تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 11 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803375292




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حال و هوای همدان از روزهایی که «شاه رفت» و «امام آمد» از مخابره ماندگارترین تصویر انقلاب از همدان تا نخستین سرنگونی مجسمه شاه در نهاوند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حال و هوای همدان از روزهایی که «شاه رفت» و «امام آمد»
از مخابره ماندگارترین تصویر انقلاب از همدان تا نخستین سرنگونی مجسمه شاه در نهاوند
با کارشکنی که در پخش تصویر لحظه ورود امام(ره) به کشور صورت گرفت، مهندسان همدانی با راه‌اندازی ماهواره شهرستان اسدآباد این تصاویر ماندگار را در شبکه ملی به روی آنتن بردند.

خبرگزاری فارس: از مخابره ماندگارترین تصویر انقلاب از همدان تا نخستین سرنگونی مجسمه شاه در نهاوند



به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، این روزها یادآور، آن روزهاست؛ آن روزهایی که تیتر روزنامه‌ها دو جمله تاریخی را به جهان مخابره می‌کرد؛ «شاه رفت»، «امام آمد». یاد آن روزها بخیر، یاد روزهایی که دست خدا از میان «ان الباطل کان زهوقا» بیرون آمد و به تمام شاهنشاهیان نشان داد که حقانیت همواره در نظام اسلامی نهفته است. وقتی وقایع انقلاب را در همدان یادآوری می‌کنیم، یاد روزهای شلوغ میدان امام(ره) که قبلاً پهلوی نام داشت؛ می‌افتیم که روزهای پرتلاطمی را تجربه کرده است. در راهپیمایی‌های گسترده‌ای که هر روز به صورت خودجوش مردم انزجار خود را از شاه خائن نشان می‌دادند، بسیاری مجروح و یا شهید و یا به دست ساواک دستگیر می‌شدند که البته این وضعیت موجب بازدارندگی مردم نمی‌شد.

شعارهایی چون «مرگ بر شاه»، «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» و «الله اکبر» هر روز بارها و بارها در میان کوچه‌ها و خیابان‌های شهرها فریاد زده می‌شد که خشم عوامل شاه را برمی‌انگیخت.

سیل عظیم راهپیمایان همزمان با بسیاری از نقاط کشور در خیابان‌ها حضور می‌یافتند، تا انزجار و خشم خود را از حکومت شاهنشاهی اعلام کرده و بتوانند نظام اسلامی را روی کار آورند.

در این راهپیمایی‌ها اقدامات ابتکاری و ابداعی خاصی صورت می‌گرفت که در نوع خود جالب بود به طوری که شعارها، پرده نوشته‌ها، بیانیه‌ها با حساسیت از سوی مردم در بین جمعیت توزیع می‎‌شد و در این میان اتحاد مردم بسیار نمایان بود.

جمعیت مردم انقلابی در شهرها به حدی بود که دیگر کسی جلودار این راهپیمایی‌ها نبود و در مواقعی سکوت، تنها موضعی بود که عوامل شاه می‌توانستند در قبال مردم اعمال کنند. آتش انقلاب مردم همدان با شهید و مجروح شدن همشهریان، شعله‌ور شده و روزها تظاهرات داشتند و به یاد شهدا؛ عزاداری‌هایی را در میادین و خیابان‌ها برگزار می‌کردند. سال 57 به خصوص از 12 دی ماه به بعد روزهای پرخاطره‌ای برای همه مردم به ویژه همدانی‌ها شد و هر روز حوادث زیادی رقم خورد که روزهای به‌یادماندنی و فراموش‎نشدنی را به همراه داشت. بیشترین درگیری‌ها و تظاهرات مردم همدان در میدان امام خمینی (پهلوی سابق) بود که در مواقعی به خیابان‌های منشعب از این میدان نیز کشیده می‌شد.

خیابان شهدا یادآور روزهایی است که جوانان همدانی با اوج غیرت و حمیت در آن برای انقلاب تلاش کردند اما بسیاری از آنها روزهای پیروزی را ندیدند اما با خون خود، فریادهای مظلومانه ملت ایران را به ثمر رساندند. 30 مهر سال 57 که نقطه عطفی در پیروزی انقلاب اسلامی بود یادآور روزهایی است که به دست جوانان و نوجوانان همدانی رقم خورد و علاوه بر به شهادت رسیدن برخی از همشهریان، بسیاری نیز به دست ساواک مورد ضرب و شتم قرار گرفتند، به زعم بسیاری این روز را می‌توان آغازگر موج انقلابی در کشور دانست. یکی دیگر از مهمترین اتفاقاتی که نه تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور بسیار تأثیرگذار بود، پایین کشیدن مجسمه شاه در 15 آبان ماه سال 57 در شهر نهاوند بود، شهرستان نهاوند نخستین شهر در کشور بود که در آن مجسمه شاه را از بالا به زیر کشیدند و مردم دیگر شهرهای کشور نیز به تأسی از نهاوند پرافتخار، وارد عرصه شده و مجسمه‌‎های شاه یکی پس از دیگر سرنگون شدند.

یکی از انقلابیون، در خصوص روزهای انقلاب سال 57 به وقایع گوناگونی که در همدان رخ داد، اشاره کرد و افزود: یکی از نکاتی که در آن روزها برای همدان اثرگذار بود، رهبری و هدایت مسئولانه شهید مدنی بود. محمدجواد بیات که در حال حاضر دبیر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی همدان است، افزود: سیدالعلما محبوب قلوب مردم همدان بودند به طوری که مردم نفوس کلام ایشان را حرف امام دانسته و دقت نظر بر کلام وی داشتند. وی با بیان اینکه در دی ماه سال 57 آیت‌الله مدنی حرکت بسیار مدبرانه‌ای را از خود به جای گذاشتند، بیان داشت: در یکی از روزهای دی ماه سال 57 مردم برای پایین کشیدن مجسمه شاه در میدان امام (پهلوی سابق) حضور یافتند. این فعال انقلابی ادامه داد: برای مراقبت از مجسمه شاه، دور میدان حلقه سیم خاردار کار گذاشته شده و نیروهای ارتش به همراه یک تانک در اطراف آن نگهبانی می‌دادند.

وی خاطرنشان کرد: مردم مصمم بودند قبل از فرار شاه مجسمه شاه را به پایین بکشند اما ارتش همچنان برای حفظ و نگهداری آن استقامت کنند. بیات گفت: آیت‌الله مدنی با مطلع شدن از اینکه مردم به دنبال به پائین کشیدن مجسمه شاه هستند، از محل بیت خود واقع در خیابان شهدا، پیاده به جمع مردم پیوستند. وی اضافه کرد: آیت‌الله مدنی با حضور در کنار تانک ارتش، خطاب به مردم عنوان کردند که «کنار بروید و پراکنده شوید زیرا حتم دارم برادران ارتشی خودشان مجسمه را پایین می‌آورند». این فعال انقلابی با بیان اینکه مردم با شنیدن این سخنان آیت‌الله مدنی بهت زده وی را نگاه می‌کردند، افزود: آیت‌الله مدنی همچنان بر پراکنده شدن تجمع مردم تأکید می‌کردند، ارتشی‌ها با نگاه عمیق، تبسمی بر لب داشتند که این نشان از تمایل قبلی آنها به این کار بود.

وی خاطرنشان کرد: با سخنان آیت‌الله مدنی بدون خون و خونریزی مردم پراکنده شده و مردم با مشاهده ابراز رضایت به نشانه پاسخ مثبت آنها به آیت‌الله مدنی گل و نقل در بین مردم توزیع کردند. بیات یادآور شد: فردای آن روز مردم با نبودن مجسمه در وسط میدان مواجه شدند که مطلع شدند خود ارتش این مجسمه را به پادگان قهرمان انتقال داده است. وی این اقدام ارتشی‌ها را از سوی آیت‌الله مدنی نشانه تدبیر و مدیریت وی دانست و گفت: این سخنان در ابتدا موجب ممانعت از درگیری بین مردم و ارتش شد و دوم نشان از اطاعت‌پذیری مردم و ارتشی‌ها از آیت‌الله مدنی داشت. این شاهد عینی روزهای انقلاب در ادامه نقطه ثقل تظاهرات و راهپیمایی‌ها را خیابان شهدا (شاپور سابق) دانست و گفت: با توجه به اینکه حوزه علمیه همدان در این خیابان واقع شده است اعلامیه‌ها نیز در این خیابان توزیع می‌شد که همین منجر به شلوغی این خیابان شده بود.

وی در خصوص پخش تصویر ورود امام خمینی (ره) به کشور از همدان نیز گفت: با کارشکنی که در تلویزیون ملی صورت گرفت، اجازه پخش ورود امام از تلویزیون ملی داده نشد. بیات تصریح کرد: در همدان اقدام انقلابی مردم شهرستان اسدآباد از ماهواره باعث شد، تصاویر به شبکه 2 ملی ارسال شود تا مردم شاهد این تصاویر زیبا باشند. وی رویداد 13 آبان تهران را ریشه در 30 مهر همدان دانست و گفت: 30 مهر تاریخی بود که آیت‌الله مرعشی نجفی و آیت‌‌الله گلپایگانی با جامعه روحانیت و مردم ابراز همدردی کردند. بی‌شک پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مرهون همین یکپارچگی و اتحاد مردم در قیام مردم علیه رژیم شاهنشاهی و تبعیت از رهبری بود چراکه هر کس هر آنچه در خود داشت در این راه گذاشت و سرانجام نتیجه مثبت آن را نیز برداشت کرد. انتهای پیام/89003/غ40

93/11/14 - 12:46





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن