تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 9 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):بهترین عبادت بعد از شناختن خداوند،‌ انتظار فرج و گشایش است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802695685




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قاری قرآنی که تلاوت زنده‌اش در زمان طاغوت از تلویزیون پخش می‌شد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
قاری قرآنی که تلاوت زنده‌اش در زمان طاغوت از تلویزیون پخش می‌شد
مرحوم استاد «حسن رجبی نوری‌نژاد» به گفته اساتید قرآن به قدری صدای زیبا و دلنشینی داشت که برای نخسیتن‌بار تلاوت‌های زنده او در بین دیگر قاریان از تلویزیون پخش شد.

خبرگزاری فارس: قاری قرآنی که تلاوت زنده‌اش در زمان طاغوت از تلویزیون پخش می‌شد



ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن) نوشت: روز گذشته، 13 بهمن‌ماه همزمان با دومین روز از ایام‌الله دهه فجر انقلاب اسلامی اعضای جامعه قرآنی کشور به پاس گرامیداشت یاد و خاطره اساتید فقید قرآن که سال‌هاست چشم از جهان فروبسته و تنها صدای دلنشین تلاوت‌های خود و شاگردان خلفی که قرار است راه آنها را به شایستگی ادامه دهند به یادگار گذاشته‌اند به دیدار خانواده مرحوم استاد «حسن رجبی نوری‌نژاد» که 11 آبان‌ماه 1389 چشم از جهان فروبست، رفتند تا به خانواده این استاد فقید که حالا سال‌هاست صدای تلاوت‌های زنده ایشان با آن نوای دلنشین که زبان‌زد قرآنیان بود را نمی‌شنوند، بگویند جامعه قرآنی هیچگاه خدمات این اساتید قرآن را به فراموشی نمی‌سپارند.   * حضور رفیق دوران نوجوانی و جوانی استاد رجبی در منزل ایشان با به صدا در آمدن زنگ درب منزل استاد رجبی، همسر استاد به همراه فرزندان و نوه‌های خود که آماده استقبال از دوستان استاد رجبی بودند، تا خاطرات ایشان را یک بار دیگر با حضور اساتید و هم‌دوره‌ای‌های استاد مرور کنند و در آن میان دلتنگی‌های خود را اشک بریزند، در را به روی اساتید قرآن گشودند و به گرمی از میهمانان خود از جمله؛ احمد حاجی‌شریف استاد پیشکسوت قرآن و از دوستان دوران کودکی، نوجوانی، جوانی و...، بهروز یاریگل مدرس و استاد پیشکسوت قرآن و... استقبال کردند تا بگویند استاد نیست، اما درب این خانه به روی دوستداران استاد باز است. اساتید قرآن پس از سلام و احوالپرسی گرمی که با میزبانان داشتند و این احوالپرسی گرم نشان از سال‌ها رفت و آمد و مراوده با خانواده مرحوم استاد رجبی داشت به قرائت فاتحه‌ای برای شادی روح استاد پرداختند و در ادامه آیاتی از کلام‌الله مجید توسط عبادی‌مقدم از قاریان قرآن کشورمان قرائت و هدیه به روح استاد رجبی شد تا روح این استاد فقید قرآن از تلاوت قرآن توسط دوستان خود در منزلش آرام گیرد.
پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، احمد حاجی‌شریف آغازگر کلام بود و از سال‌های کودکی و نوجوانی خود و اینکه از بچگی با استاد رجبی دوست بود و پابه‌پا با هم پیش رفتند تا جایی که در سنین نوجوانی، برپایی جلسات سنتی قرآن را آغاز کردند، گفت و بعد از توصیفاتی که از جلسه قرآن خود و استاد رجبی داشت به آن شبی اشاره کرد که به همراه مرحوم رجبی به مسجدی در خیابان خراسان تهران رفته بودند تا در مراسمی که با حضور «فخرالدین حجازی» برگزار می‌شد، شرکت کنند. * آشنایی حاجی‌شریف و رجبی با جلسات استاد مروت
همین که استاد حاجی‌شریف نام مسجدی در خیابان خراسان و «فخرالدین حجازی» را آورد تمام خاطره آن شب این دو دوست قرآنی را که پیش از این از زبان احمد حاجی‌شریف شنیده بودم به یاد آوردم که استاد حاجی‌شریف در دوران نوجوانی خود دوستی داشت به نام «حسن رجبی» که صدای زیبایی هم داشت، یک شب از شب‌های احیا بود که حاجی‌شریف به همراه دوست خود به مسجدی در خیابان خراسان تهران که «فخرالدین حجازی» در آن مسجد، اجرای برنامه داشت رفتند و در ابتدای این جلسه یک آقایی تلاوت قرآن انجام داد و به قدری زیبا تلاوت کرد که آنها جذب تلاوت او شدند.
احمد حاجی‌شریف در منزل مرحوم استاد رجبی ادامه این خاطره را که هیچگاه از یاد نخواهد برد نقل کرد و من با وجودی که پیش از این نیز از زبان استاد حاجی‌شریف آن را شنیده بودم اما باز با اشتیاق گوش کردم و در ادامه کلام استاد حاجی‌شریف شنیدم؛ «آن شب، جذب تلاوتی شدیم که توسط یکی از آقایان در مسجد انجام شد، پس از پایان جلسه به همراه حسن رجبی، پیش او رفتم و پرسیدم که «شما جلسه قرآن دارید؟ ما یک جلسه قرآن در محله‌مان داریم اما هنوز قواعد را بلد نیستیم و فقط مقدمات و روخوانی ساده را بلدیم، می‌خواهیم اگر بشود به جلسه شما بیاییم و از شما یاد بگیریم». آن قاری قرآن که «عباس صالحی» نام داشت و کسی بود که بعد از انقلاب اسلامی دعاهای ماه رمضان با صدای زیبای او پخش می‌شد و هنوز هم پخش می‌شود، گفت: من جلسه قرآن ندارم، اما شما را به یک جلسه معرفی می‌کنم؛ مرحوم عباس صالحی ما را به جلسه قرآن «محمدتقی مروت» که از اساتید آن زمان بود، معرفی کرد». * کوهپیمایی دو دوست قرآنی از نیمه‌های شب تا اذان صبح
حاجی‌شریف اما به همین خاطره که نشان از دوستی عمیق وی با استاد حسن رجبی داشت بسنده نکرده و در ادامه از کوهپیمایی‌هایی گفت که حتی بعد از ازدواج استاد رجبی، هفته‌ای سه بار در برنامه خود داشتند و خطاب به همسر استاد رجبی گفت: نمی‌دانم شما در آن سالها از اینکه ما هفته‌ای سه بار به کوهپیمایی می‌رفتیم چه می‌کشیدید و چقدر برای شما سخت بود! اما من دو نصف شب به درب منزل شما می‌آمدم و با حسن رجبی به کوه می‌رفتیم؛ تا صبح در کوه بودیم، موقع اذان صبح، حسن با آن صدای زیبا و دلنشینی که داشت قرآن می‌خواند و اذان می‌گفت و صدای او به زیبایی در کوه می‌پیچید تا جایی که افرادی که در آن اطراف بودند نزدیک ما می‌آمدند تا لذت بیشتری از تلاوت قرآن در وقت اذان صبح ببرند. نزدیک‌های صبح که همه از کوه بالا می‌آمدند ما پایین می‌رفتیم تا به کار و زندگی خود برسیم.
حاجی‌شریف اما از پیشرفت سریع بهترین دوست سال‌های زندگی‌اش هم گفت و ادامه داد: حسن رجبی علاوه بر اینکه صدای بسیار زیبا و دلنشینی داشت در علم قرائت هم به سرعت رشد کرد و فکر نمی‌کنم کسی باشد که در همانند مرحوم رجبی در مدت زمان کوتاهی چنین رشدی داشته باشد؛ حسن رجبی در سال 1976 پس از اینکه در مسابقات قرآن کشورمان رتبه اول را به دست آورد به مسابقات قرآن مالزی رفت و در آن مسابقات نیز اول شد.
بعد از نقل خاطراتی از احمد حاجی‌شریف درباره رفاقت دیرینه خود با استاد رجبی که خاطرات دیگری را در ذهن همسر مرحوم رجبی و فرزندان ایشان تداعی کرد، بهروز یاریگل که تا آن لحظه پای صحبت‌های احمد حاجی‌شریف نشسته بود، گفت: اینکه کسی قاری شود خیلی خوب است و نعمت بزرگی است که خداوند به او عطا می‌کند اما اگر در دوران امروز با این امکانات آموزشی، منابع آموزشی، اساتید قرآن و... کسی قاری قرآن شود هنر نکرده است؛ هنر این است که در سال‌های قبل از انقلاب اسلامی و زمان پهلوی که هیچ امکانات و حمایتی نبود، کسی قاری شود. * نخستین تلاوت زنده تلویزیونی استاد حسن رجبی در سال 1354
یاریگل به سال‌های دور که برای نخستین‌بار تلاوت زنده یک قاری قرآن از تلویزیون را دیده بود اشاره کرد و گفت: سال 1354 که برای نخستین‌بار پخش تلاوت زنده از قاریان قرآن را دیدم، تلاوتی از مرحوم استاد رجبی بود که برایم بسیار جالب بود؛ تا آن زمان ندیده بودم یک قاری قرآن به زیبایی حسن رجبی بخواند و تلاوت او به قدری خوب باشد که از تلویزیون هم پخش شود!
اساتید حاضر در این دیدار که گویا همین امروز تلاوت زنده استاد رجبی را برای نخستین‌بار از تلویزیون دیده بودند، خاطره دلنشینی برای آنها زنده شد و از همسر استد رجبی خواستند تا ماجرای تلاوت زنده در تلویزیون زمان طاغوت را برای آنها بگوید و همسر استاد رجبی هم گفت: تلویزیون از اساتید قرآن خواسته بود یک قاری خوب را معرفی کنند تا در ماه مبارک رمضان و وقت اذان مغرب و عشاء به تلاوت قرآن به صورت زنده در تلویزیونی بپردازد که جمعی از اساتید قرآن استاد رجبی را پیشنهاد کرده بودند و گفته بودند که استاد رجبی که در آن سال جوان بود صدای بسیار خوبی دارد و قرآن بدون غلط می‌خواند.
تلویزیون از استاد رجبی دعوت کرد تا هر روز قبل از اذان به تلاوت قرآن بپردازد که استاد هم قبول کرد و تلاوت ایشان هر روز قبل از اذان مغرب و عشاء پخش می‌شد تا اینکه یک روز خواهر استاد رجبی قصد سفر کربلا داشت و به این دلیل که امام خمینی(ره) آن زمان در کربلا حضور داشتند استاد رجبی به خواهرش گفت «رفتی کربلا نزد امام خمینی(ره) برو و از ایشان سوال کن که تلاوت زنده بنده در تلویزیون طاغوت اشکال دارد یا ندارد» که خواهر ایشان نیز امام خمینی(ره) را در حرم امام حسین(ع) دیده بود و از ایشان سوال کرده بود و امام(ره) نیز در پاسخ فرموده بودند: «اگر یک ربع هم از برنامه کفر در تلویزیون کم شود، یک ربع است به ایشان بگویید، کارشان را ادامه دهند».‌ * نظر استاد محمدتقی مروت درباره مرحوم استاد رجبی
«حسین رزاق‌نوری» قاری قرآن و خواهرزاده مرحوم حسن رجبی که از کودکی در کنار دایی خود به قرائت قرآن پرداخت است نیز در این دیدار حضور داشت به بیان چند جمله کوتاه اکتفا کرد و در وصف استاد حسن رجبی گفت: دهه 50 بود که مرحوم استاد حاج‌اسماعیل گفته بود «مادر نخواهد زایید مانند محمدتقی مروت را» و بعد از آن نیز استاد مروت در وصف استاد حسن رجبی گفته بود «مادر نخواهد زایید همانند حسن رجبی را».
پس از نقل خاطرات استاد حسن رجبی از زبان همسر ایشان و اساتید قرآنی حاضر، احمد حاجی‌شریف به رسم یادبود و گرامیداشت یاد و خاطره دوست و رفیق دیرینه خود و دلجویی از همسر و فرزندان استاد رجبی یک جلد کلام‌الله مجید و لوح یادبود تقدیم همسر استاد رجبی کردند که همسر استاد رجبی نیز با اندوهی در دل از غم فراق یار این هدیه را پذیرفت و با آن کلام زیبا و دلنشینی که داشت از اساتید حاضر قدردانی و برای جمع حاضر آرزوی سلامتی کرد.   مطلب فوق مربوط به سایر رسانه‌ها می‌باشد و خبرگزاری فارس صرفا آن را بازنشر کرده است. بازگشت به صفحه نخست گروه فضای مجازی انتهای پیام/

93/11/14 - 14:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن