تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820979134




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگل‌ها و مراتع بايد در برابر تجاوز اشخاص محافظت شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۱ اسفند ۱۳۹۳ (۹:۲۵ق.ظ)
جنگل‌ها و مراتع بايد در برابر تجاوز اشخاص محافظت شود موج - نماينده محترم ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز گفت: جنگل‌ها و مراتع بايد در برابر تجاوز اشخاص محافظت شود.
به گزارش خبرگزاري موج، حضرت آيت‌الله محسن مجتهد شبستري در ديدار با کريم مهري، رئيس سازمان جهاد کشاورزي آذربايجان شرقي و مديران اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ضمن تبريک هفته منابع طبيعي به تمامي زحمت‌کشان اين سازمان، با بيان اينکه احياي مراتع در افزايش دامداري و خودکفايي در توليد محصولات لبني و گوشتي مؤثر است، گفت: براي عملي شدن اقتصاد مقاومتي در شرايط فعلي و وضع تحريم‌هاي گسترده عليه ايران لازم است به بخش کشاورزي توجه بيشتري داشته باشيم.
وي اظهار کرد: يکي از منابع طبيعي مهم درخت مي‌باشد که بارها در اسلام با عنوان موجود پربرکت ياد شده است به طوري که اگر انسان نهالي بکارد و مردم بعد از مرگ وي نيز از ميوه و سايه آن بهره‌مند شوند براي آن متوفي که درختکاري کرده است اجر و ثواب بسياري است.
نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز ادامه داد: درختکاري در کاهش آلودگي هوا، تصفيه مضرات اکسيد کربن و مازوت تأثير زيادي دارد و اگر امروز هواي شهرهايي همچون تهران و تبريز به دليل توسعه کارخانجات و ماشين‌آلات آلوده است ناشي از عدم توجه به مسأله درختکاري در کاهش آلودگي مي‌باشد.
وي افزود: بيشتر مردم بر اين باورند که در کشورهاي اروپايي شهر از وضعيت خشک و به دور از فضاي سبز برخوردار است، اما؛ اين طور نيست، در کشورهاي غربي برخلاف ايران وضعيت فضاي سبز بهتر است و پارک، مزارع و جنگل‌هاي بيشتري وجود دارد.
امام جمعه تبريز با بيان اينکه سرانه جنگل در کشور ايران تنها ۱۰ درصد است، بيان کرد: سوئد از سرانه فضاي سبز ۵۶ درصد برخوردار است و اين رقم در کشوري مانند شيلي به بالاي ۸۰ درصد مي‌رسد، اما؛ در سرزمين ما اين امر مورد غفلت واقع شده است، درست است منابع طبيعي الهي مي‌باشند، ولي؛ گسترش فضاي سبز که ديگر در دست انسان است.
وي با اشاره به کمبود مراتع در استان آذربايجان‌شرقي، بيان کرد: مراتع بايستي در برابر تجاوز شخصيت‌هاي حقيقي و حقوقي محافظت شود؛ چراکه برخي ارگان‌ها کشت‌زارها و جنگل‌ها را تبديل به کارخانجات و ساختمان مي‌کنند که اين امر از لحاظ شرعي و اخلاقي صحيح نيست و نياز به فرهنگ سازي بين مردم و ممانعت دولت از اين امر دارد.
نماينده ولي فقيه در آذربايجان شرقي و امام جمعه تبريز اضافه کرد: محيط زيست و جنگل مورد بي‌مهري قرار گرفته است و از راهکارهاي جلوگيري از تخريب منابع طبيعي مي‌توان به حفاظت توسط مأمورين، جلوگيري از قاچاق چوب و صادرات آن، برخورد قاطع با متجاوزان، جلوگيري از آتش‌سوزي و مهيا کردن تمهيدات لازم در اين خصوص، مبارزه با آفت درختان و جلوگيري از چراي بي‌رويه دام‌ها اشاره کرد.
وي با بيان اينکه احياي مراتع در افزايش دامداري و خودکفايي در توليد محصولات لبني و گوشتي مؤثر است، اعلام کرد: براي عملي شدن اقتصاد مقاومتي در شرايط فعلي و وضع تحريم‌هاي گسترده عليه ايران لازم است به بخش کشاورزي توجه بيشتري داشته باشيم؛ چراکه اين بخش از صنايع و ماشين‌الات هم مهم‌تر است.
وي ادامه داد: اکنون زمين‌هاي کشاورزي به آب نياز دارند و آبياري طبيعي نيز جوابگوي نياز کشاورزان نيست، بنابراين پيشنهاد من اين است که شيوه نوين آبياري قطره‌اي که بسيار مفيد است در دستور کار قرار گيرد، اما؛ مشکل اساسي در اين خصوص کوچک بودن قطعات زمين‌هاست که با تشکيل تعاوني کشاورزي و استفاده از کارشناسان و صاحب‌نظران مي‌توان اين ايراد را رفع نمود و در مصرف آب صرفه جويي کرد.
آيت الله مجتهد شبستري با اشاره به عدم نظارت صحيح بر قيمت گوشت و مرغ، تصريح کرد: نظارت و کنترل قيمت مختص آستانه عيد و روزهاي خاص نيست و هيچ‌کس حق ندارد گران‌تر از قيمت تعيين شده محصولات را به مردم ارائه دهد.
وي خواستار همکاري بيش از پيش سازمان‌ها؛ به خصوص منابع طبيعي و صنايع و معادن با يکديگر شد و از مسوولين منابع طبيعي خواست در احياي درياچه اروميه و حل مشکلات آن ناحيه اهتمام لازم را به کار گيرند.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن