واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس گزارش میدهد
جایگاه و نقش زنان افغان در ایام عزاداری محرم و صفر
در گذشتهای نه چندان دور، زنان افغان در مراسم عزاداریهای ماه محرم و صفر یا حق حضور نداشته یا تنها شنونده بوده و همواره در حاشیه مراسم حضور کمرنگی داشتند.
به گزارش خبرنگار دفتر منطقهای خبرگزاری فارس، نقش زنان در مراسم عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) و همچنین ایام عزاداری ماه صفر در سالهای اخیر بسیار تغییر کرده و زنان در اکثر مراسم عزاداری نقش برجستهای دارند و در برخی از مناطق افغانستان نیز مراسم مستقلی تنها با حضور زنان برگزار میشود. در گذشته نه چندان دور زنان در مراسم عزاداری یا حق حضور نداشتند یا اگر شرکت میکردند، تنها شنونده بوده و همواره در حاشیه مراسم حضور کمرنگی داشتند. «محمد عزیز بختیاری» نویسنده و پژوهشگر افغان پیرامون حضور زنان در مراسم عزاداری در افغانستان در کتاب «شیعیان افغانستان» نوشته است: در سالهای اخیر در برخى ولایات، مانند «ارزگان» و «بلخ» به تدریج مرسوم شده که زنان براى خود مراسم روضهخوانى مستقل داشته یا مراسم دعا و زیارت عاشورا و ختم انعام برگزار کنند که در گذشته این کار مرسوم نبود. روضههای زنانه هراتیها مشابه مجالس روضه زنان در ایران در برخى مناطق افغانستان مانند «هرات» در غرب افغانستان، زنان در مراسم عزاداری حضور پررنگی دارند و مراسم مخصوص عزاداری که به آن «روضه زنانه» میگویند و بسیار متأثر از فرهنگ روضهخوانیهای زنان در ایران است به صورت گستردهای توسط زنان در این شهر برگزار میشود و این گونه مجالس، بیش از مجالس مردانه و مجالس مشترک رونق دارد. همچنین در سالهای اخیر در هرات و کابل همایش شیرخوارگان حسینی با حضور زنان و کودکان افغان در ایام عزاداری ماه محرم برگزار میشود. فرهنگ عزاداری زنان در مناطق مرکزی افغانستان در مناطق مرکزی افغانستان، زنان تنها در مجالس مشترک شرکت کرده و به صورت مستقل تاکنون در این مناطق زنان عزاداری برگزار نمیکنند و تنها در برخى از مناطق، مانند ولایت «دایکندى» زنان مانند مردان در مراسم عزاداری حاضر هستند. «سید ابوطالب مظفری» شاعر و نویسنده افغان که خود از اهالی مناطق مرکزی افغانستان است، در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، گفت: در مناطق هزارهجات، زنان به صورت مستقل مراسمی برگزار نمیکنند و در همان حسینیه و یا مساجد به صورت مشترک با مردان در مراسم شرکت میکنند و با پردهای زنان از مردان جدا میشوند و به این صورت به سخنرانی و نوحهخوانی گوش میسپارند. در شهر «قندهار» نیز بانوانى با عنوان مبلغ و روضهخوان زنان را جمع کرده و مراسم زنانه برگزار مىکنند که در سالهای اخیر این سنت از رونق خوبی برخوردار بوده است. در ولایت «بدخشان» نیز اگر مراسم در روز برگزار شود فقط مردانه است و زنان در آن شرکت ندارند اما اگر در شب برگزار شود، زنان نیز در این مراسم شرکت مىکنند. نقش بارز زنان در مراسم طبخ غذاهای نذری علیرغم همه حاشیهنشینیها، زنان در طبخ غذاهای نذری ایام محرم و صفر نقش برجستهای دارند. سید ابوطالب مظفری درخصوص انواع نذری در مناطق مرکزی افغانستان که توسط زنان تهیه میشود و یا زنان در طبخ آن نقش برجستهای دارند، اظهار داشت: نقش زنان در تهیه غذای نذری برای عزاداران ایام محرم و صفر در بیشتر مناطق این کشور به خصوص مناطق مرکزی برجسته است و به تنهایی در طبخ انواع غذاهای نذری مشارکت دارند. هر چند زنان در طبخ غذای نذری نقش پر رنگی دارند، ولی آنگونه که محمد عزیز بختیاری در کتاب شیعیان افغانستان نگاشته است: در بسیاری مناطق، نخست آقایان پذیرایى مىشوند و بعد زنان و کودکان. در برخى ولایات، مانند هرات و بدخشان، پذیرایى مخصوص مردان است و به کودکان و زنان غذا نمىدهند که این امر به سبب محدودیت در مکان است. به همین دلیل در برخی از مناطق افغانستان مانند ولایت «میدانوردک» و «قندوز» غذاى زنان و کودکان را به درب خانههایشان مىفرستند. در ولایت «غزنى» به سبب کمبود جا و مکان و محدودیت امکانات، پیش از موعد رسمى صرف غذا، بچهها را جمع کرده و به آنها غذا مىدهند سپس به مردان و سرانجام از زنان پذیرایی میکنند. انتهای پیام/
93/09/29 - 09:52
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 54]