تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):انسان، با نيّت خوب و اخلاق خوب، به تمام آنچه در جستجوى آن است، از زندگى خوش و امني...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819813786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

محدوديت‌هاي ترافيکي براساس آلايندگي خودروها اعمال مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۹ اسفند ۱۳۹۳ (۹:۵۶ق.ظ)
دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور: محدوديت‌هاي ترافيکي براساس آلايندگي خودروها اعمال مي شود دبير شوراي عالي هماهنگي ترافيك شهرهاي كشور با تاكيد بر تغيير شرايط فعلي طرح زوج و فرد گفت: بايد محدوديت‌ها براساس آلايندگي خودروها اعمال شود مانند طرح محدوده كم آلاينده يا (LEZ) كه در كشورهاي مختلف اجرا مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري موج، مهدي يدي همداني درباره بررسي لغو طرح زوج و فرد و تغيير معيار ورود به طرح افزود: بر اساس قانون نحوه جلوگيري از آلودگي هوا که در سال 1374 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد در شرايط اضطرار آلودگي هوا محدوديت‌هاي خاصي براي منابع آلوده‌کننده در نظر گرفته مي‌شود ازجمله براي خودروها.
وي افزود: بر همين اساس طرح‌هاي مختلفي براي شرايطي که کيفيت هوا به حالت اضطرار مي‌رسد اجرا مي‌شود يکي از طرح‌هايي که در کشور از سال 1384 به بعد مطرح شد اجراي طرح زوج و فرد در شهر تهران بود که در ابتدا به‌صورت آزمايشي و بعد به‌صورت هميشگي در مواقع اضطرار انجام شد؛ اما بعد از مدتي به يک طرح دائمي تبديل شد که هيچ ارتباطي به وضعيت هوا نداشت.
وي ادامه داد: طرح زوج و فرد در شرايطي به طرح دائمي تبديل شد که مباني قانوني و حقوقي اين موضوع بهبود شرايط ترافيکي نبود، بلکه شرايط بهبود محيط يست مدنظر بوده است. در بسياري از کشورها براي بهبود کيفيت هوا براي خودروهاي آلوده‌کننده معمولاً در روزهايي که هوا آلوده است محدوديت‌هايي قائل مي‌شوند و مي‌توان تنها از پکن به‌عنوان يک استثنا نام برد که در مواقع آلودگي هوا از طرح زوج و فرد استفاده مي‌کند بلکه عمده کشورهاي جهان محدوديت‌ها را براي خودروهاي آلوده‌کننده و خودروهايي که کيفيت پايين و آلايندگي بيشتر دارند، قائل مي‌شوند.
وي تأکيد کرد: در راستاي همين تفکر جلسات مختلفي بين دبيرخانه شوراي عالي ترافيک و شهرداري تهران برگزار شد و در جلسه شوراي حمل‌ونقل و ترافيک شهر تهران نيز مقرر شد که شهرداري تهران اقداماتي انجام دهد که طرح زوج و فرد از وضعيت فعلي خارج شود و ملاک ورود به محدوده پلاک خودرو نباشد؛ بلکه محدوديت‌ها بر اساس وضعيت آلايندگي خودروها در نظر گرفته شود؛ مشابه طرحي که در جهان با عنوان (LEZ) يعني محدوده کم آلاينده از آن ياد مي‌شود.
همداني با تأکيد برنداشتن جايگاه قانوني اجراي دائمي طرح زوج و فرد افزود: اجراي دائمي طرح زوج و فرد با قوانين موجود کشور انطباق ندارد و بر اساس مصوبه شوراي عالي هماهنگي ترافيک شهرهاي کشور، اجراي محدوديت‌هاي دائمي که براي بهبود ترافيک شهر است به‌هيچ‌وجه نبايد از پنج درصد مساحت شهر بيشتر باشد درحالي‌که طرح زوج و فرد در مقياس فعلي تقريباً در بيش از 10 درصد سطح شهر تهران در حال اجرا است، اما بر اساس مصوبه شوراي عالي ترافيک اجراي طرح‌هايي تحت عنوان (LEZ) مي‌تواند حتي تا صد درصد سطح شهر را نيز پوشش دهد؛ به‌طوري‌که در آينده ممکن است تردد خودروهايي که کيفيت زيست‌محيطي آن‌ها از يک حدي پايين‌تر باشد در کل شهر تهران و يا محدوده‌هاي بزرگي ممنوع باشد.
وي با تأکيد بر اينکه وزارت کشور از تمامي طرح‌هايي که شهرداري تهران براي بهبود وضعيت محيط‌زيست شهر ارائه کند به‌صورت کامل حمايت مي‌کند، ادامه داد: طرح (LEZ) نيز توسط شهرداري تهران کارهاي مطالعاتي‌اش انجام‌شده و به‌عنوان طرحي که شهرداري در جهت بهبود محيط‌زيست و بهبود کيفيت هوا ارائه کرده است موردحمايت وزارت کشور است.
دبير شوراي عالي ترافيک با تأکيد بر تغيير معيار و شکل طرح زوج و فرد گفت: اين طرح بايد از شکل فعلي تغيير کند و به‌گونه‌اي باشد که عدالت بيشتري برقرار شود اگر قرار است اين طرح ادامه پيدا کند حداقل بايد ملاک زوج و فرد بر اساس روزهاي ماه و تقويم باشد نه‌روزه‌اي هفته تا شهروندان بتوانند در روزهاي مختلف از خودرو خود استفاده کنند. اميدواريم شرايط فعلي تغيير کند و شاخصي بر اساس معاينه فني خودروها ملاک قرار گيرد نه پلاک خودرو؛ در حقيقت بحث اصلي مباني قانوني طرح زوج و فرد است.
وي تأکيد کرد: بايد سيستم‌هاي حمل‌ونقل عمومي به‌گونه‌اي تعريف شود و طوري در اختيار مردم قرار گيرد که نياز مردم به‌طور کامل برطرف شود و فرهنگ‌سازي و اطلاع‌رساني صورت گيرد که شهروندان در جهت بهبود وضعيت شهر مشارکت کنند، فقط با ايجاد محدوديت نمي‌توان سطح کيفيت زندگي در شهر را بهبود داد. محدوديت‌هاي ترافيکي بايد مؤثر بوده و از نگاه شهروندان مقبوليت داشته باشند. قطعاً طرحي که داراي مقبوليت و تأثير مؤثر نيست نبايد اجرا شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن