تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم گنج بزرگی است که با خرج کردن تمام نمی شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820208340




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنتی: کتاب و قلم نگاهدار علم، حکمت و فرزانگی است


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: جنتی: کتاب و قلم نگاهدار علم، حکمت و فرزانگی است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: کتاب و قلم نگاهبان ، نگاهدار علم ، حکمت ، فرزانگی و روشنی بخش محفل اندیشوران و فرزانگان است.
آفتاب: به گزارش ایرنا، علی جنتی عصر دوشنبه در آیین چهاردهمین بزرگداشت حامیان نسخ خطی افزود: هر آنچه که در فرآیند این نگاهبانی و نگاهداری قرار دارد به همان میزان از ارزش و ستایش برخوردار است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نسخه های خطی به عنوان یکی از کهن ترین ابزار انتقال دانش ، حکمت و فرهنگ، جایگاهی بی همتا در همه فرهنگ های بشری دارند، افزود: این نسخ خطی، دست نوشته هایی هستند که ما را با چیستی ، چگونگی علم و فرهنگ گذشته آشنا می سازند و هویت فرهنگی ریشه دار و افتخارآفرین پیشینیان را به یاد ما می آورد.


جنتی گفت: این گونه است که باید نسخه های خطی را هویت نامه، فرهنگ و تمدن یک ملت به شمار آورد ، از همین منظر نسخه های خطی اسلامی و ایرانی، توانامه فکری و فرهنگی مسلمانان و به ویژه ایرانیان مسلمان است.


وزیر ارشاد این موضوع را نیز گفت که شناخت و بهره وری از سنت اصیل و دیرپای اسلامی و ایرانی جز با شناسایی دقیق و درست نسخه های خطی میسر نیست.


وی ادامه داد: حفظ ، نگاهداری و مرمت این اشیا نفیس فرهنگی و تمدنی، گام نخست برای بهره مندی از این ذخایر ارزشمند است و این گام نخست پایه و پشتوانه ای است که بتوان گام های بعدی را بهتر، کارآمدتر، صحیح تر و سریع تر برداشت.


جنتی با بیان فعالیت های دیگری که در زمینه نگهداری نسخه های خطی انجام می شود، گفت: تصویربرداری دیجیتالی از نسخه ها ، اسناد و امکان دسترسی پژوهشگران به آن ها ، معرفی و فهرست نگاری منابع مکتوب و بالاخره مقابله ، تصحیح ، تحقیق روشمند و عالمانه آن ها از جمله فرآیند هایی است که در مرحله بعدی انجام می پذیرد. 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این که این گام ها که سپری کردن هر کدام وابسته به کوشش های دانشمندانی کاردان و نیازمند صرف سال ها از عمر گرانبها همراه با تتبع و تعلیم ایشان است، گفت: اینها هریک پله های نردبان ترقی و تعالی فرهنگی به شمار می آیند تا ما آثارپیشینیان دانشور و متفکر خود را بهتر بشناسیم. 


جنتی با اشاره به شناخت صحیح اصیل و آگاهانه به عنوان ابزاری در جهت بازاندیشی و تحلیل سنت گذشته گفت: پس از شناخت صحیح است که می توانیم محاسن را تقویت کرده و همچون چراغی فرا راه آیندگان قرار دهیم. 


وی افزود: باید در این راه از ضعف ها و کاستی ها درس بیاموزیم و در جبران و ترمیم آن ها بکوشیم. 


جنتی گفت: شناخت و تحلیل سنت ها و میراث گذشته عامل نمودار ساختن برجستگی ها و رفع کاستی ها است. 


جنتی با اشاره به این که بررسی و شناخت در این حوزه از سویی گذشته پر افتخارمان را در یادها زنده می کند و نیرویی دو چندان برای پیمودن مسیر دشوار و طولانی آینده فراهم می آورد گفت: از سوی دیگر نیز این نکته را به ذهن و ضمیر ما القا می کند که همواره باید رو به آینده داشت و با بهره از گذشته، مسیر روشن تری برای آتیه رقم زد، زیرا یک لحظه توقف در گذشته به منزله سال ها عقب ماندن از پیشرفت آینده است. 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حیات هر ملتی در پاسداشت گذشته پر افتخار خویش است و استمرار و پاسداشت آن گذشته پر افتخار جز با ادامه مسیر و گسترش مرز های دانایی و علم میسر نیست. 


وی تصریح کرد، اینجاست که می باید تاکید کرد، تحقیق در نسخه های خطی گامی بنیادین برای پیشرفت بسیاری از حوزه های علوم انسانی و اسلامی است. 


جنتی با بیان این که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از همین منظر به حلقه های به هم پیوسته حفظ و نگهداری، مرمت و تصویر برداری، تصحیح، تحقیق و نشر متون ویراسته و چاپ عکسی نسخه های خطی به عنوان گام هایی فرهنگ ساز و تمدن آفرین می نگرد، گفت: این وزارتخانه تلاش عالمانه همه دانشوران، محققان و استادان این عرصه ها را به عنوان فعالیت های فرهنگی بنیادین که دشوار و زمان بر، اما ضروری و اساس بسیاری از تحقیقات بعدی است قدر می نهد و حمایت از آن ها را وظیفه خود می داند. 


وی با اشاره به چهره شاخص و برجسته این دوره از بزرگداشت گفت: همایش حامیان نسخ خطی امسال ، به طور خاص مزین به نام محقق پر تلاش، کتابشناس خبیر و دانشند دلبسته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران آیت الله حاج شیخ "عزیز الله عطاردی" است. بزرگمردی که به شوق علم و دانش، در حوزه های متعدد نسخه های خطی ،از شناسایی و تصویر برداری در کشورهای دور و نزدیک گرفته تا بازخوانی و تصحیح و تحقیق آن ها یک تنه اما استوار و راسخ قدم های بزرگی برداشت. 


جنتی ادامه داد: آیت الله عطاردی علاوه بر کوشش های ارجمند در زمینه نسخه های خطی و تتبع در متون گذشته در راه بازشناسی هویت گذشته ایران و به ویژه ناحیه خراسان ، منطقه به منطقه، شهر به شهر و روستا به روستا خراسان بزرگ را در نوردید تا بتواند با درک درست تاریخی از جغرافیای فرهنگی ایران زمین، برای نسل بعدی چراغی در راه شناخت تمدن افتخار آفرین گذشته برافروزد. 


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همایش حامیان نسخ خطی، از آن رو که عهده دار بزرگداشت و تجلیل و مهم تر از آن معرفی حوزه های گوناگون این عرصه به جامعه است قطعا گامی مفید و مثمر ثمر در این زمینه خواهد بود. 


جنتی در پایان ضمن ارج نهادن به مقام شامخ آیت الله عطاردی گفت: امیدوارم که تحقیقات او پشتوانه گام های بعدی جوانان این مرز و بوم در سال های آینده باشد و امیدی را زنده کند که همپای تدبیر، مایه سرافرازی و سربلندی روز افزون و پیوسته ایران اسلامی باشد. 


چهاردهمین آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی امروز علاوه بر وزیرارشاد میزبانان فعالان این عرصه در کتابخانه ملی بود .


بررسی میراث خطی در اداره کل امور خطی سازمان اسناد و کتابخانه ملی در طول یک سال انجام شده و به همین منظور برگزیدگان نسخه های خطی به خاطر فعالیت در طول سال 93 در این آیین تجلیل خواهند ش"تألیف، تدوین و ترجمه کتاب، مقاله و پایان نامه"، "نقد و تصحیح متون"، "فهرست نویسی و فهرست نویسان"، "اهداگران مجموعه های خطی"، "نشریات فعال در حوزه نسخه خطی"، "طرح های پژوهشی"، از محور های این مراسم است.


همچنین "مرمت سنتی و مجازی"، "مؤسسات فعال در حوزه نسخ خطی"، "سایت های فعال در زمینه نسخ خطی"، "طراحی نرم افزارهای اطلاع رسانی و آموزش نسخ خطی"، "یادداشت، گفت و گو و گزارش" را از دیگر محورهای این آیین عنوان کرد.


آیین بزرگداشت حامیان نسخ خطی ابتدا در دهه 70 در کتابخانه مجلس پایه گذاری شد و امسال برای چهاردهمین بار در سازمان اسناد و کتابخانه ملی برگزار می شود. 




تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 28]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن