تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):چه آسان است مرگى كه در راه رسيدن به عزّت و احياى حق باشد، مرگ عزتمندانه جز زندگى جاو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805050078




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«مرز» یک جاذبه گردشگری با حس ترس


واضح آرشیو وب فارسی:کورد نیوز: تاریخ انتشار : 11:23:04 , 1393/12/05
فواد شمس
«مرز» یک جاذبه گردشگری با حس ترس
مرزهای بین دو کشور خودش یک جاذبه ی گردشگری است. مرز ها که زمانی کارکرد سیاسی برای جدا کردن دو واحد متفاوت جغرافیای سیاسی داشتند، اکنون می توانند کارکرد گردشگری نیز داشته باشند.


شايد همواره انسان از شنيدن اسم مرز حس ناخوشايندي پيدا کند. حس ترس با مرز گره خورد است حس محدوديت با مرز همذات است. اما مرز ها مي توانند خودشان جاذبه ي گردشگري محسوب شوند. 


علاوه بر اين که خود مفهوم ذهني مرز جذاب است. پديده هايي که به آن عينيت مي دهند و مرز را براي هر مشاهده کننده اي ملموس مي کنند، جاذبه ي گردشگري محسوب مي شود. علامت گذاري هاي مرزي يا عوراض طبيعي مثل رودخانه يا خط الراس کوه ها مي تواند يک گردشگري را جذب کند. در کنار اين پديده هاي ملموس و قابل مشاهده آن حس ادارکي مکان و تفاوت حس دو مکان متفاوت که يک خط به عنوان مرز آن را از هم جدا مي کند براي هر گردشگري جذاب است. اين که در نقطه اي قرار داشته باشد که دو مکان جغرافايي دو کشور متفاوت را از هم جدا مي کند براي گردشگر لذت بخش است. 


اگر يک گردشگر بتواند اين حس را ثبت و ضبط کند که چه بهتر. يعني اگر امکان عکس برداري از آن باشد براي هر گردشگري جالب توجه تر است. اين امکان در مرز هايي که تنش زا نيستند و نيازي به جداسازي ملموس و سخت گيرانه ندارند، امکان پذير است. حس اين که در يک لحظه مشخص در دو کشور باشيم قطعا براي هر کسي و هر گردشگري جالب توجه است. مثلا مرز بين هلند و بلژيک که تنها با يک خط روي زمين ترسيم شده است براي هر گردشگري جالب است. مثلا يک پايش را در بلژيک بگذارد يک پايش را در هلند و عکس بگيرد و ادعا کند در يک لحظه در دو کشور بوده است. همين وضعيت در مورد مرز آمريکا و کنادا وجود دارد. 


در کنار اين ها خود پسکرانه ي مرز ها نيز جاذبه ي گردشگري به حساب مي آيند. چشم اندازي که از يک طرف مرز آن طرف مرز را ببينيم براي هر کسي جالب است. مثلا از بالاي کوه اي اورامانات در کردستان ايران دشت هاي حلبچه در منطقه اورامانت کردستان عراق را ديدن براي هر گردشگري در اين منطقه جالب است. يا از اين کرانه ي ارس در آذربايجان ايران کرانه مقابل در آذربايجان شوروي سابق را ببينيم. 


يکي ديگر از جاذبه هاي مرز ها در مناطقي است که مرز ها دو دنياي متفاوت فکري و ايدئولوژيک را از هم جدا مي کنند يا يک زماني مي کردند. مثلا ديوار برلين هنوز هم يک جاذبه ي گردشگري است. ديوار نيکوزيا که هنوز هم فعال است اين روز ها در قبرس يک جاذبه ي گردشگري شده است. مرز بين کره جنوبي و شمالي يک جاذبه پر بازديد گردشگري است. 


دراين بين اما يک مثال جالبي در مورد مرز شوروي و فنلاند وجود دارد. در زمان جنگ سرد بازديد از اين مرز و ديد زدن خاک شوروي با دوربين هاي قوي از فنلاند، يکي از منابع درآمد جدي صنعت گردشگري در فنلاند بود. گردشگر اين حس را مي کرد که درست روي مرز دو دنياي سوسياليسم و کاپيتاليسم دارد راه مي رود. اين حس ادراکي از مرز برايش لذت بخش بود و اين خودش جاذبه ي گردشگري محسوب مي شد. همين الان هم هنوز اين مرز يادآور دوران جنگ سرد است و گردشگران براي بازديد به آن جا مي روند. 


از طرف ديگر حتي برخي مناقشات مرزي مي تواند در بلند مدت فرصتي بري گسترش گردشگري باشد. هم اکنون مرز هاي مورد مناقشه کشور هاي بالکان و يوگسلاوي سابق براي بسياري جاذبه ي گردشگري محسوب مي شود. يا منطقه "تابا" در صحراي سينا در ساحل خليج عقبه در نوع خودش يک نقطه بي نظير است. گردشگر مي تواند در بالکن هتل در يک زمان پهار کشور با ببيند اسرائيل، مصر، اردن وعربستان اين براي هر گردشگري يک تجربه ناب و بي نظير است. 


اين روز ها مرز ها تنها جداکننده دو جغرافايي سياسي متفاوت نيست. اين روز ها مرز ها مي توانند خودشان جاذبه ي گردشگري محسوب شوند. پس بايد با يک ديد متفاوت به مرز هاي کشور ها نگاه کنيم. 


 



11:23:04 , 1393/12/05





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کورد نیوز]
[مشاهده در: www.kurdnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن