تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع): با علما معاشرت كن تا علمت زياد، ادبت نيكو و جانت پاك شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820134855




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روايت تلخ هيکل از حوادث مصر |اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: روايت تلخ هيکل از حوادث مصر
کد خبر: ۴۵۸۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۲:۰۰ - 15 December 2014


تبرئه حسني مبارک ديکتاتور قاهره در دادگاه حادثه و واقعه اي بسيار تلخ در تاريخ سياسي مصر محسوب مي شود.

روزنامه رسالت نوشت: در حالي که مردم مصر با برکنار کردن مبارک از قدرت و به ثمر رساندن انقلاب خود در صدد استقلال از قدرتهاي خارجي و مداخله گر مانند ايالات متحده آمريکا،رژيم صهيونيستي و عربستان سعودي بودند، هم اکنون شاهد سيطره اين بازيگران بر قاهره و دولت ديکتاتوري ژنرال السيسي هستيم. تبرئه اخير مبارک خود بيانگر عمق فاجعه اي‌ا‌ست که
هم اکنون در قاهره مي گذرد. اين فاجعه به اندازه اي تلخ و دردناک است که کمتر کسي مي تواند تصور آن را بکند. درگيري هاي ميان ارتش مصر و انقلابيون بار ديگر آغاز شده است. انقلابيون در صدد اصلاح مسير انقلاب و صيانت از آن هستند حال آنکه افرادي مانند ژنرال السيسي به دنبال بازگشت به دوران سياه مبارک مي باشند.

نفرت از رژيم صهيونيستي و ايالات متحده آمريکا نقطه آشکار ساز انقلاب مصر و يکي از انگيزه هاي اصلي خيزش مردم مسلمان و انقلابي اين کشور عليه رژيم مبارک بوده است. با اين حال در برهه فعلي شاهد هستيم که بار ديگر عناصر و وابستگان مبارک قصد دارند اداره کشور مصر را به صورتي نامحسوس در دست گيرند.  در سال 2011 ميلادي بر اساس آماري که توسط يک نظرسنجي منتشر شد  حدود 60 درصد مردم مصر صراحتا خواستار اصلاح و تغيير پيمان کمپ ديويد با اسرائيل بودند و همچنين 90درصد مردم مصر کاملا با نفوذ کشور اسرائيل در کشورشان مخالف هستند و همچنين مردم بازي آمريکا را در دوران رژيم حسني مبارک رصد کرده و مي دانستند مصيبت هاي دامنه داري که در زمان حکومت مبارک بر مردم وارد شده است معلول حمايت هاي  غرب و رژيم صهيونيستي از قاهره بود بنابراين آنها نمي خواستند و نمي خواهند اين نفوذ دوباره تکرار شود اما اين کودتاي خزنده در دستگاه هاي امنيتي و قضائي مصر سبب شد که انقلاب مصر به نقطه نهايي خود نرسد.

 «محمد حسنين هيکل» روزنامه‌نگار سرشناس مصري در گفتگو با شبکه تلويزيوني «سي‌بي‌سي» مصر، علت عدم به نتيجه رسيدن محاکمه «حسني مبارک» رئيس جمهور برکنارشده مصر را «جنايي» بودن محاکمه و نه «سياسي» بودن آن دانست و گفت که «رشيد محمد رشيد» وزير صنعت سابق مصر، از جمله فدايي‌هاي بود که قرباني رژيم مبارک شد.هيکل در برنامه «مصر کجاست و به کجا مي‌رود؟» با بيان اينکه مصر با «دولت فاسد» روبه‌رو نيست، بلکه با «رژيم فاسد» روبه‌روست، و  «مردان مبارک بازگشته‌اند»، گفت که عبدالفتاح السيسي رئيس جمهوري کنوني مصر بايد عليه رژيم خودش بشورد و ضرورت دارد که هر چه سريع‌تر ديدگاه عميق‌تري از طرح‌هايش براي رفع مشکلات مصر ارائه کند چرا که مصر تحمل شکست جديد را ندارد.

هيکل در خصوص تبرئه مبارک و ساختار قضائي حاکم بر مصر مي گويد :
«من از اول هم حرفم همين بود. هنوز حرف‌هاي بنده در شب محاکمه هست. نظر من اين است که مصر مشکل بزرگ دارد و آن اين است که ما مقابل فساد دولتي نيستيم بلکه با کشور فاسد سر و کار داريم. مقابل کشور فاسد هستيم يا با رژيمي سر وکار داريم که براي سرپوش گذاشتن بر فساد بنا شده است. زماني‌که مبارک با قوانين خودش با نهادهاي (رژيم) خودش محاکمه مي‌شود، در حالي که (از نظامش) چيزي تغيير نکرده، (همين مي‌شود)، اشتباه اينجاست. از ابتدا مي‌بايست محاکمه سياسي مي‌بود اما زماني‌که به سراغ دولتي مي‌رويم که قوانينش همان (قوانين رژيم مبارک) است و عناصرش همان هستند، مي‌بينيم که همان چيزي مي‌شود که در دادگاه اعلام شد و گفته شد که اتهامات شرايطش حاصل نشده است.»

مسلما تبرئه مبارک نقطه آشکار انحراف انقلاب مصر است بنابراين مردم براي حفظ دستاورد انقلابي خود دوباره به خيابان ها مي آيند و مطالبات انقلابي خود را مطرح مي کنند. مردم مصر هزينه بسيار زيادي براي رسيدن به انقلاب دادند آنها يقين دارند که اين انقلاب توسط عوامل مبارک و دخالت هاي غرب و رژيم صهيونيستي و آل سعود به انحراف کشيده شده است و دوباره در صدد اصلاح انقلاب بر مي آيند و بيداري اسلامي دوباره در سرتاسر مصر جريان پيدا مي کند.آنچه مسلم است اينکه با شدت گرفتن اعتراضات ،  مردم مصر انقلاب واقعي خود را باز خواهند يافت و در جهت حفظ دستاوردهاي آن اقدامات بسيار جدي و آگاهانه اي را صورت مي دهند البته مسئله مهم اين است که بايد در درون اين انقلاب نوعي آگاهي و نگاه موثر به گذشته وجود داشته باشد که ملت، انقلابيون و مسلمانان مصر تجربياتي که از انقلاب و انحراف آن به دست آوردند را سرلوحه کار خود قرار دهند.

بسياري از تحليلگران مسائل مصر بر اين باورند که مردم مصر قربانيان اخير تحولات اخير اين کشور از جمله تبرئه حسني مبارک هستند. حسنين هيکل در اين مورد نيز مي گويد :
« فکر مي‌کنم که مردم قرباني و فدايي شدند تا همه چيز در دادگاه پوشيده بماند ... مردان مبارک اکنون بازگشته‌اند. يکي از آنها که تابعيت فرانسوي دارد و به يونسکو نيز نزديک است، زماني‌که در پاريس بودم به من تلفن زد و گفت نمي‌خواهيد يکي از آنها (مردان مبارک) را نامزد کنيد براي عضويت در يونسکو. گفتم من خبر ندارم. گفت اما اسم‌هايي - که الان من (يعني هيکل) نمي‌خواهم اسمشان را ذکر کنم- مطرح شده است براي عضويت در يونسکو يا اتحاديه عرب. الان برخي روزنامه‌ها از بازگشت مردان مبارک حرف مي‌زنند و نه حتي از مردان او، بلکه مي‌گويند (خود) او بازمي‌گردد.»

در هر حال مصر روزهاي خوبي را سپري نمي کند. آنچه در مصر مي گذرد نمونه و مصداقي از يک تراژدي تمام عيار است. اين تراژدي تمام عيار بايد بزودي به اتمام برسد. بديهي است که ملت انقلابي ومسلمان مصر بايد در صدد بازتعريف انقلاب خود برآيند.













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن