واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۶
عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران گفت: حکومتهای اقتدارگرا از آن روی که همه عرصههای زندگی انسان را محل اعمال قدرت خود میبینند، قلمرویی به نام حریم خصوصی را به رسمیت نمیشناسند. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه فارس، دکتر رحیم نوبهار در نشست تخصصی حقوق شهروندی با تاکید بر حریم خصوصی از منظر فقه و حقوق در دانشکده حقوق دانشگاه شیراز گفت: مداخله دولتی در حریم خصوصی با انگیزهها و دغدغههای متفاوت انجام میشود که گاهی بر اقتدارگرایی مبتنی است. وی با بیان اینکه انسان با دو ساحت حریم خصوصی و عمومی نیازهای روحی و طبیعی خود را برآورده میکند، به اندیشههای مطرح شده در سنت ارسطویی اشاره و اضافه کرد: در دوران اخیر نیز "هانا آرنت" فیسلوفی بود که سنت ارسطویی را در حریم خصوصی غنا بخشید و این مفهوم را به عرصه جنگ دولتها و رویکردهای اقتدارگرا آورد. نوبهار با بیان اینکه گاه مداخله در حریم خصوصی با رویکرد پدرسالاری نمایان میشود، افزود: در این دیدگاه بیآنکه تاکید بر اخلاق باشد، اعتقاد بر این است که حاکمیت باید همچون پدر و سرپرست طفل، مراقب شهروندان خود باشد. نوبهار یادآور شد که این دیدگاه با چالشهای بزرگی رو به رو است. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه گاه مداخله با رویکرد اخلاقگرایی انجام میشود، عنوان کرد: این رویکرد با وجود آنکه در نگاه نخست بیاشکال جلوه میکند، اما با چالشهای سختی از جمله تناقض نمای استفاده از الزام و اجبار برای رسیدن به اخلاق، رو به رو است. عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی یکی دیگر از چالشها را ذهنی بودن اخلاق و امکان اختلاف دولت و شهروند در تعیین امر اخلاقی و تفسیر و تعبیر آن و صلاحیت اخلاقی دولت برای پیگیری و اجرای اخلاق دانست. نوبهار معتقد است: دشواریهای پیش گفته میطلبد تا حتی دولت اخلاقگرا در زمینه مداخله در حریم خصوصی شهروندان بیباک و گشاده دست نباشد، شاید رهاورد مداخلههای اخلاق گرایانه در حریم خصوصی، نهادینه کردن نفاق و دورویی در جامعه باشد. وی گفت: صلاحیت شخصی دولت برای مداخله در اخلاق میطلبد که حاکمیت پیوسته از خود بپرسد آیا به اندازه کافی به بنیادهای اخلاقی پایبند است تا بتواند شهروندان را به زیست اخلاقی الزام کند یا نه؟ استاد حقوق دانشگاه شهید بهشتی تاکید کرد: دل مشغولیهای پیش گفته باید یک دولت معقول و منصف را بیشتر به سویی هدایت کند تا به جای الزامات قانونی و به ویژه الزامات قهرآمیز کیفری، به سیاست تشویق خیر و فضیلت در جامعه مدنی روی بیاورد تا به نهادینه شدن اخلاق در تار و پود جامعه کمک کند. نوبهار گفت: منطق بهرهگیری از تشویق به جای منطق طرد اجتماعی بسیار سودمند است. شاید این دیدگاه با شمار زیادی از آموزههای قرآنی همخوان باشد، همان طور که خداوند در قرآن به پیامبر(ص) خود خطاب میکند که به مردم یادآوری کن که تو تنها یادآوری کنندهای و تو بر آنان سیطره نداری. انتهای پیام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]