تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 21 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):تقوای خدا پیشه کنید و دینتان را با ورع و تقوا حفظ کنید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799803488




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گزارش فارس از بازدیدهای سرزده هیئت بررسی امنیت غذایی کرمان جزئیات پشت‌صحنه رستوران‌های کرمان را اینجا بخوانید


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گزارش فارس از بازدیدهای سرزده هیئت بررسی امنیت غذایی کرمان
جزئیات پشت‌صحنه رستوران‌های کرمان را اینجا بخوانید
آشپزخانه رستوران‌ها و فست‌فودی‌های کرمان پشت‌صحنه‌های جالب و البته عجیبی دارند، پشت‌صحنه‌هایی که بسیاری از ما به‌راحتی نمی‌توانیم به آن دسترسی داشته باشیم.

خبرگزاری فارس: جزئیات پشت‌صحنه رستوران‌های کرمان را اینجا بخوانید



به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، آشپزخانه رستوران‌ها و فست‌فودی‌های کرمان پشت‌صحنه‌های جالب و البته عجیبی دارند، برخی از این آشپزخانه‌ها چنان تمیز و شیک هستند که انگار آشپزخانه خانه خودمان است، اما وضعیت بعضی از آنها هم به‌نحوی است که فقط می‌توان گفت «مسلمان نشنوه، کافر نبینه». تشکیل تیم ویژه حفظ امنیت غذایی در کرمان دادستان عمومی و انقلاب کرمان در بهمن‌ماه جاری از تشکیل تیمی ویژه در دادسرا به‌منظور حفظ امنیت غذایی مردم خبر داد و گفت: حفظ امنیت غذایی و تغذیه مردم از اولویت‌های این دادستانی است. حالا پس از اعلام این خبر از سوی دادخدا سالاری اعضای هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی کرمان بازدید از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها را در دستور کار خود قرار داده‌اند. همچنین اعضای هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی کرمان همراه با تیم خبری به‌صورت سرزده به برخی از رستوران‌ها و فست‌فودی‌های کرمان رفتند تا مردم از طریق گزارش‌ها و عکس‌های خبرنگاران و عکاسان در جریان پشت‌صحنه آشپزخانه این مجموعه‌ها قرار گیرند.

در رستوران‌های بالاشهر چه خبر است؟ ساعت حدود 19 یک شب زیبا و نه‌چندان سرد زمستانی است که همراه با اعضای هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی کرمان به سرتیمی علی سیدی معاون دادستان عمومی و انقلاب کرمان راهی خیابان‌های بالاشهر کرمان می‌شویم.

از آنجا که بیشترین رستوران‌ها، فست‌فودها و اغذیه‌فروشی‌های شهر کرمان در مناطق شمال شهر کرمان یعنی از میدان آزادی و بلوار جمهوری اسلامی و خیابان‌های متصل به این بلوار قرار دارند، به‌نظر می‌رسد، انتخاب این محدوده برای بازدیدهای هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی کرمان خوش‌سلیقگی باشد. قصد مچ‌گیری نداریم در حالی که به سمت اغذیه‌فروشی‌ها حرکت کرده‌ایم، علی سیدی معاون دادستان کرمان می‌گوید: ما هیچ‌گاه قصد نداریم رستورانی که سال‌ها در این شهر زحمت کشیده است را به نابودی بکشیم، زیرا خدا را خوش نمی‌آید که چنین کاری انجام دهیم و قصد مچ‌گیری هم نداریم. وی ادامه می‌دهد: اینکه بیشتر اغذیه‌فروشی‌های مطرح را برای بازدید انتخاب می‌کنیم، به این علت است که توقع بیشتری از آنها برای عرضه غذای مناسب و رعایت بهداشت وجود دارد. ابتدا به یکی از فست‌فودی‌های بزرگ شهر کرمان می‌رویم، فضایی که به محل پذیرایی از مشتریان اختصاص دارد، فضایی شیک و تمیز است، چند نفری هم در این مکان حضور دارند و در حال میل غذا و یا سفارش‌های خود هستند.

ما خبرنگاران و عکاسان همراه با اعضای هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی کرمان به آشپزخانه این فست‌فودی می‌رویم، مسئول این مغازه هم همراه ماست. علی سیدی و علی محیط معاونان دادستان عمومی و انقلاب کرمان با دقت به وارسی بخش‌های مختلف آشپزخانه این فست‌فودی از محل طبخ غذا و محل شست‌و‌شوی ظرف‌ها و مواد غذایی گرفته تا یخچال‌ها و فاکتورهای مواد غذایی می‌پردازند، کارگران این آشپزخانه لباس‌های تمیزی به تن دارند و کلاه هم بر روی سرشان است.

سیدی معاون دادستان کرمان تنها ایرادی که به این آشپزخانه می‌گیرد، این است که ظرف‌ها باید استیل باشند و مدیر این مجموعه در زمینه تعویض ظروف قول مساعد می‌دهد. یکی از مشتریان این فست‌فودی که به گفته خودش اهل تهران است و به غذا هم خیلی علاقه دارد، بدون مقدمه وارد بحث می‌شود و می‌گوید: من از این فروشگاه خیلی راضی هستم. وی سپس نشانی یک فست‌فودی در یکی از خیابان‌های بالا شهر را می‌دهد و از هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی کرمان می‌خواهد تا به این مکان بروند و وضعیت بسیار نامطلوب آنجا را از نزدیک ببینند. سیدی معاون دادستان کرمان از مسئول مغازه فست‌فودی در حضور مشتریان قدردانی می‌کند و به سمت فست‌فودی حرکت می‌کنیم که هم‌وطن تهرانی نشانی‌اش را داده است. این فست‌فودی دارای آشپزخانه کوچکی است، ظرف‌های نشسته در محل ظرفشویی قرار دارند، کف مغازه و آشپزخانه هم تمیز نیست، اما از همه بدتر اینکه مواد غذایی را در جایی درست می‌کنند که بخشی از مواد بر روی دیوار آشپزخانه قرار می‌گیرد، فضای آشپزخانه بسیار کثیف و بی‌نظم است.





کارشناسان به‌صورت دقیق‌تر به وارسی موادغذایی و فضای این اغذیه‌فروشی می‌پردازند و در نهایت به این نتیجه می‌رسند این مکان با توجه به وضعیت بسیار نامطلوب باید پلمپ شود. نکته جالبی که در این اسنک‌فروشی وجود دارد، این است که برگه‌ای بر روی دیوار نصب شده که بر روی آن نوشته شده است «اسنک ... به‌دلیل درخواست و استقبال شما همشهریان افتخار دارد، ظهرها نیز در خدمت شما عزیزان باشد». حال این سئوال مطرح است که این فروشگاه با توجه به داشتن مشتریان خیلی زیاد پس چرا به سلامت آنها اهمیت نمی‌دهد و چنین اوضاع اسفباری را در آشپزخانه‌اش به‌وجود آورده است. اما سیدی معاون دادستان کرمان از مشتریان این مغازه می‌خواهد پول‌های خود را از فروشنده پس بگیرند و مکان را ترک کنند تا این فروشگاه توسط ماموران ذی‌ربط پلمپ شود. وقتی اسنک‌فروشی کثیف پلمپ می‌شود بعد از اینکه مردم از فروشگاه خارج می‌شوند، ابتدا صورتجلسه‌ای توسط کارشناسان تنظیم می‌شود و پس از اخذ امضاهای لازم برای معدوم‌سازی موادغذایی و پلمپ اقدام می‌کنند.



موادغذایی را با استفاده از پودر لباسشویی معدوم می‌کنند، اما زمانی که می‌خواهند این مغازه را پلمپ کنند، صاحب مغازه و دوستانش با عکاسان درگیر می‌شوند. وضعیت پرونده‌های اغذیه‌فروشی‌های کرمان حاد نیست علی محیط معاون دادستان عمومی و انقلاب کرمان نیز در حاشیه پلمپ این اسنک‌فروشی در جمع خبرنگاران می‌گوید: با توجه به اینکه تامین امنیت غذایی مردم و شهروندان مهم است و اغذیه‌فروشی‌ها با سلامت مردم سروکار دارند، دستوری از سوی دادستان کرمان مبنی بر تشکیل هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی صادر شد. وی عنوان می‌کند: دادستانی، دامپزشکی، بهداشت و اماکن از جمله اعضای هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی کرمان هستند. محیط ادامه می‌دهد: هدف اصلی هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی بررسی وضعیت بهداشتی اغذیه‌فروشی‌هاست و بر اساس گزارش‌هایی که از سوی این تیم داده می‌شود، رسیدگی به پرونده برای تسریع در کار در اولویت قرار می‌گیرد. وی با اشاره به اینکه وضعیت پرونده‌های اغذیه‌فروشی‌ها در دادسرای کرمان حاد نیست، اضافه می‌کند: دادسرا بر اساس قانون وظیفه دارد بر اغذیه‌فروشی‌ها نظارت داشته باشد و در قانون با صراحت نوشته شده است که دادسرا و دادگاه وظیفه دارد به وضعیت اغذیه‌فروشی‌ها رسیدگی کند. معاون دادستان کرمان می‌افزاید: طی هفته‌های گذشته اعضای هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی کرمان بازدیدهایی را از اغذیه‌فروشی‌های سطح شهر داشته‌اند و تذکراتی هم به برخی از رستوران‌ها و یا فست‌فودی‌ها داده شده است، اما این اسنک‌فروشی نخستین فروشگاهی است که به‌علت وضعیت بسیار نامطلوب بهداشتی پلمپ شد. محیط از مردم می‌خواهد گزارش‌های مرتبط با اغذیه‌فروشی‌های کرمان را ارائه دهند و بیان می‌کند: ما از گزارش‌های مردمی استقبال می‌کنیم. بعد از انجام مراحل پلمب مغازه اسنک‌فروشی به یکی از پیتزافروشی‌هایی می‌رویم که پیش از این هم مورد بازدید هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی کرمان قرار گرفته است. ورود مشتری ممنوع! این پیتزافروشی محیط شیک و تمیزی دارد، وارد آشپزخانه این مغازه می‌شویم و بازرسان به مشاهده وضعیت آشپزخانه می‌پردازند، معاونان دادستان درب قفسه‌ها را یکی‌یکی باز می‌کنند و با دقت به وارسی مواد غذایی می‌پردازند. روغن‌های موجود برای سرخ کردن موادغذایی به‌قدری سیاه شده‌اند که انگار روغن ماشین هستند با توجه به تذکراتی که داده می‌شود، بلافاصله این روغن‌ها را تخلیه می‌کنند و روغن تمیز جایگزین روغن‌های سوخته می‌شود.

با توجه به اینکه وضعیت بهداشتی این مغازه نه خوب است و نه بد، بنابراین اعضای هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی اعلام می‌کنند این مکان باید از پذیرش مشتری تا زمان رسیدن به بهداشت مطلوب خودداری کند. بعد از این پیتزافروشی هم به یکی از رستوران‌های معروف کرمان می‌رویم، اعضای هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی طی هفته‌های گذشته یک بار دیگر هم به این مکان آمده‌اند. دوربین مداربسته بنا به خواست هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی در آشپزخانه این رستوران نصب شده است و مردم به صورت زنده می‌توانند وضعیت آشپزخانه را رصد کنند. به آشپزخانه می‌رویم، وضعیت بهداشتی مطلوبی بر آشپزخانه حکمفرماست و کارگران هم لباس تمیزی به‌تن دارند، اعضای هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی از بهتر شدن وضعیت بهداشتی این رستوران نسبت به هفته‌های گذشته خبر می‌دهند و سیدی معاون دادستان کرمان از مسئول رستوران مذکور در حضور مشتریان قدردانی می‌کند.

یکی از تالاررستوران‌های بزرگ و معروف کرمان مکان دیگری است که هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی برای برای دوم وارد این مکان می‌شوند. این تالاررستوران دارای دو آشپزخانه است، با توجه به تذکراتی که هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی در بازدید نخست به مسئول رستوران مذکور داده‌اند، یکی از آشپزخانه‌ها در حال بهسازی است، اما آشپزخانه دوم وضعیت چندان مطلوبی ندارد. کف آشپزخانه تمیز نیست و گوشت‌هایی در سردخانه این آشپزخانه وجود دارد که تاریخ گذشته هستند، مدیر رستوران چانه‌زنی می‌کند که رستوران پلمب نشود و می‌گوید: امشب همه کارگران را بسیج می‌کنم که تا صبح آشپزخانه را سروسامان دهند. در همین حال معاونان دادستان با بیان اینکه این تالاررستوران یک بار دیگر هم تذکر گرفته است، تاکید می‌کنند: پذیرش مشتری در این رستوران باید تا زمان بهسازی آشپزخانه متوقف شود. به کدام رستوران برویم؟ اما این سئوال مطرح است با توجه به اینکه مردم به آشپزخانه رستوران‌ها و فست‌فودی‌ها دسترسی ندارند، پس چگونه می‌توانند به یک اغذیه‌فروشی اعتماد کنند؟ مدیرگروه بهداشت محیط و حرفه‌ای شهرستان کرمان به خبرنگار فارس می‌گوید: همکاران ما به‌صورت فصلی به اغذیه‌فروشی‌ها مراجعه می‌کنند و بررسی‌های لازم انجام می‌شود. محمدباقر شهابی به مردم توصیه می‌کند به رستوران‌هایی بروند که ظاهر مغازه و کارکنان تمیز و مرتب است، زیرا اگر یک اغذیه‌فروشی ظاهر مناسبی نداشته باشد، احتمال بیشتری وجود دارد که در آشپزخانه‌اش هم وضعیت بهداشتی خوبی وجود نداشته باشد. وی تصریح می‌کند: مردم می‌توانند گزارش‌های مرتبط با اغذیه‌فروشی‌ها را از طریق شماره‌های 1490 و 33311366 اعلام کنند. رستورانی که به فکر خالی کردن جیب مردم نیست آخرین مکانی که مورد بازدید هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی کرمان قرار می‌گیرد هم یک تالاررستوران بسیار معروف کرمان است که طی سال‌های اخیر احداث شده و خیلی هم سروصدا کرده است. زمانی که وارد این تالاررستوران می‌شویم، مدیر مجموعه همراه ما می‌شود و نه‌تنها از حضور هیئت عالی بررسی امنیت غذایی و بهداشتی دلخور نمی‌شود، بلکه اعضای هیئت را به بخش‌های مختلف این تالاررستوران می‌برد و از آنها می‌خواهد همه بخش‌ها را مشاهده کنند.

وضعیت بهداشتی بسیار مطلوبی بر این تالاررستوران حکمفرماست، وجود مواد شوینده بسیار زیاد در انبار این مکان بیانگر توجه خوب مدیران تالاررستوران مذکور به سلامت مردم بوده و اینکه آنها فقط به‌دنبال خالی کردن جیب مردم نیستند و معاونان دادستان کرمان هم تصمیم می‌گیرند تقدیر ویژه‌ای از مدیر این مجموعه به‌عمل آید. -----------------------------
گزارش از: مهسا حقانیت عکس از: محسن رجب‌پور
-----------------------------
انتهای پیام/80019/ب40

93/11/25 - 12:00





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 110]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن