واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
تندیس باغ ملی شیراز اصلاح شد/ تاثیرمجسمه های مدرن درتحلیل هنرهای تجسمی
شناسهٔ خبر: 2457964 سهشنبه ۱۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
استانها > فارس
شیراز- تندیس ورودی باغ ملی پس از گذشت مدت کوتاهی از نصب با اصلاح بخشی از نمای کلی روبه رو شد. به گزارش خبرنگار مهر، این تندیس به فاصله دو و نیم ماه پس از جانمایی در ورودی باغ ملی شیراز که ورودی پارک کودک این بوستان نیز هست و روزانه نگاه هر رهگذری را به خود معطوف می کند در حالی دچار حک و اصلاح شد که بارها پیش از بازنمایی طرح کلی آن از سوی کارشناسان سازمان زیباسازی شهرداری شیراز بازبینی شده و دچار تغییر شد و تندیسی که امروز در نهایت بخشی از آن بریده و ترمیم سطحی شد با نظر کارشناسان این سازمان در این محل نصب شده بود.در این باره سازنده این تندیس در گفتگو با مهر، با بیان اینکه این چهارمین مورد از تندیس هایی است که به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری شیراز ساخته است، گفت: مجسمه یادشده که یک زائر را نشان می دهد به نظر کارشناسان سازمان زیباسازی چون بخشی از نمای جلویی این مجسمه موجب خطر برای رهگذران و عابران شود یا باعث سقوط کسی شود که روی این بخش قرار گیرد، لذا بخش یادشده بریده و اصلاح شد.مفهوم کلی تندیس زائر دچار خدشه نمی شوداین دانش آموخته مجسمه سازی هنرهای زیبا دانشگاه تهران که تندیس هایی نیز برای زیرگذر رسول اعظم(ص)، میدان آبیاری و زیرگذر مطهری شیراز نیز طراحی و ساخته است، با اشاره به اینکه در هر صورت ساختار این تندیس به گونه ای است که مفهوم کلی آن دچار خدشه نمی شود، افزود: با توجه به اینکه بخشی از این تندیس صورت اسطوره ای طراحی شده و به شکل صخره ای قالب ریزی شده ممکن بود آسیبی را موجب شود که نیاز داشت اصلاح شود. اما در مفهوم کلی آن اثری به جا نمی گذارد.
هورسان که این تندیس را به صورت فایبرگلاس طراحی و ساخته در مورد به درازا کشیدن مدت ساخت این تندیس، گفت: طراحی و ساخت این پیکره انتزاعی یکسال به طول انجامید چراکه طرح اولیه آن خیلی متفاوت از این تندیسی است که دیده می شود.مجسمه ها و تندیس های قابل طرح و دارای تکنیکی در شیراز نصب شده استاین هنرمند مجسمه ساز در مورد عملکرد سازمان زیباسازی شهر شیراز نیز خاطرنشان کرد: دست کم در دوسال گذشته که با این سازمان تجربه همکاری داشته ام مجسمه ها و تندیس های قابل طرح و دارای تکنیک در این شهر نصب و جانمایی شده که قابل تقدیر است.ایده سرو که نشانه راست قامتی و آزادگی سرو است را کامبیز هورسان به عنوان یک اثر به سومین دوسالانه مجسمههای شهری فرستاده است.هورسان بیان کرد: مردم عادی مجسمه های شهری را به عنوان سردیس و تندیس میشناسند، به همین دلیل فرمهای مدرن مجسمههای شهری به تغییر نگاه مردم و تحلیل هنرهای تجسمی کمک میکند.
وی تصریح کرد: به تصویر کشیدن نقوش اسلامی و ترکیب آن با آیین و سنتهای ایرانی در مجسمههای شهری تداعی کننده فرهنگ غنی ایرانی اسلامی است.از این رو، برگزاری جشنوارههای مختلف در حوزه هنرهای تجسمی شهر را از حالت خاکستری خارج و به آنجان دوباره میبخشد.کامبیز هورسان فارغ التحصیل کارشناسی مجسمه سازی از دانشگاه تهران است و حضور در بینال اول و دوم شهری با مجسمه وحدت و مجسمه رقص باد را در کارنامه کاری خود دارد. او در سمپوزیوم سنگ تهران به عنوان یکی از هنرمندان فعال شناخته شد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]