واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۰
امام جمعه موقت اهواز گفت: خوزستان روز گذشته میزبان مراسم مبارکی بود و دومین یادواره شهدای طلبه و روحانی اهواز برگزار شد. اقشار مختلفی در طول دفاع مقدس و پس از آن شهدای فراوانی تقدیم انقلاب کردند؛ از این بین قشر روحانیت جلودار همه اقشار است و شهدای روحانیت نسبت به اقشار دیگر 10 برابر است، یعنی هر قشری حدود نیم درصد تا یک درصد شهید تقدیم کرده اما روحانیت 10 درصد افراد خود را تقدیم کرده و این برای روحانیت یک افتخار است. به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقهخوزستان، آیتالله محسن حیدری در خطبههای این هفته با بیان اینکه شهدای روحانیت، حجت الهی برای ما هستند، اظهار کرد: باید آنها را گرامی بداریم. شهدای روحانی استان در همه صحنهها حضور داشتند، برخی در زیر شکنجهها، برخی در خیابانها توسط مزدوران شاه و برخی توسط منافقان شهید شدند. مخصوصا در دوران دفاع مقدس روحانیت استان پای به پای رزمندگان در جبهههای جنگ به شهادت میرسیدند. وی در ادامه به برگزاری کنگره بزرگداشت شهدای جهاد عشایر عرب خوزستان اشاره و اظهار کرد: این کنگره 11 و 12 اسفندماه به همت بسیج مستضعفین کشور و زیر نظر نماینده ولی فقیه، با همکاری ائمه جمعه و مدیران استان برگزار خواهد شد و مهمانانی از کشورهای عراق، سوریه، لبنان، فلسطین، بحرین و یمن نیز در این کنگره حضور مییابند. نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری به توضیح واقعه جهاد عشایر پرداخت و گفت: این واقعه 100 سال پیش در سال 1293 رخ داد و انگلیسیها برای اهداف استعماری خود پس از اشغال جنوب عراق از طریق خلیج فارس خوزستان را اشغال کردند. در آن دوران دولت قاجار اعلام بیطرفی کرد و حاکم خوزستان وابسته به اجنبی بود و نه تنها مقاومت نکرد بلکه با انگلیسیها همراهی میکرد. عشایر عرب منطقه به فتوای آیتالله سیدکاظم یزدی در برابر انگلیسیها قد علم و صحنههای ماندگاری ایجاد کردند. وی با بیان اینکه این جهاد در سه مرحله اتفاق افتاد، عنوان کرد: در مرحله اول عشایر عرب 500 شهید دادند و توپخانه انگلیسیها را به تسلط خود درآوردند. در مرحله دوم انگلیسیها نیروهای جدیدی برای انتقامگیری فرستادند و شهر سوسنگرد را از اول تا آخر به آتش کشیدند و 400 نفر از عشایر عرب را به شهادت رساندند. در مرحله سوم نیز در اثر مقاومتها و همچنین افشاگری عشایر عرب در مناطق دیگر عشایر دیگر ایرانی اعلام همبستگی کردند و در این مرحله یک وفاق ملی رخ داد و تجلی پیدا کرد و این نهضت آثار گرانبهایی داشت که یکی آزادی خوزستان از دست انگلیسیها و مزدور آنها در منطقه بود و همچنین از برکات دیگر این جهاد، روحیه انقلابی است که در بین عشایر عرب استان وجود دارد؛ به گونهای که در برابر شاه ایستادند و شهید دادند. وی افزود: همین مردم وقتی جنگ تحمیلی آغاز شد بیش از همه شهید دادند و 12 هزار شهید تقدیم راه حق کردند. لذا باید این واقعه را گرامی بداریم. مقام معظم رهبری عنایت ویژهای به این موضوع دارند و پرچم جهاد به فرمان ایشان در موزه قرآن کشور نگهداری میشود. حیدری در بخش دیگری از خطبههای خود به تقویم رویدادهای پیشرو اشاره و اظهار کرد: هشتم اسفند سالروز بزرگداشت حکیم و فیلسوف شیعی ملا هادی سبزواری است که این مناسبت روز تربیت اسلامی اعلام شده است. همچنین در این هفته سالروز شهادت شهید اول و سالروز تاسیس بنیاد مستضعفان را داریم که به این مناسبت روز حمایت از حقوق مصرفکنندگان نیز هست. چهارده اسفند نیز سالروز تاسیس کمیته امداد انقلاب اسلامی است که در سال 57 به دستور امام(ره) تاسیس شد و به این مناسبت روز احسان و نیکوکاری اعلام شده است. امیدواریم مومنان از این فرصت گرانبها حداکثر استفاده را ببرند. امام جمعه موقت اهواز تصریح کرد: یقینا تقوا مرتبهای است که تنها اولیاء صالح خدا به آن میرسند و بستری است که به برکت آن انسان میتواند به هدف خلقت برسد و هدف خلقت تحقق عبودیت الهی و همچنین رها شدن از هواهای نفسانی و آزاد شدن از وسوسههای شیطانی است. تنها در سایه تقوا است که انسان به بهشت برین میرسد و در غیر این صورت راه به جایی نمیبرد. وی افزود: تقوا مسئلهای بسیار اساسی است و از این جهت یکی از واجبات نماز جمعه توصیه کردن خود و دیگران به رعایت آن است. حیدری ادامه داد: توصیه همه پیامبران الهی تقوا است همچنین در آخرین شب حیات حضرت امیرالمومنین (ع) میبینیم آخرین وصیت ایشان رعایت تقوا است. بنابراین تقوا نباید جنبه تشریفاتی داشته باشد بلکه باید در زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی و سیاسی تجسم پیدا کند. وی در بخش دیگری از خطبههای خود با اشاره به ایام فاطمیه به روایتی در این باره اشاره و اظهار کرد: این حدیث نشان مقام بلند حضرت فاطمه است و امام خمینی (ره) آن را بزرگترین فضیلت حضرت زهرا (س) میداند. براساس این حدیث حضرت فاطمه(س) پس از ارتحال پیامبر(ص) دچار غم و حزن شدند و این اندوه تنها مخصوص فقدان پیامبر(ص) نبود بلکه ایشان بخاطر ظلمهایی که تا قیامت بر فرزندانشان وارد میشد گریه میکردند. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 65]