تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين اعمال، خداشناسى است، زيرا با وجود علم و معرفت، عمل، كم يا زياد تو را سود مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803144255




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تاثير بحران هاي بين المللي بر ميليتاريزه شدن مجدد سياست هاي ايالات متحده و روسيه


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۷ بهمن ۱۳۹۳ (۲۳:۳ب.ظ)
تاثير بحران هاي بين المللي بر ميليتاريزه شدن مجدد سياست هاي ايالات متحده و روسيه گروه اقتصادي سياسي خبرگزاري موج،
به گزارش خبرگزاري موج، تحولات جهان در سال 2014 که شامل بحران اوکراين و رقابت مسکو و واشنگتن براي غلبه بر آن، پيش روي هاي داعش، تشکيل ائتلاف بين المللي عليه تروريسم در خاورميانه، خروج ناتو از افغانستان، اعلام پيش بيني سازمان هاي اطلاعاتي امريکا مبني بر سقوط دولت کابل تا سال 2017، قدرت گيري افراط گرايان در آفريقا و مناقشه کشورهاي شرق آسيا بر سر قلمرو ارضي و توسعه توان نظامي منجر به آن شد که ايالات متحده و روسيه تصميم به تقويت بودجه و توان نظامي خود بيش از گذشته بگيرند.
ناآرامي داخلي اوکراين که به دليل اختلاف نظر مردم با دولت بر سر موضوع امضاي توافقنامه تجاري کي يف با اتحاديه اروپا، شروع شد، تبديل به بزرگترين بحران غرب و روسيه از زمان فروپاشي شوروي به اين سو شد. اوکراين، کشوري که ميراث دار صنايع و نيروگاه هاي هسته اي شوروي بود، به دليل موقعيت ژئوپلتيکش در اروپا و برخورداري از بنادري در سواحل درياي سياه، اهميت زيادي در سياست خارجي روسيه دارد. در مقابل، اروپا و آمريکا، تلاش دارند پيوندهاي اقتصادي و تجاري اين کشور را با غرب توسعه دهند و به نوعي آن را از زير سلطه غير مستقيم مسکو خارج سازند.
از اين رو پس از کنار رفتن يانوکوويچ، رئيس جمهور روس گراي اوکراين، کرملين در شبه جزيره کريمه بعد از برگزاري همه پرسي الحاق به روسيه، عملا وارد کارزار شد. اين رويارويي تا آنجا جلو رفت که تنها در سال 2014، ناتو 200 مانور در اروپا برگزار کرد که تقريبا همگي با پاسخ روسيه روبرو شدند.
در همين راستا بود که ناتو پس از پايان دادن به عمليات رزمي در افغانستان، تمرکز خود را در سال 2015 بر اروپا و ايجاد نيروي جديد و فوق‌العاده واکنش سريع به عنوان بازدارنده اي در برابر روسيه قرار داد. اين در شرايطي است که خروج نيروهاي خارجي از افغانستان و عدم آمادگي کامل نيروي پليس و ارتش اين کشور در برابر حملات طالبان، منطقه و همچنين کشورهايي همچون روسيه و آمريکا را دچار نگراني کرده است. چنانکه روسيه در پي ايجاد پايگاه نظامي در تاجيکستان و پرداخت 300 ميليون دلار در ازاي آن است.
ضمن آنکه 16 سازمان اطلاعاتي امريکا در گزارشي مشکلات فرار سربازان از ارتش افغانستان، ناتواني کابل در حل مشکلات تجهيزات نظامي و فساد اقتصادي در کنار افزايش حملات طالبان را باعث تسلط اين گروه تا سال 2017 بر افغانستان ذکر کردند. موضوعي که نيازمند تخصيص منابع بيشتري در وزارت دفاع روسيه و امريکا براي برخورد با اين معضل است.
اما رقابت غرب و روسيه به مانند سال هاي جنگ سرد به اروپا محدود نماند و الگوي قبل را پيش گرفت. تلاش آمريکا براي تقويت همکاري هاي فني، نظامي و تجاري با هند از جمله اين موارد است. اين در حالي است که دهلي نو بيش از هفتاد درصد از نيازهاي نظامي خود را از روسيه تامين مي کند. از اين رو تقويت مؤسسات تحقيقاتي نظامي براي به روز شدن با دست يابي به فناوري هاي جديد، از جمله مسائلي است که مسکو و واشنگتن براي حفظ بازارهاي تسليحاتي خود نسبت به آن حساسيت دارند.
پنتاگون با توجه به اين ضرورت، 20.4 ميليارد دلار در زمينه تحقيق و پژوهش به جاي ارتقا و جايگزيني تسليحات در سال 2016 بيشتر از قبل هزينه خواهند کرد.
بحث مقابله با تحرکات داعش در خاورميانه و درخواست دولت اوباما از کنگره براي حضور سربازان اين کشور در نبردهاي زميني عراق از جمله دلايلي است که کاخ سفيد يک بودجه 51 ميليارد دلاري براي سال 2016 در راستاي تامين هزينه اي جنگ هاي عراق و افغانستان پيشنهاد داد. البته به نظر مي رسد تنها قسمت کوچکي از اين رقم در افغانستان هزينه خواهد شد؛ زيرا طبق گفته فرماندهان نظامي آمريکا نبرد عليه داعش دست کم سه سال ديگر ادامه مي يابد.
به طور کلي اين موضوعات باعث شد که وزارت دفاع آمريکا پيشنهاد دهد 177.5 ميليارد دلار در سال مالي 2016 براي توسعه و خريد هواپيما، ماهواره و موشک هزينه شود که اين رقم نسبت به سال جاري 13 درصد رشد دارد.
روسيه نيز اعلام کرده است بين 70 تا 100 درصد تجهيزات نظامي خود را تا سال 2020 به روز خواهد کرد. علاوه بر اين مسکو از بهره برداري از يک ناو جنگي چند منظوره مجهز به سيستم هواپيماهاي بدون سرنشين و سرنشين دار و سيستم هاي رباتيک در سال 2030 خبر داد.
تصميم پوتين براي تمرکز ويژه بر تجديد تسليحات بازدارندگي هسته اي و تقويت توان نيروي هوايي روسيه در سال 2015، در کنار درخواست اوباما از کنگره براي تصويب بودجه پايه اي 534 ميليارد دلاري سال 2016 در حوزه نظامي، از جايگاه بالاي متغير سخت افزار در هرم قدرت جهان خبر مي دهد.
به واقع، پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي، گمان مي رفت قدرت اقتصادي و تکنولوژيک هر کشور تعيين کننده جايگاه هر کشور در محيط بين الملل است، اما؛ شروع قرن بيست و يک با حادثه 11 سپتامبر، لشکرکشي آمريکا به افغانستان و عراق، اعلام استراتژي کوچ شرقي واشنگتن، انقلاب هاي عربي، ظهور داعش و بحران اوکراين نشان داد، در اين قرن نيز کماکان تجهيزات نظامي حرف اول را در ساختار قدرت دنيا مي زند، اگرچه وزن متغير اقتصاد نسبت به گذشته افزون تر شده است.

زهرا سادات حسيني













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 137]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن