تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روز قيامت محبوب‏ترين آدميان نزد خداوند فرمان‏برترينِ آنها از او است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820439355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نتانیاهو در محاصره حلقه یاران اوباما


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: نتانیاهو در محاصره حلقه یاران اوباما
روزنامه امریکایی "وال استریت ژورنال" با انتشار گزارشی به تشدید تلاش‌های مقام امریکایی نزدیک به "باراک اوباما" رییس‌جمهوری امریکا برای کارشکنی در مسیر سفر قریب‌الوقوع "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم اسرائیل به واشنگتن برای سخنرانی در کنگره امریکا پرداخته است.
آفتاب: وال استریت ژورنال با اشاره به اظهارات اکثر افراد نزدیک به "اوباما" علیه سفر قریب الوقوع نتانیاهو به امریکا می‌نویسد:"تلاش مقام‌های امریکایی برای تضعیف تلاش "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم اسرائیل به منظور سفر هفته آینده به واشنگتن افزایش یافته است. این موضوع همزمان با افزایش امیدواری‌ها نسبت به احتمال توافق هسته‌ای میان امریکا و ایران انجام می‌دهد.
 
به گزارش خرداد، اگرچه برخی از مقام‌های امریکایی اظهار داشته‌اند که اقدامات نتانیاهو خللی در مناسبات طولانی مدت واشنگتن و تل اویو ایجاد نخواهد کرد اما واقعیت آن است که اکنون کاخ سفید نتانیاهو را جدی‌ترین تهدید در مسیر توافق احتمالی میان ایران و امریکا قلمداد می کند. به همین خاطر مقام های امریکایی به عمد در حال اظهارنظرهای منفی درباره سخنرانی جنجال‌برانگیز احتمالی نتانیاهو در کنگره امریکا هستند.
 
در این میان، "جان کری" وزیر امور خارجه امریکا ضمن ابراز نظر منفی خود درباره این سفر اظهار داشته که نتانیاهو در زمان جنگ عراق در سالب 2003 نیز مرتکب اشتباهی بزرگ شد و از این موضوع حمایت کرد. او در جمع کمیته روابط خارجی کنگره اظهار داشت که ممکن است نخست وزیر رزیم اسرائیل در قضاوت و ارزیابی‌های خود دچار اشتباه شده باشد.
 
وال استریت ژورنال در ادامه اشاره می‌کند که اظهارات اخیر "سوزان رایس" مشاور امنیت ملی امریکا در این باره که سفر نتانیاهو می تواند به روابط دوجانبه واشنگتن و تل آویو آسیب بزند نشان می‌دهد که حلقه یاران اوباما تا چه اندازه نگران تاثیرات احتمالی این سفر بر روابط امریکا با رژیم اسرائیل هستند. 
 
وال استریت ژورنال در ادامه به پیشینه‌ای از کدورت روابط میان اوباما و نتانیاهو اشاره کرده است: 
 
16 ژانویه: اوباما میزبان دیوید کامرون نخست وزیر بریتانیا بود و اظهار داشت که کنگره نباید تحریم‌های تازه‌ای را علیه ایران در فاصله مذاکرات هسته‌ای وضع کند. 


2- ژانویه: اوباما بار دیگر در سخنرانی خود در جمع سناتورها گفت که در صورت تصویب احتمالی تحریم‌های تازه علیه ایران طرح را وتو خواهد کرد. 


21 ژانویه: "جان بینر" رییس مجلس نمایندگان امریکا از نتانیاهو دعوت بعمل آورد تا در تاریخ 11 فوریه در برابر نمایندگان امریکایی سخنرانی کند. او در این تصمیم گیری با کاخ سفید مشورتی انجام نداده بود. 


22 ژانویه: نخست وزیر رژیم اسرائیل دعوت را پذیرفت و اظهار داشت که احتمالات در تاریه 3 مارس سخنرانی را انجام خواهد داد. 


28 ژانویه: نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان در گفت‌وگوی تلفنی با نتانیاهو سفر او و سخنرانی علیه ایران را نامناسب ارزیابی کرد. 


4 فوریه: نمایندگان کنگره امریکایی در دیداری خصوصی درباره موضع‌گیری پیرامون سخنرانی نتانیاهو تصمیم‌گیری کردند. در میان آنان اختلاف نظر وجود داشت. 


6 فوریه: جو بایدن معاون اوباما اظهار داشت که به دلیل سفر خارجی نمی‌تواند در مراسم سخنرانی نتانیاهو حضور یابد. 


8 فوریه: نتانیاهو در جمع اعضای کابینه‌اش اشاره کرد که از هر اقدامی برای جلوگیری از "توافق خطرناک" فروگذاری نخواهد کرد 


9 فوریه: اوباما در دیدار با آنگلا مرکل صدارعظم آلمان به وجود اختلاف نظر با نتانیاهو بر سر توافق هسته‌ای با ایران اشاره کرد. 


13 فوریه: وال استریت ژورنال از پاسخ مقام معظم ر هبری ایران به نامه اوباما خبر داد. این خبر بعدا از سوی ایران تکذیب شد. 


23 فوریه: رهبر دموکرات‌های سنا پیشنهاد دیدار خصوصی میان نتانیاهو و نمایندگان دموکرات را ارائه داد. نتانیاهو به این پیشنهاد پاسخ نداد. 
 
وال استرتی ژورنال اشاره می‌کند که سناتورهای دموکرات از جمله "فاین اشتاین" و "ریچارد دوربین" از جمله مخالفان سخنرانی نتانیاهو در جمع نمایندگان امریکایی هستند. این روزنامه امریکایی در پایان اشاره می‌کند که انتخابات پیش‌رو در سرزمین‌های اشغالی علت اصلی تصمیم نتانیاهو برای سفر به واشنگتن است و در این باره می‌نویسد: "نتانیاهو مقاصد سیاسی را از این سفر دنبال می‌کند. او می‌داند که با سخن گفتن علیه برنامه هسته‌ای ایران می‌تواند حمایت بخش عمده طیف راست اسرائیل از حزب لیکود در انتخابات را به دست آورد." 






تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن