تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 17 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):برترین اعمال دوست داشتن در راه خدا و دشمنی در راه اوست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805159621




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ژان اوزن -گرگان آینده دارترین مسیربازرگانی آسیای مرکزی و خاورمیانه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: "ژان اوزن -گرگان" آینده دارترین مسیربازرگانی آسیای مرکزی و خاورمیانه دوشنبه - ایرنا - طرح راه آهن "ایران - ترکمنستان - قزاقستان از "ژان اوزن" قزاقستان تا اینچه برون گرگان ایران که امروز چهارشنبه رؤسای جمهوری سه کشور آن را افتتاح خواهند کرد، به گفته کارشناسان یکی از بااهمیت ترین مسیرهای بازرگانی در مناطق آسیای مرکزی و خاورمیانه محسوب می شود.


به گزارش ایرنا، راه آهن ایران - ترکمنستان - قزاقستان با حضور حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری کشورمان، قربان قلی بردی محمداف رئیس جمهوری ترکمنستان و نورسلطان نظربایف رئیس جمهوری قزاقستان در نقطه صفر مرزی اینچه برون افتتاح می شود.
راه آهن گرگان - اینچه برون بخشی از کریدور ریلی شرق دریای خزر بین سه کشور ایران، ترکمنستان و قزاقستان با هدف دسترسی آسیای میانه به ویژه کشورهای ترکمنستان و قزاقستان به آب های خلیج فارس و دریای عمان است که دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب های آزاد با افتتاح این پروژه از بن بست خارج و ایران به گذرگاه حمل و نقلی آسیا از شمال به سمت جنوب و دریاهای آزاد تبدیل می شود.
بهره برداری از این طرح بزرگ ریلی علاوه بر فراهم کردن زمینه ترانزیت کالا و مسافر در حجم انبوه بین کشورهای همسایه موجب ارتقای مناسبات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی در سطح بین المللی خواهد شد.
با افتتاح این خط که سرانجام بعد از شش سال کار مدوام متخصصان سه کشور محقق شد، کریدور جدید حمل و نقل از آسیای مرکزی به خلیج فارس دایر و مواضع منطقه ای و ژئوپلتیکی اعضای مستقیم این طرح به طور قابل توجهی تقویت خواهد شد.
اهداف نهایی این طرح مشترک، سود ناشی از ایجاد مسیر کوتاه تر از خاک قزاقستان تا بنادر ایرانی در خلیج فارس بیان شده است.
استفاده از این خط آهن برای جا به جایی محموله ها، از بهای حمل بار کاسته و باعث صرفه جویی وقت می شود.
این خط راه آهن به طول 600 کیلومتر از مسیر موجود بیناو – داش اغوز – ترکمن آباد – تجن – سرخس – مشهد کوتاه تر است.
به گفته صفراف یک تحلیلگر مسائل ایران و آسیای مرکزی با توجه به عقب نشینی قریب الوقوع نیروهای ناتو از افغانستان و بهبود روابط بین ایران و غرب، این طرح مشترک مهم اقتصادی و تجاری، اهمیت زیادی در مشارکت ایران و کشورهای آسیای مرکزی ایفا خواهد کرد.
توافقنامه اجرای این طرح سال 1386 بین سه کشور امضا شد و عملیات احداث آن از سال 1388 آغاز و تاکنون ادامه دارد.
خط راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان قرار بود در اواخر سال 1390 به مرحله بهره برداری برسد، اما به دلیل کندی کار برخی شرکت های خارجی بر روی این طرح مستقر در طرف ترکمنی، این امر با تاخیر اجرا شد اما متخصصان ساخت این خط راه آهن در شش ماه گذشته با تلاش بی وقفه عملیات اجرایی باقی مانده در مقاطع تکمیل نشده را تا به اتمام رساندند.
با پایان عملیات ساختمانی و مرحله بهره برداری از این خط راه آهن، اختلاف نظرها و سوءتفاهم سابق به تاریخ خواهد پیوست ولی مسیر حمل و نقل که برای تجارت منطقه ای و نزدیکی سیاسی کشورها اهمیت دارد، همچنان باقی خواهد ماند.
نشریه "ایران رو" روسی درباره این طرح نوشت: طرح راه آهن "ژان اوزن – برکت – گرگان" ، علاوه بر صدور کالاهای ساخت قزاقستان و ترکمنستان به جنوب، همچنین جهت گیری مناطق شمالی یعنی ورود به بازارهای اروپایی از طریق روسیه را مد نظر دارد.
انتظار می رود که محموله هایی که قرار است با راه آهن جدید جا به جا شوند، هر سال به 10 میلیون تن برسند. با توجه به ویژگی های جا به جایی محموله ها به وسیله راه آهن، محصولات صنایع تبدیلی اولویت خواهند داشت. قبل از همه غله برای مصرف کنندگان ایران و سایر کشورهای خاور میانه ارسال خواهد شد.
"آستانه" با راه اندازی راه آهن جدید در صدد است صادرات سالانه به بازار ایرانی غله را تا دو و نیم برابر افزایش دهد. بنابر پیش بینی های کارشناسان قزاقستانی، توان بالقوه مجتمع های کشت و صنعت این جمهوری توجه زیاد امارات متحده عربی را به خود جلب کرده است. ساخت راه آهن امکان صدور غله قزاقستان به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را فراهم خواهد کرد.
انتقال کالا و محصولات نفتی کشورمان به کشورهای منطقه از طریق راه آهن نیز مد نظر مسوولان است.
با راه اندازی خط راه آهن ایران – ترکمنستان – قزاقستان صادرات نفت ایران می تواند جذابیت جدیدی کسب کند. اضافه شدن نفت به محموله هایی که به وسیله این راه آهن جابه جا می شوند، امکان افزایش حجم جابجایی ها و افزایش جذابیت آن را خواهد داد.
راه اندازی خط راه آهن به تاجیکستان و قرقیزستان هم نوید فواید قابل توجه اقتصادی را می دهد. این کشورها با ایران طرح های مشترکی دارند که بر همین اساس از دورنمای دسترسی به خلیج فارس برخوردارند.
در محور شمال - جنوب خط راه آهن قزوین – رشت – آستارا هم وجود دارد که برای دولت های ساحلی خزر بسیار نویدبخش است. دولت جمهوری اسلامی ایران همراه با مسیر راه آهن خزر شرقی برای تکمیل ساخت این خط راه آهن اولویت قایل بوده است.
اجرای این طرح علاوه بر فواید اقتصادی، به لحاظ سیاسی نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. این ابتکارات از نظر نزدیکی مواضع دولت های منطقه در زمینه مسایل خزر اهمیت دارند.
جمهوری های آسیای مرکزی به ایجاد سامانه جدید حمل و نقل منطقه ای علاقه زیادی دارند، زیرا از این طریق می توانند بر انزوای خود از مسیرهای دریایی غلبه کنند. جهموری اسلامی ایران به نوبه خود به ایجاد قالب های حفظ امنیت در منطقه خزر و فقط به همت کشورهای ساحلی علاقه مند است.
1446/1663


12/09/1393





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن