تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805643907




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

افزایش نقش منطقه‌ ای ایران در سال ۲۰۱۵


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: افزایش نقش منطقه‌ ای ایران در سال ۲۰۱۵


ایران با برخورداری از مشروعیت عمومی و نیز با حکومتی که بر خلاف رهبران عرب از آرزوهای منطقه پشتیبانی می‌کند، نقش فزاینده منطقه‌ای در سال ۲۰۱۵ میلادی خواهد داشت . به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر به نقل از تسنیم ، گراهام فولر، معاون پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا و نیز رئیس پیشین مقر سازمان سیا در کابل در مقاله‌ای ضمن پیش‌بینی رویدادهای خاورمیانه در سال 2015 می‌نویسد: "نقش ایران به عنوان یک بازیگر منطقه‌ای افزایش خواهد یافت. من، علی‌رغم موانع، درباره مذاکرات آمریکا با ایران خوشبین هستم. هر دو طرف به شدت خواهان موفقیت در این حوزه هستند. عادی‌ سازی روابط برای ایجاد نظم در منطقه ضروری است. علاوه بر این، ایران و ترکیه تنها دو حکومت "واقعی" در منطقه‌ هستند که دارای یک حکومت‌گردانی بر اساس مشروعیت عمومی هستند. "
مقام سابق سیا رویدادهای خاورمیانه را پیش بینی کرد

معاون پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در ادامه می‌گوید: " این دو کشور برخلاف رهبران عرب از بسیاری از آرزوهای مردم منطقه حمایت می‌کنند. [کشوهای حوزه] خلیج [فارس] مجبور است خود را با واقعیت یک ایران با روابطی عادی‌شده وفق دهند؛ علی‌رغم صداهای جنگ‌ طلبانه‌ای که گهگاه طی یک قرن گذشته شنیده شده است دو طرف هیچگاه وارد جنگ با یکدیگر نشده‌اند. ایران یک قدرت پس از انقلاب است که چشم‌انداز خاورمیانه‌ای مستقل و رها از سلطه غرب را دارد - هیچ یک از دولت‌های عرب اینگونه نیستند. نفوذ ایران در منطقه در حوزه حمایت از چالش‌های منطقه‌ای علیه تلاش اسرائیل برای تسلط دائمی بر فلسطینی‌ها نیز افزایش خواهد یافت."

قدرت و تأثیرگذاری داعش کاهش می‌یابد
فولر در این مقاله همچنین می نویسد : " "تأثیرگذاری و قدرت داعش" در سال جدید میلادی رو به افول خواهد نهاد. "من پیشتر نیز گفته‌ام که داعش یک دولت پایا نیست؛ این گروه فاقد یک ایدئولوژی منسجم و کارآمد، نهادهای جدی سیاسی و اجتماعی، فرآیند جدی رهبری، توانایی مدیریت جزئیات پیچیده دولت‌گردانی، و نیز روابط دولت با دولت در منطقه است. این گروه همچنین علی‌رغم نارضایتی عمیق در میان سنی‌های عراق و سوریه خود را از بخش اعظمی از جمعیت سنی جدا ساخته است. وضعیت ایده‌آل این است که این گروه خود به خود، بدون مداخله وسیع خارجی، بالاخص غربی، که به نوعی منجر به تقویت ادعاهای ایدئولوژیک آن می‌شود، سقوط کند."
وی در ادامه می‌افزاید: "برای اینکه ایده داعش، در عمل و گفتار، به صورتی قطعی به شکست بینجامد باید به صورت خود به خود و در چشمان مسلمانان منطقه به شکست منتهی شود."

قدرت اردوغان در ترکیه رو به افول خواهد گذاشت
معاون پیشین شورای اطلاعات ملی آمریکا در ادامه این مقاله پیش بینی می کند : " تأثیرگذاری و نفوذ اردوغان در سال 2015 کاهش می یابد .  وی پس از یک دوره طلایی نخست‌وزیری در دهه نخست قدرت‌یابی حزب عدالت و توسعه، در اتهام‌ های فساد مالی غرق شده و به صورتی جنون‌آمیز به هر کسی که با شیوه حکومتی غیرمنطقی و دون‌کیشوت‌واری وی مخالفت می‌کند، حمله کرده است. وی در مسیر تخریب نهادها و نیز میراث خود و حزبش قرار گرفته. من هنوز هم معتقدم که نهادهای ترکیه، هر چقدر هم که توسط اردوغان ضعیف شده‌اند، برای نگه داشتن کشور در مسیر دموکراتیک و غیرخشونت‌آمیز، در زمانی که اردوغان حمایت عمومی را از دست می‌دهد - اتفاقی که شاید به این زودی‌ها رخ دهد - کافی خواهند بود."

روسیه نقش مثبت و عمده‌ای در تحولات دیپلماتیک خاورمیانه خواهد داشت
فولر درباره روسیه 2015 نیز پیش بینی کرد : " روسیه نقشی عمده و در مجموع مثبت در تحولات دیپلماتیک خاورمیانه ایفاء خواهد کرد. توانایی روسیه برای ایفای نقشی دیپلماتیک (و فنی) برای حل مسأله هسته‌ای ایران، و تأثیرگذاری مهم آن در سوریه نمایانگر کمک‌های این کشور به حل فصل این دو مناقشه بسیار مهم و پرخطر که کل منطقه را تحت تأثیر قرار می‌دهند، است."
وی در ادامه می‌گوید: "مهم است که نقش روسیه مورد پذیرش قرار گیرد نه اینکه به عنوان نوعی تنش جهانی جنگ سردی نوین قلمداد گردد، کشمکشی که غرب نیز دستکم به اندازه روسیه مسؤولیت دارد. غرب بر شعله‌ور کردن مناقشه‌ای با مسکو از طریق سعی در جهت بسط ناتو به اوکراین، دست زده است. آیا می‌توانید متصور شوید در صورتی که چین و مکزیک وارد پیمانی نظامی شده و تسلیحات چین در مکزیک مستقر شود، واکنش آمریکا چگونه خواهد بود؟"

طالبان افغانستان به قدرت نزدیک‌تر خواهد شد
رئیس پیشین مقر سیا در کابل می‌گوید:  که در سال 2015 "طالبان پیشروی بیشتری به سمت قدرت در داخل حکومت افغانستان خواهد کرد. پس از 13 سال جنگ در افغانستان، آمریکا نتوانسته ثبات را به این کشور به ارمغان آورده و یا طالبان را به عنوان یک عامل مهم در معادله قدرت ملی حذف کند. طالبان چیزی بیش از یک جنبش اسلامی است؛ این گروه از بسیاری جهات تبدیل به نماد ملی‌گرایی پشتون در افغانستان شده است (اگرچه تمام پشتون‌ها چنین نقشی را برای طالبان قائل نیستند). در سال 2001 و با سرنگونی طالبان توسط آمریکا پشتون‌ها چیزهای زیادی از دست دادند؛ ورود طالبان به دولت جدید برای آینده ثبات در افغانستان ضروری است. طالبان سعی خواهد کرد که در سال جاری قدرت خود را در میدان‌های نبرد افزایش دهد تا قدرتش برای درخواست‌های سیاسی در صورت هر نوع مذاکره آتی بر سر تقسیم قدرت، افزایش یابد. این گروه‌ها را نمی‌توان از دولت حذف کرد. ثبات مورد نیاز در پاکستان نیز تا حدود زیادی به حل و فصل این موضوع وابسته است."
 


دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۱۲:۲۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه خبر]
[مشاهده در: www.irinn.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن