تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 3 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):بر زبان مؤمن نورى (الهى) است و درخشان و برزبان منافق شيطانى است كه سخن مى گويد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

تسمه تردمیل - روغن تردمیل

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

خرید یخچال خارجی

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801773545




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا ائتلاف بين المللي عليه داعش موفق نشده است؟


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۴ آذر ۱۳۹۳ (۱۰:۴۸ق.ظ)
چرا ائتلاف بين المللي عليه داعش موفق نشده است؟ گروه بين الملل خبرگزاري موج
به گزارش خبرنگار بين الملل خبرگزاري موج، در حالي که ائتلاف بين المللي به رهبري آمريکا داعيه سرنگوني گروهک تروريستي - تکفيري داعش را سر مي دهد، بسياري بر اين باورند که اين ائتلاف تا به امروز نتوانسته است به اهداف اعلام شده خود مبني بر پاکسازي بخش هاي تصرف شده در خاک سوريه و عراق و نابودي نيروهاي داعش در اين مناطق جامه عمل بپوشاند. کارشناسان بر اين باورند که يکي از اصلي ترين دلايل اين عدم موفقيت، نامتجانس بودن مواضع اعضاي ائتلاف بين المللي و تناقض در اهداف و انگيزه هاي آنها است که موجب شده تا ائتلاف غرب از تمام ظرفيت هايش براي مبارزه با داعش بهره نبرد.
فعاليت نظامي داعش نخست در سوريه آغاز شد. داعش که از گروه‌هاي تندرو جدا شده‌ بود، موفق شد بخش‌هايي از شمال سوريه را تصرف و تقريباً سراسر استان رقه را تصاحب کند. سپس همزمان با اقدام نظامي در سوريه به عراق حمله کرد و موفق شد رمادي و فلوجه ـ مرکز استان انبار ـ را در عراق بگيرد. سپس داعش با گسترش اقدام نظامي خويش توانست موصل ـ دومين شهر عراق ـ را تصرف کند و بخش زيادي از خاک عراق، از جمله تکريت را نيز به دست آورد. سپس در سوريه نيز پيشروي کرد و منطقه‌هايي که دست ديگر مخالفان نظام سوريه در استان‌هاي ديرالزور و حسکه بود را به دست آورد. تا تيرماه (ژوئيه) حدود يک سوم خاک سوريه در تصرف داعش بوده‌ است و بخش‌هاي زيادي از عراق را نيز در دست دارد. بيشتر بخش‌هاي نفت‌خيز سوريه و بسياري از نفت‌خيز عراق را داعش در اختيار دارد. البته فعاليت‌هاي داعش تنها به سوريه و عراق محدود نمي‌شود و فعاليت‌هايي از او در اردن گزارش شده‌ است، همچنين به دولت لبنان اعلان جنگ کرده‌ است.
به دنبال پيشروي داعش در خاک عراق، آمريکا سردمداري تشکيل ائتلاف بين المللي عليه داعش را به عهده گرفت. در همين رابطه باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا در مورد «راهبرد آمريکا براي مقابله با داعش» گفت: بر اساس اين راهبرد، نيروي هوايي آمريکا مواضع اين گروه را «در هر کجايي که باشند»، هدف قرار داده و نيروهاي محلي هم‌پيمان با آمريکا، عمليات زميني را بر عهده مي‌گيرند. وي با اشاره ديرهنگام به اين که داعش گروهي اسلامي نيست، بلکه يک سازمان تروريستي است، از ايجاد يک ائتلاف بين المللي به رهبري آمريکا براي مقابله با تروريست هاي داعشي سخن گفت. اوباما در سخنان خود گفت که هدف آمريکا از مقابله با داعش ايجاد آرامش در منطقه و نجات مردم مردم از خطر داعشي هاست.
به دنبال اين موضوع، جان کري، وزير خارجه اوباما، با سفر به ترکيه، آماده سازي مقدمات رويکرد جديد آمريکا را کليد زد. وي بدون توجه به نقش صريح آمريکا، ترکيه، عربستان، قطر و... در ايجاد و پرورش سازمان تروريستي داعش، درباره يک ائتلاف بين المللي به رهبري آمريکا و با حضور ترکيه، کانادا، فرانسه، استراليا و... سخن گفت.
با توجه به عملکرد داعش طي يک ماه گذشته؛ يعني ورود به منطقه کردستان عراق و حتي اشغال بخش هايي از اربيل، تهديد ترکيه و اردن به عنوان متحدان آمريکا، ابراز ترس عربستان از خطر داعش، جدي شدن خطر بازگشت عناصر اروپايي و امريکايي عضو داعش به کشورهاي خود و در نهايت اعدام دو خبرنگار آمريکايي توسط داعش، واشنگتن و متحدان منطقه اي او بالاخره عمق خطر اقدامات خودسرانه داعش را درک کردند و جهت محدودسازي آن در دايره اختيار خود تصميم به اقدام عليه داعش گرفته اند. داعش با اين اقدامات نشان داد که حد و مرزي براي فعاليت هاي خود نمي شناسد و به ويژه منابع انرژي عربستان و ديگر کشورهاي عربي را مي تواند مورد تهديد جدي قرار دهد.
برخي از مقامات عراقي ضمن ابراز نگراني از عدم همکاري آمريکا با نيروهاي عراقي بر اين باورند که اين ائتلاف فقط در حد نام رسانه‌اي است و با هدف تقسيم عراق به اقليم هايي بر اساس طايفه گري ايجاد شده است و نه با هدف مقابله با داعش. جنگنده هاي ائتلاف بين المللي از نيروهاي عراقي در مناطقي که با داعش مي جنگد حمايت نمي کنند.
از سوي ديگر کارشناسان معتقدند که ائتلاف بين‌المللي شکل گرفته عليه داعش توسط کساني صورت گرفته که تجهيزکننده و حامي مالي سياسي و اطلاعاتي داعش هستند و اگر دغدغه برخي کشورها مبارزه با داعش است بايد جلوي اعزام نيرو و ارسال سلاح را به تروريست‌هاي داعش بگيرند که با اين کار مطمئناً داعش از بين خواهد رفت.
آنها مي گويند که هدف آمريکا از ائتلاف بين‌المللي عليه داعش اين است که بازي دو سال گذشته عليه سوريه را ادامه دهد تا بتواند ناامني را در منطقه گسترش دهد و برنامه شکست خورده عليه دولت بشار اسد در سوريه را به اتمام برساند. ضمن اينکه به نظر مي‌رسد که هدف آمريکا از مبارزه با داعش جبران شکست در سوريه است.
بسياري از کارشناسان مسائل خاورميانه نسبت به تشکيل ائتلاف بين المللي عليه داعش ابراز بدبيني کرده و آن را تلاشي براي تجزيه عراق و يا سرنگوني دولت سوريه مي دانند. عده اي ديگر نقش سازنده کشورهايي نظير ترکيه را در اين زمينه معکوس مي دانند. به اين معني که عدم ايفاي نقش سازنده کشوري نظير ترکيه راه را براي فعاليت هاي تروريستي داعش بيش از پيش هموار ساخته و گمانه زني ها درباره حمايت ترکيه از داعش را تقويت مي کند.
ترکيه نسبت به تحولات سوريه و عراق که به موازات مرزهاي جنوبي اش رخ مي دهد، بسيار آسيب پذير است. در شرايط کنوني درخواست آمريکا از ترکيه ارسال نيروها؛ بويژه نيروي زميني براي مقابله با داعش است. تاکنون مواضع ترکيه دربردارنده تلاش براي دور نگه داشتن منازعات از مرزهايش بود به اين خاطر از مداخله مستقيم و گسترده در منازعات خودداري مي کرد. ترکيه مايل به اعمال فشار داعش نسبت به کردهاي عراق نيست؛ زيرا آن را قابل تسري به کردهاي ترکيه مي داند. همچنين اگر ترکيه به موازات آمريکا وارد منازعه شود اين مداخله عرصه اي براي سنجش نيروهاي نظامي ترک خواهد بود که براي چند دهه وارد منازعه اي جدي نشده اند، لذا شرايط براي ترکيه دشوار است در حالي که خطرات جدي است تضميني براي پيروزي وجود ندارد
از سوي ديگر، يک کارشناس مسائل استراتژيک به نام "علي شهاب" مي گويد انگليس به انگيزهاي شخصي وارد جنگ با داعش شده است. اين کارشناس مي گويد: انگليس به بهانه مبارزه با داعش قصد دارد جاي پاي خود را در خاورميانه محکم کند. با اين حال، نوع و ماهيت نفرات و تجهيزات ارسالي نيروي دريايي انگليس اولويت آن‌ها را روشن مي‌کند، اولويتي که اتفاقاً مهم‌تر از داعش است. اطلاعات اوليه حاکي از آن است که پايگاه انگليس در بحرين بزرگ‌ترين پايگاه اين کشور در خارج از قلمرو سلطنتي انگلستان است. در اين پايگاه، ادواتي چون ناوشکن و ناوهاي هواپيمابر حضور خواهند داشت. اين نشان مي‌دهد که انگليس صرفاً براي مقابله با داعش به خاورميانه نيامده است.
اين کارشناس مسائل استراتژيک مي گويد: در حالي که هزينه ساخت پايگاه جديد به عهده بحرين و آمريکاست، تأمين هزينه ادوات و تجهيزاتي که انگليس در آن مستقر مي‌کند، بيش‌تر از طريق کاهش بودجه در ساير بخش‌هاي اقتصاد اين کشور فراهم شده است. واضح است که پايگاه بحرين اهميتي زيادي براي انگليس دارد. بايد توجه داشت که ارتش انگلستان پس از 40 سال غيبت، دوباره به خليج فارس برگشته است. اين موضوع مي‌تواند به دليل عدم موفقيت آمريکا در پيش‌برد اهدافش در منطقه باشد. از اين رو، نقش انگليس در ائتلاف بين‌المللي، دستخوش تغيير شده و براي دخالت در اوضاع منطقه متناسب با مقاصد آمريکا، فراخوانده شده است.
انگليس‌هايي که در منطقه، باسابقه و با تجربه‌تر هستند، جاي آمريکايي‌هايي را مي‌گيرند که نتوانسته‌اند در اهداف‌شان به توفيق برسند. همه اين تغيير نقش‌ها از رويکرد استراتژيک جديد آمريکا نسبت به منطقه اقيانوس آرام نشئت مي‌گيرد. انگليس به منطقه خليج فارس فراخوانده شده تا جاي خالي آمريکا را پر کند. البته نقش اصلي پايگاه انگلستان در بحرين بيش‌تر تعليم نظامي شبه‌نظاميان مخالف بشار اسد است تا هم از زحمت و هم از رسوايي عربستان سعودي و اردن در اين زمينه کاسته شود. بنابراين به نظر مي‌رسد که مخالفان دولت سوريه از اين پس به دست نيروهاي نظامي انگليس آموزش خواهند ديد.
ايالات متحده نيازمند توسعه يک راهبرد واقع‌گرايانه‌تر در سطح نظامي است. حملات هوايي کنوني بسيار کوچک و بدون تمرکز است. آموزش و تجهيز يک درگيري نظامي نيازمند مشاوران بيشتر و چکمه‌داراني بر روي زمين به منظور حمايت از نيروهاي کنوني ارتش عراق است که در زمينه فرماندهي، هماهنگي و استفاده از نيروي هوايي ياري خواهند شد، همچنين، کمک به نيروهاي زميني ارتش عراق از طريق سازماندهي و تجهيز دوباره، آن‌ها را به نيروهايي رزمنده تبديل مي‌کند. اگر عراق در سطح سياسي دچار سرنگوني و شکست شود، تلاش‌هاي نظامي ارتش آمريکا بسيار کم، آهسته و محدود به نظر خواهند آمد.
حملات هوايي تحت رهبري آمريکا عليه داعش بدون در نظر گرفتن تعداد آن، در متوقف کردن داعش ناکافي عمل کرده و در مجبور کردن عناصر اين گروه تروريستي براي عقب نشيني از عراق و سوريه ناکام بوده، بر ضرورت ترکيب اين حملات هوايي با عمليات زميني تأکيد و اعلام کرده است که بدون وجود يک نيروي زميني کارآمد و سازگار، استراتژي جامع مبارزه با تروريسم دولت آمريکا عليه داعش نه فراگير و نه مؤثر خواهد بود. استراتژي اوباما عليه داعش که صرفا شامل حملات هوايي است، هيچ گاه در تخريب اين گروه تروريستي نقش تعيين کننده اي ندارد و تحقق هدف نهايي اعلام شده که تخريب داعش است، به نيروي زميني خودکفا و کارآمد نيازمند است.
هيچ يک از 40 کشور شرکت کننده در ائتلاف ضد داعش، تمايلي براي شرکت در تهاجم زميني عليه اين گروه تروريستي نشان نداده اند، هشدار داده است که هرگونه نيروي زميني نيز قابليت بيرون کردن داعش از سوريه و عراق را ندارد و چنين نيروي زميني که به اطلاعات بي وقفه و واقعي نيازمند است، بايد قابليت پاکسازي روستاهاي تحت تصرف داعش را بدون ايجاد تهديد براي سني ها داشته باشد، بنابراين هرگونه پيشرفت عليه داعش نيازمند چندين ماه و همچنين نقش بزرگ تر آمريکا است.

گردآورنده: سارا دهاز













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 9]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن