تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):خداوند اجابت دعاى مؤمن را به شوق (شنيدن) دعايش به تأخير مى اندازد و مى گويد: «صداي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820382266




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی ماهیت بیداری اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
بررسی ماهیت بیداری اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب
شناخت دقیق و جامع از ماهیت هر مسئله ای، از مهم ترین امور مربوط به آن قلمداد می شود تا به واسطه این شناخت، قضاوت و تصمیم در مورد آن امر بهتر صورت پذیرد.

خبرگزاری فارس: بررسی ماهیت بیداری اسلامی از منظر رهبر معظم انقلاب



بخش دوم و پایانی عنصر میدان دار و صاحب حادثه دیگر از ارکان بسیار مهم برای ماهیت شناسی حوادث و انقلاب ها، شناخت آن عنصر میدان دار و صاحبان اصلی آن جریان و انقلاب است؛ زیرا این رکن می تواند به بقیه ابعاد آن انقلاب نیز جهت دهد و آنها را تحت تأثیر قرار دهد؛ لذا همیشه یکی از اصلی تری سرمایه گذاری های جبهه مخالف، جهت دهی به این قسمت از بدنه انقلاب هاست. بنابراین، شناخت این رکن در هر انقلابی، قطعاً سهمی تعیین کننده در تحلیل و بررسی از اوضاع آن دارد. اما سؤال این است که عنصر میدان دار حوادث و انقلاب های اخیر چه عده و گروهی هستند؟ دیدگاه رهبر انقلاب در این زمینه این است که: «مردمی بودن این انقلاب ها مهم ترین عنصر در تشکیل هویت آنها است» و یا اینکه می فرمایند: به نظر من مهم ترین عنصر در این انقلاب ها، حضور واقعی و عمومی مردم در میدان عمل و صحنه مبارزه و جهاد است، نه فقط با دل و خواست و ایمانشان، بلکه علاوه بر آن، با جسم و تنشان. (همان) لازم به ذکر است که بحث در این زمینه بسیار مبسوط و نیازمند بیان نکات مختلف است، نظیر اینکه اصولاً شاخصه های یک نظام مردمی چیست؟ مبانی خود را از چه منبعی اخذ می کند؟ اهدافش چیست؟ تمایزش با دیگر نظام های موجود به چه عنصر یا عناصری است؟ و دیگر سؤالاتی که باعث می شود به  واسطه آن، یک نظام از نظامی دیگر شناخته شود. این سؤالات با بحثی است که مقام معظم رهبری در اجلاس بیداری اسلامی با عنوان «نظام سازی» مطرح کردند و بحثی بسیار دامنه دار و عمیق است، مرتبط می باشد؛ زیرا همان طور که خود ایشان هم اشاره کردند یکی از راه های تغییر در یک انقلاب به  واسطه تغییر در ساختار و نظام حاکم بر آن است. ایشان می فرمایند: نظام سازی کار بزرگ و اصلی شما است. این کاری پیچیده و دشوار است. نگذارید الگوهای لائیک یا لیبرالیسم غربی، یا ناسیونالیسم افراطی، یا گرایش های چپ مارکسیستی، خود را بر شما تحمیل کند ... باحساسیت کامل باید مراقب بود که این با دموکراسی لیبرال غربی اشتباه نشود. دموکراسی لائیک و در مواردی ضد مذهب غربی با مردم سالاری اسلامی که متعهد به ارزش ها و خطوط اصلی اسلامی در نظام کشور است، هیچ نسبتی ندارد. (بیانات در اجلاس بین المللی بیداری اسلامی، 26/06/1390) البته همان طور که خود ایشان نیز متذکر می شوند لازم نیست که همه کشور ها از یک الگوی واحد در این زمینه تبعیت کنند، بلکه با حفظ اصولِ واحدِ متخذ از دینِ واحد، هر یک از کشورها براساس مذهب و شرایط و ویژگی های خاص خودشان لازم است الگوی بومی متناسب با ظرفیت های خود را طراحی کنند. باوجوداین امر، پرداختن به دو نکته محوری (برای تبیین بیشتر مسئله) ضروری به نظر می رسد. اولین نکته مربوط به ساختار حکومت هاست؛ بدین معنا که آیا حکومت هایی که از ساختاری به ظاهر مردمی برخوردارند، لزوماً در اصول و اهدافشان نیز یکسانند یا خیر؟ و اگر یکسان نیستند میزان تفاوتشان تا چه حد است؟ سؤال دوم اینکه ثمرات انقلاب به واقع مردمی چیست؟ در پاسخ به پرسش نخستین باید گفت، قطعاً هر دولت و حکومتی که ادعای مردم سالاری می کند، لزوماً اعتقاد و التزام عملی به آن ندارد و عملکرد آنها نیز در بسیاری از مواقع، مؤید خوبی برای این مدعاست. رهبر انقلاب در تحلیل رژیم های کمونیستی و شرقی می فرمایند: رژیم های کمونیست، رژیم های مستبدی بودند که با شعار حکومت مردمی سرِ کار آمده بودند؛ اما اشرافی هم بودند! با اینکه دم از ضدیت با اشرافی گری می زدند، اما عملاً حکومت های اشرافی بودند. از لحاظ استبداد، در نهایت درجه استبداد بودند و حاکمیت مطلق دولت بر اقتصاد، بر فرهنگ، بر سیاست و بر فعالیت های گوناگون اجتماعی و غیره به چشم می خورد! در رژیم های شرقی، مردم هیچ کاره محض بودند. ایشان در تحلیل نظام های غربی نیز اشاره می کنند که در غرب؛ اسم دموکراسی و مردم سالاری بود، اما در حقیقت سرمایه سالاری بود، نه مردم سالاری؛ امروز هم همین طور است. این مطلبی که عرض می کنم، ادعای من نیست. من از قول فلان نویسنده مسلمانِ متعصب نقل نمی کنم؛ از قول خود غربی ها نقل می کنم. امروز در کشورهای غربی و در خود آمریکا، آن چیزی که به نام دمکراسی و انتخابات وجود دارد، صورت انتخابات است. باطن آن، حاکمیت سرمایه است. (بیانات در خطبه‏های نماز جمعه تهران، ‏23/ 02/ 1379) در مقابل این حکومت ها، در آنجا که می خواهند توضیحی از حکومت مردمی به تمام و حقیقت را ارئه دهند، به تبیین حکومت حضرت ولی عصر(عج) می پردازند و می فرمایند: حکومت آینده حضرت مهدی موعود أرواحنا فداه، یک حکومت مردمی به تمام معناست. مردمی یعنی چه؟ یعنی متکی به ایمان ها و اراده ها و بازوان مردم است. امام زمان، تنها دنیا را پُر از عدل و داد نمی کند؛ امام زمان از آحاد مؤمن مردم و با تکیه به آنهاست که بنای عدل الهی را در سرتاسر عالم استقرار می بخشد و یک حکومت صددرصد مردمی تشکیل می دهد؛ اما این حکومت مردمی با حکومت های مدعی مردمی بودن و دمکراسی در دنیای امروز از زمین تا آسمان تفاوت دارد. آنچه امروز در دنیا اسم دموکراسی و مردم سالاری را روی آن گذاشته اند، همان دیکتاتوری های قدیمی است که لباس جدید بر تن کرده است؛ یعنی دیکتاتوری گروه ها. اگر رقابت هم وجود دارد، رقابت بین گروه هاست و مردم در این میان هیچ کاره اند. یک گروه به قدرت دست پیدا می کند و در سایه قدرت سیاسی ای که همه زمام های امور را در کشور در اختیار او می گذارد و با سوءاستفاده از این قدرت، ثروت و پول و سرمایه به نفع خود گردآوری می کند و آنها را در راه به دست آوردن دوباره قدرت مصرف می کند. دمکراسی های امروز دنیا بر پایه تبلیغات دروغ و فریبنده و مسحور کردن چشم ها و دل هاست. امروز در دنیا هر جا شعار دمکراسی می دهند، شما ببینید برای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری و یا نمایندگان مجلس چه کار می کنند! پول خرج می کنند. دمکراسی در پنجه اقتدار پول اسیر است. مردم سالاری امام زمان ـ یعنی مردم سالاری دینی ـ با این روش، به کلی متفاوت است. (بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم به مناسبت نیمه شعبان در مصلای تهران، ‏30/07/1381) تمایز در انقلاب های مردمی اما در پاسخ به پرسش دوم (که مربوط به ثمرات انقلاب های مردمی است)، باید گفت اگر ملتی حقیقتاً و با تمام اعتقاد به میدان آید، دارای آثاری و برکات فراوانی است؛ آثاری نظیر بیرون راندن دشمن از صحنه، تعیین اهداف و شعارها، شناسایی و تعقیب دشمن، ترسیم اجمالی از آینده مطلوب و سازش نکردن با دشمنان. در حرکت مردمی ممکن است کار انقلاب با تأخیر انجام گیرد، ولی از سطحی گری و ناپایداری به دور است. کلمه طیبه ای است مصداق کلام خداوند که فرمود: «ألم  تر کیف ضرب اللَّه مثلاً کلمه طیّبه کشجره طیّبه اصلها ثابت و فرعها فی السّماء». در چنین انقلاب هایی، اصول و ارزش ها و هدف ها، نه در مانیفست های پیش ساخته گروه ها و حزب ها، بلکه در ذهن و دل و خواست آحاد مردمِ حاضر در صحنه، نگاشته و در قالب شعارها و رفتارهای آنان اعلام و تثبیت می شود. (بیانات در اجلاس بین المللی بیداری اسلامی، 26/06/1390) بر این اساس حضور واقعی مردم را می توان چنان اکسیری دانست که به  واسطه آن، یک ملت می تواند بر تمام خواسته هایش دست یابد و بر تمام مشکلاتش فائق آید. لذا عنصر میدان دار یک جریان و حادثه جزو یکی از مهم ترین ارکان تحلیل در ماهیت شناسی آن انقلاب قرار می گیرد. عوامل معارض و مزاحم با انقلاب از آنجا که «هر جا بیداری بیشتر باشد، دشمنان بشریت احساس خطر بیشتری می کنند؛ لذا دشمنی بیشتری می کنند»؛ (بیانات در دیدار مسئولان نظام، 19/04/1389) و بیداری اسلامی هم به تعبیر مقام معظم رهبری: اکنون به تحولی بزرگ در میان ملت های این منطقه انجامیده و قیام ها و انقلاب هایی را پدیدآورده که هرگز در محاسبه شیاطین مسلط منطقه ای و بین المللی نمی گنجید؛ خیزش های عظیمی که حصارهای استبداد و استکبار را ویران و قوای نگهبان آنها را مغلوب و مقهورساخته است. (بیانات در اجلاس بین المللی بیداری اسلامی، 26/06/1390) لذا نباید طرح و نقشه دشمنان را نادیده گرفت و از آن غافل بود؛ به همین سبب در بخش نهایی و برای شناخت هر چه بیشتر یک جریان لازم است عوامل معارض به خوبی شناسایی و سیاست های آنها تحلیل شود. در گام نخست باید بپذیریم که اگر قرار است بیداری ای رخ دهد که با هویت و دسایس و سیاست های مزورانه چندین ساله استکبار جهانی در تعارض باشد، آنها نیز ساکت نخواهند نشست و به مبارزه برمی خیزند و در این میان، قطعاً نبرد سختی را به چشمان خود خواهیم دید. البته این مطلب تازگی ندارد، بلکه به فرموده مقام معظم رهبری: معلوم است که جامعه سازی و مدنیت سازی ـ که یکی از بزرگترین هدف های اسلام است ـ بدون دشمنی ممکن نیست. در صدر اسلام هم با تشکیل نظام و جامعه اسلامی دشمنی شد؛ امروز هم همین طوراست. امروز در دنیای اسلام، ملت های مسلمان روح اعتزاز به اسلام را در خود می یابند و به خاطر اسلام احساس عزت می کنند. بیداری اسلامی حقیقتی است که به وجود آمده است؛ چه دشمنان امت اسلامی بخواهند، چه نخواهند. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، 02/07/1382) البته درک سرّ این مسئله نیز چندان مشکل به نظر نمی رسد؛ زیرا هر جا حقی رخ می نماید، جریان باطل و شیطانی نیز در برابر آن قد علم می کند تا بلکه آن را از پای در آورد؛ بی  خبر از آنکه به فرمایش امام علی(علیه السلام) : «للحق دوله و للباطل جوله؛ برای حق، دولتی پایدار و برای باطل، جولانی زودگذر است». (تمیمی آمدی، 1410 ق: 544) 1. اصلی ترین دشمن بعد از پذیرش این مطلب که وجود دشمن و مبارزه جدی، برای رسیدن به اهداف مورد نظر در این انقلاب ها امری بدیهی است، سؤال این است که دشمن اصلی این قیام ها چه کسانی هستند؟ برای پاسخ به این پرسش باید به شناسایی دشمن اصلی نظام جمهوری اسلامی، به عنوان الگو و پیشرو در این انقلاب ها بپردازیم. رهبر معظم انقلاب در این خصوص می فرمایند: دشمن نظام جمهوری اسلامی، یعنی شبکه استکبار جهانی، نه فقط حکومت آمریکا یعنی آن مجموعه سردمداران قدرت اقتصادی ظالمانه امروز دنیا که دولت ها را می آورند و می برند؛ در همین کشورهایی که به نام دموکراسی معروف شده اند، در خود آمریکا و در بعضی ازکشورهای دیگر که با شبکه صهیونیستی پیوند استوار دارند، اینها هستند. دولت هایی که با این شبکه پرنفوذ و پرقدرت مستکبر جهانی در ارتباطند، منافع خودشان را در برابر نهضت اسلامی و بیداری اسلامی در خطر می بینند؛ این منافع نامشروع را در تهدید می بینند. دشمن، آنهایند. (بیانات در دیدار مردم شهرستان کازرون، 16/02/1387) برای روشن شدن هر چه بیشتر مقصود ایشان از شبکه استکبار جهانی، توجه به این فرمایش ایشان لازم است که می فرمایند: استکبار جهانی یعنی شبکه در هم تنیده کارتل های نفتی و اسلحه سازی و صهیونیسم جهانی و دولت های وابسته به آنان، با خطری که از سوی بیداری امت اسلامی، احساس می کنند با تلاشی سراسیمه در حال تهاجم اند. مظهر این تهاجم که دارای ابعاد سیاسی و تبلیغی و نظامی و تروریستی است، امروز در رفتار و گفتار خشونت بار و صریح نظامیان حاکم بر ایالات متحده و رژیم صهیونیستی به وضوح دیده می شود. (پیام به حجاج بیت‏الله الحرام در موسم حج، 18/11/1381) 2. علت دشمنی ها طبیعتاً هر آنکه به جدال و مخاصمه بر می خیزد، از جهت یا جهات متعددی احساس خطر کرده است که متحمل هزینه های این مبارزه می شود و الّا بدون وجود این دلایل، مبارزه و ایجاد مزاحمت امری بی  معناست. دراین میان، مبارزه و دشمنی های اخیر نیز از این قاعده مستثنی نیست که به اهم آنها اشاره می کنیم. یک. دشمنی با اسلام و معارف آن مهم ترین عامل این دشمنی را باید در اسلامی بودن این انقلاب ها جستجو کرد؛ زیرا این دین اسلام و معارف اسلامی است که هرگونه تبعیت و سلطه پذیری از کفار را بر پیروان خود حرام و ناصواب دانسته است. قرآن کریم در این ارتباط بیان می دارد: «لَنْ یَجْعَلَ اللّه لِلْکِافر ینَ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ سَبیلاّ»؛ (نساء / 141) پیامبر اکرم| نیز دراین باره می فرمایند: «اَلإِسْلَامُ یَعْلُو وَ لَا یُعْلَی عَلَیْهِ». (حر عاملی، 1409 ق: 26 / 14) لذا در واقع باید گفت اصل دشمنی با اسلام است نه مسلمین. دو. توجه به ثمرات گسترده این بیداری و تعارض با منافع از دیگر عوامل دشمنی جبهه استکبار علیه این انقلاب ها این است که از طرفی آنها سالیان زیادی خود را مالک این منطقه حساس و سوق الجیشی می دانستند و برای حال و آینده آن طرح و نقشه ریخته بودند، اما به یکباره تمام آنها را نقش برآب یافتند؛ و از طرف دیگر توجه جوامع اسلامی به اهمیت نظام اسلامی، پیدایش شناخت صحیح تر از جبهه استکبار، درک ضرورت اتحاد بین مسلمین و نهایتاً حرکت ملت های اسلامی به سمت نظام اسلامی و تشکیل امت واحده اسلامی، از ثمرات اصلی این انقلاب هاست؛ (اقتباس از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام جمهوری اسلامی، 10/04/1378) که کاملاً مغایر با اهداف نظام های سرمایه سالار غربی است، لذا برای حفظ منافع خود چاره ای جز دشمنی و دامن زدن به جنگ و تفرقه ندارند، در توضیح این وجه از علت دشمنی آنها رهبر انقلاب می فرمایند: امروز هم برای این منطقه، پیش خودشان منافعی تعریف کرده اند. بیداری اسلام، درست نقطه مقابل خواسته های آنهاست؛ لذا با همه وجود با آن مخالفند و مخالفت سیاسی و تبلیغاتی می کنند. (بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی‏ در دیدار کارگزاران نظام و قشرهای مختلف مردم، 11/06/1384) سه. ایستادگی مردم و غافلگیری آنها از دیگر عوامل مؤثر در دشمنی شبکه استکبار جهانی این است که از قدرت اراده مردم و ایستادگی آنها غافل شده بودند و با توجه به محاسبات خودشان و با تکیه به امکانات ظاهری و مسئولان دست نشانده شان، بروز چنین قیام هایی را اصلاً ارزیابی نمی کردند. به همین دلیل است که برای حفظ قدرت پوشالی خودشان نیز مجبورند بر سر راه این انقلاب ها موانعی ایجاد کنند. مقام معظم رهبری می فرمایند: آمریکا در این قضایا غافلگیر شد، ضربه به او ناگهانی وارد شد؛ صهیونیست ها همین جور، دولت های مستعمرِ پرمدعای اروپایی همین جور ـ اینها غافلگیر شدند ـ اما می خواهند هر جور ممکن است، بر صحنه مسلط شوند ...؛ هر کاری بکنند، این حرکت نهایت خوبی دارد به نفع مردم و به زیان قدرت ها. البته ملت ها باید به هوش باشند، بدانند که دشمن کمین کرده است. (بیانات در دیدار هزاران نفر از مردم استان فارس، 03/02/1390) سؤال اساسی دیگر این است که هدف نهایی نظام سلطه و شبکه استکبار جهانی از این همه دشمنی و معارضه و مبارزه چیست ؟ پاسخ به این پرسش نیز دارای ابعاد گسترده ای است، اما به  نحو مختصر و با اشاره به اصلی ترین هدفشان می توان گفت: مقصود آنان ازاین همه، خسته و نومید کردن مردم و مردد و پشیمان کردن مبارزان است، که می دانند دراین صورت، شکست دادن انقلاب، ممکن و آسان خواهد شد ...، برای آنان بازگرداندن ارتجاع و استبداد و حاکمیت وابسته در کشورهای انقلابی، اصلی است که همه این روش های کثیف را تجویز می کند. (بیانات در اجلاس بین المللی بیداری اسلامی، 26/06/1390) اما در بیان تحلیل اوضاع دشمنان بیداری باید گفت، امروز جبهه معارض و معاند دیگر از آن توان لازم برای رویارویی با این حرکت عظیم مردمی برخوردار نیست، و نقشه هایش، نقش بر آب گشته و آبرویش از بین رفته و با مشکلات عدیده ای از درون و بیرون مواجه است؛ اما در مقابل امروز دنیای اسلام افق روشنی در مقابل خود مشاهده می کند. دشمنان بزرگ و مستکبران گردن کلفت عالم که همه دنیا در اختیار آنها هست، امروز در مقابل خیزش امت های مسلمان و بیداری ملت های مسلمان احساس ناتوانی می کنند؛ راه بر روی آنها بسته است و این نشان دهنده وعده الهی است که فرمود: «و لینصرن الله من ینصره ان الله لقوی عزیز»؛ (حج / 40) و فرمود: «وَ نُر یدُ أ نْ نَمُنَّ عَلَی الَّذِینَ اسْتُضْعِفُوا فی الأَرْض  وَ نَجْعَلَهُمْ أ ئِمَّه وَ نَجْعَلَهُمُ الْوَار ثِینَ»؛ (قصص / 5) اینها وعده الهی است. و فرمود: «وَ اللَّهُ غَالِبٌ عَلَی أ مْر هِ»؛ (یوسف / 21) این وعده های الهی به برکت بیداری و حرکت مسلمان ها به تدریج خود را نشان میدهد. (بیانات در دیدارمسئولان نظام به مناسبت عید فطر، 10/07/1387) ولی با این حال توجه به این تذکر بسیار مهم رهبر انقلاب لازم است که می فرمایند: باید همه هوشیار باشند؛ هم ما هوشیار باشیم، هم ملت ها هوشیار باشند؛ بدانند دسائس و حیله های دشمنان متنوع است، پیچیده است. بصیرت را معیار کار خودمان قرار بدهیم. ملت ها توجه داشته باشند؛ آمریکائی ها و صهیونیست ها و مزدورانشان و همراهانشان سعی می کنند انقلاب ها را منحرف کنند؛ کشورهایی را که در آنها بیداری به وجود آمده است، مورد توجه قرار می دهند؛ هرچه می توانند، تلاش می کنند حرکت این ملت ها را منحرف کنند؛ (بیانات در دیدار مسئولان نظام در روز عید مبعث، 09/04/1390) و آنکه همگان بدانیم که: البته دشمنان ملت های مسلمان ـ یعنی نظام سلطه، آمریکای شیطان بزرگ، صهیونیست های غدار و حیوان صفت ـ مشغول فعالیتند و دارند تلاش می کنند؛ می خواهند نگذارند این پیروزی ها به کام مردم شیرین بیاید و به معنای واقعی کلمه به پیروزی نهایی برسد؛ اما اگر ما ملت های مسلمان بیدار باشیم، به ندای قرآن ـ که ما را به صبر و استقامت و ثبات امر می کند، به ما امید می دهد ـ گوش کنیم، به خدای متعال سوء ظن نداشته باشیم، به وعده الهی امیدوار باشیم و برای آن تلاش و کار کنیم، بدون شک این ملت ها به پیروزی می رسند. (بیانات در بیست و دومین سالگرد امام خمینی(رحمه الله علیه)، 14/03/1390) نتیجه از آنچه گذشت می توان نتیجه گرفت که ماهیت این انقلاب ها کاملاً اسلامی و مردمی است؛ زیرا با مراجعه به عوامل بسترساز (به عنوان اولین رکن از ارکان تحلیل)، می بینیم که اشخاص و نظام هایی که بسان الگو در مقابل این جریان ها قرار گرفته اند تماماً اسلامی هستند؛ از طرف دیگر وقتی به شعارها و اهداف این انقلاب ها نظر می اندازیم پررنگ ترین خواسته و مطالبه این انقلاب ها را اسلام و معارف اسلامی می یابیم. وقتی دیگر رکن تحلیل، یعنی عنصر میدان دار را نیز مورد مداقه قرار می دهیم درمی یابیم که مردم، محوری ترین و اصلی ترین صاحبان این انقلاب ها هستند؛ در نهایت آنگاه که نظر به عوامل معارض با این انقلاب ها نیز می اندازیم، مشاهده می کنیم که اسلام و اسلام خواهی این انقلاب ها از مهم ترین عوامل دشمنی با آنهاست. بنابراین به عنوان کلام آخر باید بگوییم که ماهیت این انقلاب ها را باید در دو قید «اسلامی» و «مردمی» بودن لحاظ کنیم. منابع و مآخذ قرآن کریم.
بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی از سال های 92 ـ 68.
پارسانیا، حمید، 1389، حدیث پیمانه، قم، دفتر نشر معارف.
تمیمی آمدی، عبد الواحد بن محمد، 1410 ق، غرر الحکم و درر الکلم، قم، دار الکتاب الاسلامی.
حر عاملی، محمد بن حسن، 1409 ق، وسائل الشیعه، قم، مؤسسه آل البیت(علیه السلام). محسن کربلایی نظر: سطح سه حوزه و دانشجوی دکتری دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی. حمید پارسانیا: دانشیار دانشگاه باقرالعلوم. فصلنامه علمی ـ پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی 33 انتهای متن/

93/11/28 - 05:18





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن