تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند از توبه بنده اش بیش از عقیمی که صاحب فرزند شود و گم کرده ای که گمشده اش ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805023954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از بازگشایی فرودگاه‌های کشور به دستور بختیار تا آزادی صدها اسیر از چنگال رژیم صهیونیستی


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران: امروز در تاریخ؛
از بازگشایی فرودگاه‌های کشور به دستور بختیار تا آزادی صدها اسیر از چنگال رژیم صهیونیستی
ولادت باسعادت حضرت امام حسن عسکری (ع)، بازگشایی فرودگاه‌های کشور به دستور بختیار ، رحلت استاد اخلاق آیت اللَّه میرزا علی‌آقا قاضی ، پایان محاصرهٔ شهر تبریز در جریان نهضت مشروطیت، آزادی صدها اسیر از چنگال رژیم صهیونیستی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.
به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 9 بهمن 1393 خورشیدی برابر با 8 ربیع الثانی 1436 هجری و 29 ژانویه 2015 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:



◄ ولادت باسعادت حضرت امام حسن عسکری (ع)(232 ق)
دوران امامت امام حسن عسکری (ع) دورانی حساس و متفاوت بود. امام از جوانی تحت نظر خلفای جورِ عباسی قرار داشت تا جایی که از پانزده سالگی و در زمان حیات پدر بزرگوار خویش نیز به زندان برده شد. آن امام همام، به مقتضای زمان، رسالت خویش را به انجام می‌رساند و کار امامت را به پیش می‌برد. همچنین وظیفهٔ سنگینِ آماده ساختن شیعیان برای امامت و غیبَت امام زمان، نیز بر عهدهٔ آن حضرت بود. یکی از مهم‌ترین کارهای امام حسن عسکری، همانند پدر و اجداد طاهرینَش، تربیت شاگرد و حفظ فقه تشیُّع و اندیشهٔ ناب اسلام در برابر دشمنان و مخالفان بود تا آن جا که بیش از 260 نفر را از شاگردان آن امام نام برده‌اند. امام حسن عسکری (ع) در کنار کارهای علمی، مجموعه‌ای از تفسیر، روایات، معارف اسلامی و عقاید را نیز تألیف نمود که تفسیر و مواعظِ قصار از آن جمله‌اند.

◄ امضای پیمان تحمیلی سه جانبه بین انگلستان، شوروی و ایران در مجلس شورای ملی (1320 ش)
پس از تجاوز نیروهای شوروی و انگلستان به ایران در شهریور 1320 و نقض بی‌طرفی ایران در جنگ جهانی دوم، پیمانی سه جانبه بین ایران، انگلستان و شوروی به امضا رسید. بر اساس این پیمان تحمیلی، دولت وقت ایران به نخست‌وزیری محمدعلی فروغی به ناچار پذیرفت که راه‌ها و وسایل ارتباط زمینی، هوایی و دریایی خود را در اختیار متفقین قرار دهد تا آنان با ارسال تجهیزات از طریق ایران، جبهه شوروی را در برابر آلمان نازی تقویت کنند. در برابر، دولت‌های شوروی و انگلستان، تمامیت ارضی ایران را به رسمیت شناختند و متعهد شدند که حداکثر شش ماه پس از پایان جنگ، خاک ایران را ترک کنند. انگلستان و شوروی با اشغال ایران، نه تنها خساراتی جبران‌ناپذیر به کشور وارد کردند، بلکه پس از پایان جنگ نیز بر خلاف پیمان نهم بهمن 1320، ارتش شوروی حاضر به ترک ایران نبود. حتی اتحاد جماهیر شوروی تلاش کرد با تأسیس دولتی دست نشانده در شمال غربی ایران، زمینه‌های تجزیه این بخش از خاک ایران را فراهم کند. اما این توطئه با مقاومت مردم مسلمان ایران، به ویژه مبارزان و آزادی‌خواهان آذربایجان شکست خورد و ارتش شوروی در نهایت، مجبور به ترک خاک ایران شد.

