واضح آرشیو وب فارسی:فارس: رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران:
عقل شیعی راهی برای شناخت خدا و رهایی از مشکلات است
رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: شناخت خدا و رهایی از بند مشکلات اخلاقی در تشیع با عقل امکانپذیر است به عبارتی میتوان عقل شیعی را دارای جنبههای ادراکی و معیشتی دانست.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه پیش از ظهر امروز در همایش جریانشناسی و نقد اعتزال نو در تالار اندیشه پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم اظهار کرد: جریانهای عقلگرا و عقلستیز پس از اسلام به وجود آمدند و معتزله هم برای مقابله با هر دو آنها شکل گرفت. وی افزود: معتزله نو دغدغه انحطاط اسلام را دارند و نکته اساسی در مورد آنها این است که با وجود طیفهای مختلف، گوهر وجودی همه آنها واحد و تعریفشان از عقل هم مشترک است. رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با بیان اینکه مشکل اصلی متعزله نو با شیعه دوازده امامی است خاطرنشان کرد: در حقیقت مشکل اساسی آنها با عقلانیت است که شیعه نیز بر همین پایه استوار است. وی ادامه داد: اختلاف در عقلانیت میان شیعیان و معتزله این است که هرچند در ابزار بودن عقل اشتراک نظر دارند اما در عقیدهشان در نوع کاربست عقل دو راه جدا از یکدیگر است. خسروپناه با بیان اینکه از جمله عقاید معتزله میتوان به درک بدیهیات و استنتاج آن اشاره کرد گفت: در حقیقت عقلانیتی که در فلسفه شیعی وجود دارد در معتزله مشاهده نمیشود. رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران تصریح کرد: نخستین پدیده الهی، عقل شیعی است و تجلی آن در روح انسان مبدل به عقل ادراکی خواهد بود و نکته حائز اهمیت اینکه قرآن به طور صریح این عقل مستقل از وحی را مورد تایید قرار داده است. وی عنوان کرد: شناخت خدا و رهایی از بند مشکلات اخلاقی در تشیع با عقل امکانپذیر است به عبارتی میتوان عقل شیعی را دارای جنبههای ادراکی و معیشتی دانست در حالیکه معتزله چنین عقیدهای ندارد. خسروپناه با اشاره به سخنسرایی فراوان معتزله از عقلانیت گفت: البته معتزله نو به تمام و کمال دین را کنار نگذاشتهاند بلکه بر این عقیده هستند که گسترش اندیشههای غربی تنها راه خروج جهان اسلام از مشکلاتی است که گریبان مسلمانان را گرفته است. رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران به تلاش معتزله در راستای بازسازی اعتقادات پیروان اسلام در مورد وحی و عقلانیت است خاطرنشان کرد: آنها عقل و ایمان را در مقابل یکدیگر قرار میدهند و به ایمانی عقیده دارند که چنین عقلی سرمنشأ آن است. وی افزود: اصول فقه در نزد شیعیان برای شناخت شریعت به کار میرود ولی زبانشناسی مدرن ابزار معرفت دینی در میان معتزله به شمار میرود و به همین دلیل تعابیر نامناسبی از دین را در سخنان آنها میتوان دید. انتهای پیام/78004
93/10/18 - 15:29
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]