تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805127183




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کاهش 24 درصدي بارش ها/ لزوم تحول در نظام بهره‌برداري از آب


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ دي ۱۳۹۳ (۱۵:۱۰ب.ظ)
کاهش 24 درصدي بارش ها/ لزوم تحول در نظام بهره‌برداري از آب وزير نيرو با اشاره به کاهش 24 درصدي ميزان بارش در کشور نسبت به سال گذشته، گفت: با توجه به وضعيت منابع آب کشور و افزايش روزافزون مصرف، نيازمند تحول در نظام بهره‌برداري از آب هستيم.
به‌گزارش خبرگزاري موج، حميد چيت‌چيان امروز (پنج‌شنبه) در آيين گشايش نخستين هم‌انديشي سياست‌گذاران منابع آب که با عنوان بهره‌وري و حکمراني پايدار منابع آب در سالن همايش‌هاي وزارت نيرو برگزار شد، اظهار داشت: آب موضوعي چندبعدي است که با توليد ملي، توسعه، معيشت و امنيت غذايي ارتباط دارد و يک موضوع با ابعاد اجتماعي عميق است که در توليد صنعتي، بهداشت جامعه و ابعاد زندگي افراد تأثير عمده دارد.
وي ادامه داد: کشور ما در جغرافيايي خشک و نيمه‌خشک واقع شده و از طرفي با منابع آب محدود، جمعيتي رو به افزايش و نيازها و تقاضاي روزافزون مواجه است؛ اين موضوع از حساسيت بيشتري برخوردار است و مديريت چنين موضوعي نيازمند مشارکت واقعي در سطح جامعه است.
چيت‌چيان با تاکيد بر اينکه مديريت و حکمراني پايدار آب نيازمند مشارکت بخش‌هاي مختلف است، افزود: اگر تصور شود که آب موضوعي است که تنها يک بخش مي‌تواند مسئوليت کل کار را برعهده داشته باشد و بتواند به خوبي تمامي طرح‌هاي اين بخش را به اجرا بگذارد، اين آغاز اشتباه است.
وي با بيان اينکه با توجه به تمامي محدوديت‌ها، موضوع آب بدون حضور و مشارکت فعال بخش علم و فناوري قابل مديريت نيست و در غير اين صورت هر روز با مسائل جديدي در زمينه آب مواجه خواهيم بود، ادامه داد: زماني به دليل محدود بودن مصرف آب، آلودگي منابع در طبيعت پالايش مي‌شد و موضوعي به نام کيفيت آب مطرح نبود، اما هم‌اکنون کاهش کيفيت آب يک موضوع در کشور است و بخش پژوهش بايد فعاليت عمده خود را بر روند کاهش کيفيت آب کشور متمرکز کند.
وي با اشاره به نقش تشکل‌هاي مردمي در زمينه آب، گفت: بدون حضور و مشارکت سازمان‌يافته مردم در مديريت آب، تلاش سازماني در اين زمينه موفق نخواهد بود و تجربه نيز نشان داده است هر جا که مردم مشارکت داشته‌اند، موفقيت قابل‌توجه بوده و هر جا غفلت شده، شرايط بسيار سخت بوده است.
وزير نيرو خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته حوضه آبريز زاينده‌رود شرايط مناسبي نداشت، اما هم‌اکنون با تشکيل شوراي هماهنگي حوضه زاينده‌رود با حضور نمايندگان کشاورزان و تمامي ذي‌نفعان، با وجود محدوديت‌ها برنامه خوبي براي مديريت آب اجرا شد و کشاورزان کشت مناسبي را در پاييز امسال داشتند.
وي ادامه داد: در گذشته در بخش آب کارهاي بزرگ و مفيدي به انجام رسيده است و نياکان ما مبدع سامانه‌هاي بزرگ و مفيدي در بخش آب بوده‌اند و فعاليت‌هاي بزرگي نيز در دهه‌هاي اخير در بخش آب انجام شده است، اما برخي فعاليت‌هاي ما به نحوي بوده که باوجود اهداف درست، به‌دليل ناسازگاري با نيازها اثر معکوس داشته است.
وي افزود: سدهاي بزرگ ساخته‌ايم و نتايج درخشاني نيز داشته است که کشاورزي درخشان، اشتغال و توليد کنوني نتيجه اين کارها بوده است، اما سدهايي نيز در کشور ساخته شده است که هيچ‌گاه به ظرفيت پيش‌بيني شده نرسيده‌اند و يا شبکه‌هايي ايجاد شده که با شرايط امروز بدون استفاده است.
وي ادامه داد: ارائه رايگان آب در گذشته موجب شکل‌گيري الگويي در کشاورزي شده که کشاورز هيچ‌گاه به بهره‌وري آب توجه نکرده است.
وزير نيرو با تاکيد بر اينکه نيازمند يک تحول در نظام بهره‌برداري از آب هستيم، ادامه داد: در شرايطي به سر مي‌بريم که اگر تحولي در اين زمينه صورت نگيرد، در آينده دچار مشکلات بزرگ‌تري خواهيم شد و بايد با مراقبت بيشتر و توجه به ابعاد مختلف اقتصادي، اجتماعي و محيط‌زيستي گام‌هاي جديدي در اين زمينه برداشته شود.
وي با تشريح وضعيت کنوني منابع آب در کشور، ادامه داد: در سال‌هاي اخير به‌غير از کاهش بارش، الگوي بارش در کشور نيز تغيير کرده است؛ از سوي ديگر آب تجديدشونده کشور از 130 ميليارد مترمکعب به 120 ميليارد مترمکعب رسيده و حتي در آمارهاي پنج سال اخير حدود 105 ميليارد مترمکعب بوده است.
چيت‌چيان ادامه داد: ميزان سرانه آب تجديدپذير به‌شدت کاهش پيدا کرده و هم‌اکنون به‌ازاي هر نفر ايراني کمتر از 1500 مترمکعب شده و در 10 سال آينده ممکن است به زير 1000 مترمکعب کاهش پيدا کند.
وي با اشاره به ميزان مصارف و منابع آب کشور، گفت: هم‌اکنون دو درصد آب در بخش صنعت، شش درصد در بخش شرب و 92 درصد در بخش کشاورزي مصرف مي‌شود، اما آمار جهاني مصرف آب کشاورزي حدود 75 درصد است که اين امر نيازمند يک حرکت جدي است.
چيت‌چيان افزود: خطر ديگر کاهش روان‌آب در رودخانه‌هاي کشور است که در اين بخش ميانگين بلندمدت کشور حدود 83 ميليارد مترمکعب بوده اما اين رقم در سال آبي 93-92 به 43 ميليارد مترمکعب رسيده است.
وي با اشاره به افزايش برداشت‌ها از آب‌هاي زيرزميني، گفت: طي 50 سال گذشته 110 ميليارد مترمکعب از آب‌هاي زيرزميني برداشت کرده‌ايم که اين دست‌اندازي در طبيعت است. در سال گذشته نيز ميزان آب اضافي برداشت‌شده از منابع آب زيرزميني 5.7 ميليارد مترمکعب بوده است.
وزير نيرو ادامه داد: از ابتداي مهر امسال تاکنون ميزان بارش‌ها درمقايسه با زمان مشابه سال گذشته 24 درصد کاهش يافته است و ذخيره آب سدهاي اطراف تهران نيز تاکنون حدود 16 درصد کاهش نشان مي‌دهد و با توجه به شرايط کنوني، چالش در تأمين آب شهرها و مراکز جمعيتي اجتناب‌ناپذير خواهد بود.
وي ادامه داد: در يک سال گذشته با فعاليت شوراي‌عالي آب و با هماهنگي دو وزارت‌خانه نيرو و جهادکشاورزي، به برنامه جامع و روشني براي مديريت منابع آب رسيده‌ايم و اعتبار موردنياز براي سال آينده نيز پيش‌بيني شده است و تا پنج سال آينده نيز اميدواريم مديريت کاملي بر آب‌هاي زيرزميني داشته باشيم.
وزير نيرو ميزان تخليه از منابع آب زيرزميني در هر سال را 62.3 ميليارد مترمکعب عنوان کرد و افزود: در زمان حاضر هر سال با حدود 5.7 ميليارد مترمکعب بيلان منفي آب‌هاي زيرزميني مواجه هستيم و با برنامه‌ريزي انجام‌شده، اگر برداشت را به 56.6 ميليارد مترمکعب برسانيم، خواهيم توانست طي 20 سال آينده 105 ميليارد مترمکعب از کسري مخزن را جبران کنيم و به سطح ايستابي اوليه برسانيم.
چيت‌چيان با تاکيد بر اينکه وزارت نيرو براي حل مشکل آب راهکار دارد، ادامه داد: بالا بردن بهره‌وري، حکمراني صحيح و پايدار، مشارکت سازمان‌ها و مردم ما را به نقطه اطمينان‌بخش در مسائل آب خواهد رساند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 80]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن