تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798737907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آجیل چینی برای عید


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: با وجودی که هنوز تب و تاب و جنب و جوش خریدهای شب عید در بین مردم مرکزنشین شهر بالا نگرفته به طوری که نمی توان با گذری ساده و کوتاه در پیاده روها و خیابان های سطح شهر، بساطی ها و دستفروش های اقلام سفره شب عید را مشاهده کرد.

به گزارش تراز ،اما کافی است از میدان امام خمینی(ره) به سمت بازار حرکت کنید تا شاهد شور و هیجان و جنب و جوش مردم و فروشندگان در این روزهای باقی مانده تا آغاز سال جدید باشید.

کسانی که اسفند سال 1387 را به یاد دارند می دانند که آن زمان مساله ای به نام طرح هدفمندی یارانه مطرح نبود اما از اسفند سال 1388 و با آغاز اجرایی شدن این طرح از ابتدای زمستان همان سال (1388) تا امروز تغییرات فراوانی در نوع نگرش مردم به مساله خرید صورت گرفته به طوری که می توان در نحوه خرید مردم هم برنامه ریزی و دقت را مشاهده کرد اما با این وجود باز نمی توان با تنگ نظرترین دید ممکن، از کم شدن هیجان خرید و خریدار شب عید سخن گفت.

این بار پاشنه کفش های مان را بالا می کشیم و به راسته آجیل فروش های بازار می رویم تا روایت کننده یک روز کاری در بین آنها و خریدارانشان باشیم که کم کم در حال فراموش کردن آجیل های ایرانی و دل بستن به آجیل های چینی هستند.



** مواظب باشید شوکه نشوید!

در بدو ورود به راسته آجیل و خشکبار فروشی های بازار اگر با خود قرار گذاشته باشید که با دیدن قیمت بالای این اقلام شوکه نشوید و افزایش قیمت ها را به پای قانون نانوشته گرانی های شب عید بنویسید و با خود عهد کنید که کاملاً با تناسب و به میزان مصرف، یک خرید حساب شده انجام دهید اما باز هم وقتی قیمت محصولات را با قیمت شب یلدا مقایسه کنید مطمئنا شوکه خواهید شد!

چرا که قیمت ها نه تنها با آن زمان تغییری نداشته که حتی در برخی از موارد با کاهش نیز مواجه بوده اند!!! همین که تصمیم می گیرید با خیال راحت تر و فراغ بال خرید کنید کافی است چند مغازه و دکان را بازدید کنید تا دوباره شوکه شوید و چهار ستون بدنتان بلرزد البته این بار با چند ریشتر بیشتر!

تقریبا همه خریداران از فروشندگان دلیل اختلاف چند هزار تومانی بین مغز برخی آجیل ها مانند بادام، فندق و پسته را که از نظر ظاهری هیچ تفاوتی با نمونه مشابه خود در ظرف کناری ندارند را می پرسند و جواب همه آنها یک جمله است: آنها که ارزان تر هستند، خارجی هستند و آن گران ترها، ایرانی!

به نظر می رسد نیازی به توضیح ندارد که منظور از واژه خارجی همان کلمه آشنای چند سال اخیر محصولات حاضر در بازارهای کشور یا همان واژه چینی است!

با این حساب پرواضح است که در این بازار با وجود مشکلات اقتصادی موجود که با اکثریت قشرهای مردم به نوعی دست به گریبان است، سیل درخواست ها به سمت آجیل های چینی است تا محصولات خوش خوراک تر و خوشمزه تر وطنی!



** خارجی ها یا همان چینی های معروف

اینکه مغز بادام وطنی 28 هزار تومان باشد و مغز بادام خارجی [شما بخوانید چینی] 13 هزار تومان، مغز فندق وطنی 24 هزار تومان و خارجی آن 11 هزار تومان و پسته فندقی (نام پسته های چینی در بازار است، به دلیل کوچک و گرد بودن آنها نام این محصول به پسته فندقی معروف شده است)در مقایسه با پسته اکبری درجه یک که کیلویی 58 هزار تومان است تنها 22 هزار تومان به مشتری فروخته می شود، یک چرای بزرگ را در ذهن هر خریدار و حتی رهگذر آن راسته بازار ایجاد می کند.

حاج آقا بیاضیان که بیش از 50 سال سابقه حضور در حجره آجیل فروشی را دارد و این حرفه و مغازه را از پدرش به ارث برده در این ارتباط می گوید: زمانی بود که تمام دنیا برای آجیل ایران سر و دست می شکستند و پسته ایران بهترین محصول برای پذیرایی در تمام جهان بود اما به دلایل گوناگون که مهمترین آنها معاملات سنتی ما در بازار است، به بهانه های مختلف که محصولات ایرانی بهداشتی نیست، آفت زده است و ... واردات پسته را از کشور ما کاهش دادند و با رشد و پرورش گونه درختان پسته ایران در سایر کشورها به محصولی شبیه پسته ایران دست یافتند و آن را با نام پسته ایرانی در بازارها فروختند.

وی ادامه می دهد: اما پسته ایرانی باید در خاک ایران به عمل بیاید تا آن طعم و عطر به یاد ماندنی خود را داشته باشد و به همین دلیل دیگر پسته فروخته شده در بازارهای جهانی به نام پسته ایرانی آن کیفیت همیشگی را نداشت و تا مسئولان پیگیر کدهای سازمان بهداشت جهانی برای صادرات مجدد خشکبار ایران شدند دیگر کار از کار گذشته بود و خارجی ها نمی توانستند به محصول واقعی ایرانی دوباره اعتماد کنند و اینچنین بود که ما سهم بزرگی از بازار را از دست دادیم.

این فروشنده صنف خشکبار که سابقه نیم قرنی را با خود یدک می کشد، می افزاید: اما داستان به همین جا ختم نشد، حجم محصولات به بازار داخلی سرازیر و با نصف قیمت فروخته شد و واسطه ها و باغداران که ضرر بالایی را متحمل شدند، سطح تولیدات خود را به شدت پایین آوردند و به سوی سایر محصولات کویری برای کشت و زرع اقدام کردند. در کمتر از چند سال واسطه ها، محتکرها و عده ای سودجو به انبار کردن محصولات خشکبار اقدام کردند و تا جایی که می توانستند قیمت محصولات وطنی را بالا بردند و با واردات محصولات چینی به نام محصولات خارجی (لبخند تلخی می زند و سری تکان می دهد) کمر قیمت ها را شکستند و خیلی از باغدارها و کشاورزان را با این عمل بیکار کردند.

بیاضیان با بیان آنکه مسئولان زمانی متوجه این مسئله شدند که خیلی دیر شده بود اما خوشبختانه توانستند تا حد زیادی جلوی تغییر قیمت ها و افزایش قیمت بی رویه محصولات وطنی را بگیرند، تصریح می کند اینگونه است که شاهد هستید قیمت آجیل ما با شب چله تفاوتی نکرده و بالاخره امیدواریم روزی دوباره با این محصولات چینی از بازار خشکبار خداحافظی کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که با وجود نارضایتی از این موضوع چرا خودش به فروش آجیل و خشکبار چینی در مغازه اش اقدام می کند، می گوید: وقتی مشتری محصولات وطنی را کمتر می خرد و وارد مغازه می شود و از من بادام و فندق چینی طلب می کند، چه کاری از دست من برمی آید. من هم باید در این بازار فشرده زندگی کنم و خرج خانواده ام را دربیاورم!



** کوتاه کردن دست قاچاقچیان

در اینکه واسطه ها، دلالان و سودجویان همیشه در بالا بردن قیمت ها و ضرر رساندن به بازار خرید و فروش محصولات نقش مخربی داشته اند شکی نیست اما با وجود تمام تلاش های مسئولان هنوز هم بازار و تجارت سیاه آنها برقرار است. اما سؤال مهم این است که چرا و تا کی، بازار، فروشندگان و خریداران باید زیر بار چنین سیاه کاری هایی کمر خم کنند؟

نعمت اکبری یکی دیگر از فروشندگان راسته خشکبار و آجیل فروشی بازار در پاسخ به این پرسش می گوید: وقتی واردات خشکبار به کشور با توجه به کشاورزی غنی و کیفیت بالای تولیدات داخلی، آزاد و تعرفه آن چیزی در حدود صد درصد باشد، مشخص است که این محصولات از طریق قانونی و گمرک به کشور وارد نمی شود و اینجاست که دست قاچاقچیان کالا به این بازار باز می شود، با ورود محصولات قاچاق به کشور هم اولین کسانی که از این حوزه متضرر می شوند باغداران و فروشندگان داخلی هستند و مجبور می شوند برای بقا در این بازار نابرابر قیمت محصولات خود را بالا ببرند که فشار این مسئله روی مردم و خریداران پخش می شود. با توفیق در راه مبارزه با قاچاق کالا و کم کردن تعرفه محصولات وارداتی مطمئن باشید بهترین راه حل برای پاسخ به این سؤال شما پیدا خواهد شد.

این فروشنده آجیل و خشکبار درباره بازتاب مشکلات اقتصادی بر بازار آجیل شب عید نیز می افزاید: خوشبختانه آنطور که سودجویان فکر می کردند با جوسازی های غیرواقعی می توانند برای فروش محصولات خود بازارگرمی کنند موفق نبودند، چرا که از یک طرف خود بازاری ها و از سوی دیگر مسئولان و ناظران با شروع طرح نظارت های مستمر بر اهداف شان پیگیری داشتند و با پلمب کردن چند باب مغازه در بازار مشخص کردند که در برخورد با سودجویان جدی هستند! با این برنامه بازاری ها قرار گذاشتند بعد از رشد 15 تا 25 درصدی در بازار آجیل شب چله همین قیمت ها را برای شب عید نیز نگه دارند و از طرف دیگر در بازارهای عرضه محصولات عید که از هفته اول اسفند هم شروع می شود حضوری جدی داشته باشند و اجازه ندهند که غرفه ها مثل سال های گذشته در انحصار دلالان و واسطه ها قرار بگیرد و حتی برای این امر با اتحادیه نیز گفت و گوهایی صورت گرفته است.

اکبری با اشاره به اینکه خوشبختانه خود مردم عادت کرده اند که از خرید بی مورد و مازاد بر مصرف اجتناب کنند، خاطرنشان می کند: برای همین هم بازار آجیل و خشکبار امسال بر عکس سالیان گذشته با رشد قیمت های بالا رو به رو نخواهد شد.



** حواسمان به گرانی تعطیلات نوروزی باشد

یک حرکت هدفمند از سوی فروشندگان با برنامه ریزی صحیح باعث شد که بازار آجیل از تب و تاب بالای سودهای کلان دلالان در امان بماند اما با گذری به میادین میوه شاید این حسرت بر جا باشد که کاش این اتحاد و هماهنگی بین حجره داران میدان میوه و تره بار نیز وجود داشت.

در حالی که قیمت میوه بارها از سوی مسئولان و ناظران این حوزه اعلام شده اما با گذری بر میادین اصلی فروش میوه و تره بار شاهدیم که میوه های مقرر به قیمت تعیین شده از کیفیت بالایی برخوردار نیستند و هنوز هم میوه ها زیر پرده و پارچه و میزهای بلند بازار با قیمتی بیش از 15 درصد به فروش می رسند!

با وجود اینکه خریداران از این نحوه فروش راضی نیستند اما فروشندگان درصد بالای خرابی میوه ها را با افزایش 15 درصدی مقرر دولت متوازن نمی دانند و به همین خاطر میوه های درجه یک و ممتاز خود را به صورت مخفیانه و با قیمتی بیش از حد معمول به فروش می رسانند و سایر میوه ها را با قیمت مقرر شده توسط دولت!

این بی نظمی شاید سردرگمی خریداران را به همراه داشته باشد اما امید است مسئولان با نظارت دقیق تر و همه جانبه اجازه خالی بودن ظرف میوه های مردم در شب عید را برای ما ایرانی های آبرو محور ندهند و انشاءالله که این نحوه نظارت همه جانبه و هدفمند در طول یک هفته آخر اسفند و تعطیلات نوروزی نیز ادامه داشته باشد.

چرا که یکی از اصلی ترین مشکلات گران فروشی در روزهای تعطیلات نوروزی که نظارت به کمترین حد خود می رسد نمود بارزی پیدا می کند و امیدواریم در اولین عید متقارن شده با جا افتادن سیاست های دولت تدبیر و امید قانون شاهد لرزه های چند ریشتری در قیمت محصولات و جیب خریداران نباشیم. به امید آن روز....


منبع: ایرنا


دوشنبه 11 اسفند 1393 ساعت 13:36





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن