تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد ، و نماز را برای دوری از تکبر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821083299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سازگراني خودروسازان دوباره کوک شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۵ اسفند ۱۳۹۳ (۹:۴۰ق.ظ)
سازگراني خودروسازان دوباره کوک شد گروه صنعت وتجارت
به گزارش خبرنگار خبرگزاري موج، اسفند 93 براي خودروسازان در حالي شروع شد که آن ها دوباره عزم خود را جزم کرده‌اند تا قيمت خودرو را در سال آينده براي چندمين بار افزايش دهند. به نظر مي‌رسد کارخانجات خودروسازي کشور درآغازهرسال صحبت از افزايش قيمت مي کنند واين در حالي است که قيمت هاي خودرو در سال جاري بارها روند صعودي به خود ديده است.
موضوع گراني خودرو در سال جديد، تبديل به داستاني تکراري شده است به طوري که اگرچه تا پيش از سال 1390 همواره همزمان با آغاز سال جديد فقط با افزايش قيمت بيمه و ماليات، درصد ناچيزي هم خودرو گران مي‌شد اما براي مثال خودرو پرايد که در سال ۸۹ حدود ۷ ميليون و ۲۰۰ هزار تومان بود، در سال ۹۰ با افزايش بهاي بيمه و ماليات، اين خودرو به قيمت ۷ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان افزايش قيمت پيدا کرد. اين رقم، افزايش حدود ۵ درصدي قيمت خودرو را در سال1390 نشان مي‌دهد.
مديران شرکت‌هاي خودروسازي در حالي باز به فکر بالا بردن قيمت خودرو هستند که ظاهراً تجربه سال هاي قبل و خودداري مردم از خريد خودروهاي گران، نتوانسته عطش آنان را براي افزايش دوباره قيمت‌ها فروکش کند. در حال حاضر علاوه بر خودروسازان که براي تأمين هزينه‌هاي خود از طريق مشتريان و دريافت پيش پرداخت‌هاي چندماهه در عرضه خودرو تلاش مي‌کنند، بعضي نهادها مانند شوراي رقابت نيز در حال تدوين دستورالعمل جديدي براي قيمت‌گذاري خودروها هستند.
تيراژ توليد يکي از مهمترين شاخص‌ها در قيمت تمام شده يک خودرو است، از همين رو کاهش ميزان توليد دو شرکت بزرگ خودروسازي عامل مهمي در افزايش قيمت تمام شده خودرو درسالهاي گذشته بوده است. خودروسازان براي حل اين مشکل و تأمين نقدينگي مورد نياز خود اقدام به پيش فروش خودرو با قيمت‌هاي نامشخص مي کردند و در چنين شرايطي که قيمت نهايي خودرو مشخص نيست، تحويل آن با تأخير نيز همراه است. در اين بين با وجود وعده‌هايي که از يک سال پيش براي افزايش تيراژ توليد خودرو از سوي مسئولان دولتي و مديران شرکت‌هاي خودروساز داده شده بود، تيراژ توليد همچنان فاصله زيادي با ظرفيت اسمي دارد و شاهد رشد منفي آن در توليد شرکت‌هاي خودروساز هستيم.
اين روزها بحث و صحبت‌هايي از پيشنهادهاي خودروسازان براي افزايش قيمت شنيده مي‌شود؛ موضوعي که فقط و فقط به نفع توليدکنندگان خودرو است واين در حالي است که در سال گذشته مديران شرکت هاي خودروسازي اعلام کردند با افزايش توليد خودرو، قيمت آن نيز نه‌تنها افزايش پيدا نمي‌کند، بلکه کاهش هم پيدا خواهد کرد.
کمبود عرضه خودرو توسط شرکت‌هاي خودروسازي مشکلي است که طي دو سال اخير مشتريان بازارخودرو را به شدت تحت فشار قرار داده است و تاکنون هيچ سياست محکمي براي حل اين مشکل اجرايي نشده است. در اين وضعيت مردم انتظار دارند تا دولت و خودروسازان با تدبيري درست، مشکل کمبود عرضه خودرو را برطرف کنند و قيمت خودرو نيز با اعمال مديريتي صحيح و افزايش بهره‌وري توليد، واقعي شود.
درچنين وضعيتي استراتژي مشخصي از سوي خودروسازان يا وزارت صنعت براي رشد تيراژ توليد اعلام نشده است و متقاضيان بازار خودرو همچنان در بلاتکليفي هستند و اين درحالي است که خودروسازان به بهانه هاي مختلف برافزايش مجدد قيمت ها درسال 94 تاکيد دارند.
محمد حسين برخوردار عضو اتاق بازرگاني تهران با بيان اينکه افزايش قيمت خودرو رابطه مستقيمي با نرخ ارز دربازار دارد، مي گويد: به طور طبيعي افزايش نرخ ارز در هر زمان از سال موجب بالارفتن قيمت خودرو مي شود که دولت بايد با يکسان سازي نرخ ارز از نوسانات بازار خودرو جلوگيري کند.
عضو اتاق بازرگاني تهران بيان مي کند: افزايش قيمت خودرو در آغاز هرسال به يک عادت براي خودروسازان تبديل شده است ولي اگر اين افزايش قيمت در شروع سال 94 موجب شود که قدرت خريد مردم کم شود بايد در انتظار رکود بيشتر بازار خودرو بود.
وي تصريح مي کند: با توجه به اينکه با شروع هرسال هزينه هاي آب، برق و دستمزد کارگران با افزايش روبرو است به طور اتوماتيک قيمت خودرو هم افزايشي 5 تا 10 درصدي را خواهد داشت ولي اين افزايش قيمت در سال 94 با رکود همراه خواهد بود زيرا بازار خودرو دوسالي است که با رکود روبروشده است.
عضو خانه صنعت ومعدن تهران اشاره اي هم به وضعيت خودروسازان در بازارهاي داخلي داشت و ادامه مي دهد: دو کارخانه بزرگ خودروسازي کشور از تغييرات ناهمگون نرخ ارز در سال هاي گذشته دچار زيان هاي جبران ناپذيري شده اند و همين امر سبب شده است تا توليد بعضي از خودروها براي آنها با توجه به قيمت گذاري شوراي رقابت با ضرر و زيان همراه باشد.
اما نادر قاضي پورعضو شوراي رقابت با بيان اينکه قيمت گذاري خودرو از سوي اين شورا اشتباه است، اظهار مي کند: اين شورا تنها بايد دستورالعمل قيمت خودرو را به خودروسازان اعلام کند.
نماينده مردم اروميه در مجلس شوراي اسلامي تصريح مي کند: شروطي مانند ارتقاي کيفيت خودرو، کنترل حاشيه بازار و اصلاح قراردادها، قيمت هاي جديد خودرو را مشخص مي کند که تاکنون اين مهم انجام نشده است.
عضوشوراي رقابت در ادامه اظهار مي کند: براساس پي گيري هاي نمايندگان مجلس و نظر کارشناسي هيئت تحقيق و تفحص مجلس از صنعت خودرو، بايد خودروسازان قيمت محصولات توليدي را در آستانه سال جديد 15 الي 30 درصد کاهش دهند.
اما علي عليلو عضو ديگر کميسيون صنايع ومعادن مجلس مي گويد: کساني که از وضعيت امروز صنعت خودروسازي در کشور حمايت مي‌کنند و بعضاً از تأمين‌کنندگان صنعت خودرو کشور هستند مي‌توان ردپاي آنها را در واردات خودرو نيزمشاهده کرد.
وي اظهار مي کند: در يکي دو ماه گذشته عده‌اي که حمايت‌هاي کاذبي را از افزايش قيمت خودرو داشته‌اند ردپاي آن ها دربعضي از دستگاه هاي اجرايي نيز مشاهده مي‌شود و اين عده در اوج سر‌و‌صداي مجلس و خودروسازان قراردادهايي را با شرکت‌هاي کره‌اي امضا کرده اند.
عليلو تصريح مي کند: متاسفانه بعضي افراد در استان‌ها خود را به عنوان خودروساز معرفي مي کنند درحالي که آنها از واردکنندگان سابقه‌دار خودرو هستند، بنابراين اگر قيمت خودرو در داخل بالا رود اين افراد به شکلي منتفع مي‌شوند چرا که دستي در صنعت خودرو و در بخش‌هاي انحصاري دارند؛ اين افراد زماني هم که موضوع ايجاد رقابت در صنعت خودرو مطرح مي‌شود بر طبل کاهش تعرفه واردات خودرو در جهت ايجاد رقابت مي‌کوبند چرا که از اين طريق نيز منافع زيادي کسب مي کنند..
اما اصغرپورمتين کارشناس اقتصادي با اشاره به اينکه افزايش قيمت خودرو در آغاز هرسال به يک رسم در کشور تبديل شده است، مي گويد: در آغاز هرسال با افزايش هزينه هاي آب وبرق وگاز از يک طرف وبالارفتن هزينه هاي کارگر از طرفي ديگر موجب مي شود که قيمت تمام شده خودرو با افزايشي چنددرصدي روبرو شود ولي اينکه خودروسازان تصميم بگيرند در شرايط رکود فعلي قيمت ها را ناگهاني افزايش دهند مطمئنا با کاهش استقبال مردم مواجه خواهند شد.
وي تصريح مي کند: عامل ديگري که سبب افزايش قيمت خودروهاي داخلي در کشورمي شود پلاک نشدن بسياري از خودروهاي وارداتي است که با توجه به ثابت بودن تقاضا در بازار خودرو به صورت غيررسمي قيمت را افزايش مي دهد که ازدست خودروسازان خارج است.
پورمتين چالش جديد ومهم صنعت خودروسازي کشور در سال 1394 را پلاک گذاري نشدن تعدادي از خودروهاي داخلي دانست و تاکيد مي کند: خودروسازان تا پايان سال بايد فکري به حال استانداردهاي ايمني وآلايندگي خودروهاي توليدي خود بکنند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن