تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 8 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درباره آيه «ياد خدا بزرگتر است» ـ : به ياد خدا بودن در هنگام روبه رو شدن با حلال و ح...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

ویترین طلا

کاشت پای مصنوعی

مورگیج

میز جلو مبلی

سود سوز آور

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

مبلمان اداری

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1802500929




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حضور همزمان در المپيك و پاراالمپيك دور از دسترس نيست


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: حضور همزمان در المپيك و پاراالمپيك دور از دسترس نيست
اينكه يك ورزشكار با وجود داشتن مشكل جسمي بخواهد با ملي پوشان سالم رقابت كند و حتي براي كسب سهميه المپيك و رقابت در بالاترين سطح ورزش جهان، تلاش كند را بايد تقدير كرد.
نویسنده : سعيد احمديان 


اينكه يك ورزشكار با وجود داشتن مشكل جسمي بخواهد با ملي پوشان سالم رقابت كند و حتي براي كسب سهميه المپيك و رقابت در بالاترين سطح ورزش جهان، تلاش كند را بايد تقدير كرد. يكي از اين ورزشكاران با اراده و پر تلاش كه پا در اين مسير گذاشته، ابراهيم رنجبر قهرمان تير و كمان بازي‌هاي پاراآسيايي و جهان است كه مدال‌هاي رنگارنگ زيادي را در كارنامه‌اش دارد. آخرين آن هم طلاي خوش رنگش در اينچئون بود تا يكي از طلايي‌هاي كاروان غدير در پاراآسيايي 2014 لقب بگيرد. طلاي بازي‌هاي آسيايي گوانگژو، طلاي قهرماني جهان در سال 2011 و 2012 از ديگر افتخارت رنجبر است. او پس از بازگشت از كره جنوبي با دعوت شدن به تيم افراد سالم تير و كمان، مي‌خواهد شانسش را براي رسيدن به المپيك و كسب سهميه با رقيبان امتحان كند. رنجبر، جانباز سرافراز كشورمان كه در 16 سالگي در عمليات كربلاي پنج از ناحيه نخاع به درجه رفيع جانبازي نائل آمد، پس از درو كردن مدال‌هاي رنگارنگ در بازي‌هاي جهاني و پاراآسيايي، اين روزها در سايت تير و كمان مجموعه ورزشگاه آزادي همراه با ساير ملي پوشان سالم تمرين مي‌كند و آماده رقابت با حريفانش در مسابقات جايزه بزرگ تير و كمان مي‌شود و البته همچنين دو‌رقابت كسب سهميه المپيك كه سال آينده برگزار مي‌شود. رنجبر در گفت‌وگو با «جوان» از تجربه جديدش مي‌گويد.

شما و خانم نعمتي دو ملي پوش تيم تير و كمان جانبازان و معلولان هستيد كه به تيم افراد سالم تير و كمان دعوت شده‌ايد و قرار است در رقابت‌هاي آسيايي و كسب سهميه المپيك شركت كنيد، تجربه فوق‌العاده و جالبي مي‌تواند باشد؟
براي رسيدن به اين هدفم برنامه‌ريزي زيادي كرده بودم و خيلي خوشحالم كه توانستم با توجه به ركوردي كه در انتخابي تيم ملي به دست آوردم و با اعتماد فدراسيون به تيم تير و كمان افراد سالم دعوت شوم. اين آرزوي هر ورزشكاري است كه در اين سطح بتواند رقابت كند. در حال حاضر هم با توجه به تمريناتي كه دارم ركوردهايم تقريباً خوب است و سعي مي‌كنم تا شروع مسابقات جايزه بزرگ كه چند ماه آينده برگزار مي‌شود به شرايط بهتري برسم. در اين رقابت‌ها با توجه به اينكه در رنكينگ مؤثر است، بهترين‌هاي دنيا شركت مي‌كنند و رقابت سختي است. پس از آن هم بايد براي شركت در دو مسابقه كسب سهميه المپيك، كه سال آينده برگزار مي‌شود، شركت كنم.

پس مي‌خواهيد مانند اسكار پيستوريوس دونده معلول آفريقاي جنوبي كه هم در المپيك و هم پارالمپيك لندن شركت كرد، حضور در دو رقابت بزرگ را تجربه كنيد؟كسب مدال هم مي‌تواند اين تجربه را به يادماندني كند.
حضور همزمان در المپيك و پارالمپيك دور از دسترس نيست و اولين هدفم كسب سهميه المپيك برزيل است. البته ورزشكاران تير و كمان قدرتمند دنيا در مسابقات كسب سهميه حضور دارند و اين كار را سخت مي‌كند. ابتدا مي‌خواهم جزو يكي از ورزشكاراني باشم كه سهميه المپيك را به دست بياورم و بعد از آن است كه مي‌توانم به هدف‌هاي ديگري مانند گرفتن مدال فكر كنم. به هر حال در ميدان المپيك همه براي مدال مي‌آيند اما تنها مدال‌هاي اندكي توزيع مي‌شود. حريفان قدري حضور دارند و در اين مسابقات هر كس بتواند در روز مسابقه از نظر جسماني و ذهني تمركز خوبي داشته باشد، شانس بالايي براي مدال پيدا مي‌كند.

شما تجربه حضور در پارالمپيك لندن را هم داريد، درباره اين مسابقات صحبت مي‌كنيد؟ قهرمان تير و كمان معلولان جهان بوديد و شانس اول مدال طلا اما...
در لندن شروع خوبي داشتم و در ركوردگيري توانستم ركورد پارالمپيكي را بشكنم اما در ادامه متأسفانه آن تمركز لازم را نداشتم و به مدال نرسيدم. براي پارالمپيك لندن 11 ماه در اردوي شبانه روزي بودم و سختي‌هاي زيادي كشيدم اما با بدشانسي مدال را از دست دادم و اميدوارم در برزيل بتوانم جبران كنم.

اين براي دومين بار است كه به تيم افراد سالم تير و كمان دعوت مي‌شويد و در نخستين حضورتان هم كه پنج سال پيش بود توانستيد يك مدال نقره براي كشورمان كسب كنيد.
سال 2009 در مسابقات جايزه بزرگ آسيا در هند بود كه به تيم ملي افراد سالم دعوت شدم و با توجه به اينكه در آن زمان سرمربي وقت تيم با نفرات تيم الف به هر عنواني نتوانست كار كند، از من كه در تيم ب حضور داشتم براي بازي‌هاي هند دعوت كرد. من هم براي اولين بار با وجود اينكه از نظر جسماني با ساير نفرات قابل مقايسه نبودم و آنها شرايط بهتري داشتند، توانستم با كسب مدال نقره، اولين مدال برون مرزي رشته ريكرو تير و كمان را
به دست بياورم.

به نظر مي‌رسد در حضور دوباره‌تان در تيم ملي افراد سالم تير و كمان، تجربه سال 2009مي‌تواند كمكتان كند كه موفق‌تر باشيد.
قطعاً همين طور است و نسبت به آن زمان هم باتجربه‌تر شده‌ام و هم پخته‌تر، البته اين را هم بايد در نظر داشته باشيد كه تير و كمان يك رشته خيلي حساس است و آمادگي ذهني و تمركز هنگام مسابقه علاوه بر توانايي‌هاي فني، نفر برنده را تعيين مي‌كند و روز مسابقه خيلي مهم است.

به سال‌ها قبل برگرديم، به روزهاي بعد از جانبازي كه تصميم گرفتيد به ورزش رو بياوريد و انتخاب شما رشته تير و كمان بود. درباره آن روزها بيشتر صحبت مي‌كنيد؟ قبل از جانبازي هم ورزش مي‌كرديد؟
16 سال داشتم كه به جبهه‌ رفتم و قبل از آن زمان زياد دنبال ورزش نبودم. سال 65 درعمليات كربلاي 5 در شلمچه به فيض جانبازي نائل آمدم و پس از آن وقتي جنگ تمام شد نزديك به 10 سال طول كشيد تا بهبودي نسبي پيدا كنم. به هر حال با توجه به مشكل جسماني جانبازان و معلولان، آنها بيشتر از افراد سالم به ورزش احتياج دارند تا به سمت سالم‌تر شدن پيش بروند. به همين خاطر دهه 70 بود كه در قرارگاه ثارالله با ساير جانبازان ورزش‌هايي مانند وزنه، باستاني و ويلچرراني را انجام مي‌داديم. تا اينكه از طريق يكي از دوستانم به رشته تير و كمان علاقه‌مند شدم و با توجه به اينكه اين رشته آرامبخش بود به صورت حرفه‌اي در اين رشته فعاليتم را شروع كردم.

امكانات و تسهيلات نابرابر و تفاوتي كه بين ورزشكاران جانباز و معلول با ورزشكاران سالم گذاشته مي‌شود، يكي از اصلي‌ترين انتقاداتي است كه مطرح مي‌شود. حتماً شما هم اين تبعيض‌ها را احساس كرده‌ايد.
همانطور كه اشاره كردم ورزش براي افراد معلول و جانباز ضروري است و بايد شرايط مناسبي براي ورزش اين قشر فراهم شود. درباره ورزش قهرماني معلولان و جانبازان هم متأسفانه بي‌مهري‌هايي شاهد هستيم. در دولت آقاي احمدي‌نژاد، تصويب يكسان شدن جوايز ورزشكاران سالم و معلول حركت بسيار خوبي براي برداشته شدن تبعيض‌ها بود و اميدوارم در دولت جديد هم همين نگاه وجود داشته باشد. معلولان وقتي در اردو هستند درآمدي از جاي ديگري ندارند و بايد حمايت شوند. هر چند مسئولان ورزش در سال‌هاي گذشته زحمات زيادي كشيده‌اند اما متأسفانه آن انتظاري كه مي‌رود بر آورده نشده است. اين در شرايطي است كه از طريق ورزش و افتخاراتي كه به دست مي‌آيد مي‌توانيم پاسخ ادعاهاي سياسي غربي‌ها را در زمين ورزش بدهيم.

اما به نظر مي‌رسد هنوز نتوانسته‌ايم از اين ظرفيت استفاده كنيم؟
بله، در شرايطي كه ما هزينه‌هاي زيادي در بخش‌هاي ديگر مي‌كنيم اما نتيجه‌اي هم نمي‌گيريم. در صورتي كه ورزشكاران سالم و معلول با رقابت در عرصه‌هاي بين‌المللي هم از نظر اخلاقي و هم فني مي‌توانند نمايندگان شايسته‌اي براي كشورمان باشند و بالا رفتن پرچم ايران در مسابقات مي‌تواند بهترين پاسخ براي اتهاماتي مانند حقوق بشر و ساير ادعاها باشد. به گفته حضرت امام (ره) ورزشكاران سفيران انقلابي هستند و مي‌توانند هم از نظر فني و هم اخلاقي، ابهت كشورمان را به رخ دنيا بكشند. اين توانايي‌ها در بين معلولان و جانبازان وجود دارد قول مي‌دهم در صورتي كه حمايت‌ها بيشتر شود، در رقابت‌هاي پاراآسيايي به جاي چهارم شدن، در رده دوم قرار بگيريم و در المپيك هم در بين چهار تيم اول حضور داشته باشيم.



منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 34]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


ورزش

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن