپا به اروپا شناسانده شده است مثلاً جورج ساندیز Geoجام جم ایام - داروسازی ایرانیان قدیم
در گندیشاپور گروهی از پزشکان ایرانی و هندی و سریانی و یونانی به آموزش پزشکی سرگرم بودند و این آموزش نخست به زبان یونانی و سپس پهلوی بود ولی زبان پزشکان گندیشاپور پارسی بود نشانه های زبان پارسی در بخشهای داروسازی بسیار روشن و نمودار است در سال 241 میلادی والریانوس Valcrianos دردر آستانه روز درختکاری انجام شد نامگذاری تالار دانشگاه علوم پزشکی گلستان به نام پدر طبیعت ایران
در آستانه روز درختکاری انجام شدنامگذاری تالار دانشگاه علوم پزشکی گلستان به نام پدر طبیعت ایرانمراسم درختکاری و آیین نامگذاری تالار اجتماعات دانشگاه علوم پزشکی گلستان به نام غلامعلی بسکی پزشک خیر و پدر طبیعت ایران برگزار شد به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان مراسم درختکاری و آیین نجام جم ایام - پرچم ایران از کی سه رنگ شد؟
درفش بیرق علم لواء یا رایت به معنی پرچم از دیرباز مورد استفاده بوده و از آن به عنوان علامت شاه حکمران فرمانده نیرو و لشکریان استفاده می شده است اندازه و رنگ بیرق ها از دوران کهن تفاوت های متعددی داشته ولی گزینش رنگ های سه گانه سبز سفید قرمز را مربوط به دوران ناصرالدین شاهجام جم ایام - اولین سفیر زن ایرانی
مهرانگیز دولتشاهی اولین سفیز زن ایرانی بود که به عنوان سفیر ایران در دانمارک فعالیت خود را آغاز کرد مهرانگیز دولتشاهی فرزند دوم محمدعلی میرزا شکوه الدوله وزیر اسبق پست و تلگراف و تلفن و مادرش اخترالملوک هدایت خواهر صادق هدایت دختر اعتضادالملک هدایت قلی هدایت است وی به سجام جم ایام - روابط ایران و عربستان در دوره پهلوی
اولین ارتباط رسمی ایران با آل سعود در دوره پهلوی اول اتفاق افتاد پس از جنگ جهانی اول و فعالیت انگلیس در متحد کردن اعراب مخالف عثمانی در شبه جزیره عربستان با کمک فردی چون توماس ادوارد لورنس که به لورنس عربستان معروف شد با اعلام استقلال شریف حسین شریف مکه ــ که از اعقاب پیامبر اجام جم ایام - برگزاری همایش ایران و جنگ جهانی اول
همایش ایران و جنگ جهانی اول بر اساس اسناد تازه یاب از آرشیوهای اسناد داخلی و خارجی فردا 12 اسفند در سازمان اسناد کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار میشود در این همایش اسناد ایران و جنگ جهانی اول نمایش داده میشود اسامی سخنرانان و موضوع سخنرانی آنان در همایش جنگ جهانیجام جم ایام - 13 اسفند، قطع روابط ایران و آفریقای جنوبی در مخالفت با تبعیض نژادی
امروز 13 اسفند 1393 هجری شمسی 13 جمادی الاول 1436 هجری قمری 4 مارس 2015 میلادی است رویدادهای مهمی که در چنین روزی در تاریخ رخ داده بدین شرح است هجری شمسی 13 اسفند 1294 محمدولی خان سپهدار تنکابنی با اخذ لقب «سپهسالار اعظم» از سوی احمد شاه به رئیسالوزرائی انتخ-
گوناگون
پربازدیدترینها