تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  حضرت فاطمه زهرا (ع):خدای تعالی ایمان را برای پاکیزگی از شرک قرار داد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819366248




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

صدها هزار امريكايي عليه نژادپرستي


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: صدها هزار امريكايي عليه نژادپرستي
صدها هزار نفر از سفيدپوستان و سياهپوستان امريكايي عليه سركوب نژاد‌پرستانه نيروهاي پليس در اكثر شهرهاي اصلي از جمله نيويورك، واشنگتن، بوستون و چندين شهر ايالت كاليفرنيا تظاهرات كردند و شعار ‌«عدالت نيست، صلح نيست» سر دادند. در نيويورك كه اوج اين تجمعات بود، حدود 60 هزار نفر بابرپايي تظاهرات مخالفت خود را با سياست‌هاي تبعيض نژادي در امريكا اعلام كردند.


صدها هزار نفر از سفيدپوستان و سياهپوستان امريكايي عليه سركوب نژاد‌پرستانه نيروهاي پليس در اكثر شهرهاي اصلي از جمله نيويورك، واشنگتن، بوستون و چندين شهر ايالت كاليفرنيا تظاهرات كردند و شعار ‌«عدالت نيست، صلح نيست» سر دادند. در نيويورك كه اوج اين تجمعات بود، حدود 60 هزار نفر بابرپايي تظاهرات مخالفت خود را با سياست‌هاي تبعيض نژادي در امريكا اعلام كردند.

به گزارش «جوان»، اين روزها شهرهاي امريكا شاهد حضور صدها هزار نفر از مردمي است كه نسبت به سياست‌هاي تبعيض نژادي در اين كشور اعتراض مي‌كنند. اين اعتراضات كه در دهه‌هاي اخير بي‌سابقه بوده، باوجود سرماي شديد همچنان ادامه دارد. اعتراضات ضد‌‌نژاد‌‌پرستي در امريكا كه از مدتي پيش و در واكنش به خشونت‌هاي پليس در شهر فرگوسن در ايالت ميسوري اين كشور آغاز شد، روز به روز ابعاد گسترده‌تري به خود گرفته و مردم مناطق مختلف امريكا نيز به اين اعتراضات مي‌پيوندند. شهرهاي بزرگ امريكا روز شنبه شاهد بزرگ‌ترين تجمعات ضد‌نژادپرستي بودند. نيويورك، واشنگتن، بوستون، شيكاگو، اوكلند، لس‌آنجلس و سانفرانسيكو از جمله شهرهايي بودند كه در آنها اعتراضات به طور وسيع گزارش شده است.

به گزارش «راشا تودي»، ده‌ها هزار نفر از امريكايي‌ها در اين اعتراضات، بنرهايي را در دست داشتند كه روي آنها شعارهايي با مضمون «زندگي سياهپوستان مهم است» و «عدالت براي همه» نوشته شده بود. مهم‌ترين موضوعي كه اين روزها سبب گسترده‌تر شدن اعتراضات شده، صدور حكم دادگاه درباره افسران پليس قاتل دو مرد سياهپوست بوده كه بر اساس آن، افسران پليس سفيدپوست بي‌گناه شناخته شده‌اند. معترضان در راهپيمايي شنبه پلاكاردهايي با خود حمل مي‌كردند كه روي آنها نوشته شده بود، ‌«تمام انسان‌ها يكسان خلق شده‌اند و زندگي سياهپوستان ارزش دارد‌». همچنين در تظاهرات شنبه شب، تظاهركنندگان تابوت‌هايي را به نشانه اعتراض به كشتار بيگناهان توسط پليس نژادپرست امريكا حمل مي‌كردند. در جريان اين راهپيمايي‌ها از كنگره امريكا خواسته شد تا قانوني را به تصويب برساند كه به دادستان‌هاي فدرال اجازه دهد پرونده‌هاي مربوط به مشاركت پليس در اعمال خشونت را پيگيري كنند.

 موج اين اعتراضات هفته گذشته به كاخ سفيد و كنگره نيز كشيده شد. تظاهرات مردم امريكا براي حقوق مدني در واشنگتن، پايتخت امريكا بازتاب گسترده‌اي داشت و هزاران نفر از مناطق مختلف امريكا به اين شهر آمده بودند تا اعتراض خود را نسبت به سياست‌هاي نژادپرستي در اين كشور نشان دهند. آل شارپتون، از فعالان حقوق مدني امريكا در جمع معترضان گفت:«ما به واشنگتن آمده‌ايم تا به كنگره و دولت بگوييم ما به مداخله و تصويب قوانيني نياز داريم كه ما را در مقابل بي‌عدالتي هيئت‌هاي منصفه ايالات حمايت كند‌». معترضان همچنين نبود عدالت در نظام قضايي امريكا و تبرئه پليس‌هاي قاتل را محكوم كردند.

مردم شعار مي‌دادند عدالت و صلح وجود ندارد. برگزار‌كنندگان تظاهرات، شمار افراد شركت كننده در واشنگتن را بين 40 تا 50 هزار برآورد كردند. پليس واشنگتن نيز از اعلام شمار شركت كنندگان خودداري كرد و تنها گفت، هيچ فردي بازداشت نشده است.

همچنين تعدادي از دانشجويان دانشگاه‌هاي شهر ريچموند مركز ايالت ويرجينيا نيز براي شركت در تظاهرات ضد نژادپرستي به واشنگتن آمده بودند. اين گروه قصد ورود به كنگره را داشت كه با ممانعت پليس مواجه شدند و به نشانه اعتراض در مقابل ساختمان كنگره دراز كشيدند. علاوه ‌بر مردم، كتي لنير، رئيس پليس شهر واشنگتن نيز به صف تظاهرات‌كنندگان ضد‌خشونت‌هاي پليس و بي‌عدالتي‌هاي دستگاه قضايي اين كشور پيوسته بود. ‌«كيرستن گيليبرند»، سناتور دموكرات نيويورك نيز روز شنبه در تظاهرات عليه نژادپرستي پلس امريكا در نيويورك حضور يافت. همچنين خانواده‌هاي قربانيان سياهپوست اخير در اين مراسم سخنراني كردند.

 يك فعال توئيتري در صفحه شخصي‌اش نوشت: كريس مگنوس، رئيس پليس كاليفرنيا نيز به اعتراضات مسالمت‌آميز سياهپوستان پيوست تا خواسته‌هاي مسالمت‌‌آميز ما را از اينكه زندگي سياه و قهوه‌اي نيز مهم است، انتقال دهد. مادر اريك گارنر، سياهپوستي كه توسط پليس خفه شد با اشاره به حضور ده‌ها هزار معترض به نژادپرستي حاكم در اين كشور گفت: «امروز از همه‌نژادها و اديان در اين لحظه مهم در تجمع بزرگ واشنگتن هستند تا تاريخ ساز شوند‌». همچنين مادر مايكل براون، نوجوان سياهپوست 18 ساله كه در شهر فرگوسن توسط پليس كشته شد گفت:«موج گسترده‌اي از مردم در خيابان‌ها هستند. اگر آنها اين تظاهرات را ببينند و تغييرات انجام ندهند، نمي‌دانم كه ما قرار است چه كار كنيم‌». خواسته اصلي تظاهركنندگان اين است كه رويكرد پليس امريكا تغيير كند و بايد عدالت درباره رفتارهاي غيرقانوني پليس اجرا شود. آنها اعلام كرده‌اند تا وقتي اين اتفاق رخ ندهد، از تظاهرات خود دست نخواهند كشيد.

به گزارش ايسنا، به نقل از خبرگزاري رويترز، برگزاركنندگان اعتراضات گفتند كه راهپيمايي مذكور جزو بزرگ‌ترين موج اعتراضات اخير عليه كشته شدن سياهپوستان بود. اگرچه اعتراضات به صورت مسالمت‌آميز برگزار شد اما پليس بوستون از بازداشت بيش از 20 معترض خبر داد و گفت‌: «اين معترضان تلاش داشتند تا بزرگراه اين شهر را مسدود كنند‌». قوانين تبعيض‌آميز در امريكا عليه سياه‌پوستان همواره مورد اعتراض گروه‌هاي حقوق بشري قرار داشته است. فعالان مي‌گويند احتمال رفتار تبعيض‌آميز پليس با سياهپوستان بيشتر است و آنها دو برابر بيشتر احتمال دارد در دادگاه‌ها محكوم شوند.

   اعتراض 60 هزار نفري در نيويورك
در نيويورك موج اعتراضات گسترده بود و بيش از 60 هزار نفر در آن شركت كردند. بيشتر شركت‌كنندگان در راهپيمايي شهر نيويورك جواناني از گروه‌هاي قومي مختلف بودند كه در تظاهراتي مسالمت‌آميز به سر دادن شعار پرداختند. به گزارش پرس تي‌وي، تعداد شركت‌كنندگان در تظاهرات نيويورك به حدي زياد بود كه آمد و شد خودروها را مختل كرد و در واقع، زندگي عادي مردم امريكا در اين شهر مختل شد. مردم نيويورك نيز در تظاهرات بزرگ، اصلاح نظام قضايي امريكا و نظارت بر رفتار پليس خشن اين كشور را خواستار شدند. جمعي از شهروندان مقيم نيويورك در مصاحبه با واحد مركزي خبر، ديدگاه خود را درباره عملكرد پليس و نظام قضايي اين كشور مطرح كردند. مرد سياهپوستي گفت:«براي پايان وحشيگري پليس نيويورك و همه پليس‌هاي سراسر امريكا اينجا هستيم‌». خانم سفيد‌پوستي با اشاره به افزايش آمار قتل رنگين‌پوستان امريكا گفت:«اريك گارنر و قتل او نماد برخوردهاي نژادپرستانه اين كشور است و به ويژه، وحشيگيري پليس در اين ماجرا بيشتر ديده شد‌». همچنين معترضان دست‌هاي خود را به نشانه تسليم در خارج از مقر پليس در منهتن جنوبي بالا بردند. كايود لئونارد، از معترضان منهتن گفت كه فرهنگ امريكا در برده‌داري تعبيه شده است و اين فرهنگ بايد تغيير يابد.


منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 112]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن