تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندان خود را به كسب سه خصلت تربيت كنيد: دوستى پيامبرتان و دوستى خاندانش و قرائت ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803982500




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کشف سفال کتيبه‌دار در محوطه گاراژ سعدالسلطنه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲ اسفند ۱۳۹۳ (۱۳:۴۶ب.ظ)
کشف سفال کتيبه‌دار در محوطه گاراژ سعدالسلطنه کاوش اضطراري و نجات بخشي در محدوده گاراژ سعد السلطنه قزوين به دليل گودبرداري به کشف بقاياي خانه اي مسکوني و اعياني ،فضاهايي از معماري يک حمام سرخانه و سفال کتيبه دار متعلق به قرن ششم انجاميد.
به گزارش خبرگزاري موج، کاظم عرب سرپرست هيأت کاوش سراي سعد السلطنه امروز شنبه با اعلام اين خبر گفت: در پي گودبرداري‌هاي شهرداري قزوين به‌منظور ساخت پارکينگ طبقاتي در فضاي کنار سراي سعدالسلطنه کاوش اضطراري در محدوده گاراژ سعدالسلطنه با توجه به‌ضرورت آغاز شد.
وي افزود: با حفر 12 گمانه به وسعت 350 مترمربع و خاک‌برداري به عمق سه و نيم متر کار کاوش در اين محوطه آغاز شد.
عرب هدف از اين کاوش را با توجه به فرهنگي بودن محوطه کشف لايه‌هاي تاريخي در بستر خاک عنوان کرد و افزود: کاوش در اغلب گمانه‌ها به کشف آثار تاريخي انجاميد اما در گمانه‌هاي 104 و 105 گروه به آثار شاخص و ارزشمندي دست‌يافت.
اين باستان‌شناس بابيان اينکه در گمانه 104، 2 فضاي معماري کشف شد اظهار داشت: اولي بخشي از يک زيرزمين متعلق به يک‌خانه اعياني بود که به سبک چهارفصل يا حياط مرکزي ساخته‌شده بود.
عرب تصريح کرد: با بررسي‌هاي بيشتر در اين محوطه کف فرش، محل ذخيره مواد غذايي، پستو، طاقچه، درگاه و... نيز از اين خانه کشف شد که نشان از پررفت‌وآمد بودن خانه در زمان گذشته دارد.
همچنين کاوش داخل حياط اين خانه که گمانه 112 در آن قرار داشت به کشف يک سکه 25 ديناري ضرب تهران منجر شد.
وي افزود: بقاياي يک حمام سرخانه که با زيرزمين مورداشاره ديوار مشترک داشت نيز از گمانه 104 کشف شد که تمامي المان‌هاي يک حمام سنتي در اندازه کوچک‌تر در آن وجود داشت.
سرپرست هيأت کاوش سراي سعد السلطنه خاطرنشان ساخت که اين حمام از بخش‌هاي مختلفي نظير خزينه آب گرم، خزينه آب سرد، گرمخانه، سربينه، مياندر، گربه روها، راهروي ارتباطي و... تشکيل‌شده که تمامي تأسيسات آن در اين کاوش کشف شد. حمام سرخانه نمونه کاملي از حمام‌هاي سرخانه عصر قاجار و پهلوي اول است.
عرب گفت: در ترانشه 105 با گودبرداري 9 متر از سطح آسفالت لايه‌هاي زمين ازنظر فاصله تا خاک بکر بررسي شد.
وي اظهار داشت: با بررسي خاک منطقه به ترتيب لايه‌هاي معاصر، پهلوي اول، پهلوي دوم، اواخر قاجار و اواسط قاجار نمايان شد.
اين باستان‌شناسي تصريح کرد: در اين گمانه تعداد زيادي سفال از انواع سفال آبي، سفال دوره صفويه، سفال قاجار، سفال زرين‌فام و سفال لاجوردي منسوب به قرون 6،7،8 کشف شد.
او خاطرنشان ساخت که کشف يک سفال کتيبه دار متعلق به قرن ششم با کتيبه کوفي که به خط کوفي مشجر نوشته و به شيوه سفال قالبي ساخته‌شده است مهم‌ترين نتيجه‌اي بود که در ترانشه 105 به آن رسيديم.
به گفته وي اين خط مشابه خط کوفي بود که در کتيبه گلوبندي مسجد جامع قزوين به کار رفته است.
او تصريح کرد: اگر بخواهيم قدمت اين محوطه تاريخي را با توجه به شيوه معماري در آن تخمين بزنيم اين محوطه متعلق به قرون ميانه و متأخر قاجار است در غير اين صورت با توجه به سفال‌هاي کشف‌شده مي‌توان قدمت اين منطقه را به قرون 6 و 7 نسبت داد.
عرب افزود: با توجه به کاوش انجام‌شده و اطلاعات و مواد فرهنگي يافت شده در اين محوطه فرهنگي پيشنهاد مي‌شود به‌منظور حفظ هويت تاريخي شهر قزوين هر نوع ساخت‌وساز در محدوده مذکور به‌دوراز توسعه جزئي‌نگر که درصدد حل مشکلات روزمره است با نگاهي به کليت تاريخي شهر داراي پيوند طبيعي و يکپارچه بافت پيرامون باشد.
وي اظهار داشت: اگر هدف از کاوش فوق استنتاج داده‌هاي تاريخي براي احراز هويت منطقه و دستيابي به نحوه تلفيق فضاهاي تاريخي با فضاهاي شهري موجود باشد مي‌توان گفت هيأت در دستيابي به اهداف خود موفق بوده است.
اين باستان‌شناس اظهار داشت: هم‌اکنون ساخت پارکينگ طبقاتي در فضاي کنار سراي سعدالسلطنه متوقف‌شده و قرار است با بازنگري طرح و تعيين حرايم ميراث فرهنگي، پارکينگ طبقاتي به نحوي ساخته شود که علاوه بر آسيب نرسيدن به آثار تاريخي به گردشگران و نمازگزاران خدمات ارائه شود.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 14]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن