تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):اگر به تعداد اهل بدر [مؤمن كامل] در ميان شما بود، قائم ما قيام می ‏كرد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802551210




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ارتباط بي ربط گفت وگوهاي هسته اي و بحران منطقه اي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۷ دي ۱۳۹۳ (۰:۲۵ق.ظ)
سياست روز: ارتباط بي ربط گفت وگوهاي هسته اي و بحران منطقه اي
به گزارش خبرگزاري موج، «ارتباط بي ربط گفت وگوهاي هسته اي و بحران منطقه اي»عنوان سرمقاله روزنامه سياست روز است که در آن مي خوانيد؛
اگر فرض را بر اين بگيريم که گفت وگوهاي هسته اي ايران و ۱+۵ بر روي تحولاتي که در منطقه وجود دارد، تأثير مستقيم مي گذارد، دليل طولاني کردن اين مذاکرات هسته اي که چندين بار تا مرز توافق هم رسيده چيست؟!آيا براي کاخ سفيد حل موضوع هسته اي ايران و شکست داعش از اهميت بيشتري برخوردار است؟
اکنون که ائتلاف به اصطلاح ضد داعش با رهبري آمريکا شکل گرفته است، دستاوردي نداشته و حتي کمک هايي که براي نيروهاي عراقي از هواپيماها ريخته شد، به نيروهاي تکفيري داعش رسيد. که اين اتفاق براي چندمين بار است که مي افتد. داعش از رحم اجاره اي برخي کشورهاي عربي منطقه با نطفه آمريکايي به دنيا آمد. اين نيروها سلاح هاي پيشرفته آمريکا و عربستاني را در دست دارند. وظيفه آنها ايجاد آشوب و فتنه در منطقه غرب آسياست. هدف، ايجاد اختلاف ميان مسلمانان، از بين بردن زيرساخت هاي کشورهاي محور مقاومت از جمله سوريه، عراق و لبنان، سرگرم کردن جهان اسلام به موضوع گروه هاي تروريستي تکفيري همچون داعش، ايجاد انحراف در افکار عمومي مسلمانان از رژيم صهيونيستي به سوي خود و ... است.
اين اهداف اکنون تا اندازه اي براي آمريکايي ها محقق شده است. مقابله آمريکا و کشورهاي همپيمان او در گروه به اصطلاح ائتلاف ضد داعش تاکنون هيچ دستاوردي نداشته و اثبات مي کند که آنها به هيچ عنوان تصميمي براي پايان اين آشوب ها در منطقه ندارند و تنها با آنها بازي مي کنند. مانند گربه اي که با موش بازي مي کند اما آن را نمي خورد!
در کنار اين اتفاقات و تحولات منطقه اي، عراق به خاطر سياست هايي که آمريکايي ها در زمان اشغال اين کشور پياده کردند، از يک ارتش و نيروي نظامي کارآمد محروم شده است و اکنون که درگير جنگ با داعش است، کمک هاي جمهوري اسلامي ايران است که اين کشور را در مقابل گروه هاي تروريستي- تکفيري مقاوم ساخته است.تشکيل بسيح مردمي دستاوردي است که ايران آن را رقم زد.
نشانه هايي ديده مي شود که هنگام حضور ارتش آمريکا در عراق گروه هاي تروريستي در منطقه «جرف الصخر» که در جنوب بغداد و شمال کربلا قرار دارد، حضور داشتند. ارتش آمريکا براي آزاد سازي اين منطقه اقدامي نمي کند، سربازان آمريکا در طول ۱۰ سال اشغال نظامي عراق، يا نخواستند اين منطقه را از تصرف نيروهاي تروريستي تکفيري دربياورند و آنجا را پاکسازي کنند و يا اين که توان آن را نداشتند. ديدگاه نخست به واقعيت بسيار نزديکتر است. تروريست ها طي سال ها حضور در اين منطقه به تدارک و تجهيز خود پرداختند و توانستند دژي براي خود ايجاد کنند.
اما اين دژ با حمله نيروي نظامي عراق و نيروهاي بسيج مردمي اين کشور با راهنمايي و هدايت هاي نظامي ايران از تصرف نيروهاي داعش درآمد. اين پيروزي بزرگ بانام عمليات «عاشورا» در مهرماه ۱۳۹۳ اتفاق افتاد.
گرچه در ظاهر آمريکايي ها خود را از اين پيروزي ها عليه داعش و تروريست هاي تکفيري شادمان نشان مي دهند، اما در باطن، از اين اتفاقات که با کمک هاي جمهوري اسلامي ايران در عراق مي افتد، بسيار هم عصباني هستند.
اين که جمهوري اسلامي ايران پيشقدم مبارزه و مقابله با تروريست ها در منطقه شده است و پيروزي هاي چشمگيري هم با همراهي ارتش و نيروهاي مردمي عراق به دست آورده است براي آمريکايي ها و ائتلاف ضدداعش بسيار سنگين و آزار دهنده است. اين وضعيت آزار دهنده به اين خاطر است که آنها نمي خواهند گروه هاي تروريستي به اين زودي ها از بين بروند به همين خاطر آنها اقدام عملي کارسازي هم عليه تروريست ها انجام نمي دهند.
اما موضوع هسته اي که شايد يکي از اولويت هاي آمريکا باشد، ادامه و تمديد گفت وگوهاي هسته اي با ايران و به نتيجه رسيدن آن تاثيري بر پايان بحران کشورهاي منطقه دارد؟
ابتدا بايد بگوييم که اين دو مقوله ارتباط مستقيم و تاثيرگذار بر روي هم نبايد داشته باشند. سنجاق کردن اين دو موضوع به هم خواسته اي است که از سوي آمريکا و کشورهاي همپيمان او دنبال مي شود و تحليل گران هم درباره آن مي نويسند تا القا کنند، اگر موضوع هسته اي ايران حل شود بحران هاي منطقه اي هم حل خواهد شد و اگر با شکست روبرو شود، بحران منطقه فروکش نخواهد کرد و حتي برفروخته هم خواهد شد.
سرنوشت منطقه غرب آسيا (خاورميانه) به چند عامل بستگي دارد.
۱ـ خروج نيروهاي خارجي از منطقه
۲ـ قطع حمايت هاي سران کشورهاي عربي و غير عربي منطقه از گروه هاي تروريستي
۳ـ به رسميت شناختن دولت قانوني سوريه و بشار اسد
۴ـ مبارزه و مقابله جدي با گروه هاي تروريستي در منطقه از سوي همه کشورها
۵ـ پايان توطئه کاهش قيمت نفت که از سوي عربستان اجرا مي شود و ...
با اين حساب، دو مقوله جدا از هم گفت و گوهاي هسته اي و بحران منطقه، با ماهيتي متفاوت را به هم گره زدن، هدفي خاص را دنبال مي کند و آن از هر دو سر تحت فشار قرار دادن جمهوري اسلامي ايران براي کوتاه آمدن از منافع ملي و تن دادن به خواسته هايي است که ۱+۵ در مذاکرات مطرح مي کند. براي اين که اين هدف خنثي شود مذاکرات هسته اي بايد تنها در چارچوب مسائل هسته اي باشد و موارد ديگر به فضاي گفت وگوها وارد نشود، که ورود مسائل ديگر خواسته آمريکا و ديگر مذاکره کنندگان است. تفکيک اين دو از هم و حل مستقل هر يک از اين مقوله ها بايد در دستور کار جمهوري اسلامي ايران باشد. ارتباط دادن اين دو با هم هزينه هاي توافق را افزايش خواهد داد.

نويسنده: محمد صفري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن