تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):غيبت كردن در (نابودى) دين مسلمان مؤثرتر از خوره در درون اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819812765




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فاضلاب و پساب مهمترين منابع آلاينده محيط زيست


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۵ بهمن ۱۳۹۳ (۱۲:۶ب.ظ)
فاضلاب و پساب مهمترين منابع آلاينده محيط زيست مديرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست گفت : درحال حاضر فاضلاب ها و پساب ها ازمهمترين منابع آلاينده محيط زيست به شمار مي رود که متاسفانه ميزان آن روبه افزايش است .
به گزارش خبرگزاري موج،دومين همايش ملي بازيافت آب با شعار "بازيافت آب، راهبردي اصولي براي مديريت بحران آب" و با حضور مسئولان وزارت نيرو، سازمان حفاظت محيط زيست ، کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي مجلس، معاونان و مديران ارشد دستگاه‌هاي اجرايي و شرکت‌هاي پتروشيمي ، انديشمندان و پژوهشگران و دانشجويان دانشگاه‌ها و مراکز علمي در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد.
حسن پسنديده مديرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست در اين همايش با تأکيد بر بازيافت پساب به عنوان يک استراتژي مهم در تأمين نيازهاي آبي جامعه گفت: آب به عنوان منشا حيات همه موجودات محسوب شده بطوريکه به عنوان يک منبع استراتژيک در توسعه ملي، امنيت غذايي ، رفاه اجتماعي ، توسعه صنعتي و بهداشت عمومي نقش ايفا ميکند.
به گزارش روابط عمومي سازمان حفاظت محيط زيست،وي افزود : در کشور ما با اقليمي خشک و نيمه خشک و منابع آب بسيار محدود و جمعيت و تقاضاي آب روبه افزايش است و در مقابل نيز مديريت اصولي پسابها و فاضلابها گامي موثر در جهت حفاظت و بهسازي محيط زيست و استفاده پايدار از منابع حياتي محيط زيست به شمار مي آيد.
پسنديده ادامه داد : در اين بين نقش و اهميت ضوابط، معيارها و استانداردها و آثار اقتصادي ناشي از بکارگيري مناسب و مستمر آنها در پيشرفت جوامع، تهيه و کاربرد آنها را ضروري و اجتناب ناپذير ساخته است. با در نظر گرفتن شرايط اقليمي و محدوديت منابع آب و لزوم حفظ سلامت عمومي آحاد افراد جامعه از جمله کشاورزان، کارگران و مصرف کنندگان و همچنين حفظ محيط‌زيست در ايران، استاندارد تخليه پساب به محيط‌زيست باستناد ماده 5 آئين نامه جلوگيري ازآلودگي آب و با توجه به ماده سه همين آئين‌نامه و با همکاري وزارتخانه هاي بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، نيرو، صنايع، صنايع سنگين، معادن و فلزات کشور و کشاورزي توسط سازمان حفاظت محيط زيست در سال 1373 تهيه و تدوين گرديده بود که حدود 20 سال از تدوين استاندارد مذکور مي گذرد.
مديرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست تصريح کرد: با توجه به آگاهي و شناخت بيشتر از آلاينده‌ها و افزايش تأثيرات منفي آنها بر محيط‌زيست و با توجه به پيشرفت علم و تکنولوژي در زمينه اندازه گيري آلاينده‌ها و روشهاي جديد تصفيه فاضلاب، بازنگري و تکميل استاندارد تخليه پساب به محيط‌زيست در دستور کار قرار سازمان حفاظت محيط‌زيست کشور گرفت.
وي مهمترين هدف از بازنگري استانداردها و به روز نمودن آن ها ، تأمين و حفظ بهداشت عمومي و محيط‌زيست و استفاده ايمن از آب بازيابي شده دانست و گفت: بطوريکه هم اکنون در استاندارد جديد شاخص هاي اندازه گيري و سنجش به 65 شاخص و منابع پذيرنده فاضلاب نيز از سه منبع به 5 منبع مورد توجه قرار گرفته است و در مراحل تصويب نهايي است.
اين مقام مسئول اهميت و ضرورت بازنگري استاندارد تخليه پساب به محيط زيست را براي کاهش اثرات تخريبي فاضلاب ها ضروري دانست و تاکيد کرد : در حال حاضر فاضلاب ها و پساب ها از مهمترين منابع آلاينده محيط زيست به شمار مي رود و ميزان آن رو به افزايش است. تغييرات و افت شاخص هاي کمي و کيفي پساب ها و منابع پذيرنده لزوم بازنگري را افزايش مي دهد و رعايت استانداردهاي نوين با بکارگيري تکنولوژي هاي نوين و ارتقاء عملکرد تصفيه خانه ها گامي مؤثر در جهت استفاده و بازيابي منابع محدود آب در کشور است.
مديرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست با بيان اينکه ، امروزه کشور بيش از آن که با بحران کمبود آب مواجه باشد، با فقدان برنامه جامع و عملياتي مديريت منابع آب و پساب بر اساس نياز و ضرورت ها در کشور مواجه است خاطرنشان کرد : افت کيفيت محيط زيست و کاهش منابع آب و در مقابل افزايش آلاينده ها، راه برون رفت از اين بحران زيست محيطي ارتقاء استانداردها و تعيين منابع پذيرنده محيط زيست مي باشد.
وي گفت: بخش قابل توجهي از منابع آب در بخش کشاورزي استفاده مي شود که بهينه سازي مصرف آب با بهسازي و بازچرخاني آب مصرفي ضروري است و در اين راستا بکارگيري تصفيه خانه هاي نوين ، ارتقاء سيستم تصفيه خانه فاضلاب شهري، صنعتي و کشاورزي ضرورت انکار ناپذير است.
پسنديده تاکيد کرد: ارزش گذاري مناسب بر روي منابع آب يکي از مهم ترين عوامل در مصرف بهينه و مديريت منابع آب خواهد بود.
مديرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محيط زيست خاطرنشان کرد: انتظارات از وزارتخانه هاي نيرو، جهادکشاورزي و صنعت معدن و تجارت، تهيه و ارائه سند ملي برنامه عملياتي و اجراي مديريت زيست محيطي فاضلاب هاي شهري و روستايي، کشاورزي و صنعتي بر اساس نيازهاي کشور است که اميد مي رود با همکاري، توجه و تعامل بيشتر اين مهم با سرعت مناسب و قابل قبول به انجام برسد.














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن