تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 12 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803599727




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کارشناس تاجیک در میزگرد در دوشنبه: استقلال ایران مایه نگرانی غرب/وجود برخی ابهامات مانع ائتلاف منطقه‌ای است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: کارشناس تاجیک در میزگرد خبرگزاری فارس در دوشنبه:
استقلال ایران مایه نگرانی غرب/وجود برخی ابهامات مانع ائتلاف منطقه‌ای است
کارشناس سیاسی و اسلامی تاجیک، بیش از سه‌ دهه استقلال و توسعه جمهوری اسلامی ایران را موضوع نگرانی غرب دانست.

خبرگزاری فارس: استقلال ایران مایه نگرانی غرب/وجود برخی ابهامات مانع ائتلاف منطقه‌ای است



به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، در میزگرد کارشناسی که به مناسبت سی‌وششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران برگزار شد، صاحبنظران و اندیشمندان تاجیک دیدگاه‌های خود را مطرح کردند. در این میزگرد «دولت عثمان» کارشناس سیاسی و اسلامی، «اسلام‌الدین فیض‌علی» دانشمند و محقق اسلامی، «مهدی صابراف» پژوهشگر مرکز مطالعات استراتژیک تاجیکستان، «سیف‌الله ملاجان‌اف» استاد دانشگاه ملی تاجیکستان، «رحمت‌الله عبدالله‌اف» معاون رئیس مرکز مطالعات افغانستان و منطقه و «ذولفقار اسماعیلیان» روزنامه‌نگار و کارشناس سیاسی حضور یافتند. «دولت عثمان» کارشناس تاجیک تبدیل ایران به قدرت منطقه‌ای و بین‌المللی را از برکات انقلاب اسلامی دانست و با اشاره به تغییر شرایط منطقه‌ای و بین‌المللی در رابطه با اسلام، پیام مقام معظم رهبری به جوانان اروپا و شمال آمریکا را در جهت روشن‌گری اذهان مردم در خصوص دلایل اسلام‌هراسی مهم ارزیابی کرد. وی گفت: انتخاب زمان و مخاطب از سوی رهبر جمهوری اسلامی ایران با هدف بوده و دقیقا غرب است که می‌خواهد سیمای خطرناک از اسلام را ارائه دهد که حوادث اخیر و از جمله اتفاق فرانسه با این بحث مرتبط می‌باشد. این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به تحولاتی که طی بیش از 2 دهه اخیر صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: همان‌گونه که می‌دانیم با فروپاشی شوروی توازن ژئوپلتیکی دنیا (شرق و غرب) از بین رفت و آمریکا عملا به تک‌قدرت جهانی تبدیل شد. فروپاشی شوروی خیلی از کشورها و بخصوص کشورهای متعلق به بلوک سوسیالیستی و یا هم‌سوی با مسکو را گرفتار ابهام و سردرگمی کرد ولی به تدریج شرایط دستخوش تغییر و تحول شد و در قرن 21 شاهد دوباره شکل گرفتن رقابت میان قدرت‌ها و کشورهای مهم جهانی و منطقه‌ای هستیم. عثمان ادامه داد: البته روسیه بعد از یک دهه فروپاشی تلاش‌های را برای بازگرداندن نقش و جایگاه خود در عرصه بین‌المللی دنبال کرد و تا حدودی هم موفق شد و چین نیز طی 2 دهه اخیر با اقداماتی که به اجرا گذاشت، توانست خود را به یک قدرت اقتصادی دنیا تبدیل کند. در مناطق دیگر دنیا نیز کشورهای با ظرفیت و توانمندی‌های بالا ظهور کردند (ایران، هند، ترکیه، کشورهای آفریقایی و...) که به تنگ شدن میدان برای تک‌تازی‌های واشنگتن کمک کرد. وی افزود: این‌جا بود که غربی‌ها به منظور حفظ موقعیت خود در دنیا به فکر راه انداختن بازی جدید ژئوپلتیکی افتادند. همان‌گونه که در پیام رهبر انقلاب اسلامی ایران آمده است، غربی‌ها در سیمای اسلام برای خود و جهان «دشمن» جدیدی را ترسیم کردند.

انگیزه اسلام‌هراسی غربی‌ها این کارشناس سیاسی و اسلامی در بخش دیگر این گفت‌وگو به بررسی انگیزه‌های اسلام‌هراسی پرداخت و افزود: بیم آمریکا و غرب به آن برمی‌گردد که اسلام و کشورهای مسلمان که به تدریج در مسیر پیشرفت‌های مختلفی خود را قرار داده‌اند، می‌توانند به عنوان قدرتی پا روی صحنه گذارند که در نتیجه منافع آن‌ها به چالش کشیده خواهد شد. این نقش و ظرفیت در میان کشورهای اسلامی بیشتر از سوی جمهوری اسلام ایران و ترکیه نماد پیدا کرده و چنانچه موفق به ایجاد اتحاد اقتصادی و یا اقتصادی - سیاسی شوند، توازن قدرت را بر زیان منافع غرب تغییر خواهند داد. از این‌جاست که غرب تمام تلاش‌های خود را برای برهم زدن وحدت کشورهای اسلامی به خرج می‌دهد و در این راستا اقدام به ایجاد اختلاف بین مسلمانان می‌کند. دامن زدن به مباحث مذهبی، قومی و... دقیقا با هدف جلوگیری از امکان وحدت و همبستگی کشورهای تاثیرگذار اسلامی است تا وزنه مهم و جدیدی در مقابل غرب شکل نگیرد. عثمان در ادامه تصریح کرد: آمریکا و غرب در تحقق خواسته‌های خود از تمام ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی، امنیتی و رسانه‌ای استفاده می‌کند تا پروژه اسلام‌هراسی به صورت جدی دنبال شود. آمریکا و غرب در کنار بهره‌برداری از امکانات خود، همچنین از شرایطی استفاده به عمل می‌آورند که در داخل کشورهای مسلمان وجود دارد. موضوع به مشکلات اجتماعی این کشورها بر می‌گردد. اگر اصل اسلام توحید و شناخت و بندگی خدای یکتا باشد، پس بحث عدالت اجتماعی نیز از محورهای بسیار مهمی دانسته می‌شود. اسلام هیچ تبعیض و تفاوتی میان انسان‌ها اعم از مدیران و مردم عادی قائل نیست. از این نگاه باید منابع طبیعی در اختیار عموم قرار داشته باشند و فقط به نفع گروهی محدود از رهبران و روسا استفاده نشوند. بنابه گفته وی، در بخش زیادی از کشورهای مسلمان در قیاس با کشورهای اروپایی عدالت اجتماعی بسیار ناچیز است. این معضل یکی از انگیزه‌های اصلی برای ایجاد جریان‌های افراطی و جلب و جذب افراد و بخصوص جوانان به آن‌ها شده است که از این موقعیت کشورهای غربی به صورت بسیار فعال استفاده می‌کنند.

حمایت غرب از افراطی‌گری به گفته وی، غرب به مسئله ایجاد و بهره‌برداری از گروه‌های افراطی و تروریستی و از جمله داعش به عنوان پروژه‌های‌ نگاه می‌کند که به گسترش دامنه هرج و مرج در جهان اسلام و دیگر مناطق مهم ژئوپلیتیکی کمک خواهد کرد. ایجاد هرج مرج برای آمریکا و غرب منافع مختلفی را به بار می‌آورد. مثلا آنچه در لیبی گذشت با این بحث ارتباط مستقیم دارد.  امروز معلوم شده که «معمر قذافی» فقط در آمریکا 78 میلیارد دلار داشته و 470 میلیارد دلاری که در خارج از لیبی به این کشور تعلق می‌گیرد، در دست غربی‌ها قرار گرفته است. عثمان با بیان اینکه وضعیت سعودی نیز چندان مناسب نیست، تصریح کرد: امروز بیش از یک تریلیون دلار سرمایه این کشور در داخل آمریکا قرار داشته و واشنگتن به دنبال از بین بردن سعودی و امارت به دست داعش است. البته ایجاد ناامنی پیرامون ایران و اعمال فشارها برای «حرف‌شنو» کردن تهران دنبال شده و خواهد شد. هم‌زمان به مسائل قومی و تجزیه‌طلبی نیز دامن زده می‌شود که بحث ایجاد کشور مستقل کرد‌ها نمونه روشن آن می‌باشد. این حرکت بسیار خطرناک بوده و منطقه را می‌تواند برای سال‌های طولانی گرفتار هرج و مرج کند.

پروژه ایران‌هراسی علیه استقلال جمهوری اسلامی   این کارشناس سیاسی و اسلامی تاجیک ضمن پرداختن به دلائل دنبال شدن پروژه ایران‌هراسی از سوی آمریکا و غرب، گفت: به اعتقاد من پروژه ایران‌هراسی به این دلیل دنبال می‌شود که بحث «من و ما» در میان است. در دنیای امروز هر کشوری که بخواهد «من» گوید و مستقل باشد، خود را در مقابل غرب قرار داده است. ایران چون «من» می‌گوید و مسیر استقلال خویش را دنبال می‌کند، برای غرب خطرناک می‌شود. ولی اگر «ما» بگوید و خود را همانند خیلی از کشورهای عربی در اتحاد و هم‌سویی با اهداف و منافع آمریکا و غرب قرار دهد، دیگر مشکلی ندارد. اگر اوباما به عنوان رئیس جمهور کشور به اصطلاح شماره اول دنیا اقدام به تعظیم تمام‌عیار و غیر عادى در مقابل ملک عبدالله می‌کند و یا 15 دقیقه منتظر می‌ماند تا وی نمازش را به جا آورد، به خاطر «ما» است، نه «من».

ضرورت ایجاد ائتلاف منطقه‌ای همان‌گونه قبلا اشاره شد با فروپاشی شوروی تقسیم دوباره جهان دنبال شد که هنوز هم تکمیل نشده است. کشورهایی که در کنفرانس «پوتسدام» ضمانت‌هایی را متقبل شده بودند، خود اقدام به نقض آن‌ها کردند. این اتفاق هم از جانب آمریکا افتاد و هم روسیه. عثمان ادامه داد: به این دلیل که ارزش‌های دموکراسی از سوی آمریکا و غرب زیر پا گذاشته شدند، ملت‌های جهان برخورد دوگانه آن‌ها را به صراحت احساس کردند. از این‌جاست که ایجاد ائتلاف بین‌المللی با محوریت نقش آمریکا و غرب برای مبارزه با افراطی‌گری کارایی لازم ندارد و در چنین شرایطی اقدام به شکل دادن ائتلاف منطقه‌ای ناگزیر خواهد بود. ولی چنین ائتلاف در حالی امکان دارد که کشورها دارای منافع و تهدیدات مشترک باشند. مثلا در بحث سوریه تا حدودی ائتلاف بین ایران و روسیه شکل گرفته است ولی در رابطه به آنکه آیا این ائتلاف ثابت و بلندمدت خواهد بود، هنوز اطمینان قطعی وجود ندارد. وی در بخش دیگری از سخنان خود وجود اختلاف میان کشورهای آسیای مرکزی در مسائل مرزی، آب و انرژی، حمل و نقل و... را از مشکلاتی دانست که مانع ایجاد اعتماد و حرکت نخبگان حاکم منطقه به سمت ائتلاف در برابر چالش‌های مشترک و بخصوص افراطی‌گری شده است. بنابراین باید در برابر خطر جدی‌تر، یا اختلافات کنار گذاشته شوند و یا اقدام به حل عملی آن‌ها صورت گیرد. در غیر این، فضا برای حضور و سهم جریان‌های افراطی و حامیانشان بیشتر فراهم خواهد شد. عثمان برخورد دوگانه در برابر تروریسم را خطر جدی دانست و گفت: برای برخی کشورها چنانچه نتایج اقدامات تروریستی به نفعشان تمام شود، آن را تروریسم نمی‌دانند و یا بالعکس بنابراین کشورهای منطقه بایستی با توجه به منافع ملی و منطقه‌ای خود اقدام کنند.

مقابله آمریکا با چین و روسیه در منطقه این کارشناس سیاسی و اسلامی تاجیک با بیان اینکه آمریکا می‌خواهد از طریق آسیای مرکزی چین را بی‌ثبات کند، افزود: واشنگتن با بهره‌برداری از گروه‌های افراطی و تاثیر آن‌ها بر مناطق ایغورنشین چین می‌خواهد این رقیب قوی خود را تحت فشار قرار دهد. ولی اگر کشورهای آسیای مرکزی هم منافع کلان خود و هم منافع شرکای اصلی و منطقه‌ای‌شان را در نظر گیرند، پس بایستی بیش از هر زمان دیگری متمایل به ایجاد ائتلاف منطقه‌ای باشند زیرا در غیر این صورت مقابله موثر با گروه‌ها و جریان‌های افراطی امکان نخواهد داشت. وی ادامه داد: چرا داعش بسیار سریع خود را به مرزهای آسیای مرکزی از طریق افغانستان می‌رساند؟ زیرا طالبان با محدود شدنشان، قادر به برآورده کردن اهداف وسیع آمریکا نمی‌باشند بنابراین دولت‌های منطقه در کنار استفاده از ظرفیت‌های نهادهای اطلاعاتی و امنیتی خود، باید اقدام به ایجاد مراکز مطالعاتی فعال کنند (نه مراکز مطالعات استراتژیک فعلی که وابسته به دولت‌ها بوده و در خیلی از موارد واقعیات را نادیده می‌گیرند) تا بر شرایط تسلط داشته باشند. مشکل کشورهای منطقه کمبود اطلاع و تحلیل دقیق از فرآیندهاست. اتفاقی نیست که صدها و حتی هزارها مراکز مربوطه در آمریکا و غرب فعال بوده و در بیشتر موارد به طور غیر رسمی از سوی دولت‌هایشان سرمایه‌گذاری می‌شوند. عثمان با بیان اینکه آسیای مرکزی هدف بازی‌های ژئوپلتیکی قرار گرفته است، تاکید کرد: آمریکا و غرب نمی‌خواهند تا چین و روسیه در آسیای مرکزی نقش و حضور قوی داشته باشند. پیدا شدن سر و کله داعش و گروه‌های دیگر افراطی در مرزهای منطقه نیز با این موضوع مرتبط می‌باشد. به اعتقاد وی، ایجاد فضای اعتماد در داخل این کشورها و سپس به دنبال شرکای واقعی و علاقه‌مند به مبارزه با افراط رفتن مسیر درستی خواهد بود. این صاحب‌نظر مسائل سیاسی و اسلامی با اشاره به وجود منافع مشترک کشورهای آسیای مرکزی و جمهوری اسلامی ایران در زمینه‌های امنیتی، گفت: ایران و کشورهای منطقه باید در سطوح مختلف به مذاکره بنشینند و اهداف خود را مشخص کنند. برای کشورهای آسیای مرکزی وجود تصویر روشن از اهداف جمهوری اسلامی در منطقه بسیار مهم است. یعنی این کشورها باید مطمئن باشند که هیچ گاه ایران اقدام به فعالیت‌های نخواهد کرد که منافع ملی آن‌ها را با مشکل مواجه کند، البته غیر این نیز نیست ولی تبلیغات بیش از 3 دهه غربی‌ها و رسانه‌های وابسته‌شان مبنی بر اینکه ایران به دنبال ایجاد نظام‌های اسلامی در کشورهای مسلمان شامل این منطقه است، بر روی نخبگان تاثیر گذاشته است. از این نظر، برخلاف روابط دیپلماتیک مناسب ایران با کشورهای آسیای مرکزی، در زمینه‌های امنیتی هنوز همکاری‌های چشم‌گیری وجود نداشته و این عرصه واقعا جای کار دارد.











انتهای پیام/

93/11/19 - 10:37





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن