تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ردم دو گروه‏اند: دانشمند و دانش‏اندوز و در غير اين دو، خيرى نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804390072




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بحران لیبی، برگ برنده سیسی در سفر اروپایی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: بحران لیبی، برگ برنده سیسی در سفر اروپایی تهران- ایرنا- روزنامه «اطلاعات» یادداشتی به نقل از «لوموند» منتشر کرده که در آن با اشاره به سفر رییس جمهوری مصر به فرانسه نوشته است: «عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهوری مصر، پس از دیدار دو روزه از ایتالیا، چهارشنبه 26 نوامبر وارد پاریس شد. در محافل دیپلماتیک، این شکل از دیدار، کلاسیک و رسمی محسوب می شود.


در این سفر، سیسی دیداری با «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه داشت. ظاهرا زمان تقویت روابط دوجانبه فرا رسیده و در نگاه اول، امنیت منطقه و اقتصاد، برگه های برنده سیسی هستند؛ برگه های برنده ای که می تواند مصر را به کشوری همپیمان با اروپا تبدیل کند. از این رهگذر، سیسی نیز می تواند علاوه بر غلبه بر بحران مشروعیت دولت خود که محصول یک کودتاست، توجه سرمایه گذاران را دوباره به مصر جلب کند و بر بخشی از مشکلات اقتصادی این کشور فائق آید.
یک سال است که قاهره فعالیت تمامی احزاب را محدود کرده است و تلاش می کند تا اخوان المسلیمن را تار و مار کند، 1400 تن از اعضای اخوان کشته و هزاران تن دیگر دستگیر شده اند. با توجه به حساسیت بالای افکار عمومی قاره سبز به مسائل حقوق بشری، این نزدیکی چندان واقعی و عملی به نظر نمی رسد.
یک منبع رسمی فرانسوی گفت: سفر سیسی به اروپا، پیامی است برای مشروعیت بخشی به روند انتقال قدرت، اما باعث نمی شود مسائل حقوق بشری در نظر گرفته نشود.
برنامه ریزی این سفر و دیدار دو رئیس جمهوری، در اواخر سپتامبر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل، توسط اولاند و همتای مصری او انجام شد. در واقع در آن زمان، مصر با ایفای نقش سنتی خود به عنوان میانجی میان اسرائیل و فلسطین در جنگ غزه، به صحنه بین الملل بازگشت.
حضور مصر به عنوان میانجی نوعی اجبار بود و به نوعی با توجه به اوضاع حاکم بر منطقه اجتناب ناپذیر می نمود، چرا که این کشور از سال 2002 ابتکار عمل را در میان اعراب در دست دارد. حالا فرانسه نیز ناگزیر است، اولویت ایفای همین نقش در مورد لیبی را نیز برای مصر قائل باشد.
هر دو کشور ترس از تجزیه لیبی و استقرارگروه های تروریستی و تکفیری در آن را دارند.
در حالی که پاریس «اوبری» و هسته های تروریستی ساحلی ها را در جنوب لیبی به دقت زیر نظر دارد، قاهره از رسیدن تسلیحات به دست شبه نظامیان و گروه های فعال در سرزمین خود، به ویژه در سینا نگران است.

* موضع تغییرناپذیر
در حال حاضر، هر دو کشور، از «برناندینو لئون»، میانجیگر و نماینده سازمان ملل در لیبی حمایت می کنند. قاهره که حملاتش را به گروه «فجر لیبی» به کمک نیروی هوایی امارات انکار می کند، تلاش دارد حمایت های جهانی را به سمت ارتش لیبی سوق دهد، اما حتی اگر همکاری های امنیتی مصر با فرانسه محکم شود، اختلافات زیادی باقی می ماند.
«رابرت اسپرینگبورگ» کارشناس آمریکایی در این رابطه می گوید: مصر موضع غیر قابل انعطافی در برابر گروه های اسلامی مثل اخوان المسلمین دارد و تلاش می کند نظراتش را به دیگر بازیگران منطقه به ویژه کشور همسایه یعنی الجزایر نیز تحمیل تا قدرت میانجی گری خود را بیشتر کند. از طرفی، بازدید سیسی از فرانسه، اجازه کنار گذاشتن تفاوت موضع دو طرف در مورد مساله سوریه را فراهم می کند.
مصر و روسیه راه حل سیاسی را برای خاتمه دادن به بحران کنونی سوریه پیشنهاد می کنند. یا به عبارت دیگر، قاهره نسبت به پاریس، موضع کمتر گزنده ای در مورد سوریه دارد.
مصر در مورد ایجاد ائتلاف نظامی علیه داعش اعلام کرد، به نیروهای چند ملیتی نمی پیوندد، به این دلیل که همان تهدید را در سرزمین های خود دارد. قاهره همچنین نیازش به تسلیحات جدید را به موضوع داعش و گروه های تندرو پیوند زده و اعلام کرده است، برای مبارزه با این تهدیدها در مصر به دنبال نو سازی تسلیحات ارتش است. این در حالی است که ایالات متحده به دلایل نقض حقوق بشر توسط دولت قاهره، کمک های تسلیحاتی خود به مصر را متوقف کرده و مصر به دنبال تنوع بخشیدن به منابع نظامی خود با کمک عربستان سعودی و امارات متحده عربی است.
مصر پس از خرید چهار رزمناو «دی سی ان اس»، درصدد خرید دو فروند دیگر از این کشتی های جنگی است. این کشور برای تجهیز نیروی هوایی خود به میراژ 5 و 2000، مذاکراتی را به با طرف های فرانسوی انجام داده است و برای خرید 24 فروند هواپیمای رافائل نیز تلاش می کند.
یک منبع دیپلماتیک مصری تصریح کرد:هیچ کدام از این ها نمی تواند برای سرکوب داخلی استفاده شود. اشاره این منبع به مصوبه اتحادیه اروپا در سال 2013 است که صادرات تجهیزات برای «سرکوب داخلی» به مصر را ممنوع کرده است. قانونی که هنوز پا برجاست.
مشکلات اقتصادی مصر نیز بر دیدار سیسی از اروپا سایه افکنده است. سه سال ناآرامی در مصر، مشکلات اقتصادی زیادی را به وجود آورده و انتظار عمومی از سیسی را بالا برده است. از دیگر سو، توجه وافر کشورهای اروپایی به بازاری با جمعیت 80 میلیون نفر نیز انکار ناپذیر است.
نیاز دو طرفه در مورد مسائل اقتصادی، باعث می شود، طرفین به هم گرایش بیشتری داشته
باشند و اختلافات کمرنگ جلو کند. در این میان، دولت های عربستان سعودی، امارات و کویت، پس از کمک 20 میلیارد دلاری به مصر، قصد دارند کمک های خود را کاهش دهند.

* بازگشت اعتماد
یک کنفرانس بین المللی سرمایه گذاری قرار است در ماه مارس سال آینده در «شرم الشیخ» برگزار شود و مصر امیدوار است بین 10 تا 12 میلیارد دلار سرمایه خارجی برای پروژه های کلان خود جذب کند.
پروژه هایی چون دو برابر کردن عرض کانال سوئر، توسعه زیرساخت ها، انرژی و توریسم. فرانسه پنجمین سرمایه گذار در مصر نیز به دنبال به دست آوردن سهم خود از بازار این کشور است.
سیسی در روز دوم سفر خود به فرانسه، به همراه هیات وزیران و فعالان اقتصادی، برنامه های اقتصادی خود را در مجمع سرمایه گذاران بین المللی فرانسوی ارائه داد. شعار آنها، «بازگشت اعتماد است».
سیسی با ابراز خوشبینی به همکاری های مصر و اروپا گفت:یک فضای سیاسی اقتصادی مورد قبول در حال شکلگیری است و همه چیز به تحولات آینده بستگی دارد.
از دیگر سو، سرمایه گذاران در انتظار اصلاحات بودجه و اصلاح نظام اداری این کشور هستند که مانع سرمایه گذاری است. یکی از اعضای مجمع سرمایه گذاران گفته است: شرکت ها برای به دست آوردن بازار، در حال سازگار کردن خود هستند. در مجموع به نظر می رسد سیسی می تواند اعتماد آنها را جلب کند.
منبع: اطلاعات
اول**1368**


15/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن