محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1842876360
جمهوری اسلامی را بایستی در چه چارچوبی درک کرد؟ نیاز جامعهی بینالملل به درک «هویت» ایران است یا «منافعش»؟
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: جمهوری اسلامی را بایستی در چه چارچوبی درک کرد؟
نیاز جامعهی بینالملل به درک «هویت» ایران است یا «منافعش»؟
کنشهای بازیگری که هویت پایه است، صرفاً متأثر از منافع مادی نیست. برای شناخت رفتار این بازیگر، بایستی به انگیزههای هویتی، منزلتی و عزتطلبی آن دقت شود و نه صرفاً به مقولهی امنیتجویی و منفعتطلبی آن.
در مورد اینکه انقلاب ایران بیشتر یک انقلاب فرهنگی بوده تا یک انقلاب سیاسی، صحبتهای زیادی شده است، اما در حوزهی سیاست خارجی کمتر به آن پرداخته شده است. در انقلاب اسلامی ایران، وجه فرهنگی غالب بوده است تا وجه سیاسی آن. پیامدهای فرهنگی انقلاب اسلامی در حوزهی سیاست خارجی از سوی محققان و سیاستمداران غربی درک چندانی نشده است. در حالی که سیاستهای ایران در تعامل با محیط بیرونی خود ریشه در تاریخ، تجربیات، آرمانها و ارزشهای داخلی داشته و دارد، آمریکاییها عمدتاً این ریشه را کاوش نکردهاند و از سوی دیگر، نگاهی معطوف به قدرت را در مقابل نگاه ایران، که معطوف به عناصر فرهنگی و ارزشمحور بوده است، دنبال کردهاند. الف) انقلاب اسلامی و خلق یک «جغرافیای هویتی» و فرهنگی انقلاب اسلامی ایران در محیطی جغرافیایی و فرهنگی به نام ایران رخ داد؛ کشوری که با تاریخ و هویت خاص خود در طول تاریخ، تجربیات تلخی را به خاطر عدم استقلال و وابستگی در ناخودآگاه تاریخی خود داشته است؛ تجربیاتی که در قالبهای حماسی، اسطورهای، واقعیات تاریخی و زخمهای جنگهای جهانی در قرن بیستم و کودتای 28 مرداد 1332، تداوم داشت. از سوی دیگر، ایرانیان عمدتاً پیرو مذهب تشیع در دین اسلام بودند که عدالت، تفکر انتقادی و نفی سلطهپذیری و کمک به مظلومان را بهعنوان سه اصل اساسی در خود داشت. در سطور زیر تلاش میشود با پرداختن به رگههای اصلی هویت ایرانی، حتیالامکان ردپای پیگیری سیاست خارجی مبتنی بر استقلال و عدالت را در عناصر فرهنگی و هویتی ایرانیان دریافت کند. این عناصر فرهنگی بازتابهای قابل درکی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران یافته است که از چرایی رابطهی ایران و آمریکا پس از انقلاب رمزگشایی میکند. بدین صورت که در جمهوری اسلامی ایران، هویت به منافع و جهتگیریها سمت و سو و معنا میبخشد و درک رفتارهای ایران در محیط خارجی مبتنی بر شناخت ابعاد هویتی آن است، اما مشکل اینجاست که در غرب، عقبهی هویتی و فرهنگی سیاستهای ایران بهشکلی تقلیلگرایانه در چارچوب دیدگاههای مادی و قدرتمحورشان فرو کاسته میشود و جهانی از سوءظن و سوءبرداشت را در خصوص ایران دامن میزند. ب) هویت؛ تعاریف و تأثیرگذاری هویت از نظر لغوی هم به معنای تشابه کامل و هم به معنای تمایز است. هویت در فرهنگهای لغات به این صورت معنا شده است: شخصیت، اصلیت، شناسایی و برآوری کامل، المثنی، وجود ذهنی و مادی، همانی و اینهمانی. از نظر دهخدا، هویت عبارت است از تشخص. هویت آن چیزی است که ما با آن خود را میشناسیم و به دیگران میشناسانیم. هویت مفهومی در مسیر شدن است. احساس تعلق، احساس استقلال، احساس ارزش، احساس وحدت و... همه مسائلی هستند که در طول زمان روی میدهند. از نظر ساموئل هانتینگتون، هویت احساس فردی یا گروهی است که محصول خودآگاهی است. صرف نظر از بحثهای لغوی، هویت با شکلگیری واحدهای سیاسی وستفالیایی 1648، وضعیت جدیدی به خود گرفت؛ بهطوریکه هویتهای ملی بهصورت بالاترین و مورد اجماعترین لایهی هویت برجسته شده و هویت بهعنوان مسئلهای فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شده است. لایههای هویتی متفاوتی از قبیل مذهبی، قومی، سنتی، مدرن و... وجود دارد. عصر جدید عصر غلبهی هویت ملی است. هویتی که سرزمین مشترک، فرهنگ مشترک، دین مشترک، زبان مشترک، دولت مشترک و همچنین باورها، خاطرات و اسطورههای مشترک، اجزای سازندهی آن هستند. هویت همیشه با غیریتآفرینی شروع میشود و تداوم مییابد. الکساندر ونت با استفاده از مفهوم «نقش» به تحلیل «هویت» و «منافع» پرداخته است؛ یعنی نقشی که دولت بهعهده میگیرد، جهتدهنده به اقداماتش است. وی معتقد است ارزش-های ملی، اهداف، پاداشها و فوایدی را که بهوسیلهی یک دولت تعقیب میشود تعیین میکند و از طرف دیگر، باورهای خاص هویتی هر بازیگر، اولویتهایش را مشخص میکند. همچنین هویتها مشخص میکنند کدام استراتژی مشروع است. هویت بهواسطهی تشابه و تمایز، به خودیها و دیگران منتهی میشود. هویت به ما و دیگران میگوید که هستیم و به ما میگوید که دیگران هستند. هویتها از خلال تفسیر زبانشناختی به درون اعمال و افعال زندگی راه مییابد. لذا میتوان گفت سیاست خارجی ایران نیز باید در بستری هویتی و هنجاری مورد تحلیل و ارزیابی قرار بگیرد. در سایر کشورها نیز بخش قابل تأملی از سمتگیری سیاست خارجیشان معطوف به ابعاد فرهنگی و هویتی آنهاست. برای مثال، میتوان بهجرئت ادعا کرد عامل اصلی در فرازوفرودهای روابط انگلیس با اتحادیهی اروپا، به دغدغههای هویتی و مسائل فرهنگی انگلیس برمیگردد که در قالب استثناگرایی انگلوساکسونی، ملت جزیرهای، سنتگرایی، ضرورت حفظ فرهنگ بریتانیایی و نمادهای آن همچون پول ملی، پرچم ملی و کلیسای انگلیکان متجلی میشود. این مسئله در سیاست خارجی آمریکا نیز متجلی است و ایدهی ملت محاصرهشده یا ساختن شهری بر فراز تپه، روایت ملتسازی و هویت ملی غیریتساز آمریکاییهاست و مبنای جهانگیری و توسعهطلبی ایالات متحده در سیاست بینالملل است. اندیشهی مداخلهگرایی در سیاست خارجی بریتانیا و آمریکا نیز به زمینهها و توجیهات هویتی برمیگردد. لذا نمیتوان ردپای مؤلفههای هویتی در سیاست خارجی کشورها را نادیده گرفت. منتها مسئلهی اصلی این است که رویکردهای مستقل ایران در سیاست خارجی در نقطهی مقابل منافع و ارزشهای قدرتهای غربی است و از این رو، با برند سازی و فضاسازی تلاش دارند مؤلفههای هویتی شکلدهنده به سیاست خارجی ایران را در چارچوب برندهای جعلی همچون ماجراجویی و برهمزنندهی نظم و ثبات، تحریف کنند. ج) لایههای هویتی ایران هویتها اولویتهایمان را مشخص میکند. از طرف دیگر، هویتها هم بدون منافع، فاقد نیروی انگیزش هستند. بدون هویتها منافع جهتی ندارند. هویتها برای استمرار خویش در طول تاریخ، نیازمند بازسازی، دگرسازی و دگر نمایی خود و مؤلفههای تشکیلدهندهی خویشاند. به عبارت دیگر، هویتها، انعطافپذیر و تغییر پذیرند. هویتها دو گونهاند: عرضی و ذاتی. هویتهای عرضی همچون تعلقات طبقهای، صنفی، سیاسی و... هستند، ولی هویتهای ذاتی همچون تعلق به گروههای قومی و نژادی، خانواده، محل تولد، جنسیت و... است. هویتها همچنین دارای سلسله مراتب هستند و نه کاملاً تغییرپذیر، بلکه حالتی بینابینی دارند. لذا نخبگان سیاسی جامعه نباید در راه پیوستن به ارزشهایی و پیاده کردن آنها، ارزشهای دیگر را نادیده بگیرند و به طور تکبُعدی با مسائل جامعهی خود روبهرو شوند. فرهنگ و هویت ایرانی یکی از لایههای هویتی ایران است که مربوط به دورهی باستانی ایران میشود و پُر است از اسطوره، کیشها، افسانهها، سلسلهها و داستانهای ایرانی که همگی متعلق به دورهی باستان است. پس از آن، شاهد افزوده شدن لایهی فرهنگ و تمدن اسلامی است که برخلاف لایهی اولیه، حالتی واضح و غیر اسطورهای دارد. نکتهی جالب توجه نسبت به لایههای اول و دوم هویت ایرانیان، همیاری این دو لایه نسبت به همدیگر است. بخشهای ارزشی از هویت ایران در دورهی باستان همچون حقطلبی، یکتاپرستی، عدالتگستری، ظلمستیزی، حب وطن و... که با ارزشها و شعائر اسلامی بهنوعی همخوانی دارند، در دورهی بعد، یعنی پذیرش اسلام و سپس تشیع میان ایرانیان، تداوم یافته و تکریم نیز شده است. این دو لایه در طول تاریخ، در همدیگر بهنحوی جالب ادغام شدهاند و دین همواره پشتیبان ملیت ایرانی بوده است. 1. فرهنگ و هویت ایرانی استمرار فرهنگی ایران در قیاس با کشوری چون مصر، که تمدنی به قدمت دو برابر تمدن ما ایرانیان داشته است و علیرغم حملهی یونانیان، مغولان و... شاهد گسست فرهنگی نشده است، گویای واقعیت جذاب، قوی و انکارناپذیر است که دارای جنبههای غنی انسانی، فرهنگی، اخلاقی و مذهبی است. چنانکه برای مثال، هر قوم و فرهنگ بیگانهای که راه به این سرزمین باز میکرد، آداب کشورداریاش تحت تأثیر قرار میگرفت. 2. فرهنگ و تمدن اسلامی (تشیع) اولین لایهی هویتی خارجی که بر لایهی ایرانیت قرار گرفت و تأثیر هویتی فراوانی داشت، اسلام بود. قریب به 14 قرن پیش در شبهجزیرهی عربستان، دینی وحیانی به نام اسلام بر قلب مبارک پیامبر اکرم (ص) نازل آمد که رسالتی جهانی داشت و یکی از تمدنها و حوزههای غنی فرهنگی آن روز جهان، درست در همسایگی محل نزول این دین آسمانی قرار داشت. پس از گذشت سالها، بیشتر ایرانیان از اسلام، مذهب تشیع را برگزیدند. اوج این تحول در عصر حکومت صفویه است. از 14 قرن پیش به این طرف، شاهد دادوستد فرهنگی، فکری، اندیشگی، کشورداری و... بین تمدنهای ایرانی و مؤلفههای دینی اسلام هستیم. نکتهی قابل توجه این است که این دو لایه صرف نظر از بعضی اصطکاکها، رابطهی بسیار خوبی با هم داشتهاند و دین یاور ملیت، فرهنگ، تمدن و سنن ایرانی شد. در زیر به عناصر و مؤلفههای اسلامی تمدن ایرانی اشاره میکنیم. شیعه، عدالتطلبی، شهادتطلبی، ایفای نقش اساسی توسط نهاد روحانیت و مرجعیت، نماد عاشورا، حکومت حضرت علی (ع)، ظلمستیزی، دفاع از مظلوم، دعوت، امر به معروف و نهی از منکر، وحدت، امت اسلامی و همینطور مهدویت، نفی سبیل، استکبار زدایی، اخوت اسلامی، امامت و عدل، نگهبانی از ارزشها دینی، قرآن کریم، احادیث، روایتها، تاریخ اسلام و اجتهاد، دعوت به نیکی و خوبی. د) سه مشکل هویتی تاریخی با نگاهی به ابعاد هویتی و فرهنگی ایران بهلحاظ تجربیات تاریخی و ارزشهای دینی و مذهبی، میتوان سه مشکل بزرگ ایران در طول تاریخ خود تا انقلاب اسلامی را بیدادگری، خودکامگی و عدم استقلال دید و بیشتر ارزشهای دینی و ملی ایرانیان نیز در توصیه به عدالت، حاکمیت الله و ارزشهای الهی و نفی سلطه آمده است. انقلاب اسلامی را باید در این چارچوبهای فرهنگی درک کرد و از تأثیر محیط اجتماعی و شرایط تاریخی در کنار تأثیرات عظیم دین اسلام و آموزههای مذهب تشیع غافل نماند. هـ) غرب و شناخت هویت ایران ارزشهای مذکور، رفتار و جهتگیری خاصی را نیز در جهان خارج طلب میکند که با متدولوژی پوزیتیویستی حاکم بر مطالعهی پدیدهها در غرب، قابل سنجه و ارزیابی نیست. متدولوژی پوزیتیویستی حاکم بر مطالعهی علمی در غرب، فقط آنچه را که قابل آزمونپذیری و مشاهده و اندازهگیری با ابزار و روشهای تجربی و مادی باشند علمی میداند و از این رو، انتظار چندانی نباید داشت که محققان غربی، مخصوصاً در حوزهی شناخت واقعی پدیدههای انسانی، به درک و استنباط تفهمی از ابعاد معنوی، هویتی، ارزشی و در یک کلام فرهنگی از انقلاب اسلامی و مولود آن یعنی جمهوری اسلامی ایران برسند. یکی از نقدهای پستمدرنیته به مدرنیته، انحصارگرایی و تمامیتخواهی آن است. تلاش قدرتهای غربی در منزوی کردن الگوهای غیرهمراستا با ارزشهای مدرنیته و ساختن یک جهان متجانس با ارزشهای مدرنیته نیز عاملی کلیدی در تضاد قدرتهای غربی با جمهوری اسلامی ایران است که هویتش فراسوی مدرنیته است و ایجاد جهان هموژنیزهشده را بر نمیتابد. لذا در حالی که یکی از محرکهای اصلی سیاست خارجی ایران به عوامل هویتساز و هنجاری برمیگردد، غرب تلاش میکند از یکسو این پسزمینهها را نادیده بگیرد (تا بتواند برند سازی علیه ایران را راحتتر انجام دهد و برندهایی همچون ماجراجویی را برای توصیف رفتار سیاست خارجی ایران به کار ببرد) و از سوی دیگر، رفتارهای خود را در منطقهی غرب آسیا با پسزمینههای هنجاری و هویتی همچون دموکراسیسازی، حقوق بشر و... تبیین (در واقع توجیه) کند. این گزارهی دوم در چارچوب استفادهی ابزاری قدرتهای غربی از انحصارگرایی مدرنیته است که از یک طرف الگوهای بدیل در مقابل مدرنیته را بر نمیتابند و از سوی دیگر، از ارزشهای مدرنیته برای نیل به اهداف و منافع خود و محدود کردن و حمله به ارزشها و منافع بازیگرانی همچون ایران استفاده میکنند. لذا استفادهی ابزاری قدرتهای غربی از گفتمان مدرنیته برای نیل به اهداف خود نیز نباید مورد غفلت قرار گیرد. در این فضا، تولید ادبیات علمی پیرامون سویههای هویتی و هنجاری سیاست خارجی ایران در منطقه و نظام بینالملل، میتواند راهکار مناسبی باشد که به تبیین سیاست خارجی کشور براساس محرکهای هویتی میپردازد و راه را بر هرگونه برداشت تقلیلگرایانه از سیاست خارجی ایران در منطقه میبندد. فرجام سخن مسئله و موضوع هویت، یکی از عناصر مهم و قابل توجه در بررسی فضایی است که در ایران غالب شده است. برای شناخت بازیگری به نام ایران، بایستی لایههای هویتی این کنشگر را بهلحاظ داخلی و منطقهای بهطور دقیق شناخت؛ چراکه بسیاری از کنشهای بازیگری که هویتپایه است، متأثر از منافع مادی نیست. برای شناخت میزان تأثیرگذاری این بازیگر، بایستی به سایر انگیزههای آن، مثل مسئلهی هویتجویی، منزلتجویی و عزتطلبی آن، دقت شود و نه صرفاً به مقولهی امنیتجویی و منافعطلبی آن. سید مهدی پارسایی، دانشجوی دکتری روابط بینالملل دانشگاه تهران منبع: برهان انتهای متن/
93/09/15 - 02:14
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 53]
صفحات پیشنهادی
موفقيت روابط عمومي نيازمند درک نيازهاي مخاطب است
۵ آذر ۱۳۹۳ ۱۶ ۲۸ب ظ موفقيت روابط عمومي نيازمند درک نيازهاي مخاطب است رييس مرکز اطلاع رساني و روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش گفت روابط عمومي ها براي توفيق در فراگرد ارتباطي خود نيازمند اعتبارات نيستند بلکه نيازمند انديشه و تفکري براي درک جامعه مخاطبانشان هستند به گزارش خبرگزاامام جمعه اردبیل : رهبری صالح گمشده اصلی درکشورهای اسلامی است
امام جمعه اردبیل رهبری صالح گمشده اصلی درکشورهای اسلامی است اردبیل - ایرنا- نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل گفت حوادث اخیر و ظهور گروهک های تروریستی در منطقه حکایت گر این است که گمشده اصلی در بسیاری از کشورهای اسلامی رهبریت صالح است آیت الله سید حسن عاملی در خطبجمهوری اسلامی فعلاً نیازی به ناو هواپیمابر ندارد/ ترافیک زون در تنگه هرمز/ وارد آبهای سرزمینی دیگر کشورها نمی
امیر دریادار بیغم در گفتگوی تفصیلی با باشگاه خبرنگاران جمهوری اسلامی فعلاً نیازی به ناو هواپیمابر ندارد ترافیک زون در تنگه هرمز وارد آبهای سرزمینی دیگر کشورها نمیشویم موشکهای نداجا جانشین فرماندهی نیروی دریایی ارتش گفت وقتی ناوشکن و کشتی تجاری نفتکش 300 متری میسازیم پتانماینده ایران درکنفرانس قاهره: سند نفی تکفیر با حضور همه مذاهب اسلامی تدوین و منتشر شود
نماینده ایران درکنفرانس قاهره سند نفی تکفیر با حضور همه مذاهب اسلامی تدوین و منتشر شود قم - ایرنا- نماینده جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس قاهره گفت سند نفی تکفیر با حضور همه مذاهب اسلامی تدوین و انتشار می یابد به گزارش ایرنا از مرکز تحقیقات اسلامی مجلس حجت الاسلام والمسلمینامام جمعه سجاس: درک ماهیت واقعه عاشورا نیازمند بصیرت دینی است
امام جمعه سجاس درک ماهیت واقعه عاشورا نیازمند بصیرت دینی استامام جمعه سجاس گفت درک ماهیت واقعه عاشورا و قیام کربلا نیازمند بصیرت دینی است به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان حجتالاسلام احمد اصلانی ظهر امروز در کرسی آزاداندیشی دانشگاه پیام نور قیدار و در جمع دانشجویان اظهار کرد ماموفقیت روابط عمومی ها نیازمند درک نیازهای مخاطب است
مسوول روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش موفقیت روابط عمومی ها نیازمند درک نیازهای مخاطب است ارومیه - ایرنا - مسوول روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش گفت روابط عمومی ها برای توفیق در فراگرد ارتباطی خود نیازمند اعتبارات نیستند بلکه به اندیشه و تفکری برای درک جامعآموزشهای مهارتی بر اساس نیازسنجی وظرفیتهای موجود درکردستان ارائه شود -
زاهدی آموزشهای مهارتی بر اساس نیازسنجی وظرفیتهای موجود درکردستان ارائه شود شناسهٔ خبر 2433884 دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶ ۴۲ استانها > کردستان سنندج-استاندار کردستان بر ارائه آموزش های مهارتی براساس ظرفیت های منطقه تاکید کرد و گفت ظرفیت های موجود در استان شناسایی و براساس آنمدیرکل بینالملل نهاد ریاست جمهوری دولت دهم در گفتوگو با فارس فرقانی: دولت نهم و دهم به دنبال روابط با همسایگ
مدیرکل بینالملل نهاد ریاست جمهوری دولت دهم در گفتوگو با فارسفرقانی دولت نهم و دهم به دنبال روابط با همسایگان و کشورهای اسلامی و مستضعف بود دولت یازدهم روابطش را در گرو مذاکرات هستهای تنظیم کرده استمدیرکل بینالملل نهاد ریاست جمهوری دولت دهم با بیان اینکه دولت قبل معتقد به گسموفقیت روابط عمومی نیازمند درک نیازهای مخاطب است
مسوول روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش موفقیت روابط عمومی نیازمند درک نیازهای مخاطب است ارومیه - ایرنا - مسوول روابط عمومی و مرکز اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش گفت روابط عمومی ها برای توفیق در فراگرد ارتباطی خود نیازمند اعتبارات نیستند بلکه نیازمند اندیشه و تفکری برای درک جامعملاوردی درکنفرانس کارآفرینی زنان در کشورهای اسلامی خبر داد توجه ویژه به اشتغال پایدار زنان برای رسیدن به توسعه
ملاوردی درکنفرانس کارآفرینی زنان در کشورهای اسلامی خبر دادتوجه ویژه به اشتغال پایدار زنان برای رسیدن به توسعه پایدارمعاون رئیسجمهور در امور زنان و خانواده بااشاره به لزوم توجه ویژه به نقش زنان برای رسیدن به توسعه پایدار گفت باید اشتغال و کارآفرینی زنان مورد توجه ویژه قرار گیرداجمالی/ وزیر علوم دولت دهم: نیازمند دانشگاهی در تراز جمهوری اسلامی هستیم
اجمالی وزیر علوم دولت دهم نیازمند دانشگاهی در تراز جمهوری اسلامی هستیموزیر علوم دولت دهم با بیان اینکه ما نیاز به دانشگاهی در تراز جمهوری اسلامی داریم گفت مطابق گفته امام راحل تا زمانی که دانشگاه اسلامی نشود جامعه نیز اسلامی نمیشود به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد کامران دانشایجاد وحدت در جوامع اسلامی با تکیه بر جمهوری اسلامی ممکن است
مفتی اعظم آذربایجان ایجاد وحدت در جوامع اسلامی با تکیه بر جمهوری اسلامی ممکن است قم – ایرنا – مفتی اعظم کشور آذربایجان گفت راهکار اصلی در ایجاد راهبرد وحدت در میان جوامع اسلامی با تکیه بر جمهوری اسلامی ممکن است و این تفکر مدیون بنیانگذار انقلاب اسلامی است به گزارش ایرنا اللهآذرماه 1358/ همه پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران
آذرماه 1358 همه پرسی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران 11 آذر 1393 13 15 عکس مدیریت سایت کد خبر 2786332 38 عکس 11 آذر 1393ظریف: قدامات اخیر رژیم صهیونیستی نیازمند واکنش فوری کشورهای اسلامی است
ظریف قدامات اخیر رژیم صهیونیستی نیازمند واکنش فوری کشورهای اسلامی است سفیر ایران در کابل پیام محمدجواد ظریف مبنی بر لزوم واکنش فوری کشورهای اسلامی در قبال اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را به سرپرست وزرات خارجه افغانستان تحویل داد به گزارش نامه نیوز سفارت جمهوری اسلامی ایر«ظریف» خطاب به سرپرست وزارت خارجه افغانستان: اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی نیازمند واکنش فوری کشورهای
ظریف خطاب به سرپرست وزارت خارجه افغانستان اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی نیازمند واکنش فوری کشورهای اسلامی استسفیر ایران در کابل پیام محمدجواد ظریف مبنی بر لزوم واکنش فوری کشورهای اسلامی در قبال اقدامات تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی را به سرپرست وزرات خارجه افغانستان تحویل داد به گزارسرپرست کمیته پیلاتس همدان خبر داد فعالیت مربیان پیلاتس در باشگاهها فقط با ارائه مدرک معتبر
سرپرست کمیته پیلاتس همدان خبر دادفعالیت مربیان پیلاتس در باشگاهها فقط با ارائه مدرک معتبرسرپرست کمیته پیلاتس همدان با بیان آغاز فعالیت مربیان دارای مدرک گفت از زمان اجرای این برنامه از فعالیت افرادی که مدرک معتبر ندارند در باشگاهها جلوگیری میشود میثم خلجی امروز در گفتوگو ببرترین صادرکنندگان کارت های بانکی
برترین صادرکنندگان کارت های بانکی سال ۲۰۱۳ در حوزه آمریکای لاتین و دریای کارائیب در حدود ۴۸ ۱۴ میلیارد دلار از تراکنش های مسترکارت و ویزا به چهار شرکت اختصاص داشته است به گزارش گروه بازار باشگاه خبرنگاران به نقل از نیلسون ریپورت چهار صادرکننده برتر سیلو Cielo رد Red-
گوناگون
پربازدیدترینها