تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826184763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس گزارش می‌دهد نازک‌کاری، نقطه تلاقی دست و صنعت در کردستان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش می‌دهد
نازک‌کاری، نقطه تلاقی دست و صنعت در کردستان
اینجا دستان پینه بسته استادکاران نازک‌کاری حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، چروک‌‌های ریز و درشت خبر از سال‌ها کار و تلاش و تجربه‌ای ژرف در وادی تلاقی دست و صنعت دارد.

خبرگزاری فارس: نازک‌کاری، نقطه تلاقی دست و صنعت در کردستان



به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، استان کردستان و بالاخص شهرستان سنندج همواره به عنوان یکی از قطب‌های مهم در بحث صنایع دستی به ویژه نازک‌کاری مورد توجه بوده و هنرمندان زیادی را به خود دیده است. سابقۀ تاریخی نازک‌کاری در کردستان به‌ روشنی مشخص نیست، آثار هنری مانند قلمدان‌های موجود هنرمندانی که در این زمینه فعالیت دارند، نشانگر تداوم و سابقۀ این هنر حداقل از دورۀ قاجار تا به امروز است. بر اساس تحقیقات و شواهد موجود، حداقل قدمت نازک‌کاری کردستان به 180 سال پیش می‌رسد که استاد نعمت‌الله نعمتیان، جد خاندان نعمتیان، فن کار روی چوب را پایه‌گذاری کرده است. تا یک سده پیش از میان نجاران ورزیده، هنرمندترین آنها اقدام به ابداع آثار بدیع و ظریف چوبی می‌کرد، سپس به دلیل رویکرد اکثر بزرگان محلی و توجه گروهی مردم، نازک‌کاری هم به عنوان حرفه‌ای مستقل از نجاری موجودیت یافت. هر چند که نازک‌کاران در آغاز به کنده‌کاری و منبت‌کاری روی در و پنجره‌ها و اُرسی‌های عمارات می‌پرداختند، ولی بعدها گسترش یافت و در خدمت مساجد، خانقاه‌ها و سرانجام عامه مردم درآمد. قاشق، کاسه، بشقاب، جعبه آرایش، کیف زنانه، جعبه جواهر، قلمدان، رحل قرآن، جاسیگاری، قوطی سیگار، عصای دستی، تخته شطرنج، قاب عینک، زیورآلات زنانه در رنگ‌های روشن و تیره برای استفاده در شب و روز آثار نازک‌کاری است که از گذشته تا امروز ساخته می‌شود. اینجا خیابان امام خمینی (ع) شهر سنندج است، خیابانی که مسجد دارالاحسان، موزه مردم‌شناسی خانه کرد و موزه آثار باستانی را در دل خود جا کرده است، کمی پایین‌تر از مسجد جامع سنندج که به سمت محلات قدیمی سرتپوله بپیچید مغازه‌های کوچک و بزرگی را کنار هم می‌بینی که در کنار هم برای زنده ماندن هنر نازک‌کاری استان تمام همت خود را به‌کار گرفته‌اند.

اینجا دستان پینه بسته استادکاران نازک‌کار حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و دیگر نیازی به برآمدن کلام برای گفتن از این همه هنر و زیبایی نیست. اینجا سخن از هنر و هنرنمایی است، دستانی که چوب را فرم می‌دهند و زیباترین‌ها را از پیکره بی‌جان چوب خلق می‌کنند. زندگی در سکوت کارگاه استاد جاری است و هیچ کلامی رد و بدل نمی‌شود، فقط دستان پینه بسته استاد است که در حال جنب جوش برای خلق اثری ماندگار در دل چوب است. صابر محمودی از قدیمی‌های صنف نازک‌کاران در سنندج است، هرچند که هنوز سیما و برف پیری بر موهایش لبخند نزده است اما سال‌های زیادی را در همین مغازه در کنار پدر و حتی بعد از فوت آن، چرخ و کمان از دستانش نیفتاد و کار را ادامه داد. تند تند حرف می‌زند و دستانش هم همزمان کار می‌کند از شیرینی‌ها و تلخی‌های کار که می‌گوید به عکس کوبیده شده پدرش که بر روی دیوار در قاب نازک‌کاری شده چسبیده است، خیره می‌شود. می‌گوید کار نازک‌کاری را از همان دوران کودکی در میان بازی‌های کودکانه آغاز کردم، چون پدرم استادم بود بازیگوشی‌های کودکانه‌ام را به بدون هیچ تلخی با شیرینی آموزش پاسخ می‌داد و من بی‌خیال از اینکه روزی جانشین پدر در همین مغازه می‌شوم کجدار و مریز در مسیر یادگیری گام می‌نهادم. با ورود به دوران جوانی شیرینی هنرنمایی در این حوزه برایم بیش از پیش هویدا شد و با رغبت و شوق بیشتری ی آموزش‌های پدر می‌نشستم. دستان پدر آن هنگام که پیکره چوب را می‌تراشید و از دل آن تصاویر زیبا خلق می‌کرد برایم زیباترین تابلوهای خاطرات را حک کرده که هیچ گاه از ذهنم محو نخواهد شد. امروز سال‌های سال از آن دوران می‌گذرد و من سال‌هاست که در همین مغازه با چوب‌های مختلف روزهایم را با به شب می‌رسانم و با این نعمت خدادادی، زندگی می‌کنم. می‌پرسم از تکرار روزها و اره و شکل دادن چوب خسته نمی‌شوی؟ می‌گوید در چوب آرامش خاصّی می‌بینم، زمانی که چوب را به اشکال مختلف که در ذهنم تصور می‌کنم در می‌آورم حس می‌کنم موجود تازه‌ای را خلق کرده‌ام که سرشار از حس و تازگی است. می‌پرسم معمولا برای ساخت یک اثر چند روز وقت صرف می‌کنی؟ می‌گوید نمی‌توان زمان دقیقی را برای خلق یک اثر عنوان کرد، چراکه زمان ایجاد هر اثر با توجه به نوع آن و ظرافت‌هایی که دارد متفاوت است، اما در کل باید بگویم این کار بسته به نوع کار دارد که برخی کارها ظرف پنج تا شش روز ساخته می‌شود و ساخت برخی آثار حتی ماه‌ها طول می‌کشد. استقبال مردم از نازک‌کاری چگونه است و آیا شاگردانی را در این حوزه تربیت کرده‌اید؟ هنرمندان زیادی در این حوزه فعالیت می‌کردند که متاسفانه امروزه به دلیل مشکلات اقتصادی به ناچار مجبور به تعطیل کردن مغازه‌هایشان شده‌اند و این امر موجب لطمه زدن به توسعه و زنده ماندن این هنر زیبا و قدیمی در استان می‌شود.

گرایش جوانان نیز به این سمت و سو مطلوب است، ولی قطعا حمایت از هنرمندان قدیمی این حوزه می‌تواند در ترغیب و تشویق جوانان به فعالیت در این حوزه و پویایی این هنر زیبا کمک شایانی داشته باشد. کمک به استادکاران قدیمی می‌تواند بستری مناسب برای ماندگاری این هنر ارزشمند و تربیت هنرمندان جوان و کم شدن گوشه‌ای از مشکلات بیکاری به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مردم و مسئولان باشد. حمایت‌های دولت و سازمان‌های متولی از هنرمندان و استادان نازک‌کار در برپایی نمایشگاه‌های مختلف از دیگر نیازهای مهم در این حوزه است که امیدواریم شاهد تحقق این مهم در استان باشیم. با آقای محمودی در حالی که از آن همه صنایع‌دستی زیبایی که در گوشه و کنار مغازه‌اش به ما لبخند می‌زنند سیر نشده‌ام خداحافظی می‌کنم و میهمان درددل‌های یکی دیگر از هنرمندان توانای دیارم سنندج می‌شوم. استاد فرامرز توکلی یکی دیگر از هنرمندان و فعالین این حوزه است مردی 40 و چند ساله که به قول خودش تحصیلات دانشگاهی ندارد و به واسطه پدرش با دنیای زیبای هنر آشنا شده است. موسیقی آرام از رادیوی قدیمی غبارگرفته گوشه طاقچه محل کارش گوش‌هایم را نوازش می‌دهد و دست خلاقانه استاد نازک‌کار سررشته کلام را از من ربوده است. سن و سالی ندارد اما چروک‌‌های ریز و درشت دستانش خبر از سال‌ها کار و تلاش و تجربه‌ای ژرف در وادی تلاقی دست و صنعت دارد. آثارش تلفیقی از هنر معرق‌کاری و خاتم‌کاری است و چه زیبا هنر را به واسطه دستان هنرمندش بر پیکره چوب جاری می‌کند و با شکل دادن به آن انسان را بر این همه هنر به تحسین وا می‌دارد.

سنندج از دیدگاه این هنرمند خلاق و توانا مهد نازک‌کاری است، اما متاسفانه امروز این هنر زیبا که دیر زمانی حرف‌های زیادی برای گفتن داشت و نمادی برجسته از هنرمندی مردمان هنرمند این خطه می‌داد امروز به دلیل تبدیل شدن به منبع درآمد برخی افراد کیفیت و جایگاه واقعی خود را از دست داده است. انگشتانش را با ظرافت خاصی بر پیکره تراشیده چند آهو که در حال خرامیدن بر پیکره کوه هستند می‌کشد و همزمان با آهی که از قفسه سینه به تلخی فرو می‌دهد، می‌گوید...

بازاری شدن هنر نازک‌کاری بزرگترین لطمه و آسیب را بر کیفیت محصولات این بخش زد، چراکه امروزه مردم چندان به کیفیت محصولات اهمیت نمی‌دهند و همین امر موجب شده که تعداد آثار باکیفیت نیز روز به روز در بازار کاهش پیدا ‌کند. بی‌توجهی افراد سودجو که در امر خرید و فروش هنرهای نازک‌کاری در بازار فعالیت می‌کنند از دیگر آسیب‌هایی است که کمر این هنر و هنرمندان فعال در این عرصه را خم کرده است. وی حمایت از هنرمندان این عرصه را مهم‌ترین نیاز برای جلوگیری از فراموش شدن آن می‌داند و می‌گوید، باید کاری کرد قبل از آنکه دیر شود و این هنر زیبا نیز مانند هنرهایی که امروز نشانی از آنها باقی نمانده به فراموشی سپرده شود.

استاد باز هم پیکره چوب را می‌تراشد تا اثری تازه خلق کند و ما او را با دنیای پر احساس و دغدغه‌هایش به امید باز شدن گره‌ کار هنرمندان این هنر زیبا و ماندگاری و پویایی آن با دنیایی از امید و خواسته از متولیان و مسئولان امر به خداوند منان می‌سپاریم. و حرف آخر.... بدون شک زمینه مناسب برای هنرمندان از عوامل اساسی در توسعه و تداوم این هنر محسوب می‌شود. اگر هنر در ایران در مناطق و مقاطع مختلف ظهوری موفق داشته، مدیون فراهم بودن زمینه‌های مناسب است. رکود هنری در بی‌ثباتی با بررسی سیر روند هنر به وضوح مشهود است. علاوه بر عواملی همچون زمینه مناسب، پشتکار و تلاش هنرمندان هر عرصه هنری تأثیر چشمگیری در ایجاد و گسترش و کمال آن هنر داشته و از سوی دیگر، تقاضا برای آثار هنر نازک‌کاری هم یک وجه مهم قضیه است که باید با تبلیغات و اطلاع‌رسانی درست در راستای معرفی توانایی‌های هنرمندان این استان در این حوزه به ویژه با معرفی آنها از طریق رسانه‌ها و برپایی نمایشگاه‌های مختلف تلاش جدی صورت بگیرد. خوشبختانه با تمام نقاط ضعف و قوتی که در این عرصه عنوان شد، نقش هنرمندان کردستانی در این حوزه با وجود کمبودها، دشواری‌ها، تداوم و گسترش یافته و نتیجه آن حضور صدها نفر هنرمند و استادکار در این زمینه است، که در شهرهای مختلف استان فعالانه مشغول هستند. =================== گزارش و عکس از شیرین مرادی =================== انتهای پیام/79002/ی40

93/10/06 - 03:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن