تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805550050




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

موضوع انفعالي افخم مقابل نژادپرستي مدرن


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: موضوع انفعالي افخم مقابل نژادپرستي مدرن
نویسنده : سعيد همتي 
نزديك به دو هفته از حوادث تلخ در شهر فرگوسن ايالات متحده امريكا مي‌گذرد و طي اين دوهفته موج اعتراضات مردمي عليه حاكميت امريكا گستره بيشتري به خود گرفته به گونه‌اي كه در حال حاضر بيش از 200 شهر امريكا شاهد تظاهرات مردمي در كف خيابان‌هاي اين كشور هستند.
در حالي هر روز به دامنه اين تظاهرات مردمي افزوده مي‌شود و رسانه‌هاي بين‌المللي حجم قابل توجهي از اخبار خود را به آن موضوع اختصاص داده‌اند كه برخي از رسانه‌هاي داخلي كه همواره فرياد حقوق بشري سر مي‌دهند ترجيج داده‌اند راه سكوت و سانسور را پيش گرفته و به راحتي از كشته شدن سه تن شهروند سياهپوست امريكايي به دست عوامل انتظامي اين كشور عبور كنند.
جالب است بدانيم رهبران فكري اين رسانه‌ها طي سال‌هاي اخير كوچك‌ترين اتفاقات قضايي در كشور را با جهت‌دهي خاص پوشش داده و زمينه و تمهيدات مناسبي براي فشار نهادهاي بين‌المللي حقوق بشري عليه نظام را فراهم مي‌كردند. در سوي ديگر ماجرا دستگاه سياست خارجه هم نتوانسته موضعي قاطع در قبال حوادث ايالات متحده امريكا اتخاذ كند كما اينكه سه روز پيش خانم افخم سخنگوي وزارت امور خارجه در سخناني مطرح مي‌كند: اعتراضات گسترده مردم امريكا نسبت به تبعيض‌نژادي و برخورد خشونت‌آميز نهادينه شده با رنگين پوستان نشانگر تداوم زخم‌هاي مزمن جامعه امريكا است.
وي ادامه مي‌دهد: اين شرايط نمايانگر فاصله آشكار ميان ادعاي دموكراسي و مشاركت مدني با واقعيت‌هاي سياست و حكومت در ايالات متحده امريكا است.
در حالي سخنگوي وزارت خارجه تلاش دارد با كلماتي بي‌خاصيت و كلي به اتفاقات امريكا واكنش نشان دهد كه افكار عمومي انتظار داشته‌اند دولت يازدهم در مواجهه با حوادث اين كشور موضعي روشن و شفاف‌تر از اين بگيرد.
در يكي از انتقادها كه در قالب گزارش در روزنامه جوان چاپ شده بود همين موضوع مورد توجه قرار گرفت و بيان شد كه توقع مردم و دلسوزان انقلاب اسلامي از دولتمردان يازدهم واكنش صريح‌تر و قاطع‌تري نسبت به اين حوادث داشته باشند، همچنين عنوان شده بود كه دولت نبايد در مواجهه با اتفاقات ديگر كشورها و از جمله امريكا بي‌تفاوت باشد يا خود را به بي‌تفاوتي بزند.
به نظر مي‌رسد فشار رسانه‌ها و افكارعمومي تا حدودي تأثيرگذار بوده و مهم‌ترين عامل اظهارات كلي و فاقد قدرت اثرگذاري خانم افخم را همين موضوع بايد دانست موضوعي كه در موارد مشابه بسياري هم طي ماه‌هاي گذشته تكرار شد به صورتي كه مقامات سياسي غربي در مقابله با جمهوري اسلامي ايران از ادبيات تند و تحقير‌آميز سخن به ميان آوردند اما مقامات دولتي كشورمان نه تنها پاسخي هم سطح متناسب با اظهارات تندخويانه غربي مطرح نكردند بلكه در بسياري از موارد مسير سكوت توأم با سانسور را پيش گرفتند و آنجايي كه با فشار بسيار افكارعمومي داخلي مواجهه شدند خانم افخم را به نشست خبري فرستادند تا وي موضعگيري نرم و خنثايي را اتخاذ كند.
به هر حال وزارت امور خارجه باز هم صلاح ديده تا به مانند موارد مشابه قبلي از تحولات تلخ فرگوسن و شهرهاي ديگر ايالات متحده بگذرد شايد با اين استدلال كه موضعگيري محكم و هوشمندانه مي‌تواند مسير به بن بست رسيده مذاكرات را از ريل خود! خارج كرده و به مسير انحراف بكشاند. آن هم در شرايطي كه 5+1 به سركردگي امريكا توانسته تاكنون با خلف وعده‌هاي بيشمار تعليق هسته‌اي ايران را استمرار بخشيده و با تمديد هزينه‌زاي هفت ماهه مواجه سازد.
شايد هضم اين نكته براي وفاداران به انقلاب اسلامي و همچنين مردم عادي سخت و دشوار بيايد كه چگونه مي‌توان سكوت در قبال بسياري از وقايع بين‌المللي را به پاي مذاكراتي پيوند داد كه بعد از گذشت دهها جلسه كارشناسي و غيره هنوز نه منجر به لغو تحريم‌ها شده و نه گره‌اي از مشكلات اقتصادي داخلي را گشوده است.
هر چند كه چنين رويكردي همچنان اذهان عمومي داخلي را آزار مي‌دهد و گلايه‌هاي دامنه‌دار را هم به همراه داشته است اما با توجه به نوع برداشت برخي دولتمردان از ديپلماسي شايد توقعي نابه‌جا باشد كه اين روش رفتاري در عمر باقيمانده دولت هم دستخوش تغيير و تحولي قرار بگيرد.
در پايان بايد گفت به كارگيري ابزار سكوت و در برخي اوقات انفعال نمي‌تواند معجزه‌اي را در روابط بين دو كشور ايران و امريكا باعث شود همانگونه كه طي 16 ماه مذاكره مستقيم با غربي‌ها هم اثبات شد.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۸:۰۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن