تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):نشانه‏هاى مؤمن پنج چيز است: ... و بلند گفتن بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835423402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

وقتي آقاي بازيگر بازي نمي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: وقتي آقاي بازيگر بازي نمي‌كند
عزت الله انتظامي
مستندي درباره عزت الله انتظامي سينماي مستند هميشه از نامنظم بودن شبكه نمايش‌اش رنج برده است. با وجود اين‌كه سينماي داستاني ايران در خيلي مواقع از سوي مستندسازان تغذيه شده اما هيچگاه سينماي مستند و كارگردانانش جايگاه مستقل خود را پيدا نكرده‌اند. همچنين نبود مجراهاي درست نمايش، سينماي مستند را از نقد و تفسيرهايي محروم كرده كه مي‌توانند باعث تبديل شدن آن به جرياني پويا و فرهنگي شوند.به همين دلايل يكي از خواسته‌هاي هميشگي مستندسازان ايراني اكران درست فيلم‌هايشان بوده است. در همه جاي دنيا پاتوق‌هاي فرهنگي، تلويزيون (به عنوان يكي از اصلي‌ترين توليدكنندگان فيلم‌هاي مستند) و سينماهاي كوچك و تك سانس‌هاي محدود كه مورد حمايت دولت هستند اصلي‌ترين فضاهاي نمايش مستند محسوب مي‌شوند. در ايران هميشه يافتن ساز و كارهاي به نمايش درآمدن منظم فيلم‌هاي مستند پيچيده و پر مساله بوده است. البته در اين ميان تصميمات مهم و قابل تقديري هم وجود داشته مثل جشنواره نوپاي سينما ـ حقيقت كه اميد بسياري مستندسازان براي ديده شدن به آن است.اكران فيلم‌هاي مستند در زماني كه سينما تِك موزه هنرهاي معاصر فعال بود يكي از آن تصميمات درستي بود كه در ميانه راه عقيم ماند و سال‌هاست از مسكوت ماندن آن مي‌گذرد، حالا هم‌ صحبت از اكران اين آثار به طور منظم در سينما سپيده تهران است كه همه اميدوار اجراي آن و همچنين نگران ماندگاري و تداومش هستند. اگر نمايش و ارتباط مداوم سينماي مستند با علاقه‌مندانش پيگيري شود قطعا شا هد ارتباط خوب اين سينما با توده‌ها و همچنين جدي شدن اين پديده اجتماعي و مهم در چشم مسوولان فرهنگي خواهيم بود.اما اين روزها به نمايش در آمدن فيلم مستند و آسمان آبي به كارگرداني غزاله سلطاني يك اتفاق خوشحال كننده است. فيلم باوجود اين‌كه بهترين نمونه يك مستند نيست، اما با توجه به ويژگي‌هايش كه مي‌توان مهم‌ترين آنها را موضوع آن دانست نمونه‌اي ساده و مقدمه‌اي خوب براي اكران عمومي ‌اين گونه خاص و اصيل سينمايي است. هرچند كه اكران اين فيلم در چند تك سئانس و به طور محدود صورت گرفته، اما با اين وجود استقبال خوبي از آن شده و مخاطب ايراني كه اصولا سخت تن به ديدن كامل فيلم مستند مي‌دهد تا انتها پاي اين اثر مي‌نشيند.
عزت الله انتظامي
ساختاري معلقو آسمان آبي مستندي درباره عزت‌الله انتظامي‌ است و سعي مي‌كند با نشان دادن پاره‌هايي از زندگي او مجرايي براي ستايش بيشتر شخصيت و هنر ستايش شده اين بازيگر بزرگ بسازد. اين اثر تنها فيلمي است كه آقاي بازيگر در آن بازي نمي‌كند.فيلم در ابتدا تلاش مي‌كند با نمايشي از لحظه‌هاي سكوت و تنهايي انتظامي ‌ضمن نشان دادن لحظات آرام يك بازيگر گرم و پر انرژي كه متفاوت و جالب است سطحي عميق از نگاه خود به انتظامي ‌و نگاه انتظامي ‌به گذشته‌اش بسازد. اصولا سكوت تمهيدي است براي انديشيدن و فيلمساز با سكوت‌هاي سوژه اصلي خود اين فرصت را هم به او مي‌دهد هم به مخاطب.اما نقطه ضعف اساسي فيلم غزاله سلطاني چند پارگي آن در ساختار است كه خود ناشي از عدم تعريف درست روند و شكل فيلم است. فيلم از يك طرف سعي مي‌كند انتظامي‌ را در زندگي روزمره و دروني‌ترين لحظات نشان دهد، اما نپرداختن به جزئيات فردي و خانوادگي‌اش اين مساله را دقيق و كامل نمي‌كند. در طرف ديگر فيلم تلاش دارد شمايي از كارنامه حرفه‌اي و عظمت كاري اين بازيگر ارائه دهد، اما در اين حوزه هم به اشارات و گفته‌هايي گذرا بسنده مي‌شود و اين باعث شده حق مطلب در باب يكي از بزرگ‌ترين بازيگران تاريخ سينماي ايران ادا نشود.اصولا سكوت تمهيدي است براي انديشيدن و فيلمساز با سكوت‌هاي سوژه اصلي خود اين فرصت را هم به او مي‌دهد هم به مخاطب.فيلم مستند زندگينامه‌اي اساسا راهي است براي شناخت دقيق‌تر و تصويري بديع از يك شخصيت در قاب تصوير كه زندگينامه‌اش جاي تامل دارد. وقتي اين فرد انساني معروف و شناخته شده است اين فرآيند سخت‌تر مي‌شود، چرا كه مردم شناختي اجمالي از فرد دارند و بسنده كردن به همان مقدار كه مردم مي‌دانند راضي كننده نيست، اثر بايد زواياي جديد و ديده نشده‌اي را در لابه‌لاي حجم اخبار و هياهوهاي هميشگي دور و بر آن شخصيت ارائه كند.بنابراين بهتر است فيلمساز با پر و بال دادن به جزئيات مخاطب را به درون زندگي فرد ببرد. در سرتاسر فيلم و آسمان آبي فضا و ساختار به گونه‌اي است كه در همه لحظات فاصله‌اي تعريف شده بين مخاطب و انتظامي ‌وجود دارد و مخاطب به جز تحسين شخصيتي دوست‌داشتني كه البته هميشه مورد تحسينش بوده به شناخت و درك جديدي از او نمي‌رسد.
عزت الله انتظامي
در واقع فيلم تماشاگر را با انتظامي‌ به نقطه‌اي صميمي ‌و نزديك نمي‌رساند و بيشتر همان تصوير عمومي ‌از او است در درون فضايي كه ظاهرا خصوصي است. اين درست به عكس فيلم‌هاي زندگينامه‌اي خوب و مهم سينماي جهان است كه علاوه بر جامعيت كه فيلم سلطاني فاقد آن است بين مخاطب و شخصيت فيلم نوعي بي‌پردگي و صميميت آزادانه ايجاد مي‌كند.فيلم از نظر ساختار هم فاقد هويتي ويژه است، در جايي شكل مصاحبه به خود مي‌گيرد و در جايي ديگر با ايده‌هايي تصويري شاعرانه مي‌نمايد. اما به دليل اين‌كه فيلم در طرح و روند دنبال كردن انتظامي ‌ايده‌اي كامل ندارد در همه اين اختلاط‌هاي فرمي‌ و سبكي ناقص مي‌ماند. بنابراين نه اثري شاعرانه است و نه يك پژوهش كامل درباره كارنامه انتظامي‌ و نه حتي در نمايش لحظات تفكرات نهاني انتظامي‌ چيز جديدي را نشان مي‌دهد.بيشترين جذابيت فيلم و آسمان آبي به شخصيت انتظامي‌ برمي‌گردد. مردي كه صحنه را مال خود مي‌كند و با قدرت حضورش قاب را ديدني، حتي اگر اين صحنه و قاب متعلق به فيلمي‌ مستند باشد. با وجود ناقص بودن فيلم غزاله سلطاني اما همين حضور انتظامي‌ و خاطرات پراكنده او باعث لذتي نسبي از فيلم مي‌شود.جام جم تنظيم براي تبيان : مسعود عجمي  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 345]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن