تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام کاظم (ع):حيا از ايمان و ايمان در بهشت است و بدزبانى از بى مهرى و بدرفتارى است و بدرفتارى در جهن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798263669




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی تصویر خیانت، اعتیاد و جوانان در فیلم‌های سینمایی / دری: این حرکات و کلام تند ایرانی نیست


واضح آرشیو وب فارسی:نامه نیوز: بررسی تصویر خیانت، اعتیاد و جوانان در فیلم‌های سینمایی / دری: این حرکات و کلام تند ایرانی نیست
یک عضو شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی معتقد است نوع ساختار و برخی شیوه‌های زندگی ترسیم شده در آثار سینمایی منطبق با فرهنگ ایرانی نیست.
به گزارش نامه نیوز  ضیا‌ء‌الدین دری امسال در جریان برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم فجر به تماشای برخی از آثار سینمایی نشسته و از تماشای مجموع این فیلم‌ها به جمع‌بندی‌هایی در مورد ساختار غالب فیلم‌ها و شیوه‌های زندگی که در آثار ترسیم می‌شوند، دست یافته است.


دری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری خبرآنلاین، نگاه کلی خود را در مقام یک فیلمسیاز و سینماگر نه در جایگاه عضو شورای پروانه نمایش درباره فیلم‌هایی که در این دوره از جشنواره به تماشا نشسته بود، چنین مطرح کرد: «در مقام یک کارگردان اگر به فیلم‌ها نگاه کنم، می‌توانم این را بگویم که یک نوع شتاب و تندی در نوع گفتار و کلام، حرکت‌ها و رفت و آمدهای شخصیت‌های اغلب فیلم‌ها بود که به نظر من متعلق به سرزمین ما نیست. این تند و تند راه رفتن‌ها و حرف زدن‌ها نه به فرهنگ ما می‌آید نه متعلق به زبان فارسی است. این نوع شتاب و شیوه‌های رفتاری برآمده از زندگی ماشینی اروپایی‌ها و آمریکایی‌هاست و ارتباطی با ما پیدا نمی‌کند.»


او همچنین با اشاره به تصویری که از زندگی‌ها و رفتار شخصیت‌ها در فیلم‌ها نشان داده می‌شود، گفت: «شاید جوانی در یک خانه بالاشهری، 400 متری با یک معماری خاص که برش‌هایی ویژه دارد، وقتی در خانه خود راه می‌رود، همانند آکتورهای خارجی قدم بزند، اما در فیلم‌های ما در خانه‌های طبقه متوسط، خانه‌هایی که اصلا متفاوت از موردی است که به آن اشاره کردم، شخصیت‌های داستان مانند آکتورها راه می‌روند. منظور من از اشاره به این موارد این است که آنچه به عنوان شخصیت‌های ایرانی در اغلب فیلم‌های ما تصویر می‌شود، در اصل برداشت و ذهنیتی است که در تفکر کارگردان و نویسنده وجود و دارد و این الزاما برآمده از زندگی واقعی نیست.»


کارگردان «سینما سینماست» درباره ساختار فیلم‌ها نیز گفت: «دوربین دیجیتال امکان حرکتی ساده‌تری را به وجود آورده است و همین موجب شده، در اغلب فیلم‌ها این حرکت‌ها را داشته باشیم، اما از سوی دیگر همین مساله موجب بروز مشکلاتی شده است. در برخی از فیلم‌ها به وضوح شاهد انتخاب زاویه‌های اشتباه هستیم.»


او با اشاره به مثال تیپ لمپن‌هایی که در سینمای قبل از انقلاب در فیلمفارسی‌ها تصویر می‌شدند، گفت: «لات‌ها در جامعه در دهه 30 و 40، نوع خاصی از رفتار و پوشش و گفتار را داشتند، اما این‌ها در فیلمفارسي‌ها به گونه‌ای تصویر می‌شدند که میل کارگردان بود. نوع لباس‌های آنان و ادبیات و سبک حرف زدنشان برآمده از تفکر فیلمساز بود و به مرور این تصویر نه تنها در سینما، بلکه در میان افراد جامعه چنان جا افتاد که اصلا وقتی صحبت از رفتار و گفتار لوطی‌مسلک‌ها و لمپن‌ها می‌شود همه تصور می‌کنند، همان ظاهری که در فیلم‌ها نشان داده شده بود، ملاک و صحیح است. این نشان می‌دهد که سینما چقدر در ارائه تصویر از یک قشر مهم و تاثیرگذار است و همین اهمیت نمایش واقعی‌تر از شخصیت‌ها را بیشتر بیان می‌کند.»


دری همچنین ادامه داد: «در فیلم‌هایمان می‌بینیم که زنان و دختران معتاد نشان داده می‌شوند، واقعا این‌ها چند درصد از دختران سرزمین ما هستند؟ نباید نوع بیان ما در فیلم‌مان به گونه‌ای باشد که به نظر رسد چنین شخصیت‌هایی در جامعه فراوانند. این یک اشتباه است. وقتی می‌خواهیم از یک شخصیت خاص صحبت کنیم، مثلا از دختری معتاد که واقعا در جامعه ما مانند آن بسیار اندک است، باید به پیشینه خانوادگی او، اتفاقاتی که از سرش گذشته و مسائلی از این دست اشاره شود تا چنین به نظر نرسد که این نوع افراد فراوانند. به بهانه اینکه یک کار خیابانی می‌سازیم نمی‌توانیم از طرح پیش زمینه خانوادگی چنین شخصیتی سر باز بزنیم و اصلا کسی ندارد و پدر و مادر و خانواده این فرد کیست و از کجا آمده است.»


دری در مقام عضو شورای پروانه نمایش فیلم‌های سینمایی درباره مساله تصویر کردن آسیب‌های اجتماعی از جمله ماجرای خیانت به خصوص خیانت زن به مرد گفت: «قطعا در فیلم‌های ما هیچ‌گاه ماجرای خیانت زن به مرد به طور عیان مطرح نمی‌شود.»


او همچنین در مورد صدور پروانه نمایش برای فیلم‌های حاضر در جشنواره فیلم فجر گفت: «نگاه ما در جریان صدور پروانه نمایش به این ترتیب است که ابتدا کار را از نگاه خودمان ارزیابی می‌کنیم و اگر مساله‌ای باشد به پرونده فیلم رجوع می‌کنیم، اینکه فیلمساز براساس همان فیلمنامه‌ای که ارائه کرده پروانه نمایش گرفته است یا نه، اگر چنین بوده، معمولا ترجیح می‌دهیم با احترام به پروانه ساخت و پایبندی فیلمساز به فیلمنامه‌اش به نوعی مساله را ختم به خیر کنیم، اما در صورت تخطی فیلمساز از فیلمنامه‌ای که ارائه کرده بود، شورای پروانه ساخت امکان این را دارد که نظرات مورد نیاز را اعمال کند.»






۰۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۳۵





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نامه نیوز]
[مشاهده در: www.namehnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن