تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):زراعت در زمين هموار مى رويد، نه بر سنگ سخت و چنين است كه حكمت، در دل هاى متواضع...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819577598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

نمي گذارند مشاغل مزاحم از شهر بيرون بروند


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: نمي گذارند مشاغل مزاحم از شهر بيرون بروند


مديريت- گروه شهري:
مديران شهري در حالي تصميم گرفتند كه ساماندهي مشاغل در تهران را پس از دو دهه مسكوت ماندن وارد مرحله اجرايي كنند كه در دو دهه گذشته به خاطر حساسيت‌هاي حاشيه‌اي اجراي اين طرح همواره از سوي مديران شهري به تعويق مي‌افتاد.

ساماندهي مشاغل خيابان‌هاي مولوي، شوش، بازار و همچنين جابه‌جايي انبار مواد شيميايي از حاشيه بازار تهران از جمله طرح‌هاي هستند كه گويا قرار است پس از دو دهه سكوت، به‌زودي اجرايي شوند. طرحي هم تحت همين عنوان يكشنبه آينده در شوراي شهر تهران مطرح مي‌شود.

جدال ادامه دار با مشاغل مزاحم

سواي برنامه‌هايي كه شوراي شهر براي اين مشكل دارد شهرداري تهران نيز از سال گذشته فعاليت‌ها ي خود را طرح ساماندهي مشاغل و صنوف مزاحم و آلاينده آغاز كرده است كه به گفته نصري، مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل تهران تعدادي از انبارهاي شيميايي كه درمركز شهر تهران وجود داشته تعطيل شده است اما اين همه مسئله نيست و به گفته وي هنوز تعدادي از اين صنوف در داخل شهر فعاليت مي‌كنند وتصميمي براي آنها گرفته نشده است.

شوراي شهر تهران درحالي طرح ساماندهي مشاغل مزاحم و آلاينده دوباره مطرح كرده كه به گفته مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل تهران هنوز برخي از اين شركت‌ها و انبارهاي شيميايي درتهران فعاليت مي‌كنند:«برخي از اين مشاغل همچون روغن نباتي قو چون محصول راهبردي توليد مي‌كنند، مرتبا براي انتقال فرصت مي‌گيرند. نارضايتي ما و مردم مطرح مي‌شود، راي صادر مي‌شود، اما دوباره وقت مي‌گيرند.» هرچند در شهرداري تهران هم ساماندهي اين مشاغل در برخي موارد به سؤال‌هاي بي‌پاسخ رسيده و يكي از سؤالات از سوي مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل تهران است:« آيا مي‌شود كارخانه سيمان تهران را به جاي ديگري انتقال داد در حالي كه هم اينك 20 شركت سيمان در سطح شهر تهران در حال فعاليت هستند.»

مشاغل آلوده و مزاحم از ديد كارشناسان شهرداري آن دسته از كارهايي است كه به دلايلي مثل آلودگي صوتي، ايجاد فاضلاب، آلودگي بصري و... مزاحمتي براي شهروندان ايجاد مي‌كنند. شهرداري در طرح خود راهكارهايي چون تعطيلي، انتقال، يا ارائه تمهيداتي براي بالا بردن امنيت اين مكان‌ها انديشيده است.

شورا هم از همكاري نكردن دولت نگران است

ابتكار، رئيس كميته زيست محيطي شوراي شهر در جريان بررسي اين طرح در صحن علني شورا، خاطر نشان كرده كه در سال‌هاي گذشته اقدامات زيادي در مورد صنايع مزاحم شهر تهران انجام شده ولي به‌دليل نبود ضوابط مشخصي در برخورد با آنها، مديريت مورد نظر اعمال نشده است:« چشم‌انداز برنامه و محدوده در اين طرح مشخص شده و شاخص‌هاي ارزيابي واحدها و تقسيم بندي آنها تعيين شده است.»

حسن بيادي نايب رئيس شوراي شهر تهران هم در اين خصوص تاكيد كرده كه به نظر مي‌رسد در اين طرح‌ها يك طرفه عمل كرده ايم، چرا كه به مسائل صاحبان صنايع و مشاغل مزاحم توجه نشده است و بايد با مطالعه مشخص شود كه چرا همه طرح‌هاي ما در اين زمينه تاكنون موفق نبوده است.

نايب رئيس شوراي شهر با اشاره به تعهدات دولت درخصوص صنايع مزاحم شهر تهران ياد‌آور شد: دولت‌هاي فعلي و قبلي بايد توضيح دهند كه تاكنون به كدام يك از تعهدات خود درباره صنايع و مشاغل مزاحم شهر تهران عمل كرده‌اند و چرا تاكنون مصوبه خروج صنايع از حاشيه 120 كيلومتري تهران اجرا نشده است؟

مرتضي طلايي عضو كميسيون فرهنگي و اجتماعي شوراي شهر هم به اسناد بالادستي تاكيد دارد:« موضوعات مطرح شده در اين زمينه سلسله برنامه‌هاي به هم پيوسته هستند و اگر اين سوابق را در نظرنياوريم، وضع موجود هم بدتر مي‌شود.»

به گفته خسرو دانشجو هم مسئله بسيار گسترده‌تر از اين صحبت‌ها است و بايد با دقت و ظرافت بيشتري مورد بررسي قرار گيرد.

فعاليت شهرداري در يك سال گذشته به گفته نصري به صدور نزديك به 55 هزار راي درباره اين مشاغل و صنوف منجر شده است: «ده هزار راي صادر شده، به انتقال مكان اين صنوف به فضاهاي تعيين شده شهرداري حكم داده، در بيست هزار مورد تمهيداتي در نظر گرفته شده تا اين مشاغل بتوانند در محل فعلي با رعايت ايمني، كار خود را ادامه دهند، تعدادي حكم مبني بر تغيير شغل صادر شده و براي تعدادي هم هنوز تصميمي گرفته نشده است.»
همچنين به گفته وي پس از صدور راي، با اتحاديه مربوطه اين مشاغل تماس گرفته مي‌شود و درصورتي كه راي به انتقال يا تغيير صادر شود، از صاحبان مشاغل خواسته مي‌شود كه همكاري كنند. درصورتي هم كه قرار باشد تمهيداتي حاصل شود كه صنوف در همان محيط قبلي مشغول باشند، با همكاري آتش‌نشاني، پروانه‌هاي امنيت صادر مي‌شود.

به گفته نصري از ميان مشاغلي چون آهن‌كارها، تراش كارها، دورودگران و آلومينيوم‌كارها كه از مصادق‌هاي مشاغل مزاحم به شمار مي‌روند تنها سنگ تراش‌ها در تهران باقي مانده و باقي مشاغل به خارج از شهر انتقال داده مي‌شوند.

براساس آمارهاي اواخر سال گذشته شركت ساماندهي مشاغل تهران از 10 هزار واحد صنفي مزاحم و آلاينده شهر تهران، هشت هزار واحد به شهرك‌هاي ايجاد شده منتقل و ساماندهي شده‌اند و بيش از دو هزار واحد مزاحم هنوز در شهر تهران در حال فعاليت هستند. اين مشاغل و صنايع مزاحم به 6 شهرك از جمله شهرك‌هاي چهار دانگه، گلشهر، خاوران وتالاب بهرام منتقل شده‌اند و ساير صنوف نيز طي چند سال آينده از تهران خارج شده و به اراضي اطراف ورامين منتقل مي‌شوند.

ساماندهي برخي مشاغل بر سر دوراهي

اما ساماندهي مشاغل در برخي موارد به دو راهي رسيده است كه به‌دليل هزينه بردار بودن هر دو راه هنوز تصميمي براي آن گرفته نشده است. عيديان از باقي ماندن برخي از اين صنوف در داخل شهر خبر مي‌دهد:«درصورتي كه اين انبارها مواد آتش‌زا و سمي نگهداري نكنند، به شرط اينكه بتوانند موارد ايمني را رعايت كنند، مي‌توانند در شرايط خاص در داخل شهر بمانند. البته اين مسئله براي مواد شيميايي خطرناك در شهر ممكن نيست چون بسيار هزينه بر است.»

پرندگان مزاحم از شهر خارج شدند

از جمله مواردي ديگر كه ذهن كارشناسان ساماندهي صنايع و مشاغل تهران را به‌خود مشغول داشته است ساماندهي خيابان مولوي و برخي خيابان‌هاي اطراف است. شهرداري پخش پرندگان در خيابان مولوي را متوقف و آنها را به دو جايگاهي كه خود تعيين كرده بود انتقال داده است. هم چنين مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل تهران از اتمام طراحي كيوسك‌هاي مطبوعاتي خبر مي‌دهد كه قرار است در نهايت بين طرح‌هاي پيشنهادي، يك گزينه انتخاب شود.

اصناف راضي مي‌شوند

مدير عامل شركت ساماندهي صنايع و مشاغل تهران استقرار واحد‌هاي صنفي در شهرك‌ها را به نفع آنها مي‌داند: «شهرك‌هايي كه براي استقرار اين صنوف درنظر گرفته شده، تمامي امكانات خدماتي را دارا بوده و با در نظر گرفتن معيارهاي شهرسازي ساخته مي‌شوند و به‌طور حتم با گذشت زمان و مطرح شدن اين شهرك‌ها به‌عنوان مكان تجمع صنفي خاص، رضايت اين صنوف نيز جلب مي‌شود.» نصري تحمل بعضي از صنوف را خارج از توان شهر دانست و گفت:« شايد تنها بتوان براي برخي از صنوف تمهيداتي در نظر گرفت تا با كم شدن مزاحمتشان امكان ماندگار شدن در شهر را پيدا كنند.» به گفته وي شهرداري براي برخي از اعضاي صنوف مزاحم كه در برابر انتقال به خارج شهر مقاومت مي‌كنند، فرصت اوليه‌اي را قائل مي‌شود اما درصورت مقاومت و ادامه فعاليت‌ها، مجبور به اعمال فشار است.

به هرحال شهرداري تهران پس از دو دهه سكوت وارد مرحله اجرايي اين طرح پر از دست انداز شده و تصميم گرفته است كه تا چند سال آينده به تدريج همه مشاغل و صنايع مزاحم را به خارج از شهر تهران انتقال دهد تا آرامشي نسبي بر اين بخش از شهر وارد شده و حق شهروند در حد امكان پرداخت شود. همين هدف باعث پيشنهاد اين طرح با دو فوريت از سوي معصومه ابتكار در شوراي شهر شده است كه قرار است يكشنبه هفته آينده مورد بحث و بررسي قرار گيرد و به امضاي اعضاي شورا برسد تا راهي كوتا ه‌تر براي ساماندهي به اين بخش از شهر انديشيده شود.

تاريخ درج: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 13:14 تاريخ تاييد: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 15:22 تاريخ به روز رساني: 25 ارديبهشت 1387 ساعت 15:20
 چهارشنبه 25 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 287]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن