محبوبترینها
سررسید تبلیغاتی 1404 چگونه میتواند برندینگ کسبوکارتان را تقویت کند؟
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1853320421
روایت متفاوت حداد عادل از شیار ۱۴۳ -
واضح آرشیو وب فارسی:مهر:
روایت متفاوت حداد عادل از شیار ۱۴۳
شناسهٔ خبر: 2449640 شنبه ۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۳
فیلم > مجله مهر
دکتر غلامعلی حداد عادل پس از تماشای فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ ساخته نرگس آبیار، در یادداشتی نوشت:حقیقتی كه به فیلم اعتبار بخشیده، ایمان است و میوههای آن كه صبر و توكل و ایثار و شجاعت باشد. مجله مهر: متن یادداشت دکتر غلامعلی حداد عادل در پایگاه خبری نماینده به این شرح است:گرچه میدانم نمیآیی ولی هر دم ز شوق
سوی در میآیم و هر سو نگاهی میكنمبیش از پنجاه سال بود این یك بیت شعر را، كه نمیدانم از كیست، در خاطر داشتم، اما هیچوقت مصداق آن را، مثل آن شب كه به تماشای فیلم «شیار ۱۴۳» رفتم پیدا نكرده بودم. از دهه فجر سال ۹۲ كه نام این فیلم بر سر زبانها افتاد و چندین جایزه جشنواره سینمایی را به خود اختصاص داد پیوسته مایل بودم آن را ببینم. این مقصود، سرانجام، سهشنبه یازدهم آذرماه ۹۳ حاصل شد. خانم نرگس آبیار نویسنده و كارگردان فیلم و آقایان محمدحسین قاسمی و ابوذر پورمحمدی تهیهکنندگان و خانم مریلا زارعی بازیگر اوّل آن است.نخستین نكتهای كه در باب این فیلم گفتنی است این است كه هیچیک از شیوههایی كه برای ایجاد جذبه و رونق بخشیدن به گیشه در بیشتر فیلمهای سینمایی مرسوم و معمول است در آن دیده نمیشود و بااینحال فیلم هم جاذبه دارد و هم پرفروش است و تماشاگران بسیاری از قشرهای مختلف مردم را با سلیقههای مختلف جذب میكند. نام فیلم معنا و مفهومی در ذهن مردم ندارد و تنها در پایان فیلم است كه معنی آن بر بینندگان معلوم میشود. در فیلم از موسیقی سنگین و فاخری كه همواره با متن همراه باشد خبری نیست. بازیگران هم آرایش و آلایشی ندارند. بازیگر اصلی فیلم كه نقش مادر یك رزمنده به جبهه رفته را بازی میكند، سادگی و بیپیرایگی و چهره آفتابسوخته و قامت رنجدیده زنان روستایی كشورمان را دارد. صحنههای فیلم غالباً یك خانه محقر روستایی را نشان میدهد كه همه اهل آن خانه و آن روستا به لهجه كرمانی صحبت میكنند. در شیار ۱۴۳ از آبوتاب و رنگولعاب و ترفندهای سینمایی و صحنههای پر زدوخورد و عملیات حیرتآور تیراندازی و رانندگی در جادهها و كلیشههای تكراری بعضی فیلمهای دیگر خبری نیست.
اكنون میباید پرسید اگر شیار ۱۴۳ از جاذبههای معمول سینمایی استفاده نكرده است چه چیز آن را موردعلاقه و توجه مردم و صاحبنظران سینما كرده است؟ پاسخ این است كه شیار ۱۴۳ قوت اصلی و جاذبه فراوان خود را از حقیقتی بهدست آورده كه نویسنده و كارگردان فیلم (خانم نرگس آبیار) آن را دیده و شناخته و از كنار آن بیاعتنا نگذشته است. حقیقتی كه به فیلم اعتبار بخشیده، ایمان است و میوههای آن كه صبر و توكل و ایثار و شجاعت باشد.وقتی جنگ عراق علیه ایران آغاز میشود، یونس، تنها پسر یک خانواده روستایی، كه مادرش «الفت» او را با بیپدری بزرگ كرده، همراه با تنی چند از جوانان روستا و صدها و هزاران نفر از جوانان استان خود عازم جنگ میشود، با این امیدواری كه بهزودی به خانه بازگردد و داماد شود؛ امّا این آرزو هیچگاه برآورده نمیشود و آن مادر تا پایان جنگ منتظر میماند الفت، روزی هزار بار میمیرد در حسرت اینكه یکبار دیگر فرزندش را ببیند. زانپس دو سال دیگر تا بازگشت اسیران جنگ و سپس از پنج سال دیگر چشم به در میدوزد تا كسی در خانه او را بكوبد و از یونس او، از یوسف گمگشته او خبری بیاورد. سرانجام انتظار تلخ و طاقتسوز پانزده ساله به پایان میرسد و یونس به خانه بازمیگردد. اینجاست كه زیباترین و گیراترین صحنههای فیلم آفریده و ساخته میشود. بازی مكرر دوربین روی دو صحنه آغاز و پایان زندگی یونس غمانگیزترین صحنه فیلم است. مادر گریه نمیكند، او اهل صبر و تسلیم است، اما در سینما، تماشاگران، گریه میكنند. در این صحنه، این تماشاگران هستند كه شیار ۱۴۳ را با اشك و آه خود كامل میكنند. به قول اخوان، «ابرهای همه عالم، شب و روز، در دلم میگریند».داستان شیار ۱۴۳، بههیچوجه داستانی عجیبوغریب و تخیلی نیست. این فیلم زندگی واقعی یك مادر شهید را حكایت میكند. مادری كه در ایران امروز نمونه بسیار دارد. همان مادران چشمبهراه، كه هر وقت تشییع پیكر تازهیافته شهیدان اعلام میشود، عكس جگرگوشگان خود را به سینه میفشارند و از اینوآن سراغ فرزند خود را میگیرند.جنگ و جبهه یكی از واقعیات برجسته و درخشان و مهم انقلاب اسلامی ماست. انقلاب، واقعیتهای ناشناخته فراوان دارد، جنگ هم زوایای ناشناخته بسیار دارد. جنگ، صدهزار جلو داشته است كه برای دیدن آنها صدهزار دیده لازم است. دوربین فیلم شیار ۱۴۳ یكی از آن صدهزار دیده است. نویسنده و كارگردان شیار ۱۴۳ به سراغ یكی از واقعیتهای ناشناخته جنگ رفته است. واقعیت مادران چشمانتظار. آنها كه روزی فرزندان مثل دستهگل خود را بوییدند و بوسیدند و به جبهه فرستادند و سپس سالها چشم به در دوختند تا مسافرشان از سفر برگردد. فیلم شیار ۱۴۳، فیلمی هنرمندانه است، اما هنرمندی تهیهكننده و كارگردان و بازیگران این فیلم از جنس هنرمندیهای هنرپیشگان فیلمهای هالیوود و بالیوود نیست، هنر آنها در این است كه اجازه دادهاند واقعیت، همانطور كه هست، روایت شود و به نمایش درآید. هنر آنها در این است كه حقیقت را «بزك» نكردهاند، بلكه اجازه دادهاند با زیبایی ذاتی خودش جلوه كند. سادگی و صمیمیت شیار ۱۴۳ بهاندازهای است كه بیننده به آن به چشم یك فیلم مستند نگاه میكند و این عیب فیلم نیست بلكه حسن آن است. سینمای حقیقت اینجا حقیقت پیدا كرده است. در این فیلم، همه، هنرمندانه، خود را كنار كشیدهاند تا واقعیت، حقیقت خود را، آنچنانکه هست، نشان دهد.
شیار ۱۴۳، فیلمی است فوقالعاده انسانی و علت جاذبه بیهیاهوی آن نیز همین انسانی بودن آن است. این فیلم احساسات و عواطف یك مادر را بیان میكند، از رنجی كه او میبرد حكایت میكند و غم و درد او را به تماشاگر منتقل میسازد؛ غصه دلواپسی، نگرانی، چشمانتظاری او را، دلبستگی، امیدواری، شور و اشتیاق دوست داشتن فرزند و خلاصه پانزده سال زندگی او را در برزخ بیم و امید، در میانه تاریكی و روشنایی، زندگی در حال چشم دوختن به افقی كه نه روشن است و نه تاریك. شیار ۱۴۳ انسان را با همه رگ و گوشت و پوست و خونش، مادر را با احوال زنانهاش، با نجواهای نیمهشب صمیمانهاش، با نغمههای روزانه روستاییاش، به نمایش میگذارد.موضوع بسیاری از فیلمهای سینمای ایران، در دهههای اخیر، زن و زندگی زنانه بوده است؛ اما زنی كه در شیار ۱۴۳ معرفی میشود، زن دیگری است. او دختر دانشجویی نیست كه گرفتار تمایلات عاشقانه همكلاسی خود شده باشد. پرستاری نیست كه در بیمارستان ماجراهایی بر او بگذرد. او یك مادر شهید است، زنی روستایی، كه پانزده سال است چشم به در دوخته تا فرزندش را ببیند. او یك زن قهرمان ایرانی است و نماد و نمونه نزدیك به یك میلیون مادر ایرانی است؛ كه فرزندان خود را به جبهه فرستادهاند. نویسنده و كارگردان چون خود یك زن بوده، در درك و بیان عوالم زنانه و احساسات مادری موفق بوده است. شیار ۱۴۳، بیستوشش سال پس از اعلام آتشبس، نسل جوان امروز ایران را با یك صفحه از كتاب چند هزار صفحهای جنگ آشنا میكند. نسلی كه جنگ را ندیده و بسا كه داستان آن را هم نشنیده باشد.بعید نیست كه این فیلم به مذاق و مزاج جشنوارههای كن و اسكار خوش نیاید. آنها فیلمهای دیگری را میپسندند و شیفته هنرپیشههای جوانی هستند كه حاضر شده باشند باورها و ارزشهای جامعه خود را در مقابل دوربینهای آنها به حراج بگذارند. آنها به كارگردانهایی جایزه میدهند كه ایران را یكسره سیاهِ سیاه نمایش دهد. اگر آنها شیار ۱۴۳ را نپسندند باكی نیست. مردم ایران این فیلم را میپسندند، چون در این فیلم خود را میبینند، زنان و مادران ایرانی را میبینند با قامتی استوار و ایمان و ارادهای چون كوه. مردم ایران با دیدن قد خمیده الفت، راز ایستادگی و استواری قامت بلند ایران را در هفت هزار سال تاریخی كه دارد كشف میكنند. باید از همه كسانی كه با تولید شیار ۱۴۳ نگاهی دیگر را برای دیدن واقعیتهای ایران و زن ایرانی تجربه كردهاند، سپاسگزار باشیم.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]
صفحات پیشنهادی
حداد عادل: محال است جلوی آمریکاییها فرش قرمز پهن کنیم/ برخی در روزنامهها رسماً به استقبال آمریکا رفتهاند
حداد عادل محال است جلوی آمریکاییها فرش قرمز پهن کنیم برخی در روزنامهها رسماً به استقبال آمریکا رفتهاند نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محال است جلوی آمریکاییها فرش قرمز پهن کنیم گفت برخی در روزنامهها رسماً به استقبال آمریکا رفتهاند به گزارش نامه نیوز غلامعلی حبررسی کارنامه ۲۰ فرهنگستان با حداد عادل |اخبار ایران و جهان
بررسی کارنامه ۲۰ فرهنگستان با حداد عادل طبق آییننامه هیچ مجموعه واژهای را برای تصویب نهایی قبل از سپری شدن مدت سه سال آزمایشی آن برای امضا به رئیس جمهوری تقدیم نمیکنیم کد خبر ۴۵۶۵۳۳ تاریخ انتشار ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸ ۲۴ - 09 December 2014 بارها این جمله مشهور را از رسانه ملی یاحضورکارگردان «شیار ۱۴۳» در سیما
امشب حضورکارگردان شیار ۱۴۳ در سیما برنامه زنده باد زندگی شبکه دو سیما دوشنبه شب با حضور تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ به بررسی نقش زنان در دفاع مقدس می پردازد به گزارش سرویس فرهنگی جام نیوز برنامه شبانگاهی «زنده باد زندگی» دوشنبه شب ۱۷آذر ماه میجواب ˝حدادعادل˝ به چند شغله بودن اعضای شورای انقلاب فرهنگی
جواب ˝حدادعادل˝ به چند شغله بودن اعضای شورای انقلاب فرهنگی ۱۳۹۳ دوشنبه ۱۷ آذر ساعت 11 31 سرویس مجازی خبرگزاری پانا شورا برای برون رفت از معضل چند شغله بودن اعضا چه راهکاری اندیشیده است دکتر حداد عادل راهکارش این است که امثال شما جوانان هرچه زودتر درس و تحصیلاتتانغلامعلی حدادعادل در گفتوگو با فارس عنوان کرد جلد دوم فرهنگ جامع زبان فارسی در نمایشگاه کتاب/ معرفی اعضای جدید
غلامعلی حدادعادل در گفتوگو با فارس عنوان کردجلد دوم فرهنگ جامع زبان فارسی در نمایشگاه کتاب معرفی اعضای جدید فرهنگستان بعد از تصویبرئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت نفرات جدیدی را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کردهایم که در صورت تصویب اسامی آنها را اعلام میکنیم غلامعلحداد عادل درگذشت آیتالله غیوری را تسلیت گفت
با صدور پیامی حداد عادل درگذشت آیتالله غیوری را تسلیت گفت نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت آیت الله حاج سید علی غیوری را تسلیت گفت به گزارش حوزه پارلمان باشگاه خبرنگاران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با صدور پیامی درگذشت آیت الله حاج سیدپیشنهاد حدادعادل برای ممیزی کتاب/ مصادیق را در رسانهملی طرح کنید -
در گفتگو با روزنامه دولت مطرح شد پیشنهاد حدادعادل برای ممیزی کتاب مصادیق را در رسانهملی طرح کنید شناسهٔ خبر 2439168 سهشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۱ ۱۰ فرهنگ > کتاب غلامعلی حدادعادل با اشاره به معضل ممیزی و حواشی پیرامون آن در سالهای اخیر میگوید در صورت کسب کرسی ریاست جمهوری مصدمادر شهیدی که سوژه فیلم «شیار ۱۴۳» شد+تصاویر
مادر شهیدی که سوژه فیلم شیار ۱۴۳ شد تصاویراختر نیازپور شخصیت اصلی فیلم شیار ۱۴۳ زنی است رنجکشیده قدی خمیده دارد و عصا بر دست با لهجهی شیرین کُردی صحبت میکند وقتی صحبت از محمدجعفر رضایی فرزند شهیدش به میان میآید صدایش میلرزد و برق چشمانش را میتوان به وضوح دید سایت مشرقحدادعادل: اطلاعات مجلس از مذاکرات،بیش از دانشجویان نیست
حدادعادل اطلاعات مجلس از مذاکرات بیش از دانشجویان نیستتاریخ انتشار دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰ ۴۶ غلامعلی حداد عادل در مصاحبه با کیهان گفت بازار در پیروزی انقلاب هم در این ۳۶ سال پس از پیروزی پشتیبان انقلاب اسلامی بود اما حقیقت این است که بازار نقش محوری خود را در مقایسه باکارگردان «شیار ۱۴۳» به سیما می آید
کارگردان شیار ۱۴۳ به سیما می آید برنامه زنده باد زندگی شبکه دو سیما دوشنبه شب با حضور تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ به بررسی نقش زنان در دفاع مقدس می پردازد فارس برنامه شبانگاهی زنده باد زندگی دوشنبه شب ۱۷آذر ماه میزبان محمد حسین قاسمی تهیه کننده و نرگس آبیحداد عادل: برخی رسماً به استقبال آمریکا رفتهاند
در مراسم 16 آذر دانشگاه تهران حداد عادل برخی رسماً به استقبال آمریکا رفتهاند نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محال است جلوی آمریکاییها فرش قرمز پهن کنیم گفت برخی در روزنامهها رسماً به استقبال آمریکا رفتهاند به گزارش جام نیوز غلامعلی حداد عادل نمایندحاشیهنگاری فارس از روز دانشجو با حضور حدادعادل و جلیلی ۱۶ آذری به رنگ مقاومت/انتقاد دانشجویی که مخاطب «
حاشیهنگاری فارس از روز دانشجو با حضور حدادعادل و جلیلی۱۶ آذری به رنگ مقاومت انتقاد دانشجویی که مخاطب ویژه داشت مرگ بر آمریکا شعار کلیدی روز دانشجو۱۶ آذری به رنگ مقاومت انتقاد دانشجویی که مخاطب ویژه داشت و مرگ بر آمریکا شعار کلیدی روز دانشجو از مهمترین حاشیههای امروز روز دانشجحداد عادل: باید مسائل سیاسی در دانشگاهها نقد شوند
حداد عادل باید مسائل سیاسی در دانشگاهها نقد شوند حداد عادل با بیان اینکه ما معتقدیم که دانشجویان امروز هم باید در مسائل سیاسی دخالت کنند افزود دانشجویان نباید نسبت به سرنوشت کشور خود بی اعتنا باشند بلکه باید با آگاهی مسائل موجود در کشور را نقد کنند آفتاب یک نماینده اصولگرایحداد عادل: برخی به استقبال آمریکا رفتهاند
حداد عادل برخی به استقبال آمریکا رفتهاندتاریخ انتشار يکشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۸ ۱۷ نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه محال است جلوی آمریکاییها فرش قرمز پهن کنیم گفت برخی در روزنامهها رسماً به استقبال آمریکا رفتهاند به گزارش فارس غلامعلی حداد عادل نماحضور تهيهکننده و کارگردان فيلم سينمايي شيار ۱۴۳
۱۶ آذر ۱۳۹۳ ۲۲ ۲۸ب ظ امشب در برنامه زندهباد زندگي حضور تهيهکننده و کارگردان فيلم سينمايي شيار ۱۴۳ برنامه زنده شبانگاهي زندهباد زندگي شبکه دو سيما امشب دوشنبه با حضور تهيهکننده و کارگردان فيلم سينمايي شيار ۱۴۳ به بررسي نقش زنان در دفاع مقدس ميپردازد به گزارش خبرگزاري موجشیار ۱۴۳متعلق به نظام اسلامی و حتی فراتر از مرزهای ایران اسلامی است -
مقتدایی مطرح کرد شیار ۱۴۳متعلق به نظام اسلامی و حتی فراتر از مرزهای ایران اسلامی است شناسهٔ خبر 2438232 دوشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰ ۰۱ استانها > اصفهان اصفهان - نایب رئیس اول فراکسیون فرهنگ رسانه و هنر مجلس شورای اسلامی در دیدار با عوامل فیلم سینمایی شیار ۱۴۳ گفت این فیلم متعلقدو خاطره حداد عادل از قالیباف و دوره اصلاحات/ اطلاعات مجلس از مذاکرات،بیش از دانشجویان نیست
دو خاطره حداد عادل از قالیباف و دوره اصلاحات اطلاعات مجلس از مذاکرات بیش از دانشجویان نیست امروز بعینه شاهد هستیم کسانی که در آن روزها عضو سرپرست یا رئيس این انجمنهای به اصطلاح اسلامی بودند بیشترشان یا دارند در آغوش BBC استراحت میکنند یا در کاخ سفید مشغول انجام وظیفه هستند-
گوناگون
پربازدیدترینها