◄ رحلت استاد بزرگ اخلاق و عارف کبیر آیت اللَّه "میرزا علی‌آقا قاضی طباطبایی" (1325 ش)
آیت‌اللَّه سید علی قاضی طباطبایی در سال 1248 ش (13 ذیحجه 1285 ق) در تبریز و در خانواده‌ای اهل علم و ادب و تقوی زاده شد. وی در تبریز از برخی فضلا و نیز پدر، استفاده‌های علمی برد و در جوانی برای ادامه تحصیلات راهی نجف اشرف گردید. آیت اللَّه قاضی در نجف از محضر درس استادان نامداری همچون محمد فاضل شربیانی، محمد حسن مامقانی، شیخ الشریعه اصفهانی، آخوند خراسانی و میرزا حسین خلیلی تهرانی بهره‌های فراوان برگرفت و در درس عارف کامل، سید احمد کربلایی و نیز شیخ محمد بهاری شرکت کرد. این شخصیت والامقام پس از سالیانی توقف در نجف، در فقه، اصول، حدیث و تفسیر متخصص و ماهر شد و از رجال اخلاق و عرفان گردید. آیت‌اللَّه قاضی از آن پس علاوه بر تهذیب نفس به تربیت شاگردان همت گماشت که حضرات آیات: علامه طباطبایی، سید محمد حسن الهی (برادر علامه)، سید رضا بهاءالدینی، محمدتقی بهجت فومنی و... از جمله دست پروردگان مکتب اخلاق و عرفان آیت اللَّه قاضی طباطبایی می‌باشند. سرانجام این عارف کامل در نهم بهمن 1325 ش برابر با 6 ربیع الاول 1366 ق در 77 سالگی به دیار قدس پر کشید و در وادی‌السلام نجف اشرف نزدیک مقام حضرت مهدی (عج) به خاک سپرده شد.

◄ افزایش اعتراضات مردم نسبت به بختیار (1357 ش)
روز نهم بهمن 1357، تهران یک بار دیگر، شاهد یک جنگ خونین شش ساعته بود و طی این درگیری‌ها در نقاط مختلف شهر، صدها نفر شهید و زخمی شدند. در این حال، صدای رگبار مسلسل‌ها از بالای بام ستاد ژاندارمری و میادین تهران، ساعت‌ها به گوش می‌رسید و مردم در تهران و شهرستان‌ها، با همبستگی کم نظیری، دست به تشکیل گروه‌های امداد زده و خیابان‌ها را سنگربندی کرده بودند. همچنین در این روز، آیت‌اللَّه سید محمود طالقانی به جمع متحصّنین روحانیان مبارز و انقلابی در مسجد دانشگاه تهران پیوست و استادان و طلاب حوزه علمیه قم نیز در مسجد اعظم این شهر متحصّن شدند. طبق اظهارات مطبوعات روز، دو میلیون شهرستانی برای استقبال از حضرت امام خمینی در تهران بست نشستند و از طرف اهالی تهران، در مساجد و خانه‌های شخصی مورد پذیرایی قرار گرفتند. در این شرایط، خبرگزاری‌ها با تفسیر و گزارش از تشکیلات عظیم روحانیان و چگونگی تشکیل اداره راهپیمایی‌ها و جنبش اسلامی مردم سخن می‌گفتند و کمیته برگزاری مراسم استقبال در مدرسه رفاه تهران با تعیین مقررات استقبال، مردم را برای نمایش قدرت بی‌سابقه ملی بسیج می‌نمودند.

◄ بازگشایی فرودگاه‌های کشور به دستور بختیار در نتیجه فشار مردم انقلابی (1357 ش)
با گسترده‌تر شدن مخالفت‌ها و اعتراضات مردمی و پس از تحصن روحانیون در مسجد دانشگاه تهران، فرهنگیان و دیگر اقشار جامعه نیز با اعلام همبستگی، به جمع آنان پیوستند. در حالی که تعداد متحصنین هر لحظه بیشتر می‌شد و فشار افکار عمومی در اعتراض به بسته بودن فرودگاه‌ها جهت جلوگیری از ورود حضرت امام به کشور شدت می‌گرفت، دولت به ناچار در نهم بهمن 57، دستور بازگشایی فرودگاه‌ها را صادر کرد و اعلام شد که به مناسبت فرود هواپیمای حامل حضرت امام خمینی (ره)، فرودگاه برای سایر پروازها بسته است. پس از آن، کمیته استقبال از امام، اعلام کرد که معظم‌له، ساعت 9 صبح روز دوازدهم بهمن ماه، وارد تهران خواهند شد. این کمیته همچنین از مردم خواست تا در مسیر حرکت امام خمینی برای استقبال از ایشان آماده باشند. از طرف دیگر، با باز شدن فرودگاه مهرآباد تهران، هواپیماهای نظامی آمریکا، شروع به خارج کردن آمریکایی‌ها از ایران کردند.

◄ درگذشت سالک الی الله "حاج اسماعیل دولابی" (1381 ش)
محمد اسماعیل دولابی در روستای دولاب از توابع تهران زاده شد. در جوانی به شغل کشاورزی اشتغال داشت و در عین حال به صورت آزاد به دانش‌آموزی در جلسات علمای دینی معاصر مانند آیت‌الله سید محمد شریف شیرازی، آیت‌الله شاه‌آبادی، آیت‌الله تقی بافقی، شیخ غلامعلی قمی و شیخ محمدجواد انصاری پرداخت. اسماعیل دولابی در محافل پیرامون خود نماینده درک متفاوت و فراگیری از دین با تکیه بر مفاهیم محبت و زیبایی بود و این بیان جدید باعث جذب جوانان و قشر تحصیل‌کرده در جلسات هفتگی وعظ او بود. وی در حرم مطهرحضرت فاطمه معصومه (س) در قم به خاک سپرده شد.

◄ بختیار در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرد: به پاریس نخواهم رفت و فرودگاه مهرآباد تا چند ساعت دیگر باز خواهد شد (1357 ش)
و در راه ورود حضرت آیت الله العظمی خمینی به کشور مانعی نیست بختیار افزود به هیچوجه استعفا نمی دهم و به هر کاری دست می زنم تا جنگ مسلحانه روی ندهد. وحدت، استقلال و تمامیت ایران از خمینی و شاه مهمتر است. شکل رژیم مهم نیست و با انتخابات برای همه چیز، حتی تغییر رژیم حاضرم. اما زیر بار زور نمی روم.

درگذشت یحیی مافی از پیشگامان آموزش و پرورش نوین در ایران و از بنیان گذاران شورای کتاب کودک (1392 ش)
مرحوم مافی با همسرش مرحومه «معصومه سهراب»، از جمله پیشگامان گشایش مدرسه های ملی در ایران بودند. آن دو مراکزی همچون «کودکستان مهر» و «مجتمع آموزشی مهران» را تاسیس کردند. مدرسه ای که از سال 1334 تاسیس شد و تا سال ۱۳۵۸ (که به موجب مصوبه شورای انقلاب، همهٔ مدارس ملی به دولتی تبدیل شدند) به کار خود ادامه داد. مافی و همسرش دی ماه هم به گروهی از کارشناسان ادبیات کودکان و آموزش و پرورش کودکان و هنرمندان که دغدغه رشد ادبیات کودکان ایران را داشتند،‌ پیوستند و شورای کتاب کودک ایران را بنیاد نهادند. نهادی که مافی تا پایان عمر خود در آن حضوری فعال داشت. پیکرمرحوم مافی در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده خواهد شد.

◄ آغاز حملات شاه عباس صفوی برای تصرف آذربایجان از دست دولت عثمانی (1011 ق)
چون شاه عباس صفوی خود را از نظر قوای نظامی نیرومند یافت به فکر بازپس‌گیری شهرهایی افتاد که در شمال غربی ایران به عثمانی‌ها واگذاشته بود. نخست به تبریز حمله برد و از آن جا به ایروان تاخت و از آن به بعد شهرهای غربی ایران را از دست عثمانی‌ها خارج ساخت و به ایران ملحق گردانید.

◄ تولد حکیم بزرگ سید مرتضی کشمیری (1268 ق)
سیدمرتضی کشمیری نزد دایی و والد بزرگوارش به کسب علوم دینی پرداخت و در سنین نوجوانی به درجات علمی نایل گردید. در سال 1284 قمری همراه دایی خویش به عتبات عالیات عزیمت نمود. وی در آنجا از حوزهٔ درس علامه سیدمحمد عباس تستری، آخوند ملامحمد اردکانی، میرزا حبیب‌اللَّه رشتی و میرزا محمد حسن شیرازی بهره برد و به مقام عالی علمی رسید. سید دارای شخصیت عرفانی و دارای کرامات عجیبی بوده است.

◄ پایان محاصرهٔ شهر تبریز در جریان نهضت مشروطیت (1327 ق)
پس از به قدرت رسیدن محمدعلی شاه و بی‌اعتنایی او به مشروطه، مردم تبریز دست به قیام زده و با رهبری باقرخان و ستارخان ندای مشروطه سر دادند. پس از آن تبریز توسط قوای دولتی ماه‌ها به محاصره درآمد ولی توفیقی جهت تصرف شهر، برای شاه به دست نیامد. مقاومت سرسختانهٔ مردم تبریز ده ماه به طول انجامید و سرانجام در ربیع الثانی 1327 ق هنگامی که سربازان روس به بهانهٔ حمایت از خارجیان وارد این شهر شدند، این محاصره پایان یافت.

◄ رحلت عالم ربانی "شیخ الشریعهٔ اصفهانی" مدرس بزرگ حوزهٔ علمیهٔ نجف (1339 ق)
ملافتح‌اللَّه اصفهانی معروف به شیخ الشریعه در دوازدهم ربیع‌الاول سال 1266 ق در اصفهان به دنیا آمد. پس از فراگیری مقدمات در اصفهان و مشهد، در سال 1295 ق راهی نجف اشرف گردید و از محضر عالمانِ گرانقدری همچون ملااحمد سبزواری، محمد حسین کاظمینی و میرزا حبیب‌اللَّه رشتی استفاده برد. از شاگردان او می‌توان آیات عظام: محمد تقی خوانساری، عبدالکریم حائری یزدی، محمدحسین بروجردی، سید ابوالقاسم خویی، سید شهاب‌الدین مرعشی نجفی، سید محسن حکیم و محمد علی شاه آبادی را نام برد. شیخ الشریعه با توجه به اقتضائات زمان وارد میدان عمل می‌شد و در امور سیاسی متعددی دخالت مستقیم داشت. ایشان یکی از رهبران اصلی نهضت اسلامی مردم عراق علیه استعمار انگلستان در سال 1920 م بود. شیخ الشریعه، برای ارتقاء سطح علمی طلاب، کتابخانهٔ مهمی ایجاد کرد که دانش‌پژوهان از آن استفاده‌می‌کردند. این عالم ربانی در 73 سالگی بدرود حیات گفت و در حرم امام علی (ع) به خاک سپرده شد.

◄ جلوس "ملک فیصل اول" به پادشاهی عراق با کمک استعمار انگلستان (1921 م)
انگلیس در جنگ جهانی اول، به حسین‌بن علی، حاکم و شریف مکه قول داد تا در ازای قیام وی علیه امپراتوری عثمانی که متحد آلمان بود، او را به حکومت عربستان برساند. اما لندن برخلاف تعهّد خود، از عبدالعزیز بن سعود برای پادشاهی عربستان حمایت کرد. دولت انگلیس سپس برای دلجویی از شریف حسین، پسرش فیصل را به پادشاهی سوریه منصوب کرد اما فرانسه که قیمومیت سوریه را به عهده داشت با این عمل مخالفت نمود و فیصل را از سوریه اخراج کرد. در نتیجه، لندن، در 29 ژانویه 1921 م فیصل را به پادشاهی عراق که تحت استعمار و قیمومیت انگلیس بود، منصوب نمود. وی در 23 اوت همان سال تاج‌گذاری کرد و سلطنت 12 ساله خود را بر این کشور آغاز نمود. فیصل در دوران حکومت خود، فعالانه با انگلستان همکاری داشت و از سیاست استعماری این کشور حمایت می‌کرد.

◄ تولد "ژان فیلیپ رامو" موسیقی‌دان معروف فرانسوی (1683 م)
ژان فیلیپ رامو، آهنگ‌ساز و موسیقی‌دان فرانسوی در 29 ژانویه 1683 م در فرانسه به دنیا آمد. وی از کودکی علاقه فراوانی به نواختن آهنگ داشت و به زودی در این عرصه پیشرفت کرد به طوری که در هفت سالگی به درجه درخشانی در این هنر رسید. رامو از همان زمان به عنوان نوازنده ویولُن به همراه یک گروه تئاتر، در شهرهای فرانسه مشغول به کار شد. وی بعدها در کلیسای جامع کلِرْمون و نوتِردام، اُرگْ می‌نواخت. رامو در سال‌های بعد کتاب قطعات کلاوْسِن و دو جلد کتاب در هماهنگی و خوش آهنگی تصنیف کرد و مطالب مهمی از موسیقی در آن‌ها نگاشت. رامو به عنوان یکی از بنیان‌گذاران موسیقی کلاسیک غربی به شمار می‌رود. او قواعد و قوانین سهل و معینی را برای موسیقی تدوین کرده که هنوز در دنیای موسیقی اجرا می‌شود. علاوه بر این که رامو یک تئوریسین موسیقی است، در ضمنْ آثار بزرگی در این هنر دارد. درخشندگی و عمق قطعاتی که رامو برای موسیقی مجلسی نوشته است، نسبت به زمان وی بیش از حد عادی، ممتاز بود. ژان فیلیپ رامو سرانجام در دوازدهم سپتامبر 1764 م در 81 سالگی درگذشت.

◄ درگذشت "آنا ماری شیمل" مستشرق و اسلام شناس آلمانی (2003 م)
خانم آنا ماری شیمل خاورشناس آلمانی و متخصص در تاریخ مذاهب و مطالعات اسلامی و ایرانشناسی، در هفتم آوریل 1922 م در شهر اروفورت آلمان به دنیا آمد. وی از 15 سالگی و هم‌زمان با تحصیلات اولیه، پس از آشنایی با فرهنگ شرق، به تحقیق درباره اسلام و فراگیری زبان‌های عربی، ترکی، فارسی و دیگر زبان‌های شرقی پرداخت. این مسئله باعث گرایش او به تحصیل در زبان‌های شرقی گردید و ماری شیمل در 19 سالگی موفق به اخذ درجه دکترا از دانشگاه برلین آلمان شد. او پس از جنگ جهانی دوم دانشیار بخش مطالعات اسلامی دانشگاه ماربورگ آلمان گردید. ماری شیمل سپس به عنوان اولین زن به تدریس تاریخ مذاهب در دانشگاه آنکارا پرداخت و طی سالیان متمادی در دانشگاه هاروارد امریکا نیز مشغول تدریس گردید. پروفسور شیمل هم‌چنین بیش از یک‌صد جلد کتاب در رابطه با اسلام و عرفان اسلامی و حافظ و گوته نگاشته است که غزلیات شرقی، سیره ابن خفیف شیرازی و جلال الدین رومی از آن جمله‌اند. آنا ماری شیمل همواره در زندگی سرشار از فعالیت خود، به طور خستگی‌ناپذیر برای تفاهم بیشتر بین مسلمانان و غیر مسلمانان تلاش کرد و سفرهای متعددی به شرق و نیز ایران نمود. وی علاوه بر اخذ چندین جایزه جهانی، در سال 1995 م جایزه صلح کتابفروشان آلمان را دریافت کرد. او هم‌چنین در ماه‌های پایانی عمر، دکترای افتخاری از دانشگاه الزهرای جمهوری اسلامی ایران اخذ نمود. دکتر آنا ماری شیمل سرانجام در 29 ژانویه 2003 م در 81 سالگی درگذشت.

◄ آزادی صدها اسیر از چنگال رژیم صهیونیستی (2004 م)
در 29 ژانویه 2004 م، به دنبال توافق مبادله اسیران میان حزب الله لبنان و رژیم صهیونیستی، 435 اسیر از ملیت‌های گوناگون عربی در مقابل یک سرهنگ بازنشسته اسرائیلی و اجساد چند سرباز اشغال‌گر، آزاد شدند. این توافق که با میانجی‌گری آلمان صورت گرفت نشان داد که بدون نقش و دخالت امریکا نیز می‌توان مسائل منطقه را حل نمود. در این میان، درحالی که آزادی اسیران در بند اسرائیل، در سرزمین‌ها عربی و به ویژه لبنان به عنوان یک پیروزی کامل و عید بزرگ آزادی تلقی گردید، این واقعه در اسرائیل به عنوان یک رسوایی ملی مطرح شد. در مراسم استقبال از اسیران آزاد شده، مقامات بلند پایه لبنان و جمعیت فراوانی حضور داشتند و استقبال با شکوهی از آنان انجام گرفت. آزادی اسیران از چنگال رژیم صهیونیستی بازتاب وسیعی در محافل خبری جهان به ویژه درمیان مسلمانان یافت و بار دیگر زبونی و حقارت اسرائیل را به نمایش گذارد.



برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید






کد خبر: ۵۱۰۸۴۶۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن