واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: استاد ادبيات فارسي دانشگاه روز سهشنبه در همايش نيشابور، شهر پايدار ايراني در فرهنگسراي سيمرغ نيشابور افزود:نيشابور مانند سرزمين مهين نياکان ايران جاودانه بارها از خاکستر خود برخاسته است. به گزارش خبرنگار ايرنا، وي تصريح کرد: هر زمان دشمنان تاختهاند اخگرهاي فرو نهفته در خوي و منش ما ايرانيان بيش از پيش پرشرار افروخته شده است. او افزود: ما در خاکستر نماندهايم مانند بسياري از مردمان و کشورهاي جهان که از پهنه تاريخ زدوده شدهاند و نيشابور نماد ايران و تاريخ و فرهنگ آن است. دکتر کزازي گفت: آن کس که به نيشابور ميانديشيد، اگر نمادينه بنگريم به ايران و سرگذشت آن انديشيده است. نيشابور شهري است که ناهيد در آن به دريوزه فيروزه در ميآيد؛ شهر ريواس، شهر باور و اسطوره است. وي افزود: ريوند يکي از سه آتشکده بزرگ ايران در روزگار ساساني در نزديکي نيشابور جاي داشت که آتش کشاورزان در آن ميافروخت. ريوند ريختي ديگر از ريواس است. اين استاد دانشگاه با طرح اين پرسش که چرا ريوند بدين نام ناميده شده است، گفت: چون ريواس گياهي است سپند آييني. وي افزود: روزگاري ددمنشان مغول ، آن مردمکشان ، با نيشابور چهها که نکردند و چه تباهيها و چه سياهيهايي در تازش مغول بر اين شهر که وارد نشد، بهگونهاي که اين شهر آباد به کشتزار تبديل شده بود.غزان نيز بر اين شهر تاختند و بسيار کساني را از دم تيغ گذراندند. دکتر کزازي اظهار داشت: من ايران را در نوشتاري به ققنوس تشبيه کردهام چرا که چندينبار ايران از درون خاکستر خود برخاست و همچنان پرشور و شرار جهان را افروخته است که البته داستان ايران همان داستان نيشابور است. سرپرست تيم باستانشناسي کهندژ و شادياخ نيشابور نيز در اين همايش به تشريح يافتههاي تيم خود پرداخت. دکتر رجبعلي لبافخانيکي گفت: در کاوشهاي خود به قطعههاي نقاشي روي گچ برخورد کردهايم که بعضي وقتها تا 9 لايه روي هم تکرار شده است. وي با اشاره به کشف بقاياي ظرفها در اين منطقه افزود: اين قطعات سفال بيانگر هنر آن زمان نيشابور است. او با اشاره به کشف قطعه گل پختهاي با اشکال شبيه خورشيد و صور فلکي ادامه داد: ادعا ميکنيم اولين شير و خورشيد جهان در شادياخ پيدا شده است و اين افتخار بزرگي براي تاريخ هنر نيشابور است. لباف خانيکي با اشاره به نتايج کاوش در کف پلان شادياخ گفت: تعداد بسيار زيادي ميخ و بستهاي آهني که نشاندهنده وجود سازههاي متنوع چوبي است کشف شده است که نشانگر آبادي و عمران شادياخ در زمان خودش است. وي اضافه کرد: اسکلتهايي کشف شدهاند که در پاي ديوارها مدفون هستند که نشانگر ريزش ديوار بر روي آنها است. او ادامه داد: در سال 1380 به دنبال ممانعت از کاوش به خاطر مالکيت در منطقه شمال شادياخ، کاوشهاي خود را در پهنه جنوبي با فرضيه وجود دروازه شادياخ شروع کرديم که در اولين کاوشها اين فرضيه با يافتن کف دروازه به اثبات رسيد. اين استاد دانشگاه گفت: نقشه دادههاي معماري شادياخ شامل ورودي و دروازه شادياخ، ديوار و باروي اصلي و فضاي معماري داخل دروازه تدوين و شکل رايانهاي آن بازسازي شده است. وي با اشاره به کشف عمارتي مربوط به دوره سلجوقي و خوارزمشاهي در محوطه شادياخ افزود: کتيبه کوفي پيداشده نشان ميدهد که اين عمارت چهار ايواني که داراي کارگاههاي مختلف صنعتي است متعلق به ملک و پادشاه منطقه بود. او ادامه داد: پيکرههايي يافت شده که اشکال آنها با فرهنگ اسلامي در تضاد است احتمالا مربوط به برنامههاي نمايشي بوده است. لباف خانيکي گفت: شيشه تخت براي اولين بار در ايران در دوره سلجوقي ساخته شد و در منطقه شادياخ کارگاه شيشهگري که براي نخستين بار شيشه تخت را ميساختند، کشف شده که اين نيز افتخار ديگري براي تاريخ نيشابور است. وي از کشف کارگاههاي متعدد صنعتي چون توليد آبانگور و خزينهاي با نقاشي ديواري در اين عمارت قصرمانند خبر داد. معاون برنامهريزي استاندار خراسان رضوي هم در اين همايش گفت: 120 ميليارد تومان اعتبار براي اجراي برنامههاي فرهنگي اختصاص داده شده است. محمدمهدي مروجالشريعه افزود: يونسکو به عنوان يک سازمان وابسته به سازمان ملل متحد فعاليتهاي وسيعي را در حوزههاي مختلف در سطح دنيا دارد که برگزاري همايش نيشابور شهر پايدار ايراني يکي از اين برنامههاي اثربخش است. وي تصريح کرد: انتظار بنده از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري و ادارات کل آنها در استان اين است که بر مبناي همين شاخصهاي بينالمللي، حداقل در مجموعه کشورهاي اسلامي و بعد آسيايي، شهرهايي مثل نيشابور را معرفي کنند. مروج الشريعه تاکيد کرد: الگوسازي براي معرفي اين مفاخر نبايد به سازماني چون يونسکو ختم شود. وي افزود: ما با احترام به همه مدلسازيهاي سازمانهاي جهاني از جمله يونسکو تاکيد داريم بايد وزارتخانه اي که رسالت را بر عهده دارد در معرفي و مدلسازي مناطق تاريخي ايران چون نيشابور پيشگام باشد. او ادامه داد: انتظار اين است که هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و هم سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري، فرهنگ و هنر و ادب کشور را با نام نيشابور به تمام نقاط همسطح جهان پيوند عالمانه بزنند. 7500/1654/589
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایرنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 341